Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Såg mycket fin ut. Gillar dock inte att de infört en massa "touch" överallt (ett plus för att de iaf har haptisk feedback på dem). Inget fel på fysiska knappar (en av sakerna som jag gillar med min Niro EV). Kommer nog bli en dyr historia i sverige däremot.

Det var ändå relativt begränsat med touch-knappar, klimat-raden och ratten har fysiska knappar vilket jag tycker är det viktigaste. Den raden med touch ser mest ut att vara genvägar som mest troligt går att ignorera.

Lite liten skärm kanske men snyggare integrerad jämfört med alla påklistrade tablets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Det var ändå relativt begränsat med touch-knappar, klimat-raden och ratten har fysiska knappar vilket jag tycker är det viktigaste. Den raden med touch ser mest ut att vara genvägar som mest troligt går att ignorera.

Lite liten skärm kanske men snyggare integrerad jämfört med alla påklistrade tablets.

Fast det var just klimatdelen som de hade flyttat på enligt filmen som postades. Den hamnade ju som touchscreen mellan hastighetsmätarskärmen och infotainment/GPS-skärmen. Vad jag förstår så var det en volymknapp i mitten (som man redan har fysisikt på ratten) som fysisk, samt varningsblinkers och ett par till andra knappar.

Är inte stort fan av den touch som finns idag i Niro EV (den med dubbla funktioner), men fysiska volymratten dubblar iaf som tempkontroll när man har den i klimatläge.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Oj oj, detta blir inte kul för Easee. Bara reklamera och hänvisa till KKöpL. Godkänn inget annat än att de ersätter med en annan laddbox och kräv skadestånd!!!!

Citat:

10 § Varan är felaktig om den
1. säljs i strid mot ett förbud som har meddelats med stöd av 27 eller 36 § produktsäkerhetslagen (2004:451) eller mot ett annat försäljningsförbud som har meddelats i författning eller av en myndighet väsentligen i syfte att förebygga att den som använder varan drabbas av ohälsa eller olycksfall eller för att annars hindra användning av en vara som inte är tillförlitlig från säkerhetssynpunkt, eller
2. är så bristfällig att dess användning medför påtaglig fara för liv eller hälsa.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Fast det var just klimatdelen som de hade flyttat på enligt filmen som postades. Den hamnade ju som touchscreen mellan hastighetsmätarskärmen och infotainment/GPS-skärmen. Vad jag förstår så var det en volymknapp i mitten (som man redan har fysisikt på ratten) som fysisk, samt varningsblinkers och ett par till andra knappar.

Är inte stort fan av den touch som finns idag i Niro EV (den med dubbla funktioner), men fysiska volymratten dubblar iaf som tempkontroll när man har den i klimatläge.

Ja det är inte alla funktioner men temp och fläkthastighet samt någon mode-selector är kvar som fysiska knappar nedanför volymratten. Hade gärna sett vindrute och bakrute-värmare som egna knappar där. Har tyvärr fått sänka kraven när det gäller moderna bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Kia EV9 https://alltomelbil.se/designpremiar-for-sjusitsiga-elbilen-k...

Tycker det ser bättre ut än EX90 vid en första anblick. Får se vad specifikationerna blir. Priset blir förhoppningsvis lägre..

Oj det såg lockande ut, har man bakåtvända småbarn och kan vända stolen så man ändå kan sitta och ha ögonkontakt så kan det ju vara uppskattat. Kanske gimmick-funktion men på långresan kan det ju uppskattas, och skulle man vilja övernatta i den så kan man ju få ett enormt, platt golv på natten och rigga en härlig lounge till frukosten.

Synd att räckvidden lär vara rätt begränsad av storleken, och att priset lär vara högt (om än säkert lägre än EX90). Kanske blir ett framtida begagnat-köp om man råkar yngla av sig lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Frågan är vad ofta är... Snabbladdar själv flera gånger i veckan, ibland flera ggr om dagen och har inte märkt av någon skillnad.

Du får ringa Tesla och fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Läst lite mer om det hela nu och man blir lite konfunderad över Elsäkerhetsverket.
Känns som att det är dom som borde se över sina standarder, och inte Easee som ska anpassa sig.

Elsäkerhetsverket säger ju dessutom själva att dom inte ser någon risk i att använda laddboxen. Om nu felet vore så farligt då borde dom ju återkalla samtliga boxar och inte kommunicera ut att befintliga boxar kan användas som vanligt.

Känns lite mellanstadie över hela grejen, att dom ska ha rätt bara för att ha rätt.

//Mvh gubbsur

De ser inte risken som fullständigt akut, men precis på det tema som jag skrev lite frågande på i ett annat inlägg längre tillbaka i tråden, så har de nu bedömt att det finns risker kopplade till en dylik konstruktion eftersom den inte är "dum". Tillverkaren är skyldig att åtgärda redan sålda boxar. Som redan påpekats har man att följa de bestämmelser som finns, särskilt om man påstår att ens produkt uppfyller vissa angivna standarder. Att tycka att man kan skita i dem och räcka upp fingret känns, med din terminologi, som att bete sig som en trotsig tonåring.

Elsäkerhetsverket:

"Vad innebär förbudet?

Tillverkaren ska återta laddboxarna som fått försäljningsförbud från sina återförsäljare. Beslutet innebär också att tillverkaren är skyldig att åtgärda brister på redan installerade laddboxar. Vilken typ av åtgärder som kommer att tas är upp till tillverkaren att kommunicera ut och verkställa."

(Min kursivering)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Godkänn inget annat än att de ersätter med en annan laddbox och kräv skadestånd!!!!

Vad baserar du de här kraven på? Inget av detta ställs som krav från elsäkerhetsverket vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Vad baserar du de här kraven på? Inget av detta ställs som krav från elsäkerhetsverket vad jag kan se.

Konsumentköplagen 6 kapitel.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Konsumentköplagen 6 kapitel.

Lycka till att hävda att det gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Lycka till att hävda att det gäller.

Varför skulle det inte?! KKöpL är tvingande och inget man kan avtala bort bara sådär. Sen att försöka kräva skadestånd är inget fel i sig.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Varför skulle det inte?! KKöpL är tvingande och inget man kan avtala bort bara sådär. Sen att försöka kräva skadestånd är inget fel i sig.

Skadestånd utgår dock endast för "faktiskt" skada enligt KKL. Inte "potentiell" eller "upplevd" skada á la Amerika. Så om leverantören/återförsäljaren tar på sig att åtgärda de eventuella fel som finns (endera genom att installera de saker som saknas/är felaktiga, eller genom att installera en annan laddbox) utan kostnad och väsentlig olägenhet för köparen, så finns alltså ingen grund för skadestånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Skadestånd utgår dock endast för "faktiskt" skada enligt KKL. Inte "potentiell" eller "upplevd" skada á la Amerika. Så om leverantören/återförsäljaren tar på sig att åtgärda de eventuella fel som finns (endera genom att installera de saker som saknas/är felaktiga, eller genom att installera en annan laddbox) utan kostnad och väsentlig olägenhet för köparen, så finns alltså ingen grund för skadestånd.

Skadestånd innebär inte á la Amerika.
Kan vara att du inte vill använda produkten pga den inte fungerar som tänkt och du som lekman kan inte avgöra om det är säkert att nyttja varan och måste åka till en laddstation för att kunna ladda bilen vilket yrkas som skadestånd.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Skadestånd innebär inte á la Amerika.
Kan vara att du inte vill använda produkten pga den inte fungerar som tänkt och du som lekman kan inte avgöra om det är säkert att nyttja varan och måste åka till en laddstation för att kunna ladda bilen vilket yrkas som skadestånd.

Jag tror du är helt ute och cyklar. Jag säger som tidigare, lyckat till att kräva skadestånd.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk

Jag tror också det är fruktlöst att försöka sig på att begära skadestånd. Hade ESV däremot rekommenderat ägare av redan installerade boxar att genast sluta använda dessa, då hade förutsättningarna att söka skadestånd eventuellt sett bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Skadestånd innebär inte á la Amerika.
Kan vara att du inte vill använda produkten pga den inte fungerar som tänkt och du som lekman kan inte avgöra om det är säkert att nyttja varan och måste åka till en laddstation för att kunna ladda bilen vilket yrkas som skadestånd.

Om man inte har kunnat använda sin laddare och därför har åkt till en publik laddstation för att ladda, så kan det absolut utgöra grund för skadestånd, eftersom man då har lidit faktiskt (ekonomisk) skada (om nu laddpriset på den publika laddaren är väsentligt högre än vid hemmaladdning).

På det du skriver så låter det mer som att man ska ringa och kräva att de byter ut laddboxen till en annan, samt att man ska utkräva ett skadestånd "för att man tycker sig kunna".

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera att att Tesla laddarna i Mantorp verkar vara Version 3 om jag inte såg helt fel.
Men 28 stycken verkar det vara som ska upp ca 20 av dom verkade vara uppe och installerade så några dagar till så är nog alla uppe men sedan ska det väl asfalteras och så med runt om.
Så kan tänka mig att dom ska vara i gång i slutet av mars början av april.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Major Pain:

Jag tror också det är fruktlöst att försöka sig på att begära skadestånd. Hade ESV däremot rekommenderat ägare av redan installerade boxar att genast sluta använda dessa, då hade förutsättningarna att söka skadestånd eventuellt sett bättre ut.

Citerar dig men inlägget är riktat till flera.

Skadestånd, nja. Men du har rätt till ersättning för följdkostnader (som du dock är skyldig att verka för att minimera). Du kan t ex inte ställa bilen och åka taxi överallt på leverantörens bekostnad men det finns absolut fog för att diskutera merkostnader till följd av publik laddning, eller vilken annan alternativ lösning som nu skulle vara billigast.

Vill de häva köpet och ta tillbaka boxen så kan du kräva ersättning för den elektriker som monterar ner den, osv. I slutändan är det en förhandling mellan konsumenten och leverantören där man inte nödvändigtvis får som man vill men där konsumenten åtminstone inte ska lida någon nämnvärd ekonomisk skada.

Det blir en del merjobb för konsumenten, man behöver ju styrka sina krav med kvitton osv, men lagstöd finns absolut.

Bäst är dock att prata med konsumentrådgivare och inte lyssna på främlingar på internet.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Såg mycket fin ut. Gillar dock inte att de infört en massa "touch" överallt (ett plus för att de iaf har haptisk feedback på dem). Inget fel på fysiska knappar (en av sakerna som jag gillar med min Niro EV). Kommer nog bli en dyr historia i sverige däremot.

Prismässigt, vad ska man jämföra med, tycker du?
Sannolikt blir det en av de mest prisvärd 5+-sits-bilarna som finns. Kostar den säg 200-250tkr under konkurrenterna är det fortfarande mycket pengar för många, ja. Men återigen, vad jämförs den mot? En liten eller mellanstor SUV? Eller en fullstor premium-SUV som rymmer upp till 7 personer?
Känns som att den fyller ett behov och kommer att sälja bra.

Permalänk
Medlem

Mig veterligen så installerar dom en separat jordfelsbrytare vid elmätaren när dom installerar easee-laddaren. Så vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jag tror du är helt ute och cyklar. Jag säger som tidigare, lyckat till att kräva skadestånd.

Ja, eller bara driver med er. Va inte seriös i mitt inlägg utan ville se vad alla säger om de när man kommer med ett falskt påstående

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Mig veterligen så installerar dom en separat jordfelsbrytare vid elmätaren när dom installerar easee-laddaren. Så vad är problemet?

Att enligt dokumentation så finns det inkludrat och behövs inte....så finns många eesee där ute som sitter utan separat jfb.
De vänner jag känner som har eesee så har de separat jfb men skulle inte förvåna mig att över hälften där ute saknar extern jfb.
Beror nog på hur och om el behövdes dra fram och var ifrån elen kom.
zaptec tror jag om jag kommer ihåg rätt specat i installations dokumentationen att de kräver en jfb typ A/B något (kommer inte ihåg exakt vilken, tror det är typ B) och då är de löst.
Sen var det lite andra fel också men inte lika stora.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du får ringa Tesla och fråga?

Känner inte att jag har något behov av det.. Mest bara nyfiken.
Körde 9000 mil förra året, vilket är över två varv runt jorden och har fortfarande inte någon restriktion i laddningen.
Så väldigt nyfiken på hur mycket de som får det har kört.....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Mig veterligen så installerar dom en separat jordfelsbrytare vid elmätaren när dom installerar easee-laddaren. Så vad är problemet?

Knappast en typ B vilket är det som krävs då en sådan kostar runt 5000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Knappast en typ B vilket är det som krävs då en sådan kostar runt 5000 kr.

Du kan få en typ B för runt 1500:-
https://www.energibutiken.se/sv/jordfelsbrytare-typ-b/445-jor...

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Varför skulle det inte?! KKöpL är tvingande och inget man kan avtala bort bara sådär. Sen att försöka kräva skadestånd är inget fel i sig.

Den säger inget om att du kan välja åtgärd för problemet. Dvs du kommer sannolikt inte få en annan laddstation än en Easee. Elsäkerhetsverket ställer inte krav på omgående återkallelse av redan installerade laddatationer, bara krav på att det ska åtgärdas.

Och självklart får du inget skadestånd eftersom ingen skada har skett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Kommer dock inte med installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Tvivlar på att någon seriös elfirma i Sverige installerar kinesiska lågpris-JFB hos kunder och lämnar garantier, men om de nu skulle göra det så tillkommer arbetskostnad m.m. och då är inte en Easee lika billig längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Tvivlar på att någon seriös elfirma i Sverige installerar kinesiska lågpris-JFB hos kunder och lämnar garantier, men om de nu skulle göra det så tillkommer arbetskostnad m.m. och då är inte en Easee lika billig längre.

Nej, det är väl troligt att det står t ex ABB, Garo, Hager eller Schneider på den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Prismässigt, vad ska man jämföra med, tycker du?
Sannolikt blir det en av de mest prisvärd 5+-sits-bilarna som finns. Kostar den säg 200-250tkr under konkurrenterna är det fortfarande mycket pengar för många, ja. Men återigen, vad jämförs den mot? En liten eller mellanstor SUV? Eller en fullstor premium-SUV som rymmer upp till 7 personer?
Känns som att den fyller ett behov och kommer att sälja bra.

Ja den är nog inte dyrare än en Audi E-tron, eller Volvos nya, men jag var mer inne på att den blir för dyr för mig, men uttryckte mig lite klumpigt.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz