Steam fimpar stöd för Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Att man fortsatt använder ett totalt skrotat os faller ju på den enskildes ansvar. Dom har inget ansvar för att hålla steam fungerande i ett OS som inte längre ska användas.

Ska dom göra steam till 3.11 också?

Ja men om man köpt spelen på det oset så bör de fortsätta funka där tycker jag.

Jag kör inte windows 7 själv, men jag skulle förstå frustrationen.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Dåligt om man inte ens kan starta sina spel längre

Många spel går att starta utan att ha Steam igång. Steamworks har DRM men det är frivilligt för utvecklare att använda och Valve rekommenderar att försöka belöna legitima spelare istället.

Däremot så kommer man inte kunna ladda ner eller uppdatera spelen på Windows 7, vilket kan bli ett problem särskilt för online-spel som kräver att man kör den senaste versionen. Men att försöka köra modern mjukvara på ett så gammalt OS kommer förstås blir allt svårare oavsett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Ja men om man köpt spelen på det oset så bör de fortsätta funka där tycker jag.

Jag kör inte windows 7 själv, men jag skulle förstå frustrationen.

Det är ju ett lite konstigt argument. Ska man såsmåningom sitta på ett os som har öagts ned för 30 år sedan för att spela ett specifikt spel? Jag företår frustrationen men det går ju liksom inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Både 10 och 11 kan du stänga windows update (ej säkerhetsuppdateringar såklart) om du nu önskar (Pro versionerna). Sen måste du inte betala höga summor då det finns licens på diverse sidor för ett par burgare i värde.

Är du säker på detta? Tror inte det stämmer, du kan möjligen pausa dom i x antal dagar men det går inte att stänga av helt...
Sen när man inte kör LTSC OS så är man ju iprincip tvingad att gå till nya feature versioner... Är väl just därför LTSC licenser finns men dom kostar ju därefter.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Har en gammal dator hemma med win 7 i den har jag för vissa felsökningar var 5 år sen den var kopplad mot nätet.
På mitt jobb har vi åtta st datorer med win 7 men dom går som test stationer är inte kopplade till nätet.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Vad gällande tekniska framsteg under huven så att säga, ja. Men inte alls vad gällande UX, UI samt allt pack med Windows Store, telemetri, Microsoft inloggningar och annat skräp.

Vad är nackdelen med att behöva använda ett Microsoft konto till Windows jag tycker att det är ganska skönt att ha min Windows licensen kopplat till mitt MS konto och slippa köpa ny licensen för alla min datorer/laptops.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vad är nackdelen med att behöva använda ett Microsoft konto till Windows jag tycker att det är ganska skönt att ha min Windows licensen kopplat till mitt MS konto och slippa köpa ny licensen för alla min datorer/laptops.

... Va?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Min Laptop som jag använder ca 2 ggr i veckan kör fortfarande windows 7..
köpte den 2014..
den köptes i samma veva som windows 8 va de värsta microsoft någonsin släppt så jag skaffade en windows 7 licens istället då laptopen såldes utan OS (för dom som kommer ihåg så gjorde vissa tillverkare såhär för att slippa folks klagande på windows 8)

så jag kör en egen modifierad version av windows 7 ultimate med MSI tema för att passa datorn ^^

Datorn i fråga.
https://www.webhallen.com/se/product/190642-MSI-GT70-2OD-834X...

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Vilket betyder att alla datorer jag har som är inloggade på mitt Microsoft konto har Windows xx PRO aktiverat utan att behöva betela för det igen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrRunaway:

Windows 8, ja just det. Hade helt glömt bort dess existens. Känns inte som särskilt många drabbas av att det stödet dras in.

För övrigt. Windows 7 = bra, Windows 8 = dåligt, Windows 10 = bra, Windows 11 = ja, ni fattar.

Windows 11 kommer ta över tronen från Windows Vista som det sämsta operativsystemet Microsoft lanserat.

Windows 10 fanns i åtminstone fem versioner beroende på hur man räknar kodnamnen.
Windows 8.1 är utelämnad.

Så nej, jag fattar inte vad du menar utöver att det har funnits olika versioner av Windows genom tiderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Dåligt om man inte ens kan starta sina spel längre

Där har GOG en fördel.
* GOG har DRM-fria spel.
* GOG har en klient, GOG Galaxy, om man vill, men...
* Man kan också ladda ner installationsfilerna och installera offline

Nackdelen är främst att GOG har betydligt mindre utbud än Steam.
De har ju fortfarande ganska mycket totalt sett.
Tror inte någon hinner spela igenom allt som finns på GOG under sin livstid.
Men om man vill spela ett specifikt spel och det inte finns så går det inte även om det finns många andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Windows 10 fanns i åtminstone fem versioner beroende på hur man räknar kodnamnen.
Windows 8.1 är utelämnad.

Så nej, jag fattar inte vad du menar utöver att det har funnits olika versioner av Windows genom tiderna.

Att Windows 7 var bra, Windows 8 var dåligt, Windows 10 är bra och följer Microsoft traditionen, vilket allt tyder på i nuläget, blir Windows 11 dåligt. Jag har själv provat det via Virtualbox och det är hemskt. Windows 10 är klart snabbare.

Fast Mac OS äger Windows på alla plan när det gäller produktivtet. Annars är Linux mitt primära OS sedan mer än 15 år.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

<Uppladdad bildlänk>

Vilket betyder att alla datorer jag har som är inloggade på mitt Microsoft konto har Windows xx PRO aktiverat utan att behöva betela för det igen.

Ett fullständigt icke-problem på nästan alla bärbara (och draklevererade stationära) datorer, eftersom de nästan alltid är licensierade och aktiveras från UEFI sedan Windows 8. Innan dess var det lite struligare att göra en OEM-installation, men då fanns det ändå inte lagrat på något konto...

saknat "och"
Permalänk
Medlem

Var väll på tiden.. Windows 7 var bra men jag saknar det inte. Man har väll gnällt lite om ui förändringar varje ny version efter men antingen vänjer man sig eller installerar 3e parts tools för bättre starmeny/taskbar osv som man alltid haft i alla sina windows oavsett version ändå.. smidigt med ms konto också när man ändå har office 365.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon297462:

Att man fortsatt använder ett totalt skrotat os faller ju på den enskildes ansvar. Dom har inget ansvar för att hålla steam fungerande i ett OS som inte längre ska användas.

Ska dom göra steam till 3.11 också?

Problemet är ju snarare om spel *kräver* Steam för att installeras och fungera, och det inte finns något annat sätt att tillgodogöra sig de spel som man faktiskt köpt och äger, på en dator som har kunnat köra spelen i fråga förut.

Det är klart man inte kan förvänta sig att Valve håller sin plattform uppdaterad för evigt för gamla versioner, men där ligger problemet snarare i att man är beroende av Valve över huvud taget för att kunna köra det som alltid funkat innan.

Det här kan potentiellt bli ett problem framåt på samma sätt som annat retro som slutar fungera utan alternativ, och är principmässigt ganska kasst, även om jag så klart håller med dig om att man inte bör köra Win7 på en dator som hanterar någon data man bryr sig om.

Permalänk
Medlem

Är ganska tråkigt att dom kapar helt till win7 då jag använder en äldre laptop som med win10 gör att en del spel inte fungerar. Samt att de flesta spelen flyter extremt mycket bättre på win7 med den.
Har en stationär men det är smidigare oftast att starta laptopen istället för att gå ner i källaren till datarummet.

Visa signatur

CPU: 3800X GPU: Asus EKWB 3070 MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming Wifi II RAM: Crucial Ballistix Kylning: Egenbyggt vattenkyld med utgång från Fractal Design Kelvin 240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Acobra:

Är ganska tråkigt att dom kapar helt till win7 då jag använder en äldre laptop som med win10 gör att en del spel inte fungerar. Samt att de flesta spelen flyter extremt mycket bättre på win7 med den.
Har en stationär men det är smidigare oftast att starta laptopen istället för att gå ner i källaren till datarummet.

Vad är det för spel då? Linux kanske hade varit något att prova, om det är spel som funkar där. (Väldigt många spel gör det numera p.g.a. Steam Deck.)

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tycker det är synd att Steam inte är "OS-agnostiskt".
Det är en platform för spel; om jag som användare väljer att köra XP, Win7 eller Win12 är mitt val och mitt ansvar.
Steam kan rekommendera mig att köra på ett supportat OS, men de borde inte tvinga mig.

Rent OS-mässigt har inte mycket hänt med Windows det senaste deceniet; stöd för flera kärnor/trådar och mindre finlir i Ux
Däremot har både bloatware och kryptiska services ökat lavinartat.

Jämför förändringen i systemkrav det senaste deceniet i Windows med Linux för att få en uppfattning.

Steam är OS-agnostiskt: det funkar på de tre huvudsakliga plattformarna. Det är dock beroende av ”OS:et på OS:et”, Electron. Om du inte kan köra Chrome kan du inte köra Electron kan du inte köra Steam.

Permalänk
Medlem

Både Windows 10 och 11 har varit bättre än 7an, så jag kör på med 11 där jag kan och 10 på de äldre datorerna utan stöd.
Bra att de brutit trenden med varannan bra, varannan kass och fått ut både 10 och 11 som bra.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrRunaway:

Att Windows 7 var bra, Windows 8 var dåligt, Windows 10 är bra och följer Microsoft traditionen, vilket allt tyder på i nuläget, blir Windows 11 dåligt. Jag har själv provat det via Virtualbox och det är hemskt. Windows 10 är klart snabbare.

Fast Mac OS äger Windows på alla plan när det gäller produktivtet. Annars är Linux mitt primära OS sedan mer än 15 år.

Många håller fast vid denna bild, men jag vet inte. Jag tycker visserligen att de flesta versioner som har kommit har haft förbättringar som gjort dem klart bättre än föregångaren, men det betyder inte att jag inte ser att det emellanåt också inneburit att vissa saker har blivit sämre förstås. Bara att förbättringarna generellt har varit bättre än vad de mer tveksamma ändringarna har varit dåliga. Vista var jag exempelvis glad över då det kändes mycket modernare än XP på många sätt (inte minst i färgvalet), och min dator var inte för klen för att köra det så jag hade inga problem. UAC var störigt men gick att stänga av, och jag är ju glad att de tog steget ändå så att inte allt fortfarande hade körts som admin.

Men även om man anser att de versioner som innebar lite mer försämringar var skit så håller det ju inte riktigt. XP måste väl vara bra enligt detta då Vista var skit enligt de flesta? Men betyder det att 2000 var skit också? XP var ju i princip ett nytt gränssnitt på 2000, som sjuan var ett nytt gränssnitt på Vista, och åtta ett nytt gränssnitt på sjuan och i princip har det ju fortsatt så, tio och elva är ju mycket samma som sjuan i botten med lite mer integrationer, nya system-appar här och där och ganska försiktiga ändringar i gränssnittet (om vi bortser från 8 och 8.1).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Är du säker på detta? Tror inte det stämmer, du kan möjligen pausa dom i x antal dagar men det går inte att stänga av helt...
Sen när man inte kör LTSC OS så är man ju iprincip tvingad att gå till nya feature versioner... Är väl just därför LTSC licenser finns men dom kostar ju därefter.

Det går alldeles utmärkt (via GPO om jag minns rätt), men du måste som sagt ha Pro-version eller bättre. Jag kör så utan problem.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 5600G, 2x32GB, Exos18 16TBx9 RAIDZ2, CM Stacker
AUX: Asus B550, Ryzen 5700G, 2x32GB, Phanteks P400

Permalänk
Medlem

Låter inte så bra för min laptop från 2011. Använder den för en del äldre spel när jag är på resande fot. Jag har provat W10 på den och det fungerade inte bra alls. Fick dessutom inte den växlingsbara grafiken att fungera. Visserligen dags för ny laptop men jag väntar på en specifik hårdvara där så tills den kommer så får den här gamla jobba.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Många håller fast vid denna bild, men jag vet inte. Jag tycker visserligen att de flesta versioner som har kommit har haft förbättringar som gjort dem klart bättre än föregångaren, men det betyder inte att jag inte ser att det emellanåt också inneburit att vissa saker har blivit sämre förstås. Bara att förbättringarna generellt har varit bättre än vad de mer tveksamma ändringarna har varit dåliga. Vista var jag exempelvis glad över då det kändes mycket modernare än XP på många sätt (inte minst i färgvalet), och min dator var inte för klen för att köra det så jag hade inga problem. UAC var störigt men gick att stänga av, och jag är ju glad att de tog steget ändå så att inte allt fortfarande hade körts som admin.

Men även om man anser att de versioner som innebar lite mer försämringar var skit så håller det ju inte riktigt. XP måste väl vara bra enligt detta då Vista var skit enligt de flesta? Men betyder det att 2000 var skit också? XP var ju i princip ett nytt gränssnitt på 2000, som sjuan var ett nytt gränssnitt på Vista, och åtta ett nytt gränssnitt på sjuan och i princip har det ju fortsatt så, tio och elva är ju mycket samma som sjuan i botten med lite mer integrationer, nya system-appar här och där och ganska försiktiga ändringar i gränssnittet (om vi bortser från 8 och 8.1).

Färgen i XP var inte så svår att åtgärda dock. Från början när jag bytt från 2000 körde jag utan teman, dvs klassiskt stuk. Sedan körde jag Embedded-tema eller vad det hette, som var mörkblått.

Jag skulle säga att 2000 inte är med i tidslinjen, eftersom det inte var ett "hemma-OS", och bra-dåligt brukar avse det segmentet. 2000 tillhör snarare den separata NT-linjen. Det var först med XP som Windows slogs ihop så att det blev ett enda operativ för alla (bortsett från server o dyl).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Färgen i XP var inte så svår att åtgärda dock. Från början när jag bytt från 2000 körde jag utan teman, dvs klassiskt stuk. Sedan körde jag Embedded-tema eller vad det hette som var mörkblått.

Jo det fanns teman, bortsett "classic" (eller nog med classic också) så var de rätt fula dock, och alla andra (och en själv efter alla nyinstallationer) hade ju standard blå/grön fisher price som fick ögonen att blöda.

Citat:

Jag skulle säga att 2000 inte är med i tidslinjen, eftersom det inte var ett "hemma-OS", och bra-dåligt brukar avse det segmentet. 2000 tillhör snarare den separata NT-linjen. Det var först med XP som Windows slogs ihop så att det blev ett enda operativ för alla (bortsett från server o dyl).

2000 var ju tänkt som ett OS både för hemanvändning och på företag men de ändrade sig i sista sekund och släppte Me till konsumenterna istället. Jag gillade faktiskt Me också, vilket många inte gjorde enligt vad de säger nu, men jag tror det hatet är något överdrivet eller så handlar det om något annat. Är man en "äkta nörd" hatar man Vista men är man en "riktigt äkta nörd" så är det coolt att hata Me typ. Men Me var sista versionen av Windows med bra stöd för DOS-spel, det modernaste som kunde köra alla gamla program och spel man hade när det begav sig. Sen kraschade det lite för ofta förstås men inte märkbart mer än föregående 9x-versioner egentligen. Men jag körde dual boot där i några år mellan Me och 2K och sedermera XP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ett fullständigt icke-problem på nästan alla bärbara (och draklevererade stationära) datorer, eftersom de nästan alltid är licensierade och aktiveras från UEFI sedan Windows 8. Innan dess var det lite struligare att göra en OEM-installation, men då fanns det ändå inte lagrat på något konto...

Tycker själv att det bara är lättare stt logga in på sitt ms konto på sin nya enhet och dar få aktiverad license i stället för att krånga med windows nyckel.

Vad är egentligen nackdelen med att logga in med ett Microsoft konto ? Du använder väll ändå en massa konton till allt annat ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Inte länge till. I sommar släpps CS2 och då kommer go i princip dö ut tror jag och meningen att sitta på gammalt mög försvinner.

Eftersom cs2 blir en patch till csgo så ja...

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det fanns teman, bortsett "classic" (eller nog med classic också) så var de rätt fula dock, och alla andra (och en själv efter alla nyinstallationer) hade ju standard blå/grön fisher price som fick ögonen att blöda.

Embedded fanns inte inbyggt, utan var väl utplockat ut Embedded-versionen. Man fick alltså stoppa in det själv.

Typ: https://www.deviantart.com/vishal-gupta/art/Official-Windows-...

Jag minns inte var jag hämtade det ursprungligen, så se det bara som ett sätt att visa bilden.

Citat:

2000 var ju tänkt som ett OS både för hemanvändning och på företag men de ändrade sig i sista sekund och släppte Me till konsumenterna istället. Jag gillade faktiskt Me också, vilket många inte gjorde enligt vad de säger nu, men jag tror det hatet är något överdrivet eller så handlar det om något annat. Är man en "äkta nörd" hatar man Vista men är man en "riktigt äkta nörd" så är det coolt att hata Me typ. Men Me var sista versionen av Windows med bra stöd för DOS-spel, det modernaste som kunde köra alla gamla program och spel man hade när det begav sig. Sen kraschade det lite för ofta förstås men inte märkbart mer än föregående 9x-versioner egentligen. Men jag körde dual boot där i några år mellan Me och 2K och sedermera XP.

Jag kan inte påminna mig någon som gillade ME ens när det begav sig. 2000 var väl inte så lyckat att köra för hemmabruk (om man ville spela) i början, men jag vet att en del envist bråkade med det ändå. Dessutom behövde det mer minne, vilket är ett klassiskt fenomen... Jag minns att jag hade en burk med 128 MB som jag satte i ett Audigy 2 Platinum i. Om det var så att drivrutinerna inte fanns eller bara fungerade dåligt har raderats ur mitt minne, men jag fick installera 2000 istället för 98SE. Inte en chans att det fungerade bra med 128 MB, så det åkte i en överbliven 256-sticka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Problemet är ju snarare om spel *kräver* Steam för att installeras och fungera, och det inte finns något annat sätt att tillgodogöra sig de spel som man faktiskt köpt och äger, på en dator som har kunnat köra spelen i fråga förut.

Det är klart man inte kan förvänta sig att Valve håller sin plattform uppdaterad för evigt för gamla versioner, men där ligger problemet snarare i att man är beroende av Valve över huvud taget för att kunna köra det som alltid funkat innan.

Det här kan potentiellt bli ett problem framåt på samma sätt som annat retro som slutar fungera utan alternativ, och är principmässigt ganska kasst, även om jag så klart håller med dig om att man inte bör köra Win7 på en dator som hanterar någon data man bryr sig om.

På konsol sidan så hade man alltid någon form av Cartridge eller skiva eller någon form av fysiskt media. Så det innebar att så länge man har fungerande konsol och fungerande media så kan man spela även om systemet är ordentligt utdaterat.

På PC har spel förr funnits på Disketter eller Skiva och innan spelen började kräva online registrering så blev det i princip samma där. Så länge du har ett fungerande system (av lämplig generation) och dina media så kan du ominstallera och spela när du vill.
Kanske generellt lite klumpigare att samla på datorer, åtminstone stationära datorer än konsoler. Men i övrigt ungefär samma.

Problemet är nu med dessa online tjänster som Steam, Epic, mm och online krav och online registrering osv.
Kräver spelet du vill spela att man registerar sig mot någon server som är nerlagd till ett spel utvecklarna har övergett?

Att det kan bli vanligare i framtiden att delar av det spelutbud som funnits dör ut och att vissa titlar/serier blir svårare att retro spela än det en gång varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Tycker själv att det bara är lättare stt logga in på sitt ms konto på sin nya enhet och dar få aktiverad license i stället för att krånga med windows nyckel.

Vad är egentligen nackdelen med att logga in med ett Microsoft konto ? Du använder väll ändå en massa konton till allt annat ?

Du missar poängen; man behöver ingen nyckel med OEM-licensierade datorer från större leverantörer. Installationen löser det själv helt utan att man loggar in, även om Windows av andra skäl tjatar om det. Så har det varit sedan Windows 8, vilket gjort det betydligt enklare då man inte behöver en särskild OEM-anpassad installation för att få det att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du missar poängen; man behöver ingen nyckel med OEM-licensierade datorer från större leverantörer. Installationen löser det själv helt utan att man loggar in, även om Windows av andra skäl tjatar om det. Så har det varit sedan Windows 8, vilket gjort det betydligt enklare då man inte behöver en särskild OEM-anpassad installation för att få det att fungera.

Nu har jag ju ingen OEM dator och då fungera det perfekt med livstid licens av Windows xx PRO som är kopplat till mitt Microsoft konto och går även att använda på flera datorer samtidigt vilket jag inte skulle kunna ha gjort om jag inte hade loggat in vid installation av Windows.

Åter igen så förstår jag inte problemet med att logga in vid installation av Windows finns absolut inga nackdelar med det du använder väll ändå internet på din dator ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D