Flytta Win10 till ny disk

Permalänk
Medlem

Flytta Win10 till ny disk

Vad är det bästa/enklaste/säkraste sättet att flytta Windows 10 till en ny disk?
Har precis byggt om hela datorn och installerat om Windows för några veckor sedan, vill inte behöva få iordning Windows på nytt ännu en gång, utan bara flytta till den nya och så är allt precis som det var innan nästa gång jag startar Windows
Den nya disken är större, hur kommer det att fungera med att utöka den primära partitionen när det finns en annan (recovery) partition efter den primära?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du klonar hela disken till den nya, sedan får du använda program för att utöka Windowspartitionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du klonar hela disken till den nya, sedan får du använda program för att utöka Windowspartitionen

Ja, såklart jag ska klona den, men hur ska jag göra det? Vad är det bästa programmet/sättet?
Och jag vet att jag måste utöka, det är lätt att utöka i diskhantering i Windows. Men frågan är hur det kommer fungera när recovery-partitionen är efter den primära partitionen.
Du säger ju typ bara att jag måste göra just det som jag frågar hur jag ska göra

Permalänk
Medlem

Eftersom den nya disken är en Seagate så testade jag att använda Seagate DiscWizard som jag hörde talas om igår/förrgår när jag läste lite om den nya disken, det gick smidigare än jag trodde. Den klämde bara in allt nytt extra utrymme i primära partitionen innan recovery-partitionen under kloningen.

Nu är bara frågan hur jag gör så att Disk 4 blir Disk 0, och så är frågan om jag nu vill ha Disk 0 som Disk 1 eller 4.
Det enda jag kommer att tänka på att testa är att plugga ur alla andra diskarna och starta om datorn och sen starta om datorn om och om igen varje gång jag pluggar in en till disk och hoppas på att dom följer ordningen. Får väl testa

Permalänk
Medlem

Det fungerade inte. Med bara nya disken inkopplad så blev den Disk 0 men så fort jag kopplade in nästa så blev den 0 istället och den nya 1.
Kan det vara så att den listar SATA-diskar först innan PCIe oavsett? Alla mina tidigare diskar är SATA, och jag har kopplat in dom i ordningen jag vill ha dom enligt ordningen på SATA-portarna på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Är det någon speciell anledning till att du måste ha dem i "rätt" ordning? Det är väl ingen praktiskt skillnad för användande vad varje disk får för nummer?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Är det någon speciell anledning till att du måste ha dem i "rätt" ordning? Det är väl ingen praktiskt skillnad för användande vad varje disk får för nummer?

Bara att det blir lättare att hålla reda på vilken som är vilken om man till exempel fipplar runt i CMD/Diskhantering eller nåt sånt om diskarna alltid har samma ordning eftersom man internaliserar ordningen man är van att ha dom i, och då blir det lägre risk att man någon gång kanske råkar klanta sig. Och så blir det bara enklare i allmänhet att göra något då diskarna är där man förväntar sig/vill ha dom. Har redan råkat högerklicka två gånger på den nya (Disk 4) istället för den gamla (Disk 0) i Diskhantering eftersom jag tänkte att C:\ borde vara högst upp och den nya disken G:\ (den fysiska gamla systemdisken) borde vara längst ner.

Kanske blev lite krångligt, men i kort så är det bara enklare att göra grejer om diskarna alltid är i samma ordning och där man förväntar sig/vill att dom ska vara.

Permalänk
Medlem

@qnorsten

Kolla, blir liksom förvirrande i onödan nu

Permalänk
Medlem

Vad jag kan hitta när jag googlar så borde det åtminstone i de flesta fallen utgå från sata numren på moderkortet. Har du testat att byta sata portarna mellan två av diskarna och sett om numret ändras? Såg att du skrev att du försökt koppla in dem i "rätt" ordning men att det inte hjälpt, men tänker om portarna inte är rätt numrerade eller något.

Jag förstår varför det kan vara förrvirande när de inte listas i den ordningen man vill, men ärligt talat hur ofta kikar du i listan i diskhanteraren eller hanterar diskarna utifrån disknummer?

Uppdatering: läste igen och såg att den nya disken var inkopplad med pcie då vet jag inte faktiskt.

Jag googlade lite och enligt olika forum så verkar det som NVME diskar alltid listas efter sata diskarna, så verkar inte vara så mycket du kan göra åt det tyvärr.

https://forums.tomshardware.com/threads/change-disk-number.37...
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/how-can...

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Vad jag kan hitta när jag googlar så borde det åtminstone i de flesta fallen utgå från sata numren på moderkortet. Har du testat att byta sata portarna mellan två av diskarna och sett om numret ändras? Såg att du skrev att du försökt koppla in dem i "rätt" ordning men att det inte hjälpt, men tänker om portarna inte är rätt numrerade eller något.

Uppdatering: läste igen och såg att den nya disken var inkopplad med pcie då vet jag inte faktiskt.

Har alltid haft mina gamla diskar (alla SATA) i ordningen jag vill. På mitt gamla moderkort så var ordningen på SATA-portarna 5-4-1-0-3-2 av någon konstig anledning, och på mitt nya moderkort av också oförklarlig anledning så saknas port 0 ch 1 (ordningen 3-5-7-2-4-6). Har alltid bara pluggat in SATA-diskarna i rätt ordning enligt numreringen utan att veta att det faktiskt spelar någon roll i Windows sedan.

Men nu är den nya disken inte SATA, utan PCIe, så jag antar att det är därför den hamnar sist, att den listar SATA först och sedan PCIe. Beklagligt för mig, men känns som att det bara är så det är gjort och att det inte är något som går att ändra och därför bara är att acceptera

Skrivet av qnorsten:

Jag förstår varför det kan vara förrvirande när de inte listas i den ordningen man vill, men ärligt talat hur ofta kikar du i listan i diskhanteraren eller hanterar diskarna utifrån disknummer?

Inte jätte. Men kommer störa mig på det och alltid behöva trippelkolla nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Jag googlade lite och enligt olika forum så verkar det som NVME diskar alltid listas efter sata diskarna, så verkar inte vara så mycket du kan göra åt det tyvärr.

https://forums.tomshardware.com/threads/change-disk-number.37...
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/how-can...

Som jag antog.. beklagligt, men är bara att acceptera eftersom det inte finns något att göra åt det

Permalänk
Medlem

Och jag insåg precis att detta även påverkar aktivitetshanteraren, nu är C: längst ner och G: längst upp med D: E: F: emellan dom.. Detta kommer vara det mest störiga av allt för aktivitetshanteraren öppnar jag typ dagligen :^)

Permalänk
Medlem

Snark.. nu helt plötsligt från ingenstans så får jag bluescreen och kan inte starta datorn. Varken F1, F8 eller ESC fungerar. Måste jag skapa ett installationsmedia på ett USB-minne eller nåt? Hur ska jag kunna försöka köra reparationsgrejen när jag inte kan göra något

Permalänk

ja du får nog plugga in ett installationsmedia och köra systemåterställning från den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Verkar som att det bara blir att installera om från början så nu var allt detta i onödan. Ser verkligen fram emot att behöva installera alla program, drivrutiner, fixa alla inställningar och allt skit. Sen kommer väl säkert Windows börja klaga på produktnyckeln eller nåt annat skit utan anledning också

Permalänk
Medlem

Varför har alla diskarna helt plötsligt en "MSR (reserverad)" partition var nu?

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Verkar som att det bara blir att installera om från början så nu var allt detta i onödan. Ser verkligen fram emot att behöva installera alla program, drivrutiner, fixa alla inställningar och allt skit. Sen kommer väl säkert Windows börja klaga på produktnyckeln eller nåt annat skit utan anledning också

njae så illa är det inte till 99% får du någorlunda uppdaterade drivare direkt vid installationen via windows update iaf så pass att om de inte orsakar problem är de good enough.

och anger du ingen licenskod vid installationen så kommer den aktivera den du hade innan när du loggar in med ditt microsoft konto första gången iom att ditt maskinID kommer vara det samma.

och programmen är ju bara att installera varefter du behöver dem behöver ju inte installera precis allt direkt.

själv brukar jag göra en custom installer som kör in de program jag valt till installern med en installation.
https://ninite.com/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Läste inte alla kommentarer men detta rekommenderades i ett annat forum: https://clonezilla.org/

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Och jag insåg precis att detta även påverkar aktivitetshanteraren, nu är C: längst ner och G: längst upp med D: E: F: emellan dom.. Detta kommer vara det mest störiga av allt för aktivitetshanteraren öppnar jag typ dagligen :^)

det hade jag glömt, där spelar det ju faktiskt roll. men verkar ju inte vara mycket man kan göra åt detta tyvärr.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MarcusHuddinge:

Ja, såklart jag ska klona den, men hur ska jag göra det? Vad är det bästa programmet/sättet?
Och jag vet att jag måste utöka, det är lätt att utöka i diskhantering i Windows. Men frågan är hur det kommer fungera när recovery-partitionen är efter den primära partitionen.
Du säger ju typ bara att jag måste göra just det som jag frågar hur jag ska göra

Tack för ingenting...
Som jag skrev måste du använda (tredjeparts)program för att flytta ledigt utrymme till Windows-partitionen eftersom diskhanteraren inte klarar det själv.

Det går också att söka lite själv eftersom det skapades likadan tråd strax innan dig och jag har sett flera den här veckan.

Permalänk
Medlem

Ordningsföljden på lagringsenheterna kan vara slumpmässig för var start då det styrs av PCIe-systemet och dess BIOS på moderkortet innan en enda rad kod av OS har exekverat - först till kvarn får först mala är konceptet och har man enheter som startar och blir klara väldigt lika i tiden efter boot så kan man få slumpmässighet i ordningsföljd på enheterna vid varje boot/omstart.

Det fins anledning varför diskarnas partitioner och filsystem också identifieras via UUID just för att boot och program skall kunna hitta rätt enhet och sedan sätta rätt enhetsbenämning (som C:, D: etc i windows enligt tidigare skapad lista vilket alltså görs efter att moderkortet och BIOS delat upp enheterna i ordningsföljd beroende på hur snabbt de blev klara)

Har man två boot-bara diskar samtidigt som dessutom är rakt-av klonade så kan det bli lite förvirrande för BIOS och UEFI och senare windows då en rakt-av klonad disk har samma UUID på sina partitioner som orginalet vilket gör att det kan startas på olika diskar vid var omstart/reboot samt windows får trubbel när C:, E: etc skall allokeras då den nu finns dubbel upplaga av samma UUID vilket innebär att man inte skall ha den klonade disken och original-disken kvar i datorn samtidigt - utan bara en av dem i taget och tänker man ha den gamla disken för storage så bör dess UUID på alla partitioner ändras eller enklare att disken töms/kopierar ut alla filer man vill ha kvar och sedan formateras om från början (och den vägen också gör sig av med UEFI-delen på disken så att BIOS inte försöker starta på den senare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Ordningsföljden på lagringsenheterna kan vara slumpmässig för var start då det styrs av PCIe-systemet och dess BIOS på moderkortet innan en enda rad kod av OS har exekverat - först till kvarn får först mala är konceptet och har man enheter som startar och blir klara väldigt lika i tiden efter boot så kan man få slumpmässighet i ordningsföljd på enheterna vid varje boot/omstart.

Tror att den helt enkelt går igenom SATA-portarna först och därefter NVMe/PCIe då ordningen alltid blir densamma. Och en nyare PCIe 4.0 NVMe SSD borde ju vara snabbare än mycket äldre SATA-diskar, så det verkar helt enkelt vara en förbestämd hårdkodad ordning.

Skrivet av xxargs:

Det fins anledning varför diskarnas partitioner och filsystem också identifieras via UUID just för att boot och program skall kunna hitta rätt enhet och sedan sätta rätt enhetsbenämning (som C:, D: etc i windows enligt tidigare skapad lista vilket alltså görs efter att moderkortet och BIOS delat upp enheterna i ordningsföljd beroende på hur snabbt de blev klara)

Har man två boot-bara diskar samtidigt som dessutom är rakt-av klonade så kan det bli lite förvirrande för BIOS och UEFI och senare windows då en rakt-av klonad disk har samma UUID på sina partitioner som orginalet vilket gör att det kan startas på olika diskar vid var omstart/reboot samt windows får trubbel när C:, E: etc skall allokeras då den nu finns dubbel upplaga av samma UUID vilket innebär att man inte skall ha den klonade disken och original-disken kvar i datorn samtidigt - utan bara en av dem i taget och tänker man ha den gamla disken för storage så bör dess UUID på alla partitioner ändras eller enklare att disken töms/kopierar ut alla filer man vill ha kvar och sedan formateras om från början (och den vägen också gör sig av med UEFI-delen på disken så att BIOS inte försöker starta på den senare).

Har inte koll på detta med UUID, men undrar om kanske detta hade något med bluescreen att göra eller inte. Jag klonade disken och allt fungerade finfint och jag hade startat om datorn flertalet gånger. Så sen när jag inte längre trodde att något skulle gå fel så rensade jag den gamla systemdisken och skapade en ny partition för lagring. Det var sen typ en timme efter det tror jag som jag startade om datorn igen för första gången efter att ha rensat den gamla systemdisken och då fungerade inte Windows längre.
Jag undrar om den fortfarande använde någonting på den gamla disken för att kunna fungera trots att Windows nu kördes från den nya disken. Kanske Windows hade börjat fungera igen om jag kopplade ur den gamla systemdisken trots att den var formaterad, den kanske förvirrade Windows med sitt UUID eller något sånt genom att bara existera, jag vet inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Jag klonade disken och allt fungerade finfint och jag hade startat om datorn flertalet gånger. Så sen när jag inte längre trodde att något skulle gå fel så rensade jag den gamla systemdisken och skapade en ny partition för lagring. Det var sen typ en timme efter det tror jag som jag startade om datorn igen för första gången efter att ha rensat den gamla systemdisken och då fungerade inte Windows längre.

Jag har varit med om att ändring av en partition får en annan partition att sluta fungera. Läste inte in mig så mycket på det där då jag ändå ämnade att installera om datorn men av vad jag förstod det så kan filer ifrån en partition ligga på en annan partition. Det är troligen inget vanligt scenario, jag installerade om ett par gånger på raken där och hoppade emellan två diskar som systemdisk. Har ingen källa på det då jag inte läste vidare i frågan.
Gör det enkelt för dig själv och börja om med en nyinstallation av Windows, sätt upp diskpartitionerna från början. Det låter lättare och mer troligt att ge det dig resultatet du söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Jag har varit med om att ändring av en partition får en annan partition att sluta fungera. Läste inte in mig så mycket på det där då jag ändå ämnade att installera om datorn men av vad jag förstod det så kan filer ifrån en partition ligga på en annan partition. Det är troligen inget vanligt scenario, jag installerade om ett par gånger på raken där och hoppade emellan två diskar som systemdisk. Har ingen källa på det då jag inte läste vidare i frågan.
Gör det enkelt för dig själv och börja om med en nyinstallation av Windows, sätt upp diskpartitionerna från början. Det låter lättare och mer troligt att ge det dig resultatet du söker.

Har redan installerat om Windows nu eftersom jag inte lyckades med att reparera Windows. Och suttit tre timmar i natt och fixat med program och inställningar och allt sånt. Har i alla fall fixat nog för att kunna använda datorn som normalt nu. Resten får bli senare ikväll efter dagens matcher och middag

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Har redan installerat om Windows nu eftersom jag inte lyckades med att reparera Windows. Och suttit tre timmar i natt och fixat med program och inställningar och allt sånt. Har i alla fall fixat nog för att kunna använda datorn som normalt nu. Resten får bli senare ikväll efter dagens matcher och middag

Jag hoppas du kopplade ur alla hårddiskar än den du har windows på. Att göra det kan bespara dig stora besvär senare.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag hoppas du kopplade ur alla hårddiskar än den du har windows på. Att göra det kan bespara dig stora besvär senare.

Precis, det är väldigt lamt av Microsoft att inte ha fixat det under de senaste 10-15 åren, men en bra regel är att enbart ha OS-enhet i vid installation av Windows för att undvika problem i framtiden. Vill man inte rycka i kablar brukar det gå att inaktivera styrenheter för PCIe/SATA i UEFI.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Tror att den helt enkelt går igenom SATA-portarna först och därefter NVMe/PCIe då ordningen alltid blir densamma. Och en nyare PCIe 4.0 NVMe SSD borde ju vara snabbare än mycket äldre SATA-diskar, så det verkar helt enkelt vara en förbestämd hårdkodad ordning.

Det är korrekt att det tar en lagringstyp i taget NVMe, USB resp SATA. men det är inte givet att ordningsföljden är lika inom var lagringtyp mellan starterna - är det stor skillnad i klartid mellan enheterna så blir ordningen oftast det samma - men är det liten skillnad så kan det byta plats - ibland - speciellt kan man se det när man kör USB-diskar och man kollar alltid strax innan med 'lsblk' i linux' när man tex. använder 'dd' för att kopiera och klona diskar - gör man inte det så kommer man en dag skriva över sin systemdisk eller annat som man tycker är väldigt viktigt för att man glömde att man gjorde en reboot mellan man skrev kommandot och sedan när det faktiskt utfördes - oftast måste man själv uppleva det med någon form av dataförlust innan man förstår allvaret

Citat:

Har inte koll på detta med UUID, men undrar om kanske detta hade något med bluescreen att göra eller inte. Jag klonade disken och allt fungerade finfint och jag hade startat om datorn flertalet gånger. Så sen när jag inte längre trodde att något skulle gå fel så rensade jag den gamla systemdisken och skapade en ny partition för lagring. Det var sen typ en timme efter det tror jag som jag startade om datorn igen för första gången efter att ha rensat den gamla systemdisken och då fungerade inte Windows längre.
Jag undrar om den fortfarande använde någonting på den gamla disken för att kunna fungera trots att Windows nu kördes från den nya disken. Kanske Windows hade börjat fungera igen om jag kopplade ur den gamla systemdisken trots att den var formaterad, den kanske förvirrade Windows med sitt UUID eller något sånt genom att bara existera, jag vet inte...

Det beror troligen på att datorn startade på den gamla UEFI-partitionen på den gamla disken även om resten kördes på den nya disken och när du tog bort eller formaterade om den gamla disken så försvann 'boot-programmet' och du får inte igång datorn. eventuellt kan du kunna välja en annan UEFI-post i BIOS som låg på den andra disken (och det är ren klon) och det kan starta upp den vägen och systemet minns sedan vilken disk den startade ifrån i dom fortsatta omstarterna.

Detta är rätt vanligt fel när man stoppar in disk 2 och installera windows på denna (utan att koppla ur den gamla disken) och allt lirar - när man senare tar ut den gamla disken (för att det var snurrdisk eller för liten i storlek/trasig) så vill helt plötsligt inget fungera och dessutom har den nya disken ofta ingen UEFI-partition och det kan vara lite pyssel att skapa plats för en sådan i efterhand (ofta med 3'-partsprogram).

När man meckar runt så skall man alltid kolla att installationen startar och fungerar med ensam disk i burken innan man gör något på de andra diskarna som att formatera om dessa. Windows är väldigt förtjust att använda befintlig disk med en fungerande UEFI-partition fast installationen i övrigt görs mot annan disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag hoppas du kopplade ur alla hårddiskar än den du har windows på. Att göra det kan bespara dig stora besvär senare.

Skrivet av aMp:

Precis, det är väldigt lamt av Microsoft att inte ha fixat det under de senaste 10-15 åren, men en bra regel är att enbart ha OS-enhet i vid installation av Windows för att undvika problem i framtiden. Vill man inte rycka i kablar brukar det gå att inaktivera styrenheter för PCIe/SATA i UEFI.

Har alltid gjort det förut för att inte råka klanta mig, men med frustrationen i natt så orkade jag inte och trippelkollade bara att varje partition jag tog bort var på "Disk 4". Får väl bara hoppas att inte Windows ställt till med något skit ännu en gång nu som uppenbarar sig i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det beror troligen på att datorn startade på den gamla UEFI-partitionen på den gamla disken även om resten kördes på den nya disken och när du tog bort eller formaterade om den gamla disken så försvann 'boot-programmet' och du får inte igång datorn. eventuellt kan du kunna välja en annan UEFI-post i BIOS som låg på den andra disken (och det är ren klon) och det kan starta upp den vägen och systemet minns sedan vilken disk den startade ifrån i dom fortsatta omstarterna.

Detta är rätt vanligt fel när man stoppar in disk 2 och installera windows på denna (utan att koppla ur den gamla disken) och allt lirar - när man senare tar ut den gamla disken (för att det var snurrdisk eller för liten i storlek/trasig) så vill helt plötsligt inget fungera och dessutom har den nya disken ofta ingen UEFI-partition och det kan vara lite pyssel att skapa plats för en sådan i efterhand (ofta med 3'-partsprogram).

När man meckar runt så skall man alltid kolla att installationen startar och fungerar med ensam disk i burken innan man gör något på de andra diskarna som att formatera om dessa. Windows är väldigt förtjust att använda befintlig disk med en fungerande UEFI-partition fast installationen i övrigt görs mot annan disk.

Fast Windows fungerade ju tidigare med enbart den nya disken inkopplad. Den var den enda disken inkopplad då när jag testade att koppla ur alla diskarna och sedan koppla in en i taget mellan omstarter för att se om det skulle ändra ordningen på diskarna, vilket det inte gjorde. Men under den processen så fungerade Windows som det skulle. Först med bara den nya disken, sen också med en annan SSD (ej gamla systemdisken), och sen med alla fem diskarna igen inklusive nya och gamla systemdiskarna. Det var inte först efter jag rensat den gamla systemdisken och gick in i BIOS för att kolla om det fanns en inställning där för ordningen på diskarna (ändrade ingenting i BIOS) som Windows helt plötsligt fick bluescreen som inte gick att fixa.

Permalänk
Medlem

Har nu testat koppla ur alla diskarna igen bara för att kolla och Windows fungerar med enbart C: disken

Får väl bara hoppas att inte Windows ställt till med något knas som uppenbarar sig i framtiden pga att jag hade dom andra diskarna i vid ominstallationen denna gången