Bygga dator med Sellpy? (Bröllopsgåva)
Hej svejs!
Jag tänkte bygga en dator enbart med hjälp av auktionsmaterial från Sellpy. Anledningen är att jag älskar second hand, och ämnar fiska i djupare vatten än sedvanlig Marknadsröra. Sellpy verkar ha allt man frågar efter, såsom moderkort, hårddiskar och datorchassin. Datorn (i delar) är tänkt som bröllopspresent så vederbörnande inte förglömmer livets ljusa och händelsevis mörkare skymtar.
Står dessvärre inför lite beslutsångest över alla komponentkandidater. Har vänt och vridit, skållat och sållat, och efter veckor av vrede och våld kommit ned till ett hanterbart antal komponenter. Någon svedklockning har inte tillägnats tidigare, så kom gärna med input vilka komponenter som är lämpligast för gaming/svår överklockning; så får vi se vad som skördas.
Moderkort:
Kan väljas från alla möjliga tillverkare, alltifrån Geforce till Kingston. De överkomliga alternativen är dessvärre begränsade till tre, i form av Arctic L2 Pro, Moderkort-Gron, och Hitachi MAY-2006HDS725050KLA360..
Alternativt:
Tvivlar på att bröllopet resulterar i platsbrist till nivån att Raspberry Pi blir för klumpig, även om ett stort antal retrodatorer tvingats skrotas till följd av dramat. Men kanske ändå värt att överväga något i formfaktor 665637-001U (i en ask á la bröllopsring eller liknande)?
Kylning:
Svedklockning behöver givetvis pangkylning så låt adda från expertisen. RAM-minne känns också ganska straightforward.
För långvarig storage behövs en seriös hårddisk. Vilken modell och märke bör man satsa på?
Hårddisk MPF920,
Hårddisk, PLRXPL-VI-S24-22
(Turkosa modellen uteblir då budgeten ej tillåter detta)
Och hur är det med portabel media?
LGD Motors, diskettläsare
Läcker som ett såll betalar jag inte (mindre) för externa varianten.
(Överklockade varianten köper jag till mig själv)
Ett sånt här bananas-monster skall givetvis rocka nätverkskort från Rohs, och med datorn nästan komplett är valet givet med ett nätaggregat från självaste Windows.
För att undvika slitage skall dessa omsorgsfullt utvalda komponenter masseras in i ett chassi. Men vilket?
Icy Box, datorchassi
Datorchassi SHA-MX601HB
Jag behöver input. Jättemycket input. Tack på förhand <3
63 datorer, 20 Tv-spel, Inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