Stökig start för The Last of Us till PC

Permalänk
Medlem

14 timmar in i spelet utan problem med 6950 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elipe:

14 timmar in i spelet utan problem med 6950 xt

Gött, kraschar konstant på 7900XTX precis som D4 betan, memory leak 😳

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem

Instabilt som fan, men klarat mig igenom spelet med ca 6 crasher totalt. Har nog ALDRIG tagit så mycket screen prints i mitt spel någonsin! Herre jösses vilken story och vilket mästerverk till miljöer!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Efter allt man hört om hur dåligt spelet flyter på även de mest kraftfulla maskiner så kände jag mig tvungen att testa själv.
Efter nedladdning, kompilering av shaders och strax över en halvtimme spelad så är intrycket följande:
-Kompileringen tog inte så mycket tid som jag befarade, ca 25 minuter med en 5800X3D.
-CPU användningen är inte i närheten av vad jag sett från vissa på nätet, i stort sett endast en tråd används fullt ut hittills, resterande trådar tycks nästan sova stor del av tiden (vilket i sig kan vara ett problem). Undrar om en patch fixat problem med hög användning som vissa tycks ha haft eller om folk helt enkelt inte väntat på att kompileringen ska bli färdig.
-Stutters, har haft en del sådana, men långt ifrån lika illa som de var för mig i Hogwarts Legacy. Inte så bra jag helst vill att spelet ska vara, men inte i den klass som jag fick intryck av från kommentarer på diverse forum.
-Kräver sin GPU, allt maxat, 4k med DLSS Quality ger för det mesta 90 till 115+ fps (kör cap vid 115 fps). Ett 4090 är något flaskad av en 5800X3D ibland, men har ändå oftast haft 80+ fps hittills dessa gånger.

Kommer återkomma med fler observationer om några dagar då jag spelat lite mer, men det verkar lovande för tillfället.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Hardware unboxed gjorde en bra video till de som funderar på att köpa och se vilken prestanda de kan förvänta sig med en rad olika GPUs
https://youtu.be/_lHiGlAWxio

Permalänk
Medlem

https://www.metacritic.com/game/pc/the-last-of-us-part-i

Pinsamt av Sony att godkänna en sån release. Hade gärna spelat det på PC men blir på ps5an. Tänker inte stödja en uppenbar cashgrab. Besviken då jag föredrar att spela på pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

https://www.metacritic.com/game/pc/the-last-of-us-part-i

Pinsamt av Sony att godkänna en sån release. Hade gärna spelat det på PC men blir på ps5an. Tänker inte stödja en uppenbar cashgrab. Besviken då jag föredrar att spela på pc.

Eller så väntar du en månad, typ, så lär de flesta problemen vara lösta.

Att du spelar det på PS5 lär inte Sony gråta över direkt btw.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Väntar tills tisdag med att spela färdigt då de skall fixa mouse jittering och camera movement jitters.
Om man ändå hade haft en LG 42 oled 120hz nu alltså....

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Spelat 11 timmar nu, kraschade första gången efter cirka 4-5h nu andra gången efter 11h. helt okej ändå med tanke på att spelet sparar hela tiden iprincip.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Hahahaha 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Nvidia har släppt hotfix som ska åtgärda random krascher med 30-serien.

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Avstängd

Ny patch även ute

The Last of Us Part I Update 1.0.1.7 Release Notes

Fixed an issue which could cause the Xbox controller stick inputs to erroneously read as zeros for brief periods of time
Fixed an issue where the ‘Reset to Default’ function in the Graphics menu under Settings could make improper selections
Fixed an issue where the HUD performance monitors could impact performance when enabled
Fixed an issue where a crash could occur when using [ALT+ENTER] to toggle between Fullscreen and Windowed modes
Fixed an issue where a memory crash could occur during the transition from the end of the game into the credits sequence
Fixed an issue that could cause a crash while the game launched
Added additional crash report logs to provide further insight for developers
Added a new feature where users will be prompted to enable additional GPU diagnostic tooling following a GPU-related crash (optional and only enabled for the current gameplay session)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Startar spelet, väntar på shaders 😴
Efter en evighet är det klart, börjar spela och allt går bra, spelet crashar.
Nåja, jag har gamla drivrutiner och uppdaterar dom.
Startar igen och......... nu ska spelet bygga upp shaders IGEN. 🙄🤷‍♀️

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

https://www.metacritic.com/game/pc/the-last-of-us-part-i

Pinsamt av Sony att godkänna en sån release. Hade gärna spelat det på PC men blir på ps5an. Tänker inte stödja en uppenbar cashgrab. Besviken då jag föredrar att spela på pc.

Samma Sony som klämt ur sig denna groda: https://www.engadget.com/sonys-concerned-call-of-duty-will-be...

"Microsoft might release a PlayStation version of Call of Duty where bugs and errors emerge only on the game’s final level or after later updates," the letter (PDF) reads. "Even if such degradations could be swiftly detected, any remedy would likely come too late, by which time the gaming community would have lost confidence in PlayStation as a go-to venue to play Call of Duty. Indeed, as Modern Warfare II attests, Call of Duty is most often purchased in just the first few weeks of release. If it became known that the game’s performance on PlayStation was worse than on Xbox, Call of Duty gamers could decide to switch to Xbox, for fear of playing their favourite game at a second-class or less competitive venue."

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Nvidia har släppt en hotfix på drivisarna som åtgärdar problemet med krasher i spelet för 30-serien.
Jag hade konstanta krascher tidigare, hotfixen fixade detta för mig. Har ett 3070.

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5455

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

Har nu spelat totalt 5 timmar med Nvidias hotfix (531.58). 2,5 timmar igår och 2,5 idag. Ingen krasch hittills och även om det flöt rätt bra mellan krascherna på förra drivern flyter det ännu bättre nu och gpu känns generellt mindre ansträngd.

Frågan jag ställer mig är vem som är mest skyldig till den här knackiga releasen iom att en drivrutinsfix verkar fått ordning på mycket. Spelet hade förmodligen behövt patchas efter release oavsett, som i stort sätt alla spel, men det kanske inte är riktigt så uselt portat/optimerat som det verkar. Det kanske är Nvidias drivrutin som skapat många eller åtminstone delar av problemen. Hela 531.xx verkar nämligen rutten. Det är många som skriver att problem uppstått för dem i olika spel efter uppdatering från 528.xx.

Naughty Dog/Iron Galaxy/Sony får bära hundhuvudet nu och de ska självklart ha kritik men jag tror att även Nvidia i allra högsta grad är medskyldiga till det här och bör få sin beskärda del men de ser ut att klara sig undan när jag scrollar runt.

Jag försvarar ingen och är heller ingen fanboy av något läger men rätt ska vara rätt.

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morr:

Nvidia har släppt en hotfix på drivisarna som åtgärdar problemet med krasher i spelet för 30-serien.
Jag hade konstanta krascher tidigare, hotfixen fixade detta för mig. Har ett 3070.

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5455

Yesterdays news. Antar att du inte läste tråden innan du postade så du får leva med att vara bolltvåa.
Jag skrev och länkade samma sak igår:

Skrivet av noujzz:

Nvidia har släppt hotfix som ska åtgärda random krascher med 30-serien.

Fixen har (hittills) löst problemen med krascher för mig också och det är ju bra. 3080 här.

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Startar spelet, väntar på shaders 😴
Efter en evighet är det klart, börjar spela och allt går bra, spelet crashar.
Nåja, jag har gamla drivrutiner och uppdaterar dom.
Startar igen och......... nu ska spelet bygga upp shaders IGEN. 🙄🤷‍♀️

ja nya drivisar leder till ny kompilering.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

ja nya drivisar leder till ny kompilering.

Inte för mig.

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Avstängd

Heads up, ny patch ute. Första stora

A patch for The Last of Us Part I is now live. This update addresses fixes for performance, user experience, visuals, and more. It also includes platform and hardware-specific fixes.

Fixed a crash that may occur while quickly swapping between character skin thumbnails
Fixed a crash that may occur on version 1.0.1.6 during shader loads when booting the game for the first time
Fixed one known crash that would happen randomly during gameplay
Updated texture streaming to reduce CPU usage
Fixed an issue where DualSense and Xbox One controllers’ analog sticks failed to respond
Fixed an issue where extraneous SFX played in both main and in-game “Options”menus
Fixed an issue where the Depth of Field setting’s (Options > Graphics > Post-Effects Settings > Depth of Field) sharpness may change based on the Render Scale’s settings (Options > Display > Resolution Scaling > Render Scale)
Updated Graphics settings (Options > Graphics) user interface to accurately display VRAM usage
Fixed an issue where Environments Texture Quality setting (Options > Graphics > Texture Settings > Environments Texture Quality) did not display the correct VRAM usage
Fixed an issue where the pop-up to enable diagnostics after a crash did not appear
Fixed an issue where certain artifacts and weapon skins textures may not properly render
Fixed an issue with the tutorial’s user interface not displaying correctly
Fixed an issue where mouse wheel scrolling in menus with dropdown options may accelerate faster than intended
Increased active loading to reduce load times on gameplay progression
Fixed an issue where camera orientation may warp to cursor position after exiting the Pause menu
[Photo Mode] Fixed an issue where camera will not rotate in while in the Lighting tab
[The Quarantine Zone] Fixed an issue where the player and buddy characters may suddenly appear wet during gameplay
[The Quarantine Zone, Left Behind] Fixed an issue where lighting and texture may flicker during gameplay
[The Outskirts] Fixed a gap in geometry visible during gameplay
[The Suburbs] Fixed an issue where animations may fail to load during gameplay
[The Suburbs] Restored the window-breaking and car-shaking FX in the sniper in-game cinematic
[Tommy’s Dam] Fixed an issue where horse animations would fail to load during an in-game cinematic
[Bus Depot] Fixed an issue where water FX may appear choppy during gameplay
[The Firefly Lab] Fixed a LOD issue where enemy NPCs’ helmets may vanish or appear corrupted

Left Behind Standalone
Fixed an issue where watergun shots would appear to hit Riley but not register while using Slow Motion with V-Sync off
Fixed a crash that may occur while following Riley in the mall
Improved level of detail in the Halloween store
Fixed a crash that may occur when triggering the optional conversation at the Affordable Getaways poster
Fixed an issue where textures of narrative elements appeared low-quality in a cutscene
Updated ESDF control scheme in the arcade minigame to use ‘G’ as the alt key to better match gameplay punching input

Accessibility
Fixed an issue where the Screen Magnifier may fail to work
Fixed an issue where Navigation Assistance’s directional icon may clip through the player character model

Localization
[ENGLISH, HUNGARIAN] Adjusted language used when referring to the DualSense controller’s adaptive triggers and touch pad
[THAI, LATAM SPANISH, KOREAN] Corrected translations in menus
[SWEDISH] Added missing text-to-speech in menus
[SWEDISH] Corrected language on crash window

AMD
Fixed an issue where incorrect defaults for graphics settings were applied to AMD RX 5700 and RX 6600 Series GPUs

Steam Deck
Fixed an issue where PSO Caching may freeze at 50% completion
Fixed an issue where plugging in a DualSense controller while viewing cutscenes from the Cinematics menu may force a player into gameplay
Adjusted the user interface to show Steam Deck controls in the Screen Magnifier menu
Adjusted positioning of the Weapon and Health HUD elements

Edit: Rebuilding shaders igen..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morr:

Inte för mig.

Grattis då har du råkat ut för en bugg någonstans, eller så görs den omkompileringen i bakgrunden (vet att vissa spel för det så).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morr:

Inte för mig.

Det gör det för alla som lägger in nya drivisar. Du har bara missat det (liten text nede i högra hörnet) och kört igång.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Spelat igenom nu. Haft en del kraschar (kanske 1 krasch varannan timme eller något sånt), men tror det för det mesta är min dator då jag har haft en tendens att krascha innan.

Riktigt bra spel, kul att äntligen få köra spelet man har hört så mycket gott om. Även kul att se hur likt tv-serien är, de har verkligen tagit mycket från spelet.

Permalänk
Avstängd

Liten patch ute igen

The Last Of Us PC Patch 1.0.2.1 Notes – April 11, 2023
This update includes a highly requested improvement for the camera jitter experienced by players who use mouse and keyboard.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Liten patch ute igen

The Last Of Us PC Patch 1.0.2.1 Notes – April 11, 2023
This update includes a highly requested improvement for the camera jitter experienced by players who use mouse and keyboard.

Underbart, gjorde nytt försök med spelet igår, inga större problem med mitt system nu (behövde inte kompilera om drivare heller) men problemet uppdateringen löser störde något enormt. Blev klar med RE4R igår och detta näst på tur.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anders190:

Underbart, gjorde nytt försök med spelet igår, inga större problem med mitt system nu (behövde inte kompilera om drivare heller) men problemet uppdateringen löser störde något enormt. Blev klar med RE4R igår och detta näst på tur.

Jag har mer is i magen och väntar någon månad till, lär komma fler patchar, säkerligen model större med

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Mus och kamerajidder löste jag själv genom att sätta musen från 1000hz (default på denna logitech) ned till 250hz. Efter jag gjorde det är det "glassfloor" flyt i spelet för min del.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd

Patch ute igen, lite modell större 1.0.3

A patch for The Last of Us Part I is now live. This update addresses audio, UI, and visual fixes. It also includes new Audio Compatibility options and various improvements throughout the game.

Important note to Nvidia users: Please be sure to download the latest version of the GeForce Game Ready driver (531.61) here.

Added new Audio Compatibility options (Options > Audio > Compatibility)
Output Mode: Adjust which sounds are played through the OS spatial sound driver. Select different settings if you experience muffled, missing, or unusually quiet audio. If you are experiencing abnormally quiet music or dialogue during cutscenes, for example, try the Spatial mode instead of the Hybrid default.
Latency: Adjust the short period of delay between when a sound effect is requested and when it plays. Higher latency improves reliability of audio playback, especially on lower spec CPUs. Increase this value if you are experiencing pops, clicks, or distorted sound. Higher latencies also resolve issues with audio interfaces configured with large buffer sizes and some wireless headphones. Note: You must restart the game for this change to take effect.
Updated keyboard and mouse (KBM) controls to allow players to reassign arrow keys
Updated the 'Building Shaders %' user interface (UI) so progress is tracked more evenly
Restored audio in the End Credits that are accessed via the main game, Left Behind, or Extras Menu
Fixed a crash that may occur when opening a collectible in the backpack UI then attempting to restart or quit the game
Fixed a crash that may occur while sitting (for extended times) or entering into combat areas
Fixed an issue where texture quality in-game appears lower then the targeted quality setting
Fixed an issue where the player's backpack UI could fail to render after altering Render Scale (Options > Display > Resolution Scaling > Scaling Mode > Render Scale)
Fixed an issue where an enemy NPC may T-pose if Joel performs a single input quickturn while holding said enemy
Fixed an issue where toggling player character's flashlight may cause the environment to visibly shift momentarily
Fixed an issue where using the flashlight in darker areas may make the lighting appear corrupted
Fixed an issue where lighting and fog may appear lower resolution on Ultra settings
Fixed an issue where VRAM usage UI did not properly update when lowering the display resolution
Fixed an issue where water reflections may appear corrupted or pixelated
Fixed an issue where the Quicktime Events UI prompts were not rendering on Minimum spec setups
Fixed an issue where rapidly moving left and right while aiming may cause unintended camera shifts
Fixed an issue where the Steam and Epic clients’ collectible tracking did not match the in-game collectible tracking, preventing achievements from unlocking
Fixed an issue where, if playing at a higher FPS, player animations may not play correctly

[Photo Mode] Fixed an issue where the Screen Reader would not register KBM 'Move' and 'Rotate' inputs
[Photo Mode] Fixed an issue where the Performance stats' heads-up display (HUD) would still be visible after hiding the menu
[Lakeside Resort, Bus Depot] Increased active loading to reduce load times during gameplay
[Bill's Town] Fixed an issue where players may lose the ability to cancel their reload while hanging in Bill's trap
[Tommy's Dam] Fixed an issue where interacting with the Training Manual forces the player to pick up the El Diablo gun and locks camera movement
[The University] Fixed an issue where, after Joel kicks the door open, the melee prompt disappears while he struggles with an enemy NPC
[Lakeside Resort] Fixed an issue where a loading screen may display during combat
[Lakeside Resort] Fixed an issue where player is unable to melee with fists after the David boss fight
[Bus Depot] Fixed an issue where pieces of geometry would appear corrupted or explode
[New Game+] Fixed an issue where New Game+ mode would be ignored during chapter selection despite being the last loaded game
Left Behind Standalone
Restored audio in the final flashback cutscene with Ellie and Riley
Fixed a crash that occurs when turning on the generator while both Ellie and Joel have custom skins enabled
Fixed an issue in the mall where the banners above the collapsed Pixitek store visibly flicker after leaving the pet store
Fixed an issue where, after resizing the game to Windowed Mode, the Riley pendant would not maintain its aspect ratio while rotating
Accessibility
Fixed an issue where players were unable to use Screen Magnifier with KBM controls
Localization
[German] Updated the translation on the shaders UI
[Simplified/Traditional Chinese] Fixed an issue where glyphs would not render properly
Epic Games Store
Fixed an issue where the "Getting to Know You" achievement would not unlock during natural gameplay progression
Steam
Fixed an issue where spores in the world may appear corrupted or blocky
Steam Deck
Fixed an issue where the native UI overlapped the ‘Look’ prompt
Fixed an issue where the DualSense™ motion sensor function may not register the player shaking the camera to fix the flashlight when prompted
[Left Behind] Increased the size of the Arcade’s mini-game button user interface
AMD
Fixed an issue where toggling the player character's flashlight may cause the environment to appear corrupted momentarily if AMD FSR 2 was enabled
Nvidia
Fixed an issue where running the game on Ultra settings on Nvidia GPUs may cause graphical corruption or a crash during gameplay
Fixed a crash that may occur when loading into a save on an Nvidia GPU
Fixed an issue where changing NVIDIA DLSS Super Resolution Sharpening settings had no effect
[Nvidia 3070 GPU] Increased level of detail of characters' hair to appear less choppy
We at Naughty Dog and our partners at Iron Galaxy are closely watching player reports to support future improvements and patches. We are actively optimizing, working on game stability, and implementing additional fixes which will all be included in regularly released future updates.

For other issues we are currently tracking or investigating, please refer to our Known Issues. If you encounter any of these problems, please contact support to help us gather more data and insights.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR