CD-brännarköp - LG eller Lite-on?

Permalänk
Medlem

CD-brännarköp - LG eller Lite-on?

Jag har för avsikt att köpa en CD-brännare (från db.com) och undrar vilken man ska satsa på av följande:

CD-brännare 48x24x48x (529 kr)
- LITE-ON LTR-48246S
- LG Electronics GCE-8481B

CD-brännare 48x24X48 med DVD-combo (629 kr)
- LG Electronics GCC-4480BB

Eftersom jag inte har nån DVD-spelare i datorn vore det inte helt fel att få en sådan för en extra hundralapp, men samtidigt tänkte jag höra om det finns nån anledning att hålla sig till en brännare som inte har DVD-uppspelningsmöjlighet? Finns det alltså nån nackdel med en DVD-combo-brännare?

Visa signatur

// Mattias

Permalänk

LG 52x24x52 finns på OnOff för 490:-, sån har jag. Helnöjd.

Visa signatur

A64 3500+ | DFI LP NF3 Ultra-D | 1024MB | 120GB | TruePower 480W | 6600GT 256MB | SB Audigy | Copperhead | G15
AMD Athlon64 X2 4600+ säljes! http://marknad.sweclockers.com/visa_annons.php?aid=31316

Permalänk
Medlem

Köp en 48246S och gör om den till en 52246S

Permalänk
Medlem

airhead: Du menar att göra om 48x Lite-on-CD-brännaren till en 52x? Vet inte om det är värt det eftersom db.com även säljer 52x-brännaren för samma pris som 48x-brännaren. Anledningen till att 52x-brännaren inte är nåt alternativ är för att jag hört att den (av nån anledning) ska vara mindre pålitlig/bra än 48x-apparaten.

Visa signatur

// Mattias

Permalänk
Medlem

LG är helt okej men jag skulle köpt lite-on har hört mer bra om dom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasN
Anledningen till att 52x-brännaren inte är nåt alternativ är för att jag hört att den (av nån anledning) ska vara mindre pålitlig/bra än 48x-apparaten.

Exakt samma enhet så det har du hört fel. 48:an är bara låst i firmwaren.
Många av delarna har faktiskt hängt med ända sedan 24x-tiden.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en LG, som funkade dåligt och bytte till LiteOn52 som fungerar jättebra-om det kan vara till nån ledning...

Permalänk
Medlem

LG Helt klart bäst.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk

Lite-On.

Permalänk
Medlem

Båda är bra, att få DVD-ROM på köpet är ju ett stort plus.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

airhead: Vad innebär det att 48x Lite-on-brännaren är låst i firmwaren?

Anzgar: På vilket sätt fungerade LG dåligt så att du valde att byta ut den? Var det deras vanliga CD-brännare du köpte eller DVD-combo-varianten?

Är det nån som hört/läst att det finns anledning att _inte_ välja en DVD-combo-brännare? Dvs att det därmed skulle bli sämre kvalitet på apparaten jämfört med köp av en "renodlad" CD-brännare. Jag känner nämligen för att köpa en DVD-combo-variant, men vill inte ge avkall på kvalitet. En lite konstig sak är att DB.com inte säljer Lite-on:s 48x-DVD-combo-CD-brännare. Man kan fråga sig varför eftersom de tillhandahåller Lite-on:s vanliga CD-brännare.

Visa signatur

// Mattias

Permalänk
Medlem

Jag är helnöjd med min lite on!
hur gör man om den till 52x?

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

Läs lite recensioner så ser du snart att de som rekommenderar LG (LowGrade) inte vet vad de talar om.

Lite-On hela dagen alltså.

Permalänk
Medlem

Dunde: Jag hittar inga recensioner av varken Lite-on eller LG, så jag vore tacksam om du kan länka till sådana. Sökning på Google resulterar i skräpsvar.

