Adapter "tystar nätverk" för kräsna ljudentusiaster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hur signalöverföring[*] fungerar ned på minsta nivå och hur problemen kan fortplanta sig i ändarna – det är bortom min kunskapsnivå. Helt klart finns det situationer där det är konkreta problem med signalöverföring[*], likaväl som det finns situationer där man kan diskutera när man når inbillningens gräns.

När jag i mitt jobb får möjlighet att träffa på dem som kan sin sak försöker jag fånga pusselbitar av information och förklaringar så gott det går. Ämnet är i alla fall så pass komplext att man kan bygga en hel livstid av kunskap och karriär på hur signalöverföring[*] fungerar i teori och praktik. Vilket jag inte har tiden och plats i hjärnan för.

Effekten blir ett kunskapsglapp som slår åt två håll. Jag kallar dem för enkelhetens skull typ A och B. Samt varianten + vilka uttrycker sig på forumet:

(A) Positiva vibbar av samma sort som med quantum woo-principen. Man läser in mer personliga värderingar och känslor om "värme," "renhet", "naturligt" etc. än vad den neutrala fysiken någonsin har kunnat underbygga. Här på Swec är det kanske ett inlägg på hundra eller färre som uttrycker dessa åsikter. Det är en typ av fördummelse som jag personligen starkt ogillar när det handlar om kvacksalveri i ordets ursprungliga betydelse.

(B) Negativ skepsis åt andra hållet går ut på att raljera om "snake oil" och att avfärda allt annat som bluff. Signalöverföring[*] är ettor och nollor i sladden och allting har absoluta svar. Vilket är en annan typ av fördummelse även det. Och vad jag skulle säga är ännu starkare knutet till känslor och identitet.

(+) Pusselbitaren har några faktiskt pusselbitar om ämnet och kan ge ett delsvar. Inser ofta sin egen begränsning och lyckas därför undvika allt för stora känslor. Men kan också vara A+ och B+ och använda favoritpusselbiten som slagträ i diskussionen om sanningen om signalöverföring[*]

Med andra ord: Det är väldigt få här på forumet som egentligen kan ämnet på djupet och har en saklig inställning. De personer som verkligen kan förklara kommer istället dra sig från att svara. Jag förstår varför eftersom när de personerna öppnar munnen möts de av antingen typ (A) eller typ (B) där typ (B+) oftast är den värsta.

[*]"Signalöverföring" kan förstås ersättas av vilket annat komplicerat ämne som helst.

Där slog du spiken rakt genom väggen så det sjunger om det.
Jag har gjort karriär (och gör fortfarande) med signaler hit och dit (analoga som digitala), kretskort enkla som komplexa, men jag undviker att ge mig in i en sådan här typ av diskussion på internet för den kan pågå till dödagar.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hur signalöverföring[*] fungerar ned på minsta nivå och hur problemen kan fortplanta sig i ändarna – det är bortom min kunskapsnivå. Helt klart finns det situationer där det är konkreta problem med signalöverföring[*], likaväl som det finns situationer där man kan diskutera när man når inbillningens gräns.

När jag i mitt jobb får möjlighet att träffa på dem som kan sin sak försöker jag fånga pusselbitar av information och förklaringar så gott det går. Ämnet är i alla fall så pass komplext att man kan bygga en hel livstid av kunskap och karriär på hur signalöverföring[*] fungerar i teori och praktik. Vilket jag inte har tiden och plats i hjärnan för.

Effekten blir ett kunskapsglapp som slår åt två håll. Jag kallar dem för enkelhetens skull typ A och B. Samt varianten + vilka uttrycker sig på forumet:

(A) Positiva vibbar av samma sort som med quantum woo-principen. Man läser in mer personliga värderingar och känslor om "värme," "renhet", "naturligt" etc. än vad den neutrala fysiken någonsin har kunnat underbygga. Här på Swec är det kanske ett inlägg på hundra eller färre som uttrycker dessa åsikter. Det är en typ av fördummelse som jag personligen starkt ogillar när det handlar om kvacksalveri i ordets ursprungliga betydelse.

(B) Negativ skepsis åt andra hållet går ut på att raljera om "snake oil" och att avfärda allt annat som bluff. Signalöverföring[*] är ettor och nollor i sladden och allting har absoluta svar. Vilket är en annan typ av fördummelse även det. Och vad jag skulle säga är ännu starkare knutet till känslor och identitet.

(+) Pusselbitaren har några faktiskt pusselbitar om ämnet och kan ge ett delsvar. Inser ofta sin egen begränsning och lyckas därför undvika allt för stora känslor. Men kan också vara A+ och B+ och använda favoritpusselbiten som slagträ i diskussionen om sanningen om signalöverföring[*]

Med andra ord: Det är väldigt få här på forumet som egentligen kan ämnet på djupet och har en saklig inställning. De personer som verkligen kan förklara kommer istället dra sig från att svara. Jag förstår varför eftersom när de personerna öppnar munnen möts de av antingen typ (A) eller typ (B) där typ (B+) oftast är den värsta.

[*]"Signalöverföring" kan förstås ersättas av vilket annat komplicerat ämne som helst.

Det här märks så tydligt så fort en diskussionen handlar om ett mer obskyrt eller komplext ämne där man faktiskt har riktig kunskap själv, (exempelvis utbildning eller professionella erfarenheter). Då ser man plötsigt hur många som uttalar sig självsäkert och "kunnigt", i själva verket har noll koll, eller åtminstone har extremt bristande kunskaper.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Jag har testat dessa faktiskt då en vän ifrån Japan skickade hit 2st. Jag fick 20fps mer i BF2042.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

En annan viktig aspekt när det gäller ljud är… Hur ens öron fungerar.
Har vi alla koll på att denna ganska viktiga aspekten i kedjan är optimal? Det är ganska stor skillnad i hur musik upplevs bara med en relativt liten hörselförsämring på vissa frekvenser – det har jag själv fått erfara under de senaste två åren.

”Ljud ut borde” anpassas efter personens hörsel om något. Går visst att ladda upp ens audiogram till sin smartphone (inte testat).

Men alla har kanske perfekt hörsel och tänker inte på detta som ett problem? Har ni gått och testat er hörsel på sistone?
Sen testar ett vanligt ”klassiskt” audiogram bara hörseln upp till 8 KHz, vilket är rätt dumt egentligen.
Och man kanske inte vill veta om man har tappat lite hörsel – den insikten är inte direkt något som gör en lyckligare.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Varför tar inte dessa personer som köper dessa produkter, och går ut i skogen och sätter sig på en valfri stubbe eller sten. För den som tror att det är tyst i skogen har problem med hörseln. Brus är normalt att höra. Allt från myggen som surrar i öronen, vinden som får löven att prassla, någon ekorre som går bananas på en grankotte, eller valfri fågel som sjunger så fint.
Brus är något vi alla behöver. I ljudanläggning eller i naturen.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av star-affinity:

En annan viktig aspekt när det gäller ljud är… Hur ens öron fungerar.
Har vi alla koll på att denna ganska viktiga aspekten i kedjan är optimal? Det är ganska stor skillnad i hur musik upplevs bara med en relativt liten hörselförsämring på vissa frekvenser – det har jag själv fått erfara under de senaste två åren.

”Ljud ut borde” anpassas efter personens hörsel om något. Går visst att ladda upp ens audiogram till sin smartphone (inte testat).

Men alla har kanske perfekt hörsel och tänker inte på detta som ett problem? Har ni gått och testat er hörsel på sistone?
Sen testar ett vanligt ”klassiskt” audiogram bara hörseln upp till 8 KHz, vilket är rätt dumt egentligen.
Och man kanske inte vill veta om man har tappat lite hörsel – den insikten är inte direkt något som gör en lyckligare.

Har man ett hörselfel så påverkar det även hur man uppfattar verkligheten och inte bara hur man upplever återgivningen av verkligheten. Hörselfel spelar alltså lite roll för att bedöma en återgivning, det kan däremot göra att man inte ska bedöma saker som påverkas av hörselfelet men det är inte samma sak som att inte kunna bedöma om den del av återgivningen man hör är korrekt eller inte.

