Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Tips på laddbox? Bor i villa i norrland och får snart en Model Y levererad. Har kikat på Zaptec Go med lastbalansering samt en kabel med "Teslaknapp". Känns som jag är vilse i en djungel.

Tittade även på Garo GLB men den verkar haft problem med Tesla och lastbalansering.

Skulle helst vilja ha en laddbox med "lastbalansering" då vi har en äldre villa men måhända Teslas egna wall connector med några inställningar fungerar lika bra?

Permalänk
Medlem

Kul att det gick så bra för dem på hemmaplan, blir intressant att se hur europalanseringen går.
https://elbilen.se/nyheter/over-forvantan-sa-manga-har-bokat-turkiska-elbilen-togg/

Permalänk
Avstängd

Nej tack. Har haft en turkisk TV en gång och inga mer turkiska produkter för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej tack. Har haft en turkisk TV en gång och inga mer turkiska produkter för min del.

Den har en rätt okay design, iallafall interiört, men som du säger så innan han godkänner vår ansökan så vill man ju inte stödja de heller. Jag har ingen erfarenhet om Turkisk kvalitét sedan innan så det hade varit ett oprövat kort i så fall. God mat har de iallafall när man är sugen på det.

Något jag funderar på när vi nu ser elbilar från många olika länder, är marknaden tillräcklig för så många nya märken och modeller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

80x peakar 175 kW men dalar rätt fort och ligger på kanske 120 ett tag, kryper ner under 100 vid 40-50% typ (om jag inte minns kurvan helt fel, kan vara något bättre IRL). Vanliga 80 däremot har andra batteriet och peakar på runt 140 kW, men då ligger den på typ 120-130 en bra bit och ligger på över 100 ända upp till 80% i stort sett. Makalöst bra laddkurva.

Ett tips angående laddkurvor om någon har missat det: fastned publicerar laddkurvor för populär modeller, bara googla fastned <modell> så hittar man oftast. Tex. för Skoda:

https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360006492397-%C5...

De gör nog ingen skillnad mellan olika batteripack dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Ett tips angående laddkurvor om någon har missat det: fastned publicerar laddkurvor för populär modeller, bara googla fastned <modell> så hittar man oftast. Tex. för Skoda:

https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360006492397-%C5...

De gör nog ingen skillnad mellan olika batteripack dock...

Ja det där är nog en rätt gammal kurva. Kollar man på ID.5 så får man kurvor med nyaste mjukvaran:

Kurva som motsvarar Enyaq iv80:

Och iv80x:

Vanliga bakhjulsdrivna bilarna har alltså en ruggigt bra laddkurva medan fyrhjulsdrivna har mer av en ketchup-effekt som dyker ner under 100 vid 50%. Bra om man behöver toppa upp lite extra för att nå fram, men mindre bra om man vill köra långt och ladda hela vägen till 80% och dessutom kunna ladda snabbt oavsett SOC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Tips på laddbox? Bor i villa i norrland och får snart en Model Y levererad. Har kikat på Zaptec Go med lastbalansering samt en kabel med "Teslaknapp". Känns som jag är vilse i en djungel.

Tittade även på Garo GLB men den verkar haft problem med Tesla och lastbalansering.

Skulle helst vilja ha en laddbox med "lastbalansering" då vi har en äldre villa men måhända Teslas egna wall connector med några inställningar fungerar lika bra?

Vill du ha lastbalansering så bör du nog kika på något annat än Teslas WC då den saknar just lastbalansering. Men det var säkert det du syftade på. Går ju iofs att installera separat men jag skulle inte orka krångla med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Antar att det kommer EQE kombi också då är ju den Tyska trion tillbaks igen fast med el denna gången.

Tveksamt, mercedes har ju sagt att kombi är borta tidigare och att nyaste c klass är sista kombin.

Permalänk
Medlem

Finns säkert mycket bra info här i tråden men det är många sidor att plöja igenom. Vi ska flytta till Norge och måste köpa ny bil, det finns en hel del trevliga begagnade elbilar att välja mellan med priser på begagnade Tesla som är betydligt lägre i Sverige. Vad skulle ni välja? Samtliga passar bra storleksmässigt och kostar hyfsat lika, teslan kanske 450k, Skodan 490k och Volvon ca. 400k.

Tesla model S 100D, 2019 med ca. 7000 mil
Skoda Enyaq iv80x, 2022 med ca 6000 mil
Volvo V60 T8, 2021 med 4000 mil

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Kakann:

Finns säkert mycket bra info här i tråden men det är många sidor att plöja igenom. Vi ska flytta till Norge och måste köpa ny bil, det finns en hel del trevliga begagnade elbilar att välja mellan med priser på begagnade Tesla som är betydligt lägre i Sverige. Vad skulle ni välja? Samtliga passar bra storleksmässigt och kostar hyfsat lika, teslan kanske 450k, Skodan 490k och Volvon ca. 400k.

Tesla model S 100D, 2019 med ca. 7000 mil
Skoda Enyaq iv80x, 2022 med ca 6000 mil
Volvo V60 T8, 2021 med 4000 mil

Volvons halvmesyr AKA hybrid hade ju åtminstone jag strukit direkt. Speciellt i Norge där det faktiskt vimlar av publika laddare.

Ang. Teslan och Skodan är det svårt att göra en fast rekommendation. Det är så väldigt olika bilar. Den ena är en snabb Gran Tourer, den andra en riktigt mjuk, tyst och lite sävlig familjesuv. Båda är riktigt bra bilar. Men de är bra på väldigt olika saker. Så det beror helt på vad du är ute efter.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Finns säkert mycket bra info här i tråden men det är många sidor att plöja igenom. Vi ska flytta till Norge och måste köpa ny bil, det finns en hel del trevliga begagnade elbilar att välja mellan med priser på begagnade Tesla som är betydligt lägre i Sverige. Vad skulle ni välja? Samtliga passar bra storleksmässigt och kostar hyfsat lika, teslan kanske 450k, Skodan 490k och Volvon ca. 400k.

Tesla model S 100D, 2019 med ca. 7000 mil
Skoda Enyaq iv80x, 2022 med ca 6000 mil
Volvo V60 T8, 2021 med 4000 mil

Det enda jag kan säga är att mina år med Tesla har lärt mig att jag är för fattig för att våga äga en sådan utanför garantin. De har extremt dålig design vad gäller hållbarhet och kostar multum att laga.

Kolla på Audi E-Tron också, den är markant billigare i Norge. Tänk dock på att den är också dyrare att laga (även om den lär hålla bättre än Teslan), bilar med svenskt nypris kring miljonen kostar mer att laga.

Ioniq 5/Kia EV6 är väl annars ett bra alternativ också om du kikat på Skodan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Finns säkert mycket bra info här i tråden men det är många sidor att plöja igenom. Vi ska flytta till Norge och måste köpa ny bil, det finns en hel del trevliga begagnade elbilar att välja mellan med priser på begagnade Tesla som är betydligt lägre i Sverige. Vad skulle ni välja? Samtliga passar bra storleksmässigt och kostar hyfsat lika, teslan kanske 450k, Skodan 490k och Volvon ca. 400k.

Tesla model S 100D, 2019 med ca. 7000 mil
Skoda Enyaq iv80x, 2022 med ca 6000 mil
Volvo V60 T8, 2021 med 4000 mil

En kollega flyttade til Norge ganska nyligen, något år sedan, och jobbar därifrån nu. Han köpte en E-Niro begagnad i Norge och är väldigt nöjd. Batteriet är inte jättestort kanske men i Norge är det ett ännu mindre problem än här, och annars är bilen bra och passar hans familj med två barn och så. Så sparar du ganska mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det enda jag kan säga är att mina år med Tesla har lärt mig att jag är för fattig för att våga äga en sådan utanför garantin. De har extremt dålig design vad gäller hållbarhet och kostar multum att laga.

Är det Model S du kört? Som jag förstår det så är det mindre/billigare prylar som vanligtvis går sönder på Model 3/Y. Luftfjädring och grejer är inte roligt när det börjar strula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Är det Model S du kört? Som jag förstår det så är det mindre/billigare prylar som vanligtvis går sönder på Model 3/Y. Luftfjädring och grejer är inte roligt när det börjar strula.

Både S och Model 3, du har rätt i att S är värre men det finns många designmissar med Model 3 också som kan komma att kosta pengar. Med tiden har Model 3 blivit bättre såklart och min andra var mycket bättre än den första men det verkar framkomma en del konstiga typfel även med Model 3 och det lär bli fler i takt med att den blir äldre. Men såklart lär de flesta inte ha några problem med bilarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Finns säkert mycket bra info här i tråden men det är många sidor att plöja igenom. Vi ska flytta till Norge och måste köpa ny bil, det finns en hel del trevliga begagnade elbilar att välja mellan med priser på begagnade Tesla som är betydligt lägre i Sverige. Vad skulle ni välja? Samtliga passar bra storleksmässigt och kostar hyfsat lika, teslan kanske 450k, Skodan 490k och Volvon ca. 400k.

Tesla model S 100D, 2019 med ca. 7000 mil
Skoda Enyaq iv80x, 2022 med ca 6000 mil
Volvo V60 T8, 2021 med 4000 mil

Hade troligen bara slagit till på en ny Model Y LR.
Nu finns inga färdigbyggda, men för ett par veckor sedan fanns flera för 507 knok.

Köper du begagnad av handlare så har du 5 års reklamationsrätt för dolda fel, kanske du har koll på.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Såg att det finns helt nya MG 5:or på Blocket/Holmgrens nu från ca 330k och upp med noll mil på mätaren.
Helt ok bil för det priset, men framförallt känns det som att det kan röra om lite på beg. marknaden om den prisbilden är här för att stanna.

Tex https://www.blocket.se/annons/jonkoping/mg_mg5_electric_sr_co...
(alt direktlänk: https://www.holmgrensbil.se/fordon/EPE24A)

Permalänk
Medlem

Såg på nyheterna att Tesla sänkt priserna igen. Sänker de en s/x plaid till 1.2 eller vanlig s/x under miljonen så börjar det locka.

Permalänk

Tror ni Model 3 ska ner mer på begagnat marknaden om man har lite is i magen?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Laddade idag på en cirkel k station första laddningen gick inte genom men den reseverade fortfarande 200kr. Samt så resverade den andra laddningen 400kr även fast jag endast laddade för 230kr. Hur fungera detta hur lång tid dar det tills man får tillbaks dessa resverade beloppet ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Laddade idag på en cirkel k station första laddningen gick inte genom men den reseverade fortfarande 200kr. Samt så resverade den andra laddningen 400kr även fast jag endast laddade för 230kr. Hur fungera detta hur lång tid dar det tills man får tillbaks dessa resverade beloppet ?

De första 200 kr en vanlig reservation så försvinner efter några dagar, vad gäller andra dragningen på 400 kr har jag märkt att det hanteras lite olika från gång till gång för mig. Ibland så har reservationen hållt i sig ett bra tag faktiskt men jag tror de har löst det nu då det inte varit så senaste gångerna.

Skrivet av Ninotramp:

Tror ni Model 3 ska ner mer på begagnat marknaden om man har lite is i magen?

Ja, tror den skall ner i nypris också innan året är slut.

Skrivet av Daniel75:

Såg på nyheterna att Tesla sänkt priserna igen. Sänker de en s/x plaid till 1.2 eller vanlig s/x under miljonen så börjar det locka.

Jag hade en bokning på en vanlig S på 980k som jag avbokade nyss. Framförallt frun har blivit för bekväm med tystheten i i4an för att tycka det var värt bytet, har kört den nya S lite nu och den för rätt mycket mer liv faktiskt, speciellt hjulhusen verkar inte ha mycket ljuddämpning så när man kör på sandade vägar så smattrade det bra. Men som du säger, för de pengarna så lockar det ändå då det är en rolig bil med mycket rolig teknik i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag hade en bokning på en vanlig S på 980k som jag avbokade nyss. Framförallt frun har blivit för bekväm med tystheten i i4an för att tycka det var värt bytet, har kört den nya S lite nu och den för rätt mycket mer liv faktiskt, speciellt hjulhusen verkar inte ha mycket ljuddämpning så när man kör på sandade vägar så smattrade det bra. Men som du säger, för de pengarna så lockar det ändå då det är en rolig bil med mycket rolig teknik i.

Aha den är som Y el 3 serien? Trodde den var mer premium än då. Nej då passar jag på den.
I4an är lite för trång bak tyckte jag, samma som EV6an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Aha den är som Y el 3 serien? Trodde den var mer premium än då. Nej då passar jag på den.
I4an är lite för trång bak tyckte jag, samma som EV6an.

Helt klart bättre än Y/3 men det är markant skillnad mot en i4a som är riktigt tyst i jämförelse, kollade in i hjulhusen på de Model S jag testat och det var mest hårdplast.

Ja i4an är rätt trång bak men det fungerar ändå helt okej tycker jag, har suttit bak själv och jag skulle inte kalla det obekvämt med mina 187 cm även om det finns andra elbilar som helt klart är större där bak (Model S t.ex.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Aha den är som Y el 3 serien? Trodde den var mer premium än då. Nej då passar jag på den.
I4an är lite för trång bak tyckte jag, samma som EV6an.

VW i4 är bra mycket bättre i baksäten än EV6an enligt mig.
Model Y är dock bäst utan tvekan på den fronten.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

VW i4 är bra mycket bättre i baksäten än EV6an enligt mig.
Model Y är dock bäst utan tvekan på den fronten.

Jag tyckte Y var lite ryckig och spattig när jag körde den men jag provsatt aldrig baksätet. Sedan hade den en del vägljud. Jag ska ge den en chans till vid tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Aha den är som Y el 3 serien? Trodde den var mer premium än då. Nej då passar jag på den.
I4an är lite för trång bak tyckte jag, samma som EV6an.

Jösses, i4an är mycket trängre bak än EV6an. Låga säten, visst, men man kan ändra lutningen. Den är dessutom ganska mycket bredare och i mitten har Kian ingen kardantunnel. För vuxna <180cm funkar baksätet. För hur låga sätena är, är dynorna långa. Detta handlar inte om favorisering - rätt ska va rätt! 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

VW i4 är bra mycket bättre i baksäten än EV6an enligt mig.
Model Y är dock bäst utan tvekan på den fronten.

De pratas om BMW I4 jämfört med flera andra elbilar, inte VW ID4. Nu tror jag du har koll, men det gick lite fort när du skrev.
BMW I4 ska väl närmast jämföras mot Polestar 2 och Tesla Model 3, tänker jag. De övriga nämnda är ju markant större fordon.

Sen undrar jag vad är det för leveranstider på en BMW I4 i dagsläget? Kia EV6 känns som att de nästan slutat tillverka helt och hållet, om man tittar på försäljningsstatistik över årets tre första månader.

På frågan om Teslas prissänkningar i USA igår kommer leda till prissänkningar i Sverige, så är väl det inte helt omöjligt.
Det kommer tjatas väldigt mycket om vinstmarginaler de närmaste 2 veckorna, men jag gissar att Tesla har koll på siffrorna och de kommer presentera över 20% som de sagt. Samtidigt som de nu kan sänka priserna ännu mer. Kan inte vara en önskvärd situation för övriga tillverkare.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Dum fråga, men när mitt gratis-år med Ionity Power (på Kia Charge) löper ut, kan jag fortfarande använda kortet eller måste jag ha något betal-abonnemang?

Jag laddar mestadels hemma, så att betala 139:-/mån för lägre priser hos Ionity är antagligen inte värt det. Det skulle väl vara under sommaren då.

Hur gör ni? Betalar ni månadsvis/årsvis för att ladda till lägre priser?

Edit: Hittade denna lista, men vad är fördelen med Plus?
https://kiacharge.com/web/sv/kia-se/tariffs
"Rabatterade priser"?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i förebyggande syfte*

Iom. att tråden började handla mer och mer om Ryssland, diktaturer o.l. valde jag att rensa bort sidospåret. Tillbaka till topic.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag tyckte Y var lite ryckig och spattig när jag körde den men jag provsatt aldrig baksätet. Sedan hade den en del vägljud. Jag ska ge den en chans till vid tillfälle.

Hmm. Tycker model Y var helt OK. När det gäller utrymme i baksäte samt bagage är de jäkligt bra.
Byggkvalité svårare att säga då jag ej ägt en.

Skrivet av Bart:

De pratas om BMW I4 jämfört med flera andra elbilar, inte VW ID4. Nu tror jag du har koll, men det gick lite fort när du skrev.
BMW I4 ska väl närmast jämföras mot Polestar 2 och Tesla Model 3, tänker jag. De övriga nämnda är ju markant större fordon.

Sen undrar jag vad är det för leveranstider på en BMW I4 i dagsläget? Kia EV6 känns som att de nästan slutat tillverka helt och hållet, om man tittar på försäljningsstatistik över årets tre första månader.

På frågan om Teslas prissänkningar i USA igår kommer leda till prissänkningar i Sverige, så är väl det inte helt omöjligt.
Det kommer tjatas väldigt mycket om vinstmarginaler de närmaste 2 veckorna, men jag gissar att Tesla har koll på siffrorna och de kommer presentera över 20% som de sagt. Samtidigt som de nu kan sänka priserna ännu mer. Kan inte vara en önskvärd situation för övriga tillverkare.

Åh. Whoops.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

De pratas om BMW I4 jämfört med flera andra elbilar, inte VW ID4. Nu tror jag du har koll, men det gick lite fort när du skrev.
BMW I4 ska väl närmast jämföras mot Polestar 2 och Tesla Model 3, tänker jag. De övriga nämnda är ju markant större fordon.

Sen undrar jag vad är det för leveranstider på en BMW I4 i dagsläget? Kia EV6 känns som att de nästan slutat tillverka helt och hållet, om man tittar på försäljningsstatistik över årets tre första månader.

På frågan om Teslas prissänkningar i USA igår kommer leda till prissänkningar i Sverige, så är väl det inte helt omöjligt.
Det kommer tjatas väldigt mycket om vinstmarginaler de närmaste 2 veckorna, men jag gissar att Tesla har koll på siffrorna och de kommer presentera över 20% som de sagt. Samtidigt som de nu kan sänka priserna ännu mer. Kan inte vara en önskvärd situation för övriga tillverkare.

En vecka in i april är det inte konstigt att april har låga siffror (kanske borde ha exkluderat april). Hur som helst: i mars månad registrerades näst flest hittills. Då var EV6:an också den femte mest nyregistrerade bilen i Sverige (bakom MY, XC40, iD4 och M3) Synd för dom stackarna som behövde skrota sina (krockade?) EV6:or. Ouch...

Min tillverkades i måndags och kommer i början av juni, enligt senaste uppgifter.