Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ny dator budget runt 40k

Hejsan, börjar bli dags att uppgradera min gamla 1080 burk.

Jag har planerat ganska länge att köpa nytt men orkade inte under hela komponentbrist-eran som varit. Har tagit en liten resa runt om i trådarna här och sett vad som rekommenderats till andra.

Inet

Så ser det ut hittills, det jag har funderingar över är om chassit är tillräckligt stort och om bygget i sig ser rimligt ut?

Brukar alltid göra ganska lång research innan datorbyggen men kommer ha ganska fyllt upp på jobbet framöver så vill slippa behöva tänka på det och bara kunna komma hem och slappna av vid datorn utan att det blir ett extra arbete i sig liksom.

Tack på förhand!

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det ser okej ut bortsett från fullpris på Windows.

Edit. 7800X3D är väldigt nära nu så beroende på upplösning och vilka spel du spelar så kan det vara värt att vänta (den blir dock lite dyrare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Jag tycker det ser okej ut bortsett från fullpris på Windows.

Edit. 7800X3D är väldigt nära nu så beroende på upplösning och vilka spel du spelar så kan det vara värt att vänta (den blir dock lite dyrare).

Hej, spelar allt förutom bilspel, tittade in lite på nya amd-cpun du skrev om. Den verkar komma i april?

En av anledningarna till att jag är intresserad av amd just nu är att man kommer kunna uppgradera cpun fram till åtminstone 2025 utan att byta sockel och jag vill ha nya burken så snabbt som möjligt och vill nog inte vänta en hel månad till!

Det känns därför som att jag kanske inte missar jättemycket då jag kan byta cpun om något år om det skulle behövas.

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spruce89:

Hej, spelar allt förutom bilspel, tittade in lite på nya amd-cpun du skrev om. Den verkar komma i april?

En av anledningarna till att jag är intresserad av amd just nu är att man kommer kunna uppgradera cpun fram till åtminstone 2025 utan att byta sockel och jag vill ha nya burken så snabbt som möjligt och vill nog inte vänta en hel månad till!

Det känns därför som att jag kanske inte missar jättemycket då jag kan byta cpun om något år om det skulle behövas.

7700X är en väldigt bra spelprocessor så jag hade inte varit orolig, den kommer nog fungera fint så länge du kör med RTX4090. Sen om du uppgraderar till 6090ti någon gång så går det ju enkelt att byta ut CPUn ifall så skulle krävas (och om de faktiskt behåller AM5 till 2025 för någon garanti finns ju inte).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

7700X är en väldigt bra spelprocessor så jag hade inte varit orolig, den kommer nog fungera fint så länge du kör med 4090ti. Sen om du uppgraderar till 6090ti någon gång så går det ju enkelt att byta ut CPUn ifall så skulle krävas (och om de faktiskt behåller AM5 till 2025 för någon garanti finns ju inte).

Tack för hjälpen! slog till nu och blir det stora problem får man väl fixa det i efterhand!

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

7700X är en väldigt bra spelprocessor så jag hade inte varit orolig, den kommer nog fungera fint så länge du kör med 4090ti. Sen om du uppgraderar till 6090ti någon gång så går det ju enkelt att byta ut CPUn ifall så skulle krävas (och om de faktiskt behåller AM5 till 2025 för någon garanti finns ju inte).

Fast var ska han få tag på ett 4090ti?

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Ram utgått och Byggnation Slutsåld.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trattjaevel:

Fast var ska han få tag på ett 4090ti?

Jag menade 4090 som han hade i sin länk, jag korrigerar mitt inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ram utgått och Byggnation Slutsåld.

Konstigt, det var inte så när jag beställde det men jag får väl ett mail av inet om det skulle vara så

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spruce89:

Konstigt, det var inte så när jag beställde det men jag får väl ett mail av inet om det skulle vara så

Ifall du kan så bör du byta till ett mesh chassi kommer förmodligen vara tystare och definitivt ge bättre temperaturer än FD Define 7.

Ditt system genererar ca 500W värme under gaming all denna värme måste ut från chassiet för att dina komponenterna inte ska överhettas en soild frontpanel är inte bra för ett system som genererar väldigt mycket värme.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ifall du kan så bör du byta till ett mesh chassi kommer förmodligen vara tystare och definitivt ge bättre temperaturer än FD Define 7.

Ditt system genererar ca 500W värme under gaming all denna värme måste ut från chassiet för att dina komponenterna inte ska överhettas en soild frontpanel är inte bra för ett system som genererar väldigt mycket värme.

Tack för tipset men har redan beställt det! har ett liknande fractal design nu och det funkar ganska bra. Skulle det inte räcka får jag väl köra utan sidopanelen i värsta fall om den skulle överhetta

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem

Byt minne till det här https://www.inet.se/produkt/5306158/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...
Minne utan RGB är dyrare... Cl 30 är bättre än 36

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spruce89:

Tack för tipset men har redan beställt det! har ett liknande fractal design nu och det funkar ganska bra. Skulle det inte räcka får jag väl köra utan sidopanelen i värsta fall om den skulle överhetta

Tror inte du behöver köra utan sidopanel räcker nog med att öppna dörr luckan och kanske plocka bort luftfiltret i värsta fall.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB