Kan datorn uppgraderas i framtiden?

Permalänk

Kan datorn uppgraderas i framtiden?

Hej, jag kollar lite på att köpa en stationär dator för att spela diablo 4 och framtida spel som kommer ut. Tänkte börja med något som är relativt rimligt i prisklass och om möjligt byta ut delar framåt om det behövs. Denna har jag kollat på:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Har inte jätte bra koll på datorer så lite frågor uppstod:

- Det verkar inte finnas många färdigbyggda "gaming"-datorer runt 10.000 kr. Är det någon som känner till någon annan stationär dator (bygger helst inte själv om det inte är stora skillnader i pris), som är betydligt bättre men inte mycket dyrare?

- Om jag framåt vill t.ex. uppgradera processorn, grafik-kortet etc, är detta möjligt och hur komplicerat är detta?

- Fungerar länkad dator till att köra nyare spel (behöver inte maxa grafiken) med åtminstone 60fps (helst högre) utan lagg etc?

- Kan man köpa till RAM-minne till datorn och är det enkelt att installera?

Om ni har några andra generella tips så mottags detta väl.

/Anton

Permalänk
Medlem

Låt Inet bygga ihop en riktig dator åt dig istället.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/g3ASAcCVd8PZpZ5Autaqv1pa25M/snoddas-holm

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Nu har ju jag rätt kass koll på datorer så, säg att jag vill uppgradera datorn om något år med rätt rejäla grejer. Skulle detta vara möjligt? Eller behöver man lägga lite extra krut på t.ex. moderkortet eller något liknande redan nu för att ha möjlighet till uppgraderingar sen?

Permalänk
Medlem

Hej! Det du efterfrågar (mer bang for the buck och möjlighet att uppgradera framöver) är väl de kanske främsta anledningarna till att bygga själv/låta en butik bygga åt dig. Det kanske inte är milsvida skillnader i pris mellan färdigbyggda och hemmasnickrade, men jag skulle undvika att vara dumsnål. Istället för att välja mellan två halvdassiga färdigbygga för åtta papp, köp hellre en egenbyggd för tio som uppfyller de krav som du egentligen har. Den datorn som är länkad ovanför (som Inet skruvar ihop och provkör åt dig) känns som ett mycket klokare val.

Den datorn du har länkat, Acer Nitro, tillhör väl ett rätt notoriskt bottenskikt av färdigbyggda datorer. Kylningen är skräp, det är insnålat på RAM-stickor och allting är byggt med proprietära delar vars andrahandsvärde är kasst och som försvårar uppgradering och så vidare. Ett 1650 Ti är inte mycket att hurra för heller. Det kanske mäktar med Diablo 4 med vettig FPS, men mycket större förhoppningar än så skulle jag inte ha.

Att uppgradera är ingen större vetenskap. Grafikkort är busenkelt. Processor är lite knepigare, men långtifrån något mardrömsprojekt. RAM-stickor är också busenkla att installera, men om du skulle investera i 32 GB på en gång (istället för 8, som i Acer-datorn) så lär du inte behöva mer inom överskådlig framtid.

Permalänk
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Hej! Det du efterfrågar (mer bang for the buck och möjlighet att uppgradera framöver) är väl de kanske främsta anledningarna till att bygga själv/låta en butik bygga åt dig. Det kanske inte är milsvida skillnader i pris mellan färdigbyggda och hemmasnickrade, men jag skulle undvika att vara dumsnål. Istället för att välja mellan två halvdassiga färdigbygga för åtta papp, köp hellre en egenbyggd för tio som uppfyller de krav som du egentligen har. Den datorn som är länkad ovanför (som Inet skruvar ihop och provkör åt dig) känns som ett mycket klokare val.

Den datorn du har länkat, Acer Nitro, tillhör väl ett rätt notoriskt bottenskikt av färdigbyggda datorer. Kylningen är skräp, det är insnålat på RAM-stickor och allting är byggt med proprietära delar vars andrahandsvärde är kasst och som försvårar uppgradering och så vidare. Ett 1650 Ti är inte mycket att hurra för heller. Det kanske mäktar med Diablo 4 med vettig FPS, men mycket större förhoppningar än så skulle jag inte ha.

Att uppgradera är ingen större vetenskap. Grafikkort är busenkelt. Processor är lite knepigare, men långtifrån något mardrömsprojekt. RAM-stickor är också busenkla att installera, men om du skulle investera i 32 GB på en gång (istället för 8, som i Acer-datorn) så lär du inte behöva mer inom överskådlig framtid.

Hej och tack för svar, låter väldigt vettigt!

Det enda jag är orolig över då är kring moderkortet. Jag kanske har misstolkat men efter att lite snabbt kollat runt på forumen tycks det se ut som att inte alla grafikkort och moderkort är kompatibla. Gäller detta endast moderkort och grafikkort eller gäller detta även andra komponenter? Hur vet man vad som är kompatibelt med vad om jag nu skulle byta ut delar framöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoddas_Holm:

Nu har ju jag rätt kass koll på datorer så, säg att jag vill uppgradera datorn om något år med rätt rejäla grejer. Skulle detta vara möjligt? Eller behöver man lägga lite extra krut på t.ex. moderkortet eller något liknande redan nu för att ha möjlighet till uppgraderingar sen?

Brukar rekommendera att köpa på sig följande grejer av högre kvalite för att återanvända till flera byggen framöver:

Chassi
Nätaggregat
CPU kylare (Luft)
Eventuellt hårddiskar också

Sedan byter man av moderkort/CPU/ram när det är dags, och även GPU.

Detta med att ”framtidssäkra” en dator försvinner när tillverkarna bestämmer dig för att hålla en generation vid liv under ett kort livsspann. Köp det som är mest ”bang for the buck” just nu, och när det ej håller den nivå du önskar så uppgradera igen med samma inställning

Permalänk
Avstängd

Då de vill kunna uppgradera framåt så är väl AM5 bättre?

Permalänk
Medlem

Jag brukar bråka med Scarabeo att han bara rekommenderar AMD, den här kan jag inte komma i närheten av med Intel/Intel eller Intel/nVidia.

Så hen vann över mig redan innan slaget hade börjat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoddas_Holm:

Hej och tack för svar, låter väldigt vettigt!

Det enda jag är orolig över då är kring moderkortet. Jag kanske har misstolkat men efter att lite snabbt kollat runt på forumen tycks det se ut som att inte alla grafikkort och moderkort är kompatibla. Gäller detta endast moderkort och grafikkort eller gäller detta även andra komponenter? Hur vet man vad som är kompatibelt med vad om jag nu skulle byta ut delar framöver?

Dagens grafikkort använder pci-e och man kan utan problem köra alla grafikkort som kommit senaste 10 åren på alla moderkort som funnits dom senaste 10 åren men undantag för vissa extrema fall med extremt unika produkter (inget man direkt hittar i svenska butiker)

Är snarare nätagg och chassi som kan bli problematiska om man vill uppgradera i framtiden om man köper märkes datorer likt hp, Acer osv.

Men skulle tipsa om att kolla efter kompletts komplett pc, inet har taurus datorerna, samt även shark gaming brukar va prisvärda. Fördelen med dessa är att även om dom ofta snålar in extremt mycket på moderkortet så använder dom standard komponenter som går att köpa löst,och då även ofta minskar risken för strul i framtiden om man vill uppgradera.

Edit https://sharkgaming.se/max-bite-ultimator 800kr mer men ljusår mycket bättre gpu

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoddas_Holm:

Datorn i exemplet är extremt prisvärd, det enda du behöver byta om du bara vill uppgradera grafikkortet är nätdelen.

Skall du gå på nuvarande generation så att även CPU och minnen kan uppgraderas blir det betydligt dyrare. Här ett exempel med än nätdel som klarar 4080, bästa AMD-chipsettet med deras senaste sockel och DDR5. OBS, jag har alltid med operativsystem eftersom Inet annars inte helt ut kan konfigurera datorn åt dig. Dessutom är de alternativ som tipsas om i gråzonen (hursomhelst kan Microsoft invalidera en licens när som helst om du inte köpt en korrekt licens av en godkänd återförsäljare). Som sagt mycket dyrare med nuvarande generation än förra generation.

https://www.inet.se/datorbygge/b1370171/currentgen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Datorn i exemplet är extremt prisvärd, det enda du behöver byta om du bara vill uppgradera grafikkortet är nätdelen.

Skall du gå på nuvarande generation så att även CPU och minnen kan uppgraderas blir det betydligt dyrare. Här ett exempel med än nätdel som klarar 4080, bästa AMD-chipsettet med deras senaste sockel och DDR5. OBS, jag har alltid med operativsystem eftersom Inet annars inte helt ut kan konfigurera datorn åt dig. Dessutom är de alternativ som tipsas om i gråzonen (hursomhelst kan Microsoft invalidera en licens när som helst om du inte köpt en korrekt licens av en godkänd återförsäljare). Som sagt mycket dyrare med nuvarande generation än förra generation.

https://www.inet.se/datorbygge/b1370171/currentgenhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1370171/currentgen

Om TS byter moderkort och processor mot: https://www.inet.se/produkt/v101185/paket-msi-mag-b650-tomaha...
så sparar de väl ca 370 kr. dock får de köpa en annan kylare till.