Det är tyvärr många som blandar ihop korrekt återgivning med låta bra (som i njutbart/angenämt) och det är grunden for många ändlösa diskussioner inom hifi för korrekt återgivning behöver verkligen inte låta bra och det ska verkligen inte låta bra om musikskaparna från början gjort ett dålig jobb.

Det finns väldigt mycket musik som inte låter särskilt bra oavsett om den framförs live eller när den återges via en inspelning och ett hifisystem men en del lägger tex stor vikt vid en texts innehåll och tycker det är bra även om det musikaliskt är katastrofalt uselt, till och med Eilert Pilarm kan vara underhållande för det är lyteskomik, han är en bedrövlig musiker men en stor underhållare.
Och jag tvivlar verkligen på att enheten i artikeln kan få ordning på det "jitter" han har i sin taktkänsla

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

galvanisk avskiljning? dvs ett par lysdioder i ena änden och ett par fotosensor i den andra?

borde inte den vanliga inkommande fibern duga gott som "galvanisk avskiljare" kan man tycka om det räcker att den sitter på inkommande innan routern?

Jag gjorde ett åskskydd till ADSL på det viset, dvs adsl router (telias så inte mitt problem om den gick upp i rök) => fiberconverter (100mbit - fick en låda med dem) => 1 meter fiber => ny converter => switch.

Funkade fint i flera år

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Denna typ av "produkter" tenderar vara extrema scams.

LinutsTechTips gjorde ju t.ex. ett test på liknande produkter som skulle göra elektronik "tystare". Visade sig inte fungera alls.

Skrivet av RVX:

Scccch!
It's magic 🧙‍♀️✨

Magically stupid.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag ser inget problem här. Den typen av människor som köper denna produkt är perfekt kund hos detta företaget. De liksom förtjänar varandra. Något i galaxen är i synk när detta sker i min värld.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

För den som vill få tyst på sitt nätverk och bli av med signalstörningar ska adaptern erbjuda både galvanisk isolering och "zero jitter memory buffer".

Läs hela artikeln här

Många ljudentusiaster här.

Det är alltid nyheter om någon ljudförbättrande komponent på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Denna typ av "produkter" tenderar vara extrema scams.

LinutsTechTips gjorde ju t.ex. ett test på liknande produkter som skulle göra elektronik "tystare". Visade sig inte fungera alls.

Magically stupid.

Indeed 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Borde vara bättre och isolera helt med solceller och batterier

Nej, det blir mycket sämre. Växelriktarna i solcellsanläggningar skapar betydligt mer förvrängd växelspänning än den som kommer från elnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag ser inget problem här. Den typen av människor som köper denna produkt är perfekt kund hos detta företaget. De liksom förtjänar varandra. Något i galaxen är i synk när detta sker i min värld.

Känns lite psykopatiskt att tänka så där, har du ingen sympati och empati för andra medmänniskor? Om någon av dina familjemedlemmar skulle luras på alla sina besparingar, tycker du att din familjemedlem och bluffpersonerna "förtjänar varandra" och att det är rätt att luras om folk är lättlurade nog?

Även fast jag själv är misstänksam och förhoppningsvis inte skulle gå på det så önskar jag det inte för andra, för jag är inte känslotom och empatilös. Precis som att jag kan känna för folk som mår dåligt av olika anledningar även om inte jag själv upplevt vad de mår dåligt av.

Ruskigt lågt att tycka att det är okej att driva företag med bluffprodukter, för att de som är så lättlurade att de går på det köper bluffarna ändå förtjänar att bli lurade på sina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

”Ljud ut borde” anpassas efter personens hörsel om något. Går visst att ladda upp ens audiogram till sin smartphone (inte testat).

För det mesta funkar det tvärtom, hjärnan anpassar sig till de förhållande man har. Ändrar du förhållandena så känns förändringen onormal, men med tiden så anpassar sig hjärnan efter de nya förhållandena. Jag vet inte hur många gånger Laxpudding har skrivit om att man ska titta en längre tid när man justerar sin TV den sista tiden...

Problemet är att många tror att det finns något slags "bästa" val. De ha lagt ut mycket pengar och vill ha ljudanläggningen som låter "bäst", TVn som har "bäst" bild o.s.v. Visst finns det många fel saker man kan göra, köpa en dålig förstärkare eller ställa in TVn fel, men det finns sällan ett bästa läge.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Borde vara bättre och isolera helt med solceller och batterier

Skrivet av Iskra:

Nej, det blir mycket sämre. Växelriktarna i solcellsanläggningar skapar betydligt mer förvrängd växelspänning än den som kommer från elnätet.

Vill man så kan man använda en magnetstabilisator, de ger en fin, ren spänning, förr var de vanliga i ups system för datorer men de är stora och betydligt dyrare än en elektronisk lösning och idag duger oftast switchat direkt men för labb och riktigt krävande tillämpningar används de fortfarande
http://www.intactcontrols.com/product/magnetic-induction-auto...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Terapi är nog mer effektivt om man inbillar sig ljud som inte finns :).
Jag är hifi-nörd men har aldrig någonsin stött på såna störningar oavsett om jag lyssnar via min vinyl eller spotify via min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Sluta med dessa artiklar, det finns ingen som helst anledning att skriva dem och belysa dessa sol och vårdare. Sweclockers blir sämre dag för dag. Sluta att göra artiklar som belyser lurendrejarprodukter. Särskilt när de är helt kritiklösa.

Galvanisk avskiljning gör inget som helst för att förbättra en digital signal. På analoga signaler så används det för att ta bort brum och andra missljud.

Inte riktigt sant, HDMI är digitalt och som jag skrev innan - kopplar man in en laptop är det nästan givet att man får nätbrum.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Denna typ av "produkter" tenderar vara extrema scams.

LinutsTechTips gjorde ju t.ex. ett test på liknande produkter som skulle göra elektronik "tystare". Visade sig inte fungera alls.

Magically stupid.

Att vara audiophile handlar allt som oftast lika mycket om att handla prylar som att njuta av musik.
Det ser man också på deras val av anläggningar och avsaknad av akustikförbättringar.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

I stället för att skriva artiklar som denna så borde nog Sweclockers åka till ljudmakarn (https://www.ljudmakarn.se/sidor/om-oss/hitta-oss) för en demo på grendosa, ström och nätverkskablar från Chord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Nej, det blir mycket sämre. Växelriktarna i solcellsanläggningar skapar betydligt mer förvrängd växelspänning än den som kommer från elnätet.

Skrivet av mrqaffe:

Vill man så kan man använda en magnetstabilisator, de ger en fin, ren spänning, förr var de vanliga i ups system för datorer men de är stora och betydligt dyrare än en elektronisk lösning och idag duger oftast switchat direkt men för labb och riktigt krävande tillämpningar används de fortfarande
http://www.intactcontrols.com/product/magnetic-induction-auto...

Varför inte bara köra DC från batterierna? 0Hz är ju nästan definitionen av störningsfritt

Permalänk
Medlem

När gränsen inte kan nås.

Skrivet av maniac:

Nästa steg är såklart att beställa en helt egen anslutning från en egen nätstation från ditt elbolag så man inte får ströningar från andra kunder i den egna transformatorkretsen. Gärna med en isolertransformator också. Annars kan man inte få perfekt ljud.
https://klindustri.se/wp-content/uploads/2018/10/natstationer-plat-utomhusbetjanade-thumb.jpg

Sen bygger man sitt eget likstörmsnät i huset och installerar en hypersnabb likriktarbrygga och ett 1000F glättningsbatteri så att man garanterat slätar ut alla former av störningar. Billigt och nödvändigt om man är drabbad av fladdermushörsle.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

En galvanisk isolering av ljud är solklart en bra grej, det minimerar (tar bort) eventuella vagabonerande strömmar och minskar störningar från jordloopar. Däremot är det helt hål i huvudet att påstå att man gör en tjänst genom att sälja en extern lösning till RJ45-nätverktsuttag.

Ethernet använder sig redan av signaltransformatorer och är isolerade således... Om man behöver en extern isolator för att 6 kV inte duger för isolationstesten så har man större problem i nätverket. 😂

Sedan kan vi ju prata om det där med analoga störningar på digitala signaler men här någonstans får "audiofilerna" en glasig blick och susar bort i egna tankar.

"Ta med dig ett paraply så att din våtdräkt inte blir blöt". Juste...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Känns lite psykopatiskt att tänka så där, har du ingen sympati och empati för andra medmänniskor? Om någon av dina familjemedlemmar skulle luras på alla sina besparingar, tycker du att din familjemedlem och bluffpersonerna "förtjänar varandra" och att det är rätt att luras om folk är lättlurade nog?

Även fast jag själv är misstänksam och förhoppningsvis inte skulle gå på det så önskar jag det inte för andra, för jag är inte känslotom och empatilös. Precis som att jag kan känna för folk som mår dåligt av olika anledningar även om inte jag själv upplevt vad de mår dåligt av.

Ruskigt lågt att tycka att det är okej att driva företag med bluffprodukter, för att de som är så lättlurade att de går på det köper bluffarna ändå förtjänar att bli lurade på sina pengar.

Jag tänker inte ens bemöta din halmgubbe här. Du ser saker som inte ens finns i mitt inlägg.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Alla vet att 1 låter mer än 0

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Varför inte bara köra DC från batterierna? 0Hz är ju nästan definitionen av störningsfritt

Nja, batterier varierar ganska mycket i spänning beroende på last och laddningsgrad så de har sina egna problem som behöver hanteras de också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Inte riktigt sant, HDMI är digitalt och som jag skrev innan - kopplar man in en laptop är det nästan givet att man får nätbrum.

Bara om du har en analog del i kedjan. Som jag sa innan, en galvanisk avskiljare gör ingenting för en digital signal.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

galvanisk isolering

En sån här i vardera ände löser galvanisk isolering.

Fibermediakonverterare

Permalänk
Medlem

DET ÄR EN BLUFF, syftet är att lura godtrogna på pengar.
Galvanisk isolering är bra men som någon redan sa, nätverks kabeln är galvaniskt skild redan.
Finns det sen ingen jordström så kan inte ljudet förbättras.

Digitala signaler kan inte påverkas av något det har dom flesta eller alla redan koll på, men jitter kan påverka för det påverkar omvandlingen av en digital signal till en analog signal (denna pryl förbättrar inget bluff)
Jitter är ett verkligt fenomen, ettor och nollor måste komma i en jämn ström (ej variera i tid) för att kunna återskapa en perfekt analog signal.
Fenomenet finns men är litet i förhållande till andra vanligt förekommande fel i ljudåtergivningen.
Om DA omvandlaren kan filtrera bort jitter så spelar det ingen roll om gitter tas bort någon annan stans, är DA omvandlaren dålig så kan den ha gitter i sig och det hjälper inte att signalen var gitter fri innan.

Det bästa är att ha en bra DA omvandlare som kan hantera jitter och ta bort det i signalomvandlingen.

Den som vill ha en perfekt ljudåtergivning kan gå på en konsert med akustiska instrument, bättre än så kan det inte bli.
Med en perfekt stereoanläggning kan det bara låta lika dant hemma, det kan inte finnas någon fantastisk bas eller diskant det kan bara låta som det lät i verkligheten.

Perfekt ljudåtergivning finns utanför dörren gå ut och lyssna på bilar musik trafikbuller fåglar, i bästa fall kan stereon hemma återskapa det ni hörde utanför dörren.

Permalänk
Medlem

Det är fascinerande hur fördomsfulla en del av er blivit med åldern. Det en gång så nyfikna barnet, som förmodligen ledde er in på PC-bygge och sedan till SweC, har liksom helt dött hos er.

Aldrig funderat på att ...
0. Inse att ämnet är utanför ens kunskapsområde.
1. Sitt tyst och lyssna på de som faktiskt kan något i ämnet, lär av deras diskussioner?
2. Fråga någon kunnigare för att ta reda på mer?
3. Testa själv?

... istället för att leka självutnämnd auktoritet men egentligen bara sitta och ordbajsa och exponera okunnighet?

Genant om ni frågar mig.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag är mest fascinerad att så många, på ett så djuplodat teknikforum som Sweclockers, fortfarande tror att digital signal är någon slags fundamentala ettor och nollor som passerar genom kabeln.