Italien blockerar Chat GPT – fler länder kan följa

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jisses, vem har pissat på din morgonmat?

Morgonmat var ett nytt ord för mig.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Vi klarar oss bra utan Chat GPT och liknande.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Kan inte se vad syftet skulle vara att blockera ChatGPT.

Jag prenumererar på ChatGPT 4 och använder den varje dag, den har varit ovärderlig för mig mht. jobbsökning och råd, samtidig med att den har gjort det lättare för mig att fixa saker i hemmet och sparat mig pengar vid att ge mig klara råd kring service som jag ska vara uppmärksam och saker som jag ska kolla, nåt Google inte klarar av då sökresultaten är 90 reklam för service inom det jag söker, och då drunknar DIY förslagen.

Om vi skulle censurera ChatGTP ville det vara ett stort steg i fel riktning för os alla.

Vad är nästa steg, ska ai jobba åt dig också ?

Permalänk

Förbud i hela länder är garanterat inte lösningen på hur AI används, men problemet i skolan är att om alla skulle göra inlämningsuppgifter och prov/tentor på distans och använda AI så skulle infantilism i befolkningen öka radikalt...
Skulle inte vilja ha en revisor/läkare/programmerare etc som klarade sig bara för att dom använde AI på proven men inte har tillgång till det i vardagen på jobbet och gissade sig genom vardagen.
Oavsett utbildning så måste man förstå den bakomliggande mekaniken för att kunna felsöka kod eller dubbelkolla en månadsrapport.

I synnerhet som tex chatgpt inte helt sällan levererar felaktiga eller "nästan rätt" svar.
Pågår testar med GPT där den testar sina egna svar för självkorrigering, gick från 67% korrekta svar till 91%

Hade du pluggat till provet kanske du fått 100% eller ännu värre, skickat iväg en jobb uppgift som bara var 67% rätt.
Då hade det varit bra att ha pluggat så du kunde upptäcka vilka felen var.

Annars kommer vi få en ytterst inkompetent befolkning som tar en del riktigt korkade beslut utan att ens förstå vad som gick fel.
Så prov och tentor på plats = smartare befolkning som kan använda AI som ett extremt kraftfullt verktyg och uträtta stordåd med 😁

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt grejen med Chat GPT. Har gett den lite utmaningar då och då men den säger hela tiden att den inte kan hjälpa mig då den måte hålla än vänlig och professionell ton. Så jag får väl vänta på "Ovänliga Oproffsiga CHAT-GPT" innan jag själv har någon nytta av den

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Min sambo jobbar som svenskalärare, nästan alla inlämningsuppgifter där hon ska testa svenska, är skrivet av chat GPT, därav har de fått sluta med precis alla inlämningsuppgifter och endast ha prov på plats vid borden. Detta då på högskolenivå.

Flera på min YH utbildning körde samma. Däremot hade vi en vass lärare med god kännedom om eleverna och dessas kunskaper. Misstänker att han lyckades få fatt i de flesta.
Jag gjorde eget examensarbete om något jag brann för(batterier och dess framtid) Det var både kul, lärorikt och blev dessutom ett bra examensarbete.

Ju bättre AI'n blir ju större problem blir det här. Snart kanske man kan ta med den in på prov i små lurar, eller smidiga hörselapparater.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Varför ska dom censurera det här för barn? Det är väl ändå de som kommer dra mest nytta av det i framtiden så låt dom vänja sig så tidigt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag fattar inte riktigt grejen med Chat GPT. Har gett den lite utmaningar då och då men den säger hela tiden att den inte kan hjälpa mig då den måte hålla än vänlig och professionell ton. Så jag får väl vänta på "Ovänliga Oproffsiga CHAT-GPT" innan jag själv har någon nytta av den

Jag har märkt att det finns många som inte ens förstår hur man kan använda den till vettiga saker, förutom att tramsa sig. Själv så har jag i princip bytt bort min google-promt.

Idag på morgonen har jag lärt mig en hel del nya saker:
- Skriva plugin till Resolve i Python som hittar beats i låtar.
- Jag har lärt mig skriva använda console kommandon i VS-code.
- Kompilera smidiga C# program med hjälp av csc kommandot
- Gjort ett special-program för att leta efter dublettfiler i C#
- Lärt mig mer använda plugins till Resolve och var de ska ligga

Vad har du lärt dig idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag har märkt att det finns många som inte ens förstår hur man kan använda den till vettiga saker, förutom att tramsa sig. Själv så har jag i princip bytt bort min google-promt.

- Gjort ett special-program för att döpa om filer i C#

Exakt.

En smula förvånande att det är så många här som inte förstår hur Chat GPT kan/bör användas. Det är ett trevligare och mer kontinuerligt sätt att lära sig - istället för t.ex. Google.

Permalänk
Medlem

Tycker dom ska förbjuda kalkylatorn när de ändå är på gång. Tror ni inte de som hade matematik tentamen 1860, hade tyckt de var jäkligt fusk med en grafisk kalkylator.

Faroerna som samordnade bygget av pyramiderna hade kanske tyckt det var orättvist att du hade grävskopa och kran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Japps.
Lite typiskt att vilja förbjuda saker man inte förstår sig på.
Alla ser det som "problem" med alla inlämningsuppgifter skrivs av en AI.
Som Winston Churchill sa (*): se möjligheten och inte problemet.
Efter 1000 år är kanske dags att modernisera vårt utbildningssystem i grunden?

(*)
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty.”
- Winston Churchill

https://checkyourfact.com/2019/07/25/fact-check-winston-churc...

Permalänk
Musikälskare

Man kan inte sticka huvvet i sanden, förr eller senare kommer AI ta över det mesta vi har så lika bra att vara med från början

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Att vi mår psykiskt sämre för varje dag. Information (både bra och dålig) är extremt lättillgänglig idag och vi blir konstant bombad av detta trots att vi inte behöver 97% av all den informationen. Vilket leder till oro, stress, depression. Släng på social media på detta där verkligheter sällan visas korrekt och människor får en skev bild av både andra och världen i sig.
Sedan har vi aspekten av att alltid hitta och få just den exakt information du söker. Vilket i vissa fall kan gå för extremt åt ett håll. Det är bra att få in lite annan information för att jämna ut och få en att tänka extra. Det är viktigt att blanda sig med andra åsikter än att snöa in sig helt på sin grej.

Att sedan slänga på AI/bots på detta känns inte som en bra idé för en generation som kommer växa upp med allt detta som standard.

Vi äldre har nog lite mer förståelse och erfarenheter. Där kan chatgpt som verktyg säkert hjälpa till, som i ditt exempel.
Men i det stora hela så kanske jag tycker att det här med internet, ai, osv har gått lite för långt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

För mig kvittar det, livet före och efter chat GPT skiljer sig i så fall ingenting.

Kan tycka att en sådan här AI bidrar till att människor tänker mindre själva och falskt kanske förlitar sig blint på den i tid och otid.

Se bara på tentor i högskola/universitet - det kommer ju bara bidra till att man får tenta av allt på plats och där rök frihet under ansvar helt plötsligt på grund av denna s.k innovation till AI.

Man kan inte bara rosa saker utan att vara kritisk också. Jag tyckte det var kul att testa men jag tycker definitivt att livet blir minst lika roligt utan - vem vill fuska sig fram genom livet eller ta genvägar hela tiden?

Va fan henrik har du skapat eld!?

Ja kolla vi kan laga saker och få mer näring!

Ne detta är emot allt vi vet! Folk kommer bränna ner världen!!!!!

Va fan snacka du om?

Gud säger du gör fel o vi ska döda dig!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Va fan henrik har du skapat eld!?

Ja kolla vi kan laga saker och få mer näring!

Ne detta är emot allt vi vet! Folk kommer bränna ner världen!!!!!

Va fan snacka du om?

Gud säger du gör fel o vi ska döda dig!!!

Bra jämförelse

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det där var rätt mycket grejer så om du faktiskt har lärt dig det du läst så är det ju jättebra. jag är småbarnsfar och har hund och behöver ingen AI för att lära mig vilka material gröt kan fastna på eller vad valpar tuggar på däremot så arbetar jag med Jira i jobbet och tycker att deras egen support är värdelös och att man sällan får bra svar om man googlar på ett problem. Så det ska jag faktiskt testa chatGPT till nästa gång och se om det går bättre

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det där var rätt mycket grejer så om du faktiskt har lärt dig det du läst så är det ju jättebra. jag är småbarnsfar och har hund och behöver ingen AI för att lära mig vilka material gröt kan fastna på eller vad valpar tuggar på däremot så arbetar jag med Jira i jobbet och tycker att deras egen support är värdelös och att man sällan får bra svar om man googlar på ett problem. Så det ska jag faktiskt testa chatGPT till nästa gång och se om det går bättre

Sidospår, men jag hittar fortfarande matrester på underliga ställen.. och det är väl bortåt 4 år sedan mat flög runt på det sättet hemma hos oss

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Kan inte se vad syftet skulle vara att blockera ChatGPT.

Jag prenumererar på ChatGPT 4 och använder den varje dag, den har varit ovärderlig för mig mht. jobbsökning och råd

Du använder förkortningen mht flera gånger; vad betyder det? Jag får lite lätt huvudvärk av att förstå "mht." i ett sammanhang. Inte ens ChatGPT kunde hjälpa mig.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Gli italiani sono pazzi

Permalänk
Medlem

Risken med AI är väl att folk får reda på sanningen och det kan inte tillåtas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Du använder förkortningen mht flera gånger; vad betyder det? Jag får lite lätt huvudvärk av att förstå "mht." i ett sammanhang. Inte ens ChatGPT kunde hjälpa mig.

Med hänsyn till; tur att "man" inte är en AI...

Permalänk
Medlem

Sånt här får mig alltid att tänka på filmen "Idiocrazy"

Med det sagt så har jag varken testat Chat GPT eller har någon direkt uppfattning vad jag tycker om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

vem vill fuska sig fram genom livet eller ta genvägar hela tiden?

Väldigt många kan kag lova!

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Min sambo jobbar som svenskalärare, nästan alla inlämningsuppgifter där hon ska testa svenska, är skrivet av chat GPT, därav har de fått sluta med precis alla inlämningsuppgifter och endast ha prov på plats vid borden. Detta då på högskolenivå.

Bara en av alla anledningar till att stoppa och förbjuda Chat GPT och liknande alternativ helt.

Skrivet av Elakekocken:

Vem vill fuska sig fram genom livet eller ta genvägar hela tiden?

Personer som saknar etik och moral.

Permalänk
Skrivet av superapan:

Måste vara menopausal hormonbehandling (Menopausal Hormone Treatment) som avses så klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Tekniken att betala en kompis för att skriva sin uppsats åt en har la funnits länge, att chatgtp är en bra kompis gör ju bara att något som länge varit ett problem fixas.
Betygsgrundande uppgifter bör utföras på plats.

Permalänk
Medlem

Och hur har Sverige reagerat, möjligen som vanligt - mao inte alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Med tanke på hur hårt folk krigar för hur bra AI är och att AI är lösningen på alla problem så verkar det så?
Lite underhållande

Folk gör "jag använder ChatGPT" som en orimligt stor del av deras person.

Precis, det är exakt samma sak igen. Det är bara nästa grej som folk anser frälsa deras liv. Personligen tycker jag det är en rolig grej, bad den skriva en prequel story om Gimli och det var fett intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Absolut, ChatGPT är inte felsäkert, t.ex. gav den fel råd mh.t. vad man får och inte får göra vid el-installationer, det är max 48v som gäller, den tyckte 230v var helt okej (vilket är fatalt fel).

Men den kan hjälpa till med råd som kan vara svåra att hitta traditionella vägar.

T.ex. har jag en värmepanna med pellets eldning som jag har haft i mitt hus i 12+ år, jag vet inte mycket om det men det fanns grejer jag borde ha kollat men då det var svårt att söka på youtube och google kring hur dom olika systemen funkar, fick jag bara dryga och tråkiga svar eller reklam.

Jag frågade ChatGPT och den gav korrekt svar om hur jag bör kolla säkerhets ventiler, besörja luftning och kontroll och vad jag ska kika efter om det finns läkage.

Jag hade en rörmokare över som ville utföra renoveringar for 20-40K kronor, jag frågade ChatGPT om vad som bör bytas i mitt tillfälle, och den gav en riktig bra instruktion till vad som behövs och inte behövs bytas och vad man ska kolla på.

Gav detta resultat till rörmokaren, han blev chockerad av just hur precis informationen var, och räkningen hamnade på 10K istället, och han bytte alla ventiler, expansionskärl och det som var problemen. Noll problem efteråt, min värmeförbrukning sjönk drastisk, och min nya vattenmätare visar att det nu är 0 läckaget, och även vattenförbrukningen störtdök.

Det jag säger är:

ChatGPT kan vara en utmärkt extrakälla som gör att vi kan kolla enkla saker, vara bättre utrustad till att fråga fackfolk och experter så man inte betalar överpris.

Det är en välkänd sak att t.ex. bilverkstäder smör extra tjockt på m.ht. vad man måste byta och vad som behövs.

Ja man kan använda den för att få en idé om vad som kan vara fel, kopplar man ihop det med verkligheten så kommer man nog ganska nära.
Har man kunskapen redan så blir den en hjälpreda men utan kunskapen kan det bli fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, för mig är det en "game-changer" och man blir snabbt beroende/besatt.

Här är några exempel på hur chat-gpt kan hjälpa dig med Jira:

1. Skapa projekt: Chat-GPT kan hjälpa dig att skapa ett nytt projekt i Jira med rätt konfiguration och inställningar.
2. Anpassa processen: Chat-GPT kan hjälpa dig att anpassa processen för ditt projekt genom att skapa anpassade arbetsflöden, statusar, fält och andra inställningar som passar dina behov.
3. Skapa och hantera uppgifter: Chat-GPT kan hjälpa dig att skapa och hantera uppgifter i Jira genom att använda alla dess funktioner, inklusive att skapa subtasks, lägga till kommentarer, bifoga filer och sätta upp tidsramar.
4. Rapportering: Chat-GPT kan hjälpa dig att skapa anpassade rapporter och dashboards för ditt projekt, inklusive burndown charts, velocity charts och andra typer av rapporter.
5. Integration: Chat-GPT kan hjälpa dig att integrera Jira med andra verktyg och tjänster som Slack, GitHub och Jenkins, så att du kan få en sömlös arbetsflöde och ökad produktivitet.
6. Användarutbildning: Chat-GPT kan ge dig användarutbildning för Jira så att du och ditt team kan använda verktyget på ett effektivt sätt och få ut det mesta av det.