Visa signatur

// Mattias

Permalänk
Medlem

@MattiasN: Det betyder precis vad jag säger, brännarens firmware är ställd på maxhastighet 48x fast enheten klarar mer :), ty maskinellt är det exakt samma enhet som 52246S.

Recensioner var det...
Recension av LiteON LTR-52246S
Vi har ingen recension av LG:s enheter för dom har en mycket konstig policy att inte skicka enheter som vi kan testa till oss som bor i Europa...

Hur man konverterar en 48x till 52x står i "mitt" (:)) forum, finns många olika sätt att göra det på.

Enklast är att använda WinMtkFlash och en binär firmware, men det går även att modifiera LiteOns egna flash-program så att dom flashar andra enheter än de som det var tänkt.

Permalänk
Medlem

Om ni vill läsa recensioner så kolla pricerunner.com.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

Denna är väll helt ok och bra pris : Lite-On 52x/24x/52x IDE 368:- KR

Finns på http://www.itbutikken.com (Priset är med moms inräknat!)

Visa signatur

P4 2.8@3307Mhz (Hyperthreading), 1024mb Dual-Channel 400 DDR TwinMOS, Leadtek Winfast FX5900 Ultra 504/960, Audigy 2, 160 GB Seagate barracuda SATA, Asus i875p Deluxe, Lite-On 52x32x52, Lian Li PC6070 ljuddämpat, Samsung 22" 1200NF, Logitech z-680. - 7052pt 3dmark03 - BBB vDSL 12/9MBit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasN
Dunde: Jag hittar inga recensioner av varken Lite-on eller LG, så jag vore tacksam om du kan länka till sådana. Sökning på Google resulterar i skräpsvar.

HAR DU KOLLAT HÄR?
http://www.sweclockers.com/html/recensioner.php

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag skäms för att säga det, men jag hade faktiskt inte läst Sweclockers brännarrecensioner. Brukar bara besöka forumet. Hade inte heller tänkt på Pricerunner, men å andra sidan hittade jag inte mer än ett par små recensioner där på de modeller jag är intresserad av. Men tack för tipset ändå.

Fortfarande är dock den stora frågan om jag ska satsa på en CD-brännare med DVD-kombo. Är det inte nån som har en DVD-kombo-brännar eller som läst nåt om det finns nån nackdel att välja en sådan? Du, airhead, som verkar ha bra koll kanske kan svara på det?

Visa signatur

// Mattias

Permalänk
Medlem

Anzgar: På vilket sätt fungerade LG dåligt så att du valde att byta ut den? Var det deras vanliga CD-brännare du köpte eller DVD-combo-varianten

Den kunde inte bränna annat än 52x-skivor och det med svårighet, mina 48x blev bara förstörda.
Några kunde dock brännas i 8x med roxio, med Nero gick det inte alls.Möjligen kan det ha med min kombination av moderkort (AsusA7N8X och AMD Barton 2500+) att göra.
Det var ingen kombo utan en vanlig brännare,jag bytte exemplar i butiken men den andra var likadan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack, Dunde! Jag bestämde mig till slut för att köpa LG-kombon (4480B) eftersom jag läste två recensioner (CDRLabs.com och PCWorld.com, se nedan) som gav LG-kombon lite bättre betyg. Det var emellertid DVD-läsarstödet som avgjorde valet. In i det sista var jag dock tveksam eftersom det stod i CDRLabs recension att den inte hade stöd för Mt Rainier, men både på LGs hemsida samt på PCWorld-recensionen stod det att den stödjer formatet.

http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,110332,00.asp

http://www.cdrlabs.com/reviews/index.php?reviewid=186

Det enda jag verkar gå miste om nu är RAW-mode-stöd, men det känns som jag överlever eftersom jag aldrig bränner t.ex originalspel. Hoppas att jag inte gjort ett alltför dåligt köp trots att jag inte fick ett enda svarsinlägg (i tre forum) från nån som hade LG-kombon.

Tack för alla svar!

Visa signatur

// Mattias