Vill bara flika in det som jag skrev om tidigare om varför jag generellt avråder från OEM- och bottenskrapsprodukter. Hela den här tråden belyser det så tydligt. TV:n krånglar och nu hamnar TS i någon slags limbo där det ägnas tid, pengar och energi på att felsöka AppleTV, en av de mest spridda och sålda produkterna någonsin inom sin kategori. Den är inte perfekt den heller, men hur rimlig är den här situationen?
Den där initialt sparade 500-lappen eller kanske 1000-lappen mot en etablerad tillverkares snarlika produkt: jag säger inte att det alltid är bättre hos LG, Samsung och Philips med flera. Finns skräckhistorier där med.
Däremot tenderar de globala namnen att säkra sina TV-apparaters funktion mot de vanligaste miljonprodukterna, likt AppleTV, och senare tillföra mjukvarufixar när det krävs. Dessutom får man oftare kontakt med tillverkarnas supportorganisation istället för en pruttig butik som hotar med felsökningsavgift tillförd enligt deras godtycke. Extra dessutom att när det är problem, då är man sällan ensam om problemen. Felen kan ofta bekräftas av andra användare och det kan finnas kända vägar runt problemen. Information är alltid så mycket enklare att komma över.
Sitter man med en TV av märket UGGLO BUGGLO finns inte längre miljoner andra användare som kan peka ut kända problem eller ifall man bara missat någon simpel inställning. Det är ingen som riktigt vet hur UGGLO BUGGLO-TV:n fungerar – inte ens butiken som säljer den. Och skulle det vara faktiskt fel är det inte troligt att OEM-tillverkaren bakom UGGLO BUGGLO någonsin kommer kunna ordna några mjukvarufixar (eller kan fixa men kräver då betalt av butiken). Den där "leta efter uppdatering"-funktionen är förmodligen mest bara där för syns skull. Det lär inte komma någon ny mjukvara.
@JaneDoe: önskar jag kunde hjälpa dig mer, men har tyvärr inga andra idéer.
Jag var nöjd med bilden för priset men det här strulet är verkligen inte roligt. Som du skriver inte kul att de "hotar" med felsökningsavgift heller. Någon direkt hjälp på hur jag kunde felsöka fick jag inte heller förutom byta HDMI-kabel vilket jag har gjort två gånger nu.
Ska jag fortsätta felsöka eller ska/kan jag åberopa reklamation på teven? Har i varje fall filmat hur det ser ut när teven startar om som de bad om att få.
Reklamerade en Chromecast med Google TV (4K) väldigt enkelt (dock inte hos Netonnet) så kan önska/hoppas att det vore lika enkelt med teven.
Vill väl behålla teven om den funkar men just nu orkar jag inte felsöka mer även om jag är lite orolig att det kanske är Apple TV också. Båda har ju garanti och jag vill ju givetvis ha en fungerande enhet.
Har visserligen en släkting som har en ny fet Samsung TV så kan ju givetvis fråga om jag kan testa min Apple TV på hennes. Känns bara så drygt att behöva göra det men om det finns en chans att det är fel på Apple TV så vore det kanske bra att utesluta den också.
Att testa farsans Andersson TV blir kanske slöseri med tid då både den och Skantic är Netonnets egna märken. Andersson har visserligen Android TV inbyggt men det borde inte ha betydelse för Apple TV.