Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Vill bara flika in det som jag skrev om tidigare om varför jag generellt avråder från OEM- och bottenskrapsprodukter. Hela den här tråden belyser det så tydligt. TV:n krånglar och nu hamnar TS i någon slags limbo där det ägnas tid, pengar och energi på att felsöka AppleTV, en av de mest spridda och sålda produkterna någonsin inom sin kategori. Den är inte perfekt den heller, men hur rimlig är den här situationen?

Den där initialt sparade 500-lappen eller kanske 1000-lappen mot en etablerad tillverkares snarlika produkt: jag säger inte att det alltid är bättre hos LG, Samsung och Philips med flera. Finns skräckhistorier där med.

Däremot tenderar de globala namnen att säkra sina TV-apparaters funktion mot de vanligaste miljonprodukterna, likt AppleTV, och senare tillföra mjukvarufixar när det krävs. Dessutom får man oftare kontakt med tillverkarnas supportorganisation istället för en pruttig butik som hotar med felsökningsavgift tillförd enligt deras godtycke. Extra dessutom att när det är problem, då är man sällan ensam om problemen. Felen kan ofta bekräftas av andra användare och det kan finnas kända vägar runt problemen. Information är alltid så mycket enklare att komma över.

Sitter man med en TV av märket UGGLO BUGGLO finns inte längre miljoner andra användare som kan peka ut kända problem eller ifall man bara missat någon simpel inställning. Det är ingen som riktigt vet hur UGGLO BUGGLO-TV:n fungerar – inte ens butiken som säljer den. Och skulle det vara faktiskt fel är det inte troligt att OEM-tillverkaren bakom UGGLO BUGGLO någonsin kommer kunna ordna några mjukvarufixar (eller kan fixa men kräver då betalt av butiken). Den där "leta efter uppdatering"-funktionen är förmodligen mest bara där för syns skull. Det lär inte komma någon ny mjukvara.

@JaneDoe: önskar jag kunde hjälpa dig mer, men har tyvärr inga andra idéer.

Jag var nöjd med bilden för priset men det här strulet är verkligen inte roligt. Som du skriver inte kul att de "hotar" med felsökningsavgift heller. Någon direkt hjälp på hur jag kunde felsöka fick jag inte heller förutom byta HDMI-kabel vilket jag har gjort två gånger nu.

Ska jag fortsätta felsöka eller ska/kan jag åberopa reklamation på teven? Har i varje fall filmat hur det ser ut när teven startar om som de bad om att få.

Reklamerade en Chromecast med Google TV (4K) väldigt enkelt (dock inte hos Netonnet) så kan önska/hoppas att det vore lika enkelt med teven.

Vill väl behålla teven om den funkar men just nu orkar jag inte felsöka mer även om jag är lite orolig att det kanske är Apple TV också. Båda har ju garanti och jag vill ju givetvis ha en fungerande enhet.

Har visserligen en släkting som har en ny fet Samsung TV så kan ju givetvis fråga om jag kan testa min Apple TV på hennes. Känns bara så drygt att behöva göra det men om det finns en chans att det är fel på Apple TV så vore det kanske bra att utesluta den också.

Att testa farsans Andersson TV blir kanske slöseri med tid då både den och Skantic är Netonnets egna märken. Andersson har visserligen Android TV inbyggt men det borde inte ha betydelse för Apple TV.

Permalänk
Inaktiv

Antar att TV är lite speciellt för hushållsprodukter verkar fungera felfritt även om det är t.ex. Netonnets eller Julas egna märke. Det enda som brukar vara sämre är manualen men jag läser knappt manualen till hushållsprodukter då de är logiska.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag är inte jättebra på det konsumentjuridiska, så kan inte råda hur du ska gå vidare där.

Men att två prylar leder till någon miss är ofta ett resultat i kombinationen. Problemen uppstår i kombinationen av prylar snarare än de enskilda prylarna själva. Så det låter onekligen som onödigt extraarbete att traska vidare och försöka leta på farsans TV.

Nu har jag AppleTV själv och kör den i allt från ett par timmar till ibland veckor med TV jag testar. Aldrig några problem av den här typen. Däremot kommer ju ATV:s skärmsläckare för eller senare leda till att ATV går ned i Standby. Har jag då CEC igång och ATV bara är i bakgrunden medan jag kör något annat, lik PC, testverktyg eller BD-spelare, kommer de flesta TV att stänga ned mitt i vad jag just höll på med. Så jag stänger ofta av CEC så att det inte sabbar någon lång session med mätningar eller liknande.

Samtidigt behöver man CEC för soundbar och liknande så det är inte lika enkel lösning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Jag är inte jättebra på det konsumentjuridiska, så kan inte råda hur du ska gå vidare där.

Men att två prylar leder till någon miss är ofta ett resultat i kombinationen. Problemen uppstår i kombinationen av prylar snarare än de enskilda prylarna själva. Så det låter onekligen som onödigt extraarbete att traska vidare och försöka leta på farsans TV.

Nu har jag AppleTV själv och kör den i allt från ett par timmar till ibland veckor med TV jag testar. Aldrig några problem av den här typen. Däremot kommer ju ATV:s skärmsläckare för eller senare leda till att ATV går ned i Standby. Har jag då CEC igång och ATV bara är i bakgrunden medan jag kör något annat, lik PC, testverktyg eller BD-spelare, kommer de flesta TV att stänga ned mitt i vad jag just höll på med. Så jag stänger ofta av CEC så att det inte sabbar någon lång session med mätningar eller liknande.

Samtidigt behöver man CEC för soundbar och liknande så det är inte lika enkel lösning.

Jag tänker då farsans TV är en Andersson även om den också är ny att det bara vore onödigt. Det är ju Netonnets egna märke det också. Tänkte mer om det var värt besväret att testa på min släktings Samsung TV som också är relativt ny? Tänker då främst för att utesluta problem med ATV eller det låter osannolikt? Det är ju trots allt teven som startar om, inte ATV. ATV brukar fortsätta så jag får backa fast sedan kabelbytet har den börjat pausa när teven har släckt sig. Så det känns ju ändå som ett kommunikationsproblem precis som du skriver.

Går ATV ned i Standby efter skärmsläckaren? Tror aldrig jag har sett det men jag har nog inte haft den på så länge. När teven slocknar har det skett både nära uppstart, mitt i filmtittande och ibland medan skärmsläckaren är på. Så det kan alltså hända lite var och när som helst. Som sagt, ibland nära inpå uppstart eller efter 30-60 minuter osv.

Permalänk
Inaktiv

@Laxpudding Bestämde mig för ladda upp filmklippet här så du/andra kan se hur det faktiskt ser ut när teven stänger av sig. Detta är med nya certifierade Ultra High Speed HDMI-kabeln. Videon pausar när teven startar om som ni ser.

https://www.dropbox.com/s/buao07lr7675yfv/Skantic%20B5531UHD....

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon315148:

@Laxpudding Bestämde mig för ladda upp filmklippet här så du/andra kan se hur det faktiskt ser ut när teven stänger av sig.

https://www.dropbox.com/s/buao07lr7675yfv/Skantic%20B5531UHD....

Bra video.

Det där ser verkligen ut som att TV:n bootar om spontant. Om det nu inte är du som slår på den igen direkt. Apple-TV:n och dess lilla LED är fortfarande på så att det inte är knutet till att den går ned i vila på något sätt.

Hade det varit problemet med den spökande fjärrkontroll hade TV:n bara stängt av sig, inte startat på nytt.

Jag har varit med om liknande omstarter, typiskt när man experimenterar med signaler och liknande. Men aldrig spontant mitt-i-tittandet eller att omstarter varit återkommande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Bra video.

Det där ser verkligen ut som att TV:n bootar om spontant. Om det nu inte är du som slår på den igen direkt. Apple-TV:n och dess lilla LED är fortfarande på så att det inte är knutet till att den går ned i vila på något sätt.

Hade det varit problemet med den spökande fjärrkontroll hade TV:n bara stängt av sig, inte startat på nytt.

Jag har varit med om liknande omstarter, typiskt när man experimenterar med signaler och liknande. Men aldrig spontant mitt-i-tittandet eller att omstarter varit återkommande.

Nej, jag slår inte på den. Rör ingenting. Hade till och med tagit ut batterierna ur tevens fjärrkontroll för att någon föreslog det tidigare i tråden. Kan givetvis inte ta ut batteriet ur ATV:s fjärrkontroll (inbyggt) men den rörde jag inte heller och som du ser har inte ATV startat om.

Detta sker främst under filmtittande (eller jag har sällan teven på så länge utan att jag använder den) men det har även hänt när skärmsläckaren är på och en enstaka gång direkt vid uppstart.

Glad att jag fick det filmat då det blir en dokumentation. Läste lite på Hallå Konsument om reklamation och där står det att det inte ska innebära merkostnader för mig att det är fel på varan såsom "kostnader för att du har tvingats köra flera gånger till butiken". Ska säga detta om det blir på tal om reperation eller undersökning. Att jag dels ska vara utan TV (är väl inte hela världen men tråkigt) och dels att jag ska behöva ordna hjälp med transport. Jag har inte körkort och kan inte bära den själv så jag får be min farsa om hjälp. Han befinner sig på annan ort nu men när han kommer hem tänker jag att vi går till Netonnet igen. Nu har jag fått det på film som de bad om och även köpt ny ceritiferad kabel. Fler förslag hade de inte.

Det ser väl ändå ut att vara problem med teven snarare än ATV? Känt det hela tiden även om vissa här föreslog att det kunde vara den som felar men det känns inte så. Varför teven samspelar med en gammal Xbox dock vet jag inte.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon315148:

Der ser väl ändå ut att vara problem med teven snarare än ATV? Känt det hela tiden även om vissa här föreslog att det kunde vara den som felar men det känns inte så. Varför teven samspelar med en gammal Xbox dock vet jag inte.

Ser alltså ut som typexempel på en TV som spontant bootar om, den blinkande TV-lysdioden och allt.

Den gamla Xboxen skickar förmodligen gamla etablerade signaltyper som programkoden i TV:ns kretsuppsättningar haft 10+ år på sig att bli stabil med. En AppleTV kan ju skicka mängder av nymodigheter som Dolby Vision och HDR.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Ser alltså ut som typexempel på en TV som spontant bootar om, den blinkande TV-lysdioden och allt.

Den gamla Xboxen skickar förmodligen gamla etablerade signaltyper som programkoden i TV:ns kretsuppsättningar haft 10+ år på sig att bli stabil med. En AppleTV kan ju skicka mängder av nymodigheter som Dolby Vision och HDR.

Tänkte detta också. Att Xboxen (gammal, original tror jag) gör att den enklare funkar med vilken TV som helst oavsett ålder.

Teven ska ha stöd för Dolby Vision (och Atmos) men det verkar ju ändå som att den inte funkar med ATV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jag tänker då farsans TV är en Andersson även om den också är ny att det bara vore onödigt. Det är ju Netonnets egna märke det också. Tänkte mer om det var värt besväret att testa på min släktings Samsung TV som också är relativt ny? Tänker då främst för att utesluta problem med ATV eller det låter osannolikt? Det är ju trots allt teven som startar om, inte ATV. ATV brukar fortsätta så jag får backa fast sedan kabelbytet har den börjat pausa när teven har släckt sig. Så det känns ju ändå som ett kommunikationsproblem precis som du skriver.

Går ATV ned i Standby efter skärmsläckaren? Tror aldrig jag har sett det men jag har nog inte haft den på så länge. När teven slocknar har det skett både nära uppstart, mitt i filmtittande och ibland medan skärmsläckaren är på. Så det kan alltså hända lite var och när som helst. Som sagt, ibland nära inpå uppstart eller efter 30-60 minuter osv.

Går att stänga av skärmsläckaren (har 4K Apple TV 32 GB. Gen 6 enligt order beställningen). Har ATV:n dirketkopplad till min hemmabio recvier Marantz NR 1711 via en certifierad Nördic Ultra High Speed HDMI kabel. Gå in i "Allmänt menyn" - tryck på "Skärmsläckare" - tryck på "Börja efter" - Aldrig.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Bildexpert 📺

På video bootar TV:n om mitt under SVT-tittande (SVT Play?) Kan nog utesluta att skärmsläckaren på AppleTV skulle vara problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tänkte detta också. Att Xboxen (gammal, original tror jag) gör att den enklare funkar med vilken TV som helst oavsett ålder.

Teven ska ha stöd för Dolby Vision (och Atmos) men det verkar ju ändå som att den inte funkar med ATV.

Kör själv Dolby Vision på min ATV, man får ställa in i ATV:ns meny - "Video å ljud meny" - "Format". Har även ställt in Dolby Vision/Atmos på TV:n (Panasonic TX - 58HX810E) osså. Kör Atmos 5.1.2 via hemmabio recviern å Netflix Premium (krävs för detta, vissa filmer/serier har Dolby Atmos/Vision).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

På video bootar TV:n om mitt under SVT-tittande (SVT Play?) Kan nog utesluta att skärmsläckaren på AppleTV skulle vara problemet.

Stämmer. SVT Play men det har även hänt med andra appar (ViaPlay, HBO, YouTube osv.) förutom skärmsläckare och vid uppstart. Så knappast skärmsläckaren som är problemet.

Permalänk
Inaktiv

Hände en ny sak igår. Halva bilden blev svart i nån sekund. Ljudet eller övriga bilden försvann dock inte. Låter väl ändå som att det är TV:n och inte Apple TV eller skulle den kunna få för sig att visa en halvsvart bild? Det var som en glitch som uppstod två gånger igår under kort tid. Hann inte filma tyvärr.

Redan diskuterat med farsan att vi ska gå tillbaka med TV:n och försöka kräva reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Hände en ny sak igår. Halva bilden blev svart i nån sekund. Ljudet eller övriga bilden försvann dock inte. Låter väl ändå som att det är TV:n och inte Apple TV eller skulle den kunna få för sig att visa en halvsvart bild? Det var som en glitch som uppstod två gånger igår under kort tid. Hann inte filma tyvärr.

Redan diskuterat med farsan att vi ska gå tillbaka med TV:n och försöka kräva reklamation.

Jag kan inte komma på några direkt rimliga fel i en bildkälla som gör att halva bilden försvinner. I en skärm är dock drivningen av pixlarna ofta uppdelat i flera sektioner så där är det rimligt att ett fel endast påverkar en del av bilden. Denna typ av fel kan också förklara omstarterna. Om TVn detekterar ett internt fel så är omstart ofta enda möjligheten att försöka åtgärda felet.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobi the Dobi:

Jag kan inte komma på några direkt rimliga fel i en bildkälla som gör att halva bilden försvinner. I en skärm är dock drivningen av pixlarna ofta uppdelat i flera sektioner så där är det rimligt att ett fel endast påverkar en del av bilden. Denna typ av fel kan också förklara omstarterna. Om TVn detekterar ett internt fel så är omstart ofta enda möjligheten att försöka åtgärda felet.

Tack. Då känns det ju mer och mer som att det trots allt är TV:n som strular. Blir att lämna tillbaka den. Vilket åbäke att transportera bara. Man skulle ha valt en liten TV som är enklare att flytta. xD

Permalänk
Inaktiv

Uppdatering. Har registrerat ett serviceärende men innan jag skickar den bestämde jag mig för att låta farsan låna min Apple TV för att se om Apple TV beter sig likadant med hans TV.

Nån skrev i min andra tråd att han hade samma problem med en Apple TV så känner att jag måste undersöka det. Om det händer även på en annan TV ska jag prova att stänga av möjligheten för Apple TV att stänga av TV. Om det är nått sånt som kan förklara det.

Permalänk
Inaktiv

@Yorg Nu är jag inte säker på att det är CEC som strular på min men inte omöjligt. Menar du då att det inte är fel på TV att dess CEC inte fungerar? För ATV kan du utesluta då den fungerar med annan TV med CEC. För jag kan ju inte göra något åt implementeringen av CEC. Att stänga av den känns inte som ett vettigt alternativ. Använder ju soundbar också. Så vad menar du att jag skulle göra om det nu hjälpte att stänga av det? Acceptabelt att det inte ska fungera på en ny TV?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorg:

Om det inte uttryckligen står att TV'n ska fungera med Apple TV och CEC styrning så blir det ju en bedömningsfråga, särskilt eftersom det låter som att du köpt en TV ur det billigaste sortimentet?

Var länge sen jag använde Apple TV, men vore det inte rätt ok att stänga av det och styra allt separat?

Jag hade som sagt varit nyfiken på att testa alla ingångar i TV'n också, har varit med om en del skumma problem som lösts av det.

Svarar här då det känns mer rätt att hålla felsökning till felsökningstråden.

Redan testat alla ingångar men om du menar att CEC inte måste fungera att de kan häva att jag inte ska kunna använda denna funktion så får jag väl packa upp TV igen och prova…

Sen undrar jag om det ens står på nån TV att den är kompatibel med just ATV? För står det inte så behöver det inte funka enligt dig. Aldrig sett ATV nämnas på dyra TV-apparater heller. Så tur man inte köpte dyrare då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grizzly666:

På pappret och NÄR det funkar så är CEC ett väldigt bra system.
Tyvärr så är det väldigt ofta som CEC krånglar, och OM det funkar så kan det sluta fungera i stort sett när som helst.
Oftas slutar det dock funka om man byter enheter/tar bort/lägger till en ny/ändrar ut/ingångar till/från olika enheter.
Tex om du har tvbox på hdmi 1 i tv´n och du tex flyttar tv och sätter tvboxen i hdmi2 istället så kan CEC börja krångla.

Två exempel från kompisar här.
En hade tv/bluray/ps4/soundbar allt var sony och allt var släppt/köpt samma år han flyttade hemifrån, så samma generation på allt.
CEC fick han aldrig att fungera alls.
Sedan efter 2-3år så bytte han ut soundbar till en sony hembio förstärkare och CEC började fungera till ca 90%, det var nåt med att förstärkaren inte ville byta ingångar när CEC användes med tv´ns fjärr.
Användes förstärkarens fjärr så funkade ingångsbytena, men nåt annat krånglade istället.

En annan hade ett hopplock av olika tillverkare till allt vad jag kommer ihåg samsung tv/onkyo förstärkare/oppo bluray/dvd från ytterligare en tillverkare, ps4/xbox/wii/telias ip tvbox/nån android mediaspelare box.
CEC fungerade 100% perfekt i ett par år.
Tills han bytte ut nån enhet, kommer dock ej ihåg vad, CEC slutade fungera helt och hållet.
Nåt år gick o ett utbyte till hände och CEC var tillbaks till halv fungerande.

Dvs inte ens om allt är ifrån samma tillverkare så är det säkert att CEC kommer fungera felfritt heller alls!

Tack för info. Då kanske jag ska utesluta att det inte är CEC som strular då. Packar upp TV igen och kör utan CEC. Om det händer trots detta har jag slut på idéer.

Jag vill förtydliga att jag redan har testat mer än en HDMI-port och kopplat ur soundbar - utan skillnad.

Länkar till mitt videoklipp igen här: https://www.dropbox.com/s/buao07lr7675yfv/Skantic%20B5531UHD....

Jag rör ingen fjärrkontroll i klippet och batterierna är uttagna ut fjärrkontrollen till TV. Så här gör min TV slumpmässigt vare sig jag tittar på en film/serie/program via ATV eller om skärmsläckaren är på ATV. Kan hända kort efter uppstart eller efter 30-60 min upp till 2-3 timmar. Ibland händer den en gång, ibland flera gånger, enstaka gånger händer inget på ett tag. Oftare det stänger av än icke dock.

