Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tips att få telenords fibertv att fungera

Permalänk

Tips att få telenords fibertv att fungera

Hej!

Tänkte bara kolla om någon kan hjälpa mig med att få telenords fibertv att fungera.
Det fungerar om jag kör en nätverkskabel direkt ifrån uttaget i väggen till tv boxen.
Men när jag kopplar in nätverkskabeln till routern och sedan till tv:n så fungerar det inte.
Finns det kanske något setting etc för att få det att fungera?
Detta är min router
https://www.netgear.com/uk/home/wifi/routers/rax200/

Ps: har testat med flera olika routers men ingen fungerar.

Permalänk
Medlem

Varför måste du köra det genom routern? Sannolikt ligger IPTV på ett eget VLAN och då kommer det aldrig fungera utan en router med stöd för det och kunskap hur man ställer in det.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Varför måste du köra det genom routern? Sannolikt ligger IPTV på ett eget VLAN och då kommer det aldrig fungera utan en router med stöd för det och kunskap hur man ställer in det.

Om jag kör direkt ifrån väggen till tv så måste jag koppla ur routern varje gång jag ska se på tv.
Ok tack ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Om jag kör direkt ifrån väggen till tv så måste jag koppla ur routern varje gång jag ska se på tv.

Väldigt oklart vad du har för utrustning eller hur du kopplar. Eftersom du kallar det "fibertv" borde du ju ha en mediaomvandlare/tjänstefördelare i lägenheten, har inte denna portar specifikt för TV-boxen? Om inte, har du en router tillhandahållen av Telenor eller en egen? Om en från Telenor, har inte denna portar specifikt för TV?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Fick du inte med en router ?

Inga instruktioner eller guider hur du ska koppla ?

Inte ska du behöver koppla utrustning varje gång du ska se på TV.

Permalänk
Rekordmedlem

Telenor verkar använda vlan 46 för iptv enligt guiden nedan som åtminstone delvis borde gå att plocka info från om man vill lösa det med egen hårdvara.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1600330-guide-telenor-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Väldigt oklart vad du har för utrustning eller hur du kopplar. Eftersom du kallar det "fibertv" borde du ju ha en mediaomvandlare/tjänstefördelare i lägenheten, har inte denna portar specifikt för TV-boxen? Om inte, har du en router tillhandahållen av Telenor eller en egen? Om en från Telenor, har inte denna portar specifikt för TV?

Ok.
Jag har haft bredband i många år, men dom har dom senaste åren köpts upp av telenor.
Jag fick en router av dom 2014 som jag inte hämtade ut.
Vilket jag ringde och frågade om det var ok, vilket det var.
Men nu säger dom att jag ska använda den och om jag inte har den kvar så måste jag betala för den gamla först sedan kan dom låna mig en ny.
Jag har suttit många timmar med "support" och dom kan inget göra säger dom då jag måste köra med routern dom skickade mig (som jag aldrig hämtade ut).

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Telenor verkar använda vlan 46 för iptv enligt guiden nedan som åtminstone delvis borde gå att plocka info från om man vill lösa det med egen hårdvara.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1600330-guide-telenor-...

Tack.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Fick du inte med en router ?

Inga instruktioner eller guider hur du ska koppla ?

Inte ska du behöver koppla utrustning varje gång du ska se på TV.

Nopp.
Har suttit med support sedan jag täknade tv tjänsten i janunati säkert 10 timmar toltat.
Dom säger helt olika saker varje gång jag ringer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Nopp.
Har suttit med support sedan jag täknade tv tjänsten i janunati säkert 10 timmar toltat.
Dom säger helt olika saker varje gång jag ringer.

Har du kikat om de kan skicka ut en tekniker till dig som kan kolla på det hela? De har ju sin egna ''Digihjälpen'' hos telenor.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur ser inkommande anslutning ut, det låter på dig som att det är ethernet och inte fiber till ostaden men har du en tjänstefördelare eller bara ett naket nätverksuttag ?
Är det Telenor som äger nätet eller är det ett öppet nät där du kan välja andra operatörer ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Bamsebjörn:

Har du kikat om de kan skicka ut en tekniker till dig som kan kolla på det hela? De har ju sin egna ''Digihjälpen'' hos telenor.

Dom kan inget mer göra säger dom.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur ser inkommande anslutning ut, det låter på dig som att det är ethernet och inte fiber till ostaden men har du en tjänstefördelare eller bara ett naket nätverksuttag ?
Är det Telenor som äger nätet eller är det ett öppet nät där du kan välja andra operatörer ?

Bara ett nätverksuttag.
Japp det är endast för telenor.
Men dom har monterat en till som är öppet nät och det var efter det som allt problem börjde.
Fungerade fint innan.

Tyvärr får jag inte säga upp mig då det är 10 av 12 månader kvar på bindningstiden.
Men jag har funderat på att kontaka ARN och se om dom kan hjälpa mig då det inte fungerat sedan jag täknande tv tjänsten i slutet av januari.

Dessutom skickar dom att jag ska betala 279kr i månaden i 12 månader även då det skulle vara 179kr. Så varje månad sedan januari har jag varit tyungen att ringa dom och be dom fixa.
Vilket dom gör men sedan får jag ändå "påminelse avgift" att jag inte betalat hela.
Och nästa månad får jag en faktura på 279kr igen.
Fick ett sms när jag täcknade att det skulle kosta 179kr.
Men ibland när jag ringer säger dom att det inte kostar 179kr utan 279kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Dom kan inget mer göra säger dom.

Kundtjänsten hos Telenor eller har du haft en tekniker hemma hos dig?

Permalänk
Skrivet av Bamsebjörn:

Kundtjänsten hos Telenor eller har du haft en tekniker hemma hos dig?

Kundtjänsten.

Permalänk
Skrivet av moyozuz539:

Bara ett nätverksuttag.
Japp det är endast för telenor.
Men dom har monterat en till som är öppet nät och det var efter det som allt problem börjde.
Fungerade fint innan.

Tyvärr får jag inte säga upp mig då det är 10 av 12 månader kvar på bindningstiden.
Men jag har funderat på att kontaka ARN och se om dom kan hjälpa mig då det inte fungerat sedan jag täknande tv tjänsten i slutet av januari.

Dessutom skickar dom att jag ska betala 279kr i månaden i 12 månader även då det skulle vara 179kr. Så varje månad sedan januari har jag varit tyungen att ringa dom och be dom fixa.
Vilket dom gör men sedan får jag ändå "påminelse avgift" att jag inte betalat hela.
Och nästa månad får jag en faktura på 279kr igen.
Fick ett sms när jag täcknade att det skulle kosta 179kr.
Men ibland när jag ringer säger dom att det inte kostar 179kr utan 279kr.

arn kommer inte kunna göra något med tanke på att tv tjänsten rent tekniskt sett hade fungerat om du hade använt deras router eller kopplat direkt i uttaget.

Med det sagt, kör en vanlig 200 krs switch innan routern och koppla tvn i den så kommer det funka om du inte kan ställa in vlan i routern

Permalänk
Medlem

@moyozuz539 jobbigt minst sagt.

Det låter som enda möjligheten blir att säga upp skiten med tiden och byta till något annat som funkar. T.ex. när Telia körde bredbands-TV över ADSL hade man en router där man kopplade datorer och sådan till en port och en annan nätverkskabel till en annan port (på routern).

Tyvärr finns det nog en hel del system där man måste köra med deras prylar för att det ska fungera, det beror lite på hur det ser ut där man bor. Är det fiberdosa i lägenheten, är det RJ45 uttag, är det TV-uttag med koax. Finns inte så mycket man kan göra, man har den tekniken man har som finns i fastigheten.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte använda deras box, dom har en app med tv kanalerna också, finns till vissa smart tv och apple tv, eller casta till en chromecast

Permalänk

https://www.telenor.se/aktivera-stream/#/auth

streamkonto aktiveras där ^
det finns en app för samsung tvs med deras egna os tillverkade 2018 eller senare.
annars är det chromecast eller apple tv som gäller just nu

Permalänk

Tack ska ni ha.
Det där med en switch låter ju kanon.
Skulle uppskatta om någon kunde länka till en som passar.

Permalänk
Skrivet av moyozuz539:

Tack ska ni ha.
Det där med en switch låter ju kanon.
Skulle uppskatta om någon kunde länka till en som passar.

https://www.webhallen.com/se/product/167933-TP-Link-TL-SG105-...

Permalänk

Tack ska du ha, köper en sådan.
Jag tänkte på det där med stream. Kan jag köpa en chomecast med google tv och ladda ner stream appen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Tack ska du ha, köper en sådan.
Jag tänkte på det där med stream. Kan jag köpa en chomecast med google tv och ladda ner stream appen?

Kan du aktivera stream på datorn först så kommer den fungera på chromecast eller google tv. En switch är ett bra alternativ men får tänka på att det inte är en officiell lösning som stöds av Telenor.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Tusen tack för all hjälp.
Köpte switchen, allt fungerar nu utmäkt och ingen skillad på speeden.

Permalänk

Suck..
Nu är det bara problemet med "fel" faktura, samma sak varje månad.

Hur det hela skitet började..
Jag ringde för att säja upp mitt tv abbonemang då dom skulle höja ifrån 99kr till 279kr.
Blev övertalad att binda upp mig på 12 månader och då skulle jag få 100kr rabatt på tv.
Fick detta sms efter samtalet

Hej!

Vi är glada över att du vill fortsätta som kund hos oss. Du får enligt överenskommelse (100kr) rabatt på (TV-Bas) samt 50kr rabatt på Bredbandet under 12 månader. Därefter gäller ordinarie pris. Erbjudandet har (12) månaders bindningstid och endast en månads uppsägningstid.

Ha en bra dag!

Mvh Simon, Telenor

Men vaje månad står det att jag ska belata 279kr för tv.
När jag ringer säger dom att någon sådan rabatt inte finns och det är 279kr som gäller. Ibland har jag tur och får prata med någon som drar av 100kr, men som sagt då får jag ett brev att jag inte betalat fakturan och en straffavgift.
Borde inte detta vara ett fall för ARN?
Eller behövs det mer bevis än sms't?

Jag blir tokig på detta, och varje gång man ringer så är det runt 60min kö.
Verkar dessutom som dom som svarar "jobbar hemma" extremt oseriöst i dom flesta fall.
Ungar som gråter i bakgrunden och visa lägger på luren.
Efter stt "tipset" att starta om tv:n inte hjälpte.

Permalänk

Be om att få prata med en chef!

Det finns en hel del som jobbar hemifrån efter corona, ibland för att kunna vobba.
Det suger lite att höra barnskrik i bakgrunden men det får dom som jobbar sitta och lyssna på också.

Lägger dom på luren så kommer det synas i statistiken och personer som gör det brukar inte bli jättelångvariga

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Borde inte detta vara ett fall för ARN?
Eller behövs det mer bevis än sms't?

Har du det i skrift så bestrid bara fakturan och bifoga beviset. De kan inget göra förutom att ta det till domstol i sådana fall och där får de svårt att vinna då du har svart på vitt vad ni kommit överens om.

Involvera ARN är inget som hjälper, ta kontakt med konsumentvägledningen / Hallå Konsument i din kommun om du behöver hjälp med att bestrida.

Permalänk
Skrivet av överste_snöflinga:

Be om att få prata med en chef!

Det finns en hel del som jobbar hemifrån efter corona, ibland för att kunna vobba.
Det suger lite att höra barnskrik i bakgrunden men det får dom som jobbar sitta och lyssna på också.

Lägger dom på luren så kommer det synas i statistiken och personer som gör det brukar inte bli jättelångvariga

Ringde precis.
Jag bad om att få prata med en chef
"vad bra att du ringer vänta en stund så ska jag se efter"
Väntade 45min och sedan la jag på.

Tror inte det syns, jag fick ett sms strax efter.
"Hej!
Du var nyligen i kontakt med Telenor Kundservice. Baserat på det, hur sannolikt är det att du skulle rekommendera oss till vän eller kollega? Svara en siffra mellan 0-10, där 0 är inte alls sannolikt och 10 är mycket sannolikt.

Telenor

Avreg? Skicka "STOPP MUNDS" till 070-9032100"

Permalänk
Medlem

Det där är standard med Telenor. Stå på dig.

Jag har haft deras IPTV sedan 2010, först som Canal Digital, vidare till Bredbandsbolaget och numera som Telenor. Inte EN ENDA GÅNG har de första fakturorna stämt, efter omteckning. Varje år i 13 år har jag fått kontakta kundtjänst - på riktigt.

Varför har jag tålamod? $$$ .... Det fina i det här är att om man skärper tonen så får man bra kompensation. Riktigt bra kompensation - just nu betalar jag 99 kr/mån för 250/250 och 199 kr/mån för TV inkl Viasat-kanalerna.

Så tips från coachen: fimpa autogiro, låt dem gå via e-faktura och håll koll fakturorna. Ring dem direkt när (inte om, utan när!) de inte stämmer. I loggarna kommer de se att du haft problem, och att du tröttnar. Du kommer vinna ekonomiskt på det.

Pajasföretag. Men det är i princip samma med de andra stora telekomdrakarna, fast Tele2 och Telia är mer svårprutade.

Skrivet av moyozuz539:

Suck..
Nu är det bara problemet med "fel" faktura, samma sak varje månad.

Hur det hela skitet började..
Jag ringde för att säja upp mitt tv abbonemang då dom skulle höja ifrån 99kr till 279kr.
Blev övertalad att binda upp mig på 12 månader och då skulle jag få 100kr rabatt på tv.
Fick detta sms efter samtalet

Hej!

Vi är glada över att du vill fortsätta som kund hos oss. Du får enligt överenskommelse (100kr) rabatt på (TV-Bas) samt 50kr rabatt på Bredbandet under 12 månader. Därefter gäller ordinarie pris. Erbjudandet har (12) månaders bindningstid och endast en månads uppsägningstid.

Ha en bra dag!

Mvh Simon, Telenor

Men vaje månad står det att jag ska belata 279kr för tv.
När jag ringer säger dom att någon sådan rabatt inte finns och det är 279kr som gäller. Ibland har jag tur och får prata med någon som drar av 100kr, men som sagt då får jag ett brev att jag inte betalat fakturan och en straffavgift.
Borde inte detta vara ett fall för ARN?
Eller behövs det mer bevis än sms't?

Jag blir tokig på detta, och varje gång man ringer så är det runt 60min kö.
Verkar dessutom som dom som svarar "jobbar hemma" extremt oseriöst i dom flesta fall.
Ungar som gråter i bakgrunden och visa lägger på luren.
Efter stt "tipset" att starta om tv:n inte hjälpte.

Permalänk
Skrivet av moyozuz539:

Ringde precis.
Jag bad om att få prata med en chef
"vad bra att du ringer vänta en stund så ska jag se efter"
Väntade 45min och sedan la jag på.

Tror inte det syns, jag fick ett sms strax efter.
"Hej!
Du var nyligen i kontakt med Telenor Kundservice. Baserat på det, hur sannolikt är det att du skulle rekommendera oss till vän eller kollega? Svara en siffra mellan 0-10, där 0 är inte alls sannolikt och 10 är mycket sannolikt.

Telenor

Avreg? Skicka "STOPP MUNDS" till 070-9032100"

tro mig det syns, du anar inte hur mycket utskällningar man råkade höra när folk gjorde så med flit när man satt där
oftast när det händer så är det någon ny som inte riktigt vet vad den ska göra och ber om hjälp men glömmer att det finns en kund som sitter och väntar på uppdateringar, det är otroligt lätt att råka glömma att det gått 15-30-45 minuter när man sitter tokfrustrerad över att man inte kan lösa något själv och måste ha hjälp.

ring igen, det kan ta tid dels för att dom måste komma i kontakt med reklamation för att försöka hitta en lösning utan att du behöver prata med en chef och om dom inte gör det så behöver reklamation godkänna ärendet så att dom kan vara säkra på att dom inte får något som ks borde ha klarat att fixa.