Stökig start för The Last of Us till PC

Permalänk
Medlem

Det är ju såklart problem om spelet kraschar osv.

Men att fixa shaders innan man börjar spela är ju jättebra att det går. Alternativet verkar ju oftast vara ett spel som rycker istället och då låter jag hellre bli att spela helt isåfall.

Väntar gärna flera timmar för att slippa att det rycker medans man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag testade igår och spelet kringlade mellan att använda 22-26 GB ram. Inte för det gör något egentligen, RAM ska användas, men när det är ett linjärt singel player spel som gjordes för en konsol som hade 256 MB ram känns något konstigt.

Det där är ju knappast en rimlig jämförelse med versionen som släppts nu dock.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Problemet med lång kompilering har tydligen att göra med en buggad version av mjukvara dom använder.
Fixar dom den kommer det gå betydligt snabbare att kompilera.
https://www.reddit.com/r/thelastofus/comments/1250dn7/psa_for...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SweViver:

Vissa har problem med att ladda in hela shader cachen, men de flesta orkar bara inte vänta en timme eller två (min tog knappt en halvtimme). De hoppar in i spelet medan shaders inte är klar och märker att det blir ospelbart med krasher och långa laddtider.

[...]

Det ska inte ta en halvtimme (eller för den delen mer) att ladda in Shader Cache. Redan där är det dåligt optimerat till en skamlig nivå. Det hjälps inte att av många har problem att ens kan ladda klart cachen i fråga, utan kraschar om och om igen under laddningen – det vill säga även om man inte skippar något.

Sedan bör ett RTX 3060 eller motsvarande inte ha några problem med ett spel som detta. Finns spel som ser likvärdiga ut eller för den delen bättre, som då flyter på utan nämnvärda problem även på något äldre eller annars inte absoluta toppsegmentet av hårdvara.

Finns absolut inget försvarbart med denna PC-port. Den är helt enkelt klappkass i alldeles för många nyckelaspekter.. Skulle lagt mer tid på kvalitetsförsäkring av grundläggande funktionalitet istället för att bocka av saker som "steam deck layout" eller annat fluff.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Är du skitnöjd på grund av pre-order eller är du skitnöjd trots pre-order?

Haha, nöjd med spelet med preorder.

Skrivet av Lagerlöf:

Det är Iron Galaxy som gjort porten.

Bara för att spelet fungerar för vissa så är det inte en bra port.

Fast nu har det kommit fram att det är ND som står för porten med uppbackning av IG.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Är du en till som missförstått där de säger att de ”ska” utveckla själva för pc i framtiden?
Det är Iron Galaxy som gjort portningen.
Om du är skitnöjd med det här spelet så finns det bokstavligen inget sätt jag kan argumentera med dig.

Fast överallt och även i megatråden på r/pcgaming så säger folk emot dig om vem som gjorde porten.

Nr2 top kommentar här t.ex:

https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/125b2sx/the_last_o...

Edit: Följde man live på releasetrådarna igår kunde man se flera säga samma sak.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av FantomenMjolk:

Jämför äpplen och päron? Forbidden West är väl inte ens tillkännagett till PC ännu?

Sorry, Frozen Wilds* tänkte jag på såklart Ingår i complete edition

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

För mig crashar det innan jag når startmenyn eller ca 5 sekunder efter jag kommit dit.
Testat med senaste drivare, olika upplösningar och startkommandon".
Läste på reddit att det är bekymmer med Oodle, ska testa det ikväll.

https://www.reddit.com/r/thelastofus/comments/1250dn7/psa_for...

Permalänk
Medlem

Skulle spela igår efter jobbet, men råkade se reviews innan jag klickade på köpknappen. Blir att vänta tills det blir stabilt, om det blir det.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv

Usch för förbokning.

Jag har gjort det med Call of Duty för att få spela från dag ett men jag vet ju hur dumt det är..

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Fast överallt och även i megatråden på r/pcgaming så säger folk emot dig om vem som gjorde porten.

Nr2 top kommentar här t.ex:

https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/125b2sx/the_last_o...

Edit: Följde man live på releasetrådarna igår kunde man se flera säga samma sak.

En anonym person på Reddit säger allegedly är din källa. Som jag sa, jag kan inte argumentera med dig.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Har en kod till spelet som jag inte längre är sugen på att använda efter detta