alternativ https://www.inet.se/produkt/v101184/paket-msi-pro-b650-p-wifi... så får de iaf kylare även om de sägs låta en del, men de sparar då 1000 kr jämfört med ditt paket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Om TS byter moderkort och processor mot: https://www.inet.se/produkt/v101185/paket-msi-mag-b650-tomaha...
så sparar de väl ca 370 kr.

alternativ https://www.inet.se/produkt/v101184/paket-msi-pro-b650-p-wifi... så får de iaf kylare även om de sägs låta en del

Mitt exempel är inte genomarbetat det var mest för att visa hur priset skjuter i höjden med AM5, jämfört med Scarabeos har jag också ett dyrare (men enligt mig mer prisvärt) grafikkort. Däremot har jag helt missat att det inte ingick kylare.

missuppfattade
Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoddas_Holm:

Det enda jag är orolig över då är kring moderkortet. Jag kanske har misstolkat men efter att lite snabbt kollat runt på forumen tycks det se ut som att inte alla grafikkort och moderkort är kompatibla. Gäller detta endast moderkort och grafikkort eller gäller detta även andra komponenter?

Jag skulle nog vilja påstå att det är tvärtom, egentligen. Moderkort och grafikkort brukar inte ha några problem alls med att samsas. Det här med moderkortskompatibilitet är betydligt känsligare när det gäller CPU och RAM. Jag vill också instämma med ett tidigare inlägg här. CPU+moderkort+RAM går lite hand i hand, kan man säga. Det är inte ovanligt att man uppgraderar alla dem tillsammans när man tar klivet från en äldre plattform till en annan och nyare. Grafikkortet är inte alls lika känsligt för sånt, och det kan ganska ledigt bytas ut när prestandan inte räcker till.

Kompatibilitet är en snårskog av beteckningar och generationer. Man får läsa på vad som lirar med vad, men i grova, väldigt enkla drag gäller att moderkort, CPU och RAM beror lite på varandra (varför de ofta hänger ihop när man pratar om uppgradering). Ett moderkort stödjer en viss generation(ers) processorer, och vilken processor man vill ha beror lite på vad man ska göra med sin dator. Grafikkortets kompatibilitet är snarare beroende av nätaggregatets effekt och kanske främst det fysiska utrymmet i chassit.

En till aspekt att ta i beaktning är just det här med plattform. Här alldeles ovanför fick du ett förslag på en dator, byggd på en nyare plattform än det första förslaget. Som du ser sticker priset lite grann - dock till förmån för en dator som är mer framtidssäker och kan uppgraderas i fler år framöver. Det där är en ganska svår balansgång som man får göra med sina pengar. Jag vill hellre ha nyare saker oftare, varför jag hellre köper äldre plattformar till bättre pris och byter ut dem i snabbare takt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag vill hellre ha nyare saker oftare, varför jag hellre köper äldre plattformar till bättre pris och byter ut dem i snabbare takt.

Cirkelreferens...

Jag är tvärtom, köper hellre rejäla grejer mer sällan. Lite mindre slitage på vår stackars planet på det sättet tänker jag. Hursomhelst är det en smaksak och har ingen egentlig miljöpåverkansskillnad, det är bara placebo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Då de vill kunna uppgradera framåt så är väl AM5 bättre?

Försökte hålla mig runt 10 000 kronor och då skulle man aldrig få med AM5 utan att göra avkall på annat viktigt men är budgeten högre kan ju AM5 vara värt att satsa på.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

https://www.inet.se/datorbygge/b1370171/currentgenhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1370171/currentgen

Med den här budgeten bör man få med 6800 XT eller bättre tycker jag. 8 GB VRAM känns snålt i denna prisklass.

C650 bör förresten klara ett 4080 utan några som helst problem. Hela systemet med 4080 och 12900KS drog 350 W i SweClockers test.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Cirkelreferens...

Jag är tvärtom, köper hellre rejäla grejer mer sällan. Lite mindre slitage på vår stackars planet på det sättet tänker jag. Hursomhelst är det en smaksak och har ingen egentlig miljöpåverkansskillnad, det är bara placebo.

Det har du väl visserligen rätt i. Nyare för mig ska det vara.

Permalänk

Den här datorn har de bästa uppgraderingsmöjligheterna du kan få för 10.000 kr. Du kan slänga in en 13900KS och en 7900 XTX utan att byta något annat. 13600K+4090 funkar också, eller 13900KS+4090 om du byter nätaggregat.
https://www.inet.se/datorbygge/b1370219/c

Den här har ett mycket bättre grafikkort men något sämre uppgraderingsmöjligheter på processorsidan, en 5800X3D är den bästa processorn som det här moderkortet tar emot.
https://www.inet.se/datorbygge/b1370225/s

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q