Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Test: Cooler Master Tempest GP27U – imponerande skärm faller på mjukvaran

Permalänk
Melding Plague

Test: Cooler Master Tempest GP27U – imponerande skärm faller på mjukvaran

Nissling tar sig an en högkvalitativ spelskärm som siktar högt och nästan når ända fram, men inte riktigt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Bildexpert

Som alltid, skriv om ni undrar något.

Det blev ovanligt mycket mätande och grafer till följd av allt arbete med att försöka gå till botten med mjukvaran.

Permalänk

Kul med test av just en av de skärmar jag funderar på att köpa in!

Vilken firmware version av skärmen är det recensionen är baserad på(ursäkta om jag missade det in recensionen)? Såg att det dök upp ett 1.3.1 för nån vecka sedan. Det säger även ganska mycket om problematiken som verkar finnas med skärmar från Cooler master (de har liknande strul med GP27Q skärmen).

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Labbrocken:

Vilken firmware version av skärmen är det recensionen är baserad på(ursäkta om jag missade det in recensionen)?

Jag testade mig runt med FW 1.1 och 1.2. Under sidan för SDR går jag in i detalj hur skärmen beter sig beroende på de två mjukvarorna.

Att FW 1.3.1 släpptes i fredags hade jag missat, och testet blev färdigskrivet innan det så av naturliga skäl kom det inte med. Men skärmen är inte returnerad än så jag kan ta en titt på det ikväll.

Permalänk
Medlem

Är det känt vilken paneltillverkaren är?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Jag testade mig runt med FW 1.1 och 1.2. Under sidan för SDR går jag in i detalj hur skärmen beter sig beroende på de två mjukvarorna.

Att FW 1.3.1 släpptes i fredags hade jag missat, och testet blev färdigskrivet innan det så av naturliga skäl kom det inte med. Men skärmen är inte returnerad än så jag kan ta en titt på det ikväll.

Fullt förståeligt att du missat/hunnit med detta, firmwaren är som du nämnde väldigt ny. Ska bli intressant om du ser om det blivit nån förbättring.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Är det känt vilken paneltillverkaren är?

Enligt displayninja är det en AU Optronics (M270QAN07.5)

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Labbrocken:

Ska bli intressant om du ser om det blivit nån förbättring.

Det blev det! Problemet i vitbalansen försvann och ingångsmenyn är nu alltid tillgänglig. Sammanfattningen i testet är uppdaterad.

Tack för tipset

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Det blev det! Problemet i vitbalansen försvann och ingångsmenyn är nu alltid tillgänglig. Sammanfattningen i testet är uppdaterad.

Tack för tipset

Kul att se att firmwaret fixat till problemen. Det säger ändå ganska mycket om skärmen att den kom ut i slutet av förra året och först nu har en mjukvara som gör att skärmen fungerar som det ska.

Nu kunde jag dock inte hålla mig längre utan kastade mig på köp-knappen, tack för ditt test som gjorde att i slutändan vågade slå till!

Permalänk
Medlem

Är detta i praktiken en Acer X32FP fast i en något annorlunda förpackning?

Permalänk
Bildexpert

@improwise: Acer X32FP har en större panel. Specsen tycks i övrigt vara snarlika på pappret men jag har inte haft möjlighet att jämföra dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

@improwise: Acer X32FP har en större panel. Specsen tycks i övrigt vara snarlika på pappret men jag har inte haft möjlighet att jämföra dem.

Ah, detta var bara en 27" inser jag nu.

Permalänk
Medlem

Jag sitter rätt nära datorn så en 24" skärm känns rätt stort för mig: Så när jag går över till 4K så blir det nog en 27" skärm. Blir nog först om ett år men det finns inte så mycket kommande FALD, äkta HDR skärmar+HDMI 2.1... Så även om ett år så blir den här skärmen troligtvis mitt val. Förhoppningsvis hinner de finslipa lite mer på drivisarna oxå.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Som alltid, skriv om ni undrar något.

Det blev ovanligt mycket mätande och grafer till följd av allt arbete med att försöka gå till botten med mjukvaran.

Hej jag undrar om hdr funkar ihop med freesync ?

Permalänk
Bildexpert

@Fear Inoculum Japp det gör det. Har för mig att det inte gick på mjukvaran från fabrik men sedan V1.1 har det inte varit några problem.

Permalänk
Medlem

Tack för en intressant artikel!

Kul att skärmar med local dimming har börjat röra sig åt rätt håll i pris.

Permalänk
Medlem

Tack för testet. 👍

Kan ni inte återgå till att ha sammanfattningen i testet sist?
Det känns så skumt efter alla dessa år att börja med att läsa sammanfattningen 😁

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tack för testet. 👍

Kan ni inte återgå till att ha sammanfattningen i testet sist?
Det känns så skumt efter alla dessa år att börja med att läsa sammanfattningen 😁

Gör väl ingenting, folk tar det som att det skulle typ vara en spoiler eller något. Klarar ni inte av att läsa en rescension om ni redan vet "slutet"?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av SCORPIUS:

Kan ni inte återgå till att ha sammanfattningen i testet sist?

Allt är en kompromiss. Givetvis förstår jag att det råder delade meningar om layouten, men ha i åtanke att många bara läser sammanfattningen oavsett var någonstans i testet den ligger. Sedan är det vissa som kikar på grafer och bilder, samt vissa som vill läsa allt.

Då jag ser mig själv som hyfsat inbiten i skärmar och gärna testar genomgående är den tekniska analysen viktig för mig. Samtidigt är det många som bara vill få en uppfattning om produkten i grova drag utan att behöva djupdyka. För mig blir detta en bra avvägning för att tillfredsställa en så bred målgrupp som möjligt i ett ämne som redan är hyfsat nischat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Kan ni inte återgå till att ha sammanfattningen i testet sist?
Det känns så skumt efter alla dessa år att börja med att läsa sammanfattningen 😁

Om man har läst sammanfattningen först så är det ju å andra sidan mycket lättare att veta vilka tekniska detaljer som är av intresse att fokusera på i testerna.

Permalänk
Medlem

Sniffade precis upp att det kommit en ny firmware 1.4.1.

Changes:
1. SDR Local Dimming performance further improvements.
2. New option to enable or disable power to USB ports when monitor is in standby mode. Addresses the issue of KVM-powered peripherals not able to wake up monitor.
3. Input select menu is now completely accessible and much more responsive in all no-signal input scenarios by tapping up on OSD joystick at any time.
4. Firmware version is now listed in the OSD menu under System->Information-> FW Version.
5. Fixed some additional bugs from previous firmware releases.

Permalänk
Medlem

hur väl funkar KVM funktionen nu?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm