Vara anställd eller starta enskild firma för 3000:- i månaden

Permalänk

Vara anställd eller starta enskild firma för 3000:- i månaden

Hej,

Har sagt upp mig på en restaurang som jag har i stort sett drivit de senaste 4 åren, har även haft hand om sociala medier; skapat evenemang, bilder inför storhelger, bilder och inlägg på Facebook / Instagram inför sportevenemang osv

Han som tar över efter mig har inte den tekniska bakgrunden som jag har och därför har jag möjlighet att potentiellt vara kvar i företaget genom att ha hand om de sociala medierna som jag gjort de senaste åren.

Vet inte vad som är bäst, att jag är anställd och får en lön eller att jag fakturerar dem istället och tar ut lön på egen hand.

Fördelar med att ta en enkel lön:
* Smidigt och inget extra arbete för mig
* ingen huvudvärk vid deklaration

Fördelar med egen firma:
* kan styra hur mycket jag tar ut
* är bara 24 så kan användas längre fram i livet vid framtida projekt
* kan köpa in teknisk utrustning som används till arbetet utan moms

Sen även, har försökt googla men inte kommit fram till något men är 3000:- netto ett bra pris för att ha hand om sociala medier(skapa bilder i Canva och Adobe express, skapa inlägg och publicera dem, uppdatera evenemang på hemsidan)

Tänker att det blir ungefär 4-5 timmar i månaden som behöver läggas på det här.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Hej,

Har sagt upp mig på en restaurang som jag har i stort sett drivit de senaste 4 åren, har även haft hand om sociala medier; skapat evenemang, bilder inför storhelger, bilder och inlägg på Facebook / Instagram inför sportevenemang osv

Han som tar över efter mig har inte den tekniska bakgrunden som jag har och därför har jag möjlighet att potentiellt vara kvar i företaget genom att ha hand om de sociala medierna som jag gjort de senaste åren.

Vet inte vad som är bäst, att jag är anställd och får en lön eller att jag fakturerar dem istället och tar ut lön på egen hand.

Fördelar med att ta en enkel lön:
* Smidigt och inget extra arbete för mig
* ingen huvudvärk vid deklaration

Fördelar med egen firma:
* kan styra hur mycket jag tar ut
* är bara 24 så kan användas längre fram i livet vid framtida projekt
* kan köpa in teknisk utrustning som används till arbetet utan moms

Sen även, har försökt googla men inte kommit fram till något men är 3000:- netto ett bra pris för att ha hand om sociala medier(skapa bilder i Canva och Adobe express, skapa inlägg och publicera dem, uppdatera evenemang på hemsidan)

Tänker att det blir ungefär 4-5 timmar i månaden som behöver läggas på det här.

Tacksam för svar!

Starta INTE enskild firma. Om du inte vill vara anställd av restaurangen rekommenderar jag dig att titta på att starta ett aktiebolag istället. Då blir din privata ekonomi mindre sammankopplad med företagets.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Starta INTE enskild firma. Om du inte vill vara anställd av restaurangen rekommenderar jag dig att titta på att starta ett aktiebolag istället. Då blir din privata ekonomi mindre sammankopplad med företagets.

Jag tycker att för lite ströjobb som IT-konsult så fungerar enskild firma bra och är enklast att komma igång med. Det är ju ingen verksamhet med massa utgifter, och risken att företaget skulle bli skuldsatt och få konsekvenser för ens privata ekonomi är rätt liten.

Permalänk
Medlem

Du kan inte köpa in utan moms. Däremot kan du kvitta moms in med moms ut. Så om du kan skicka en faktura på 5000:- exkl. moms. så har du också 5000:- att köpa för om du vill kvitta momsen.

Kom också ihåg att du behöver hantera pengarna som blir över i företaget som vinst. Om du inte gör något så kommer de att beskattas när året är slut.

Om du vill sälja din tid för en viss summa kan endast du själv svara på. Min personliga reflektion är att det kanske är bättre att komma överens om ett timpris för dina tjänster ifall arbetsmängden skulle öka väldigt mycket jämfört med vad du har tänkt dig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziron:

Jag tycker att för lite ströjobb som IT-konsult så fungerar enskild firma bra och är enklast att komma igång med. Det är ju ingen verksamhet med massa utgifter, och risken att företaget skulle bli skuldsatt och få konsekvenser för ens privata ekonomi är rätt liten.

Håller med. Samtidigt har jag sett motsatsen. Ett företag jag jobbade sa upp en person och sen kunde de inte hantera jobbet och hyrde tillbaka personen som konsult på deltid, genom ett enskilt bolag då. Denna gjorde då ett litet misstag, sånt som händer några gånger per år för en anställd kanske, varpå företaget stämde personens bolag på 50K har jag för mig. Personen överlät det till försäkringsbolaget för försäkring fanns, men företaget var ändå på och tjatade och vägrade betala kvarstående fakturor och så. Och det var ju tur att det fanns en försäkring, men den täckte ändå bara 50% av skadeståndet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Håller med. Samtidigt har jag sett motsatsen. Ett företag jag jobbade sa upp en person och sen kunde de inte hantera jobbet och hyrde tillbaka personen som konsult på deltid, genom ett enskilt bolag då. Denna gjorde då ett litet misstag, sånt som händer några gånger per år för en anställd kanske, varpå företaget stämde personens bolag på 50K har jag för mig. Personen överlät det till försäkringsbolaget för försäkring fanns, men företaget var ändå på och tjatade och vägrade betala kvarstående fakturor och så. Och det var ju tur att det fanns en försäkring, men den täckte ändå bara 50% av skadeståndet.

Låter som ett psykfall till företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziron:

Jag tycker att för lite ströjobb som IT-konsult så fungerar enskild firma bra och är enklast att komma igång med. Det är ju ingen verksamhet med massa utgifter, och risken att företaget skulle bli skuldsatt och få konsekvenser för ens privata ekonomi är rätt liten.

"Rätt liten" är inte bra nog.

Starta ett AB, ta ströjobb, hoppas att verksamheten växer.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd

Du kommer att ha en del kostnader kring bolaget. Tid kommer att gå till bokföring/bokslut/privat deklaration, du bör ha försäkring enligt ovan som kostar några tusenlappar.

10' per månad känns som minimum för att bara ratta ett företag.

Permalänk
Medlem

Med en anställning följer det en hel del ansvar som arbetsgivare, till exempel har du en lagstadgad rätt till 25 semesterdagar per år med hel lön samt att de är tvungna att betala sjukersättning de första dagarna, så jag tror inte de kommer gå med på detta.

Att starta en firma, vare sig det är EF eller AB, känner jag det är lite för kostsamt för vad du beräknas dra in. Det är registreringsavgifter, bokföringsprogram, försäkringar, bankkonton... Inte för att nämna att du behöver sätta in 25k för ett AB.
Ett tredje alternativ skulle kunna vara att fakturera via en tjänst som sköter det hela med skatter och deklarationer och betalar ut lön ganska direkt till dig. När jag googlar lite snabbt hittar jag några som tar 6% i avgift av fakturerade beloppet. När du väl börja jobba mer i verksamheten eller får fler uppdrag kan du börja fundera på att skala upp med egen firma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

"Rätt liten" är inte bra nog.

Starta ett AB, ta ströjobb, hoppas att verksamheten växer.

Det är nog värt att påpeka att styrelsen, vilken i dessa fall ofta är samma som aktieägarna, kan bli betalningsansvarig ändå om den inte agerar i enlighet med lagens krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är nog värt att påpeka att styrelsen, vilken i dessa fall ofta är samma som aktieägarna, kan bli betalningsansvarig ändå om den inte agerar i enlighet med lagens krav.

Absolut, men "grov oaktsamhet" är något helt annat än att man råkar paja något i produktion och blir stämd av en sne kund.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Låter som ett psykfall till företag.

Baserat på vilken information? Är ju helt omöjligt att veta vad som har hänt. Knappast konstigt att ett företag får betala ersättning om man har orsakat skada…

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Baserat på vilken information? Är ju helt omöjligt att veta vad som har hänt. Knappast konstigt att ett företag får betala ersättning om man har orsakat skada…

Baserat på informationen i tråden att det är för något en anställd gör ett par gånger per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Hej,

Har sagt upp mig på en restaurang som jag har i stort sett drivit de senaste 4 åren, har även haft hand om sociala medier; skapat evenemang, bilder inför storhelger, bilder och inlägg på Facebook / Instagram inför sportevenemang osv

Han som tar över efter mig har inte den tekniska bakgrunden som jag har och därför har jag möjlighet att potentiellt vara kvar i företaget genom att ha hand om de sociala medierna som jag gjort de senaste åren.

Vet inte vad som är bäst, att jag är anställd och får en lön eller att jag fakturerar dem istället och tar ut lön på egen hand.

Fördelar med att ta en enkel lön:
* Smidigt och inget extra arbete för mig
* ingen huvudvärk vid deklaration

Fördelar med egen firma:
* kan styra hur mycket jag tar ut
* är bara 24 så kan användas längre fram i livet vid framtida projekt
* kan köpa in teknisk utrustning som används till arbetet utan moms

Sen även, har försökt googla men inte kommit fram till något men är 3000:- netto ett bra pris för att ha hand om sociala medier(skapa bilder i Canva och Adobe express, skapa inlägg och publicera dem, uppdatera evenemang på hemsidan)

Tänker att det blir ungefär 4-5 timmar i månaden som behöver läggas på det här.

Tacksam för svar!

Du kan fakturera utan firma. Koncepter kallas egenanställning.
https://www.verksamt.se/fundera/egenanstallning

Egenanställning eller eget företag? För- & nackdelar!
https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/starta-eget-foretag/sta...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Hej,

Har sagt upp mig på en restaurang som jag har i stort sett drivit de senaste 4 åren, har även haft hand om sociala medier; skapat evenemang, bilder inför storhelger, bilder och inlägg på Facebook / Instagram inför sportevenemang osv

Han som tar över efter mig har inte den tekniska bakgrunden som jag har och därför har jag möjlighet att potentiellt vara kvar i företaget genom att ha hand om de sociala medierna som jag gjort de senaste åren.

Vet inte vad som är bäst, att jag är anställd och får en lön eller att jag fakturerar dem istället och tar ut lön på egen hand.

Fördelar med att ta en enkel lön:
* Smidigt och inget extra arbete för mig
* ingen huvudvärk vid deklaration

Fördelar med egen firma:
* kan styra hur mycket jag tar ut
* är bara 24 så kan användas längre fram i livet vid framtida projekt
* kan köpa in teknisk utrustning som används till arbetet utan moms

Sen även, har försökt googla men inte kommit fram till något men är 3000:- netto ett bra pris för att ha hand om sociala medier(skapa bilder i Canva och Adobe express, skapa inlägg och publicera dem, uppdatera evenemang på hemsidan)

Tänker att det blir ungefär 4-5 timmar i månaden som behöver läggas på det här.

Tacksam för svar!

4-5 timmar hade jag fakturerat 3-5000kr för, beroende på typ av kund.
Är du jäkligt duktig är det inga som helst problem, man ska inte jämföra timlön med vad man kan fakturera.

Men undvik att starta firma i början, du får bl.a. preliminärskatt som ska betalas oavsett om du har fakturerat något eller inte ur firman. Har du tight spargris kan de göra ont om du måste betala in preliminärskatten. (det rätar ut sig senare ändå, men dumt).

AB är absolut en bättre form, men då bör du göra mer saker än att bara ha 1 kund.
Starta ett AB kostar runt 30, varav 25 är aktiekapitalet du inte bör röra - men du kan, bara det inte är förbrukat i slutet på året.

Ansvarsförsäkring kostar 150-200kr per månad på ett AB som omsätter under miljonen.
Dra inte på dig några som helst kostnader i bolaget så kan du ha det vilande den tid du inte driver det aktivt, du riskerar inte heller hamna i obestånd om det är några tröga månader. Du måste inte ta ut lön ur ett AB, i en enskild firma blir vinsten automatiskt beskattningsbar. Kan du leva vidare utan att ta ut slantarna hade jag istället låtit dem vara kvar i bolaget.

Se också till att du har annan inkomst eller arbete, a-kassa och liknande kan påverkas negativt om du är företagare samtidigt, så du kan inte säga upp dig, starta firma och samtidigt rulla på t.ex. a-kassa, socialbidrag eller liknande.
(nåja, det går men det kräver ytterst speciella omständigheter)

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Kolla Frilans Finans om du inte vill starta eget.
Jag skulle definitivt starta ab framför enskild firma. Skulle även ta Frilans Finans framför enskild firma.
Dom tar några procent, typ 6% var det när jag använde dom, men då sköter dom också allt pappersarbete och skickar fakturorna. Väldigt skönt att slippa sånt. Det enda du behöver göra är att fylla i vilka tider du jobbat och timpenning typ.
Egenanställning, som tagits upp i tråden här ovan.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Summorna du pratar om i dagsläget hade jag nog inte startat enskild firma för, känns inte riktigt värt att bli trakasserad av telefonförsäljare och allt som kommer med att driva bolag (helt plötsligt räcker inte nix längre eftersom dom inte ringer dig i egenskap av privatperson längre). Frilans finans låter som bästa förslaget i tråden tycker jag.

Permalänk

Har ett heltidsjobb redan som jag går över till men är alltid gött med lite extra klirr i kassan och det är mest för att jag har en relation till föredetta chefen och bryr mig om företaget som jag gör det, inga planer på att arbeta med det på heltid eller att jaga in flera kunder inom kort.

Kommer nog bli att jag blir annställd hos företaget så får han bara betala ut lönen så slipper jag huvudvärken och om det är aktuellt framöver att ta in fler kunder/företag så verkar det som att AB is the way to go.

Tack för hjälpen hörrni!

Permalänk
Medlem

Låter ditt nya jobb dig ha andra anställningar? Brukar inte vara ok i min erfarenhet, inte nödvändigtvis lättare med egen firma heller

Permalänk
Medlem

Enklast är att vara anställd givetvis, men enskild firma är inte speciellt svårt heller... ska du bara fakturera timmar är ef kanon, ja du kan köpa prylar som "behövs" i företaget (avdrag för kostnader)
kolla in https://www.verksamt.se/ <- hjälpte mig när jag körde EF
Har kört enskild näringsverksamhet med 2 anställda, enbart fakturering av timmar... spenderade kanske 4 timmar i månaden att sköta siffrorna. Sedan hade jag AB med 10 anställda som jag lyckades sälja med ok vinst. Tror man behöver lite företagstänk... men har mött många där jag tänkt: kan den klanten driva ett framgångsrikt AB, kan vem som helst...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Har både kört egenanställd genom frilansfinans och nu egenföretagare i ett aktiebolag. I ditt fall hade jag kört egenanställd då du kan genom t.ex. frilansfinans fakturera timmarna medan de sköter resten. De tar en viss procent i avgift men du slipper allt pappersarbete.
Körde egenanställd mellan 2009 och 2020. Fungerade utmärkt, pengarna oftast på kontot efter någon dag ifall inte företaget hade sedan tidigare skulder hos någon myndighet.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av ajn:

Låter ditt nya jobb dig ha andra anställningar? Brukar inte vara ok i min erfarenhet, inte nödvändigtvis lättare med egen firma heller

Ja? Inget som jag har skrivit på att jag inte får göra. Det kommer inte ha någon negativ påverkan på mitt arbete och är inte inom sektor som jag jobbar med så ser inte hur det hade varit ett problem.

Men som sagt, satsar 100% på mitt heltidsjobb och gör detta enbart några timmar i månaden isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Ja? Inget som jag har skrivit på att jag inte får göra. Det kommer inte ha någon negativ påverkan på mitt arbete och är inte inom sektor som jag jobbar med så ser inte hur det hade varit ett problem.

Men som sagt, satsar 100% på mitt heltidsjobb och gör detta enbart några timmar i månaden isåfall.

Du borde kolla med din primära arbetsgivare innan du tackar ja till en sekundär anställning, sånt kan leda till ganska omgående avsked från den primära arbetsgivaren om du inte får OK (se till att få det skriftligt).

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.