Skrivet av Felixark:
Bilden var tagen under morgonen idag och car.info har så live statistisk som det går så forten bil registreras i Sverige så uppdateras sidan.
Ok, men då är det registreringar och inte försäljningar. Det gör stor skillnad då de flesta bilar, och än mer elbilar, som levereras (och registreras) hittills i år förstås beställdes före borttagande av bonusen förra året. Trots det så har nyregistreringar minskat rätt kraftigt enligt branschstatistiken. I januari exempelvis hade vi ett tapp på totalt 48% jämfört med januari 2022, och för elbilar var tappet 19%. I februari ser det aningen bättre ut, men det handlar fortfarande om registreringar och inte försäljningar eller beställningar.
Skrivet av sandos:
Så mycket har det väl inte sjunkit? Kollat man en graf med bensin+diesel kontra el så ser det inte ut att ha påverkats så mycket, om man "slätar ut" Teslas förmodade kvartals-push som vi ser just nu, så är nivån väldigt jämn med hela 2022 år nivåer. Mars ligger högt, men Tesla kommer garanterat dippa och då är vi tillbaka på nivåer från 2022.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/lw1rch0nj5zjqq20yutjhoxb
Det är förstås svårt att bedöma vad statistiken beror på. Men ovan länkar visar ju att Tesla inte är bland topp tre bland elbilsleveranser hittills i år utan det är VW, Volvo och Kia i topp. Kan det bero på att Tesla hade "lagerbilar" eller i alla fall bilar de kunde leverera rätt snabbt när köppaniken satte in där i november? Så att eftersläpningen i registreringsstatistiken inte är lika stor för dem. För annars är det rätt konstigt att de inte är med i topp tre. Jag menar, vi gillar Volvo i Sverige och XC40/C40 är en helt ok bil, men att de skulle gå om Tesla känns ändå skumt.
Angående din graf så står det inget om vad den visar. Jag gissar på registreringar och att den heldragna linjen är elbilar och den streckade är "fossilbilar". Då skulle ju den stora peaken i december där kunna vara Teslas leveranser av många av bilarna folk köpte panikdagen i november, dippen i januari kan förstås beror på flera orsaker, men att det gick upp igen i februari kan ju bero på att andra tillverkare började leverera bilar från panikdagen då.
Skrivet av Lidodido:
Materialvalen är väl bättre nu än förr sägs det, men man hör fortfarande rapporter om skrammen och knarr och lister som inte sitter fast ordentligt osv. Men det är säkert rätt OK nu. Däremot är ju fjädring och ljuddämpning fortfarande något som andra tillverkare är bättre på. ID4 må kännas plastig på sina håll, men fjädring och ljudnivå och den allmänt ombonade känslan håller hög kvalitet.
Jo, samtidigt får ju Tesla fortfarande kritik i de flesta tester för bristande detaljkvalitet. Exempelvis testade AutoExpress Id.Buzz mot Model Y:
"Whether you like the spartan look will come down to personal taste, but once you start to touch things, it becomes clear that build quality isn’t really up to scratch for a £50,000-plus car. The trim panels feel flimsy and brittle even beside the VW’s, which isn’t class-leading in this regard. The join between the top of the windscreen and the huge glass sunroof was wavy, as if one or the other had been forced into a housing it wasn’t quite designed to accommodate."
Låter inte så lockande direkt. För att leasa fine, men att köpa en Tesla hade nog jag varit försiktig med. De klagade också en del på komforten:
"What can’t be tailored is the ride. It’s very brittle – not only next to the VW, but when compared with most cars on the road – and the Model Y crashes clumsily from one bump to the next. Our test car’s 19-inch wheels made for an improvement over the last Model Y we sampled, but it’s still poor."
...
"The relatively slippery body makes it a stable and confident long-distance cruiser. It’s just a shame that the ride comfort is so poor."
Citat:
Fick låna en demo-Enyaq igår när jag hade Passaten min på service, och att hämta tillbaka Passaten kändes lite som att sätta sig i en plåtburk, än om materialen i sig i Passaten inte är nåt större fel på.
VW eller VAG har ju ett problem i att de har så många märken som mer eller mindre konkurrerar om samma segment. Passat och Golf får inte vara jättebra på kvalitetskänsla för varför ska man då köpa en A3:a eller A6:a liksom. Och de har ju försökt justera Skodas nisch från "budget" till typ "komfort/praktikalitet", men vad är då nischen för VW liksom? Att inte sticka ut alls någonstans?
Citat:
Annars är väl SUV:ar det segment som brukar dominera, eller iaf crossovers. Kanske annars i Sverige.
Vi har ju haft en lite speciell marknad i och med alla tjänstebilar, vilket har gjort att stora bilar har dominerat väldigt jämfört med andra liknande länder. Tittar man på privatköp så har det sett väldigt annorlunda ut. Men SUV-trenden har absolut kommit hit också. Fortfarande säljs det väldigt mycket kombi-bilar här relativt typ alla andra länder, men inte riktigt som förr.
Citat:
https://carup.se/topplista-sveriges-20-mest-salda-bilmodeller...
Snabb googling tog mig till den där listan, säger ju inte hela statistiken för året så finns säkert bättre om man ids leta mer. Av 20 bilar är det Kia Niro, Toyota Yaris, Model 3, Kia Ceed, Volvo S/V60, VW Golf, Volvo S/V90N, Kia EV6, Nissan Leaf och Toyota Corolla som INTE är crossovers om jag inte missat att nån av dom faktiskt hör till den kategorin. Dvs hälften. Av dessa är det väl bara V60 och V90 som är kombis, och då är dom ihopbakade med S-modellerna. Av SUV:arna/Crossover-bilarna på listan är det iofs inte alla som kan betraktas som stora bilar i klass med Model Y, men jag skulle hur som helst säga att den ligger i ett rätt populärt segment.
Tja, kollar man på hela 2022 så finns det lite fler "vanliga" bilar i alla fall. SUV:ar dominerar dock.
Citat:
Sen kan jag hålla med om bristerna, men de flesta tycks bara se att Tesla har ruggigt bra infotainment, ruggigt bra app och ruggigt bra räckvidd/drivlina. Många tror att en bil för 500k+ per automatik känns som en premium-bil och tror därför att det enda som skiljer bilarna åt är just räckvidd och teknik.
Tja, koncensus finns i att de har bra räckvidd, laddning och så, men infotainment-omdömena är ganska varierande. Appen vet jag inte, den brukar inte nämnas i biltester alls och jag har inte hört varken bra eller dålig feedback från alla Tesla-ägare omkring mig.
Nu har de ju sänkt priserna så det väger ju upp en del brister förstås. Det är idag svårt att motivera något annat än en Model Y om man vill ha en el-SUV i den storleken exempelvis. Men å andra sidan så är det ju ingen helt ny situation. Varför köper man en A6 när Superb har typ samma komponenter och bättre utrymmen och så? För att A6 har högre kvalitetskänsla, bättre ljudisolering och så. Vilket kan ju vara ett motiv för att köpa en Ioniq 5 över en Model Y, om man prioriterar komfort exempelvis, eller en Q8 Etron om man prioriterar kvalitetskänsla.