Om detta kan beror på att CEC är aktiverat så får jag givetvis utesluta det. Tycker bara det är ett märkligt symtom på CEC? Att en TV gör kall omstart (ej ATV) och att detta görs utan fjärrkontroll.

Som sagt, jag ska väl undersöka om inaktivera CEC löser problemet dock. Är det nått mer jag kan göra så får ni gärna säga det medan TV packas upp igen @Yorg @TobiasStockholm

Permalänk
Inaktiv

Att halva bilden blev svart vid två tillfällen (program och ljud fortsatte). Har det också med CEC att göra? Bara hänt två gånger och att försöka filma det är lönlöst såvida det inte börjar hända regelbundet, då kan det vara värt det. Annars antar jag att det var en glitch men ändå märkligt beteende. Aldrig sett en TV strula med visa bild. Tror ena halvan blev svart och sen blev andra halvan eller nått sånt.

Farsan tycker inte det är okej att behöva avaktivera CEC men enligt vissa här är det kanske det? Han menar det ska bli prisavdrag då eller nått. Jag vet faktiskt inte alls vad som gäller. Blir att åka tillbaka till lagershopen och fråga istället för att gissa här vad Netonnet anser. Om nu avaktivera CEC skulle lösa problemet med omstarter (det vet jag inte helt säkert än).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

@Yorg Nu är jag inte säker på att det är CEC som strular på min men inte omöjligt. Menar du då att det inte är fel på TV att dess CEC inte fungerar? För ATV kan du utesluta då den fungerar med annan TV med CEC. För jag kan ju inte göra något åt implementeringen av CEC. Att stänga av den känns inte som ett vettigt alternativ. Använder ju soundbar också. Så vad menar du att jag skulle göra om det nu hjälpte att stänga av det? Acceptabelt att det inte ska fungera på en ny TV?

Skrivet av anon315148:

Svarar här då det känns mer rätt att hålla felsökning till felsökningstråden.

Redan testat alla ingångar men om du menar att CEC inte måste fungera att de kan häva att jag inte ska kunna använda denna funktion så får jag väl packa upp TV igen och prova…

Sen undrar jag om det ens står på nån TV att den är kompatibel med just ATV? För står det inte så behöver det inte funka enligt dig. Aldrig sett ATV nämnas på dyra TV-apparater heller. Så tur man inte köpte dyrare då.

Skrivet av anon315148:

Att halva bilden blev svart vid två tillfällen (program och ljud fortsatte). Har det också med CEC att göra? Bara hänt två gånger och att försöka filma det är lönlöst såvida det inte börjar hända regelbundet, då kan det vara värt det. Annars antar jag att det var en glitch men ändå märkligt beteende. Aldrig sett en TV strula med visa bild. Tror ena halvan blev svart och sen blev andra halvan eller nått sånt.

Farsan tycker inte det är okej att behöva avaktivera CEC men enligt vissa här är det kanske det? Han menar det ska bli prisavdrag då eller nått. Jag vet faktiskt inte alls vad som gäller. Blir att åka tillbaka till lagershopen och fråga istället för att gissa här vad Netonnet anser. Om nu avaktivera CEC skulle lösa problemet med omstarter (det vet jag inte helt säkert än).

Om problemet att din modell av TV i kombination med just ATV (t.ex att CC funkar felfritt) har strul så blir ju allt en bedömningsfråga huruvida det är "fel" på TV'n där det är omöjligt att veta hur tillverkare/verkstad/importör bedömer det.

Rent krasst så blir det ju då svårt att veta (eller bevisa för den delen) om det är TV'n eller ATV som "brister" och skapar problemet, att de funkar att koppla till andra enheter blir ju då inte något bevis för att det är den andra som skapat problemet.

När det kommer till lite dyrare märken och modeller tror jag att det finns mer utrymme att kunna förvänta sig att de fungerar med de flesta vanligare mediaspelarna, men när det kommer till en budgetmodell av ett noname brand är det inte säkert att de resonerar så.

Oavsett så blir det bara spekulationer, om du lyckas återskapa felet med CEC avstängt så har du slagit undan benen för många invändningar som en verkstad skulle kunna ha.

Har du en länk till TV'n eller en digital instruktionsbok?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Att halva bilden blev svart vid två tillfällen (program och ljud fortsatte). Har det också med CEC att göra?

Nej, det finns inget CEC-kommando som gör halva bilden svart såvitt jag vet. Det skulle behöva vara en rejält buggig mjukvara i så fall. Den typen av buggar är inte acceptabla, oavsett orsak.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv

Packade upp TV igår igen och har suttit knappt en timme idag med CEC avaktiverat. Bestämde mig sen för att koppla in min soundbar igen för att slippa dåligt ljud. Upptäcker då att soundbar inte fungerar när CEC är avaktiverat. Syftar inte på fjärrkontrollen utan TV låter inte soundbar leverera ljud om jag inte aktivera CEC.

Så att leva utan CEC på denna TV går inte. Annars kunde jag väl acceptera att använda flera fjärrkontroller. Att däremot inte kunna använda soundbar är orimligt (även soundbar inköpt i samband med TV).

Så nu lägger jag ner detta. Läst vad du har skrivit @Yorg men jag håller inte med om att en TV som säljs 2023 inte ska fungera med en ATV. Dessutom sa killen i butiken att ALLA TV-apparater som de säljer SKA fungera med ATV. Då min TV är Netonnets egna märke så bör väl Netonnet veta vad som gäller med sin TV åtminstone.

Att min soundbar skulle vara den felande länken känns också orimligt då den fungerar med (gammal) Xbox. Det är alltså specifikt ATV som min TV inte kan hantera (trots att min TV ska ha både Dolby Vision, HDR osv.). Min ATV fungerar således med en annan TV som också är köpt i år (även det Netonnets egna märke).

Att min TV även visat halvsvart bild gör att jag oroar mig för hur långlivad denna TV blir. Ska den gå sönder precis efter garantitiden?

Edit: Jag ska prova en sista sak. Att stänga av "Styr TV-apparater och mottagare" i ATV under Inställningar > Hemmabioreglage > Fjärrkontroller och enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Packade upp TV igår igen och har suttit knappt en timme idag med CEC avaktiverat. Bestämde mig sen för att koppla in min soundbar igen för att slippa dåligt ljud. Upptäcker då att soundbar inte fungerar när CEC är avaktiverat. Syftar inte på fjärrkontrollen utan TV låter inte soundbar leverera ljud om jag inte aktivera CEC.

Så att leva utan CEC på denna TV går inte. Annars kunde jag väl acceptera att använda flera fjärrkontroller. Att däremot inte kunna använda soundbar är orimligt (även soundbar inköpt i samband med TV).

Så nu lägger jag ner detta. Läst vad du har skrivit @Yorg men jag håller inte med om att en TV som säljs 2023 inte ska fungera med en ATV. Dessutom sa killen i butiken att ALLA TV-apparater som de säljer SKA fungera med ATV. Då min TV är Netonnets egna märke så bör väl Netonnet veta vad som gäller med sin TV åtminstone.

Att min soundbar skulle vara den felande länken känns också orimligt då den fungerar med (gammal) Xbox. Det är alltså specifikt ATV som min TV inte kan hantera (trots att min TV ska ha både Dolby Vision, HDR osv.). Min ATV fungerar således med en annan TV som också är köpt i år (även det Netonnets egna märke).

Att min TV även visat halvsvart bild gör att jag oroar mig för hur långlivad denna TV blir. Ska den gå sönder precis efter garantitiden?

Edit: Jag ska prova en sista sak. Att stänga av "Styr TV-apparater och mottagare" i ATV under Inställningar > Hemmabioreglage > Fjärrkontroller och enheter.

Jag säger inte emot dig, argumenterar inte för att du skulle ha fel. Jag ville bara flagga för att det finns risk för att du inte får gehör för vad du upplever som ett tydligt fel med din TV just och därför risk att bli besviken. Min erfarenhet av att hantera reklamationer för budgetelektronik är tyvärr inte positiv, ofta en upplevelse av att det rycks på axlarna och "vad förväntade du dig till det priset?". Det betyder så klart inte att du kommer mötas av samma, jag vill bara minska risken att du drabbas av samma frustration.

När det gäller soundbaren, gissar att du använt ATV som källa med soundbar kopplad i TV? Minns inte hur ATV har det med ingångar, men det går inte att koppla soundbaren direkt till ATV? Låter inte orimligt att TV'n inte skickar vidare ljudsignal från ATV till soundbar med CEC avstängt.

Oavsett, jag hoppas att NoN löser det åt dig på ett bra sätt, jag upplever att de gett bäst hjälp i just reklamationsärenden så det går säkert utmärkt!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorg:

När det gäller soundbaren, gissar att du använt ATV som källa med soundbar kopplad i TV? Minns inte hur ATV har det med ingångar, men det går inte att koppla soundbaren direkt till ATV? Låter inte orimligt att TV'n inte skickar vidare ljudsignal från ATV till soundbar med CEC avstängt.

Soundbar är kopplad till TV. Kan inte koppla soundbar direkt till ATV. ATV har bara tre portar (ström, HDMI och Ethernet). Soundbar ska ju funka med mer än ATV dvs. även TV (och Xbox om jag kopplar in den). Så att koppla till TV känns mest logiskt.

Sen upptäckte jag det inte först i ATV utan jag kunde inte få soundbar att fungera med TV dvs. TV-sändningar om jag inte aktiverade CEC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tänkte detta också. Att Xboxen (gammal, original tror jag) gör att den enklare funkar med vilken TV som helst oavsett ålder.

Teven ska ha stöd för Dolby Vision (och Atmos) men det verkar ju ändå som att den inte funkar med ATV.

Angående Atmos/Surround ljud, enligt Apple supporten ska man koppla in ATV:n direkt till en HDMI ingång på "brölimpan"/hemmabiorecviern/hemmabioförstärkaren å sen till TV:ns ARC/eARC port. Behövs ställas in på ATV om det är Atmos eller Surround (5.1) ljud. En föresätting är ju att "brölimpan" stöder/kan avkoda Atmos ljud. En certifierad HDMI Ultra High Speed kabel rekommenderas.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Angående Atmos/Surround ljud, enligt Apple supporten ska man koppla in ATV:n direkt till en HDMI ingång på "brölimpan"/hemmabiorecviern/hemmabioförstärkaren å sen till TV:ns ARC/eARC port. Behövs ställas in på ATV om det är Atmos eller Surround (5.1) ljud. En föresätting är ju att "brölimpan" stöder/kan avkoda Atmos ljud. En certifierad HDMI Ultra High Speed kabel rekommenderas.

Den ska dock även fungera över eARC. Att koppla in den direkt till soundbaren är inget krav. En del populära soundbars så som Sonos Arc har ju inte ens någon ingång, bara eARC.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Den ska dock även fungera över eARC. Att koppla in den direkt till soundbaren är inget krav. En del populära soundbars så som Sonos Arc har ju inte ens någon ingång, bara eARC.

Mycket dåligt till det priset. Har min 4K Apple TV (eARC) inkopplad i min recvier Marantz NR 1711 (eARC). Då jag har Netflix Premium + Disney + (Star Wars filmerna har Atmos ljud) å en del serier/filmer har Atmos ljud på Netflix.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Har min 4K Apple TV (eARC) inkopplad i min recvier Marantz NR 1711 (eARC).

Att den har eARC är inget din förstärkare drar nytta av utan, jag citerar

Citat:

När HDMI ARC eller eARC är aktiverat kan din Apple TV 4K (2:a generationen eller senare) ta emot ljud i hög kvalitet från en tv som stöds och sedan spela upp ljudet via dina HomePod- eller HomePod-högtalare.

https://support.apple.com/sv-se/HT207117

Kör själv Dolby Atmos (Yamaha RX-A4A) från en 4K Chromecast Google TV den har ingen ARC överhuvudtaget.

Edit: Atmos & Atmos det kan alltid diskuteras när det är DD+.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless