Permalänk
Medlem

Hitta "rätt" MAC-adress på routern

Hej

Ganska dum fråga men jag har köpt en ny router, en ASUSRT-AX86S Wireless AX5700. Min ISP kräver att man anger routerns MAC-adress och jag är inte helt säker på om jag ser rätt på routern. Det finns en etikett med en MAC-adress men den står angiven direkt under WiFi Network Name. Är det WAN-adressen eller WLAN-adressen? Antar att det är WAN eftersom det är den enda adressen men är inte helt säker.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Hej

Ganska dum fråga men jag har köpt en ny router, en ASUSRT-AX86S Wireless AX5700. Min ISP kräver att man anger routerns MAC-adress och jag är inte helt säker på om jag ser rätt på routern. Det finns en etikett med en MAC-adress men den står angiven direkt under WiFi Network Name. Är det WAN-adressen eller WLAN-adressen? Antar att det är WAN eftersom det är den enda adressen men är inte helt säker.

Precis, alla routerns nätverksinterface har ju en egen MAC-adress så det är ju lite hopplöst att veta vilken adress det är tillverkaren valt att skriva på en etikett.
Du kan ju testa att logga in i routerns gränssnitt och se om det går att se alla MAC-adresserna där.

Någon som har just denna router kanske vet vad de valt att skriva på etiketten.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om exemplet där stämmer med TS enhet så verkar det bekräfta att adressen på etiketten inte är vad TS söker?

Och att man får gissa lite själv löst baserat på guiden, kanske trycka på internet-grejen istället och hoppas att samma information visas där, fast för WAN? (Guiden leder fram till en lista med bara LAN-adresser)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det visar sig att ASUS routrars WAN-adress är samma som för WLAN 2.4 GHz. "By design" eller bugg är oklart men så är det tydligen. Dessutom funkade inte izzies råd fullt ut. Fick inte upp nån MAC-information förrän jag faktiskt hade kopplat in routern.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

ibland är det samma MAC-adress på WLAN2.4-sidan som WAN-sidan - och jag håller med att det inte är så lättydbart på just ASUS-Router ens i dess egna WEB-GUI men det som står på utsidans etiketten brukar stämma för WAN-sidan. (har själv bråkat med RT-AC68U av just anledning för att få en publik IP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Det visar sig att ASUS routrars WAN-adress är samma som för WLAN 2.4 GHz. "By design" eller bugg är oklart men så är det tydligen. Dessutom funkade izzies råd fullt ut. Fick inte upp nån MAC-information förrän jag faktiskt hade kopplat in routern.

Ok, kreativt. De förväntas ju aldrig sitta på samma nät, så det fungerar väl bra det också.

Visa signatur