Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ett ytterligare problem är väl att de verkar skita i att bygga bilar som upplevs som sköna att köra, vet inte hur många årsmodeller det kommit av Model 3 och än till dags datum så läser man ju om att bilarna är stötiga och bullriga.

Så svårt är det väl inte att slänga i lite extra ljuddämpning och andra dämpare?

Jag undrar dock innerligen hur marknaden kommer att se ut om 5-10 år när det kryllar av Model 3 men ingen har råd att försäkra dom, eller ja, har svårt att motivera 2000kr/mån i halvförsäkring.

Problemet är väl att folk inte vill ha bekväma bilar, de vill ha roliga bilar med "vägkänsla". Själv tycker jag inte sportighet behöver utesluta komfort. Hade en Ford fiesta diesel som var fantastiskt rolig att köra. Inte snabb, krängde en del i krokarna men kändes väldigt lätt på fötterna och direkt i styrningen. Bra komfort också, inte stötigare ön en Golf eller annan bil i den klassen, men mycket roligare.

Permalänk
Medlem

Sen beror det på från vilken bil man kommer.

Själv lämnade jag en Mazda 6 kombi för Tesla Model 3.

Och då var ju teslan mindre bullrig och hjulen mindre stötiga än mina gamla (20 tum till 18). Sen slipper man ju höra vad barnen säger från baksätet. 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Sen beror det på från vilken bil man kommer.

Själv lämnade jag en Mazda 6 kombi för Tesla Model 3.

Och då var ju teslan mindre bullrig och hjulen mindre stötiga än mina gamla (20 tum till 18). Sen slipper man ju höra vad barnen säger från baksätet. 😄

Hade du 20-tummare på en Mazda 6?? Det lär ju ha varit lika mjukt och tyst som att köra runt i en kundvagn på kullersten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Hade du 20-tummare på en Mazda 6?? Det lär ju ha varit lika mjukt och tyst som att köra runt i en kundvagn på kullersten.

Hehe.

Det var sommarfälgarna. På vintern var det ”bara” 19 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Hehe.

Det var sommarfälgarna. På vintern var det ”bara” 19 tum.

Ja det säger nog mer om däcken än om bilen. 18" på en tesla blir ju i princip ballongdäck. 20" på en mazda 6 borde motsvara i alla fall 21" på en tesla, om inte rent 22". Lär vara åtminstone nästan lika bullrigt, utan att veta hur mazdan är med normala däck 😀

Edit: kanske inte, trodde model 3 hade samma dimensioner som Model y men verkar ju vara snäppet mindre. 20" på en Mazda blir aningens mindre profil än 19" på en Model 3, så 18" blir ca 3cm tjockare sidor, hyfsat skillnad men inte astronomisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men på vilken tidshorisont är den där statistiken från? För elbilsförsäljningen har dippat väldigt sedan bonusen togs bort. Att Tesla ligger högt bland elbilar tvekar jag inte på, men andelen elbilar har som sagt gått ner kraftigt.

Så mycket har det väl inte sjunkit? Kollat man en graf med bensin+diesel kontra el så ser det inte ut att ha påverkats så mycket, om man "slätar ut" Teslas förmodade kvartals-push som vi ser just nu, så är nivån väldigt jämn med hela 2022 år nivåer. Mars ligger högt, men Tesla kommer garanterat dippa och då är vi tillbaka på nivåer från 2022.

Permalänk
Medlem

Snart har Ioniq6 premiär, 19 april. För mig är nog den här den mest spännande bilen i närtid, men gissar att priset kommer vara en surdeg.
Vad tror vi det blir för pris? I USA verkar MSRP ligga mellan $41' - $56' och det är utan skatter osv.

https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-6?gclid=Cj0KCQjww4-hBhCtAR...

Out of Spec review:
https://youtu.be/AkqAuTUDz4w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

Bilden var tagen under morgonen idag och car.info har så live statistisk som det går så forten bil registreras i Sverige så uppdateras sidan.

Ok, men då är det registreringar och inte försäljningar. Det gör stor skillnad då de flesta bilar, och än mer elbilar, som levereras (och registreras) hittills i år förstås beställdes före borttagande av bonusen förra året. Trots det så har nyregistreringar minskat rätt kraftigt enligt branschstatistiken. I januari exempelvis hade vi ett tapp på totalt 48% jämfört med januari 2022, och för elbilar var tappet 19%. I februari ser det aningen bättre ut, men det handlar fortfarande om registreringar och inte försäljningar eller beställningar.

Skrivet av sandos:

Så mycket har det väl inte sjunkit? Kollat man en graf med bensin+diesel kontra el så ser det inte ut att ha påverkats så mycket, om man "slätar ut" Teslas förmodade kvartals-push som vi ser just nu, så är nivån väldigt jämn med hela 2022 år nivåer. Mars ligger högt, men Tesla kommer garanterat dippa och då är vi tillbaka på nivåer från 2022.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/lw1rch0nj5zjqq20yutjhoxb

Det är förstås svårt att bedöma vad statistiken beror på. Men ovan länkar visar ju att Tesla inte är bland topp tre bland elbilsleveranser hittills i år utan det är VW, Volvo och Kia i topp. Kan det bero på att Tesla hade "lagerbilar" eller i alla fall bilar de kunde leverera rätt snabbt när köppaniken satte in där i november? Så att eftersläpningen i registreringsstatistiken inte är lika stor för dem. För annars är det rätt konstigt att de inte är med i topp tre. Jag menar, vi gillar Volvo i Sverige och XC40/C40 är en helt ok bil, men att de skulle gå om Tesla känns ändå skumt.

Angående din graf så står det inget om vad den visar. Jag gissar på registreringar och att den heldragna linjen är elbilar och den streckade är "fossilbilar". Då skulle ju den stora peaken i december där kunna vara Teslas leveranser av många av bilarna folk köpte panikdagen i november, dippen i januari kan förstås beror på flera orsaker, men att det gick upp igen i februari kan ju bero på att andra tillverkare började leverera bilar från panikdagen då.

Skrivet av Lidodido:

Materialvalen är väl bättre nu än förr sägs det, men man hör fortfarande rapporter om skrammen och knarr och lister som inte sitter fast ordentligt osv. Men det är säkert rätt OK nu. Däremot är ju fjädring och ljuddämpning fortfarande något som andra tillverkare är bättre på. ID4 må kännas plastig på sina håll, men fjädring och ljudnivå och den allmänt ombonade känslan håller hög kvalitet.

Jo, samtidigt får ju Tesla fortfarande kritik i de flesta tester för bristande detaljkvalitet. Exempelvis testade AutoExpress Id.Buzz mot Model Y:
"Whether you like the spartan look will come down to personal taste, but once you start to touch things, it becomes clear that build quality isn’t really up to scratch for a £50,000-plus car. The trim panels feel flimsy and brittle even beside the VW’s, which isn’t class-leading in this regard. The join between the top of the windscreen and the huge glass sunroof was wavy, as if one or the other had been forced into a housing it wasn’t quite designed to accommodate."

Låter inte så lockande direkt. För att leasa fine, men att köpa en Tesla hade nog jag varit försiktig med. De klagade också en del på komforten:
"What can’t be tailored is the ride. It’s very brittle – not only next to the VW, but when compared with most cars on the road – and the Model Y crashes clumsily from one bump to the next. Our test car’s 19-inch wheels made for an improvement over the last Model Y we sampled, but it’s still poor."
...
"The relatively slippery body makes it a stable and confident long-distance cruiser. It’s just a shame that the ride comfort is so poor."

Citat:

Fick låna en demo-Enyaq igår när jag hade Passaten min på service, och att hämta tillbaka Passaten kändes lite som att sätta sig i en plåtburk, än om materialen i sig i Passaten inte är nåt större fel på.

VW eller VAG har ju ett problem i att de har så många märken som mer eller mindre konkurrerar om samma segment. Passat och Golf får inte vara jättebra på kvalitetskänsla för varför ska man då köpa en A3:a eller A6:a liksom. Och de har ju försökt justera Skodas nisch från "budget" till typ "komfort/praktikalitet", men vad är då nischen för VW liksom? Att inte sticka ut alls någonstans?

Citat:

Annars är väl SUV:ar det segment som brukar dominera, eller iaf crossovers. Kanske annars i Sverige.

Vi har ju haft en lite speciell marknad i och med alla tjänstebilar, vilket har gjort att stora bilar har dominerat väldigt jämfört med andra liknande länder. Tittar man på privatköp så har det sett väldigt annorlunda ut. Men SUV-trenden har absolut kommit hit också. Fortfarande säljs det väldigt mycket kombi-bilar här relativt typ alla andra länder, men inte riktigt som förr.

Citat:

https://carup.se/topplista-sveriges-20-mest-salda-bilmodeller...

Snabb googling tog mig till den där listan, säger ju inte hela statistiken för året så finns säkert bättre om man ids leta mer. Av 20 bilar är det Kia Niro, Toyota Yaris, Model 3, Kia Ceed, Volvo S/V60, VW Golf, Volvo S/V90N, Kia EV6, Nissan Leaf och Toyota Corolla som INTE är crossovers om jag inte missat att nån av dom faktiskt hör till den kategorin. Dvs hälften. Av dessa är det väl bara V60 och V90 som är kombis, och då är dom ihopbakade med S-modellerna. Av SUV:arna/Crossover-bilarna på listan är det iofs inte alla som kan betraktas som stora bilar i klass med Model Y, men jag skulle hur som helst säga att den ligger i ett rätt populärt segment.

Tja, kollar man på hela 2022 så finns det lite fler "vanliga" bilar i alla fall. SUV:ar dominerar dock.

Citat:

Sen kan jag hålla med om bristerna, men de flesta tycks bara se att Tesla har ruggigt bra infotainment, ruggigt bra app och ruggigt bra räckvidd/drivlina. Många tror att en bil för 500k+ per automatik känns som en premium-bil och tror därför att det enda som skiljer bilarna åt är just räckvidd och teknik.

Tja, koncensus finns i att de har bra räckvidd, laddning och så, men infotainment-omdömena är ganska varierande. Appen vet jag inte, den brukar inte nämnas i biltester alls och jag har inte hört varken bra eller dålig feedback från alla Tesla-ägare omkring mig.

Nu har de ju sänkt priserna så det väger ju upp en del brister förstås. Det är idag svårt att motivera något annat än en Model Y om man vill ha en el-SUV i den storleken exempelvis. Men å andra sidan så är det ju ingen helt ny situation. Varför köper man en A6 när Superb har typ samma komponenter och bättre utrymmen och så? För att A6 har högre kvalitetskänsla, bättre ljudisolering och så. Vilket kan ju vara ett motiv för att köpa en Ioniq 5 över en Model Y, om man prioriterar komfort exempelvis, eller en Q8 Etron om man prioriterar kvalitetskänsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ok, men då är det registreringar och inte försäljningar. Det gör stor skillnad då de flesta bilar, och än mer elbilar, som levereras (och registreras) hittills i år förstås beställdes före borttagande av bonusen förra året. Trots det så har nyregistreringar minskat rätt kraftigt enligt branschstatistiken. I januari exempelvis hade vi ett tapp på totalt 48% jämfört med januari 2022, och för elbilar var tappet 19%. I februari ser det aningen bättre ut, men det handlar fortfarande om registreringar och inte försäljningar eller beställningar.
Det är förstås svårt att bedöma vad statistiken beror på. Men ovan länkar visar ju att Tesla inte är bland topp tre bland elbilsleveranser hittills i år utan det är VW, Volvo och Kia i topp. Kan det bero på att Tesla hade "lagerbilar" eller i alla fall bilar de kunde leverera rätt snabbt när köppaniken satte in där i november? Så att eftersläpningen i registreringsstatistiken inte är lika stor för dem. För annars är det rätt konstigt att de inte är med i topp tre. Jag menar, vi gillar Volvo i Sverige och XC40/C40 är en helt ok bil, men att de skulle gå om Tesla känns ändå skumt.

Angående din graf så står det inget om vad den visar. Jag gissar på registreringar och att den heldragna linjen är elbilar och den streckade är "fossilbilar". Då skulle ju den stora peaken i december där kunna vara Teslas leveranser av många av bilarna folk köpte panikdagen i november, dippen i januari kan förstås beror på flera orsaker, men att det gick upp igen i februari kan ju bero på att andra tillverkare började leverera bilar från panikdagen då.
Jo, samtidigt får ju Tesla fortfarande kritik i de flesta tester för bristande detaljkvalitet. Exempelvis testade AutoExpress Id.Buzz mot Model Y:
"Whether you like the spartan look will come down to personal taste, but once you start to touch things, it becomes clear that build quality isn’t really up to scratch for a £50,000-plus car. The trim panels feel flimsy and brittle even beside the VW’s, which isn’t class-leading in this regard. The join between the top of the windscreen and the huge glass sunroof was wavy, as if one or the other had been forced into a housing it wasn’t quite designed to accommodate."

Låter inte så lockande direkt. För att leasa fine, men att köpa en Tesla hade nog jag varit försiktig med. De klagade också en del på komforten:
"What can’t be tailored is the ride. It’s very brittle – not only next to the VW, but when compared with most cars on the road – and the Model Y crashes clumsily from one bump to the next. Our test car’s 19-inch wheels made for an improvement over the last Model Y we sampled, but it’s still poor."
...
"The relatively slippery body makes it a stable and confident long-distance cruiser. It’s just a shame that the ride comfort is so poor."
VW eller VAG har ju ett problem i att de har så många märken som mer eller mindre konkurrerar om samma segment. Passat och Golf får inte vara jättebra på kvalitetskänsla för varför ska man då köpa en A3:a eller A6:a liksom. Och de har ju försökt justera Skodas nisch från "budget" till typ "komfort/praktikalitet", men vad är då nischen för VW liksom? Att inte sticka ut alls någonstans?
Vi har ju haft en lite speciell marknad i och med alla tjänstebilar, vilket har gjort att stora bilar har dominerat väldigt jämfört med andra liknande länder. Tittar man på privatköp så har det sett väldigt annorlunda ut. Men SUV-trenden har absolut kommit hit också. Fortfarande säljs det väldigt mycket kombi-bilar här relativt typ alla andra länder, men inte riktigt som förr.
Tja, kollar man på hela 2022 så finns det lite fler "vanliga" bilar i alla fall. SUV:ar dominerar dock.
Tja, koncensus finns i att de har bra räckvidd, laddning och så, men infotainment-omdömena är ganska varierande. Appen vet jag inte, den brukar inte nämnas i biltester alls och jag har inte hört varken bra eller dålig feedback från alla Tesla-ägare omkring mig.

Nu har de ju sänkt priserna så det väger ju upp en del brister förstås. Det är idag svårt att motivera något annat än en Model Y om man vill ha en el-SUV i den storleken exempelvis. Men å andra sidan så är det ju ingen helt ny situation. Varför köper man en A6 när Superb har typ samma komponenter och bättre utrymmen och så? För att A6 har högre kvalitetskänsla, bättre ljudisolering och så. Vilket kan ju vara ett motiv för att köpa en Ioniq 5 över en Model Y, om man prioriterar komfort exempelvis, eller en Q8 Etron om man prioriterar kvalitetskänsla.

Tesla fungera inte på samma sätt som de traditionella tillverkarna alla bilar som registreras går direkt till kund det hamnar inte hos någon återförsäljare och sedan säljes flera veckor efter registrering.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

...

Så är det ju. Vissa bryr sig kanske inte om materialkvalitén och byggkvalité och tycker det är något som är värt att kompromissa bort. Drivlina, tekniska finesser, leveranstider, utrymmen väger upp. Skulle nog själv här och nu kunna göra det valet, men skulle förmodligen bli missnöjd och vilja ha nåt premium till nästa bil. Lite som när alla mobiltelefoner var gjorda i plast och kändes knarriga och billiga, och så fick man hålla i en HTC One. Man visste inte hur mycket materialkvalitén var värd förrän man levt utan den.

Däremot vet jag själv att jag aldrig skulle välja bort god fjädringskomfort. Det är lixom inte en lyxdetalj som är nice to have, utan det är ju en av kärnegenskaperna i en bil.

Citat:

Jo VW känns som att de inte har nån tydlig image. De ska vara folk-bilen, försöker framstå som moderna och rätt tekniska (vilket är varför de klottrar ner ID4:an med touch-paneler och plast) men ändå med god komfort. Komforten lyckas dom ju bra med, men det där försöket till att vara trendiga och moderna tar bort lite av folkbils-känslan. Skoda satsar ju mer på traditionellt, enkelt och smart, och känns betydligt mycket mer som en folkbil i mina ögon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

Tesla fungera inte på samma sätt som de traditionella tillverkarna alla bilar som registreras går direkt till kund det hamnar inte hos någon återförsäljare och sedan säljes flera veckor efter registrering.

Jo precis. Nu brukar det väl inte gå veckor, eller ett par veckor är väl ganska normalt kanske, men de gör ju också saker då. Jag har, för länge sedan, jobbat med att förbereda bilar från båten till hamnen liksom. Vi gjorde kanske inte jättemycket, det handlade mest om varningstrianglar och rätt instruktionsbok, men återförsäljaren gör ju desto mer. Inte bara tar bort "förpackningar" utan också går igenom bilen, ser till att allt stämmer enligt specifikationen och att bilen är "perfekt" som en ny bil ska vara, tvättar och polerar den och så.

För Tesla läste jag precis att köparna fick hämta bilarna direkt i hamnen. Det kan väl vara en bra strategi, men det är ju motsatsen till vad andra tillverkare och återförsäljare har försökt med på senare år med personlig upplevelse och individuell anpassning liksom. Köper man exempelvis en Lexus eller Mercedes så är det samma person man har kontakt med från första insäljningen till efter leveransen. Med Tesla är det mer: "Här är bilen, om det uppstår problem så använd appen".

Permalänk
Medlem

Största problemet med elbilar har väl varit leveranstiden varit lång. Bilarna som rullar ut till kunder i dag beställdes för 6-12 månader sen.

Pratat med en kollega som har bra kontakter hos handlarna och det tog tvärnit när bonusen försvann.
Det kommer inte synas på ett tag..

Permalänk
Medlem

Äntligen efter 6 månaders väntetid.
Skönt med en riktigt premium bil efter polestar 2 😀

Permalänk
Medlem

Pratade med säljaren idag och fick besked om att min bil flyttats från v20 till v18
Tyvärr fortfarande planerad och inte bekräftad, men flytten var ju åt rätt håll iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Pratade med säljaren idag och fick besked om att min bil flyttats från v20 till v18
Tyvärr fortfarande planerad och inte bekräftad, men flytten var ju åt rätt håll iaf.

Min blev tillverkad precis, 10 månader efter beställning, men står i exporthamnen. Tydligen problem att få bilarna till Sverige enligt VAG. Ska hämta ut den 1/6 så hoppas det löser sig tills dess..

Räknas bilen in i statistiken när den får regnr eller när den lämnas ut till kund?

Permalänk
Medlem

Har precis köpt en begagnad model 3 2021 SR+ med,2k mil på mätaren, måste åka en bit för att hämta den nästa vecka.

Om jag förstått det hela rätt kan jag inte registrera över den på mig i tesla-appen förräns jag fysiskt är vid bilen (köper av en bilsäljare, förra ägaren har raderat kontot så han kan inte överföra den till mig i appen så måste gå den "krångliga" vägen och skanna in papper/id för att tesla ska godkänna mig i appen)?

När jag hämtar upp den, kan jag på något vis fortfarande använda teslas superchargers under hemresan eller blir jag tvungen att använda andra (dyrare) laddstationer?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad var det du hade beställt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gure:

Min blev tillverkad precis, 10 månader efter beställning, men står i exporthamnen. Tydligen problem att få bilarna till Sverige enligt VAG. Ska hämta ut den 1/6 så hoppas det löser sig tills dess..

Räknas bilen in i statistiken när den får regnr eller när den lämnas ut till kund?

Kul
Vad är det för bil?

Skrivet av Lidodido:

Vad var det du hade beställt?

Jag har beställt en Audi Q4 40 Proline Advanced.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Äntligen efter 6 månaders väntetid.
Skönt med en riktigt premium bil efter polestar 2 😀

<Uppladdad bildlänk>

Borde inte den stå i ett premium garage?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Om man inte litar på M-märket är speglarna ett rätt gott tecken på att det är någon sorts M-bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Dom kör >2500 mil årligen.

Det är väl framförallt att ladda bilen till lägre pris som lockar. Egentligen är det bergvärmen som förbrukar mest el och hur timpris påverkar kostnaden negativt eller positivt, får dom själva fundera på.

Har dom en nyare NIBE-pump har iaf den timprisstyrning att aktivera med

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kul
Vad är det för bil?

Det är en Enyaq 80x

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om man inte litar på M-märket är speglarna ett rätt gott tecken på att det är någon sorts M-bil.

Finns det inte m-paket som omfattar bromsar, speglar, front etc som man kan sätta på snikmodellerna med ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Finns det inte m-paket som omfattar bromsar, speglar, front etc som man kan sätta på snikmodellerna med ?

Jag kan förstås ha fel, men jag tror inte att man kan få speglar med den extra "vingen" på från fabrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gure:

Det är en Enyaq 80x

När beställde du och med vilken utrustning? Har en 80x beställd i juni som jag inte ens fått prel-datum på, börjar bli tokig av längtan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

När beställde du och med vilken utrustning? Har en 80x beställd i juni som jag inte ens fått prel-datum på, börjar bli tokig av längtan!

Beställde 2/6-22. Drag, Convenience plus, elstol och lastnät. Alltså väldigt basic. Allt utom drag o lastnät är numera standard för årsmodell 23. Säljaren trodde 1 år leverans vid beställning, han fick väldigt rätt.
Verkar främst brist för 80x, förmodligen den ena motorn för de verkar spotta ut vanliga 80 just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gure:

Beställde 2/6-22. Drag, Convenience plus, elstol och lastnät. Alltså väldigt basic. Allt utom drag o lastnät är numera standard för årsmodell 23. Säljaren trodde 1 år leverans vid beställning, han fick väldigt rätt.
Verkar främst brist för 80x, förmodligen den ena motorn för de verkar spotta ut vanliga 80 just nu.

Nice, beställde 15/6 men med mer utrustning som kan försena. Förhoppningsvis ett tecken på att min kan närma sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

10 månader sedan om du läser några poster upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

10 månader sedan om du läser några poster upp

Jojo men det kan ju vara avrundat... "För 10 månader sen var det maj, alltså är 12e maj för 10 månader sen". Jag är ju så desperat att jag ville veta på dagen! 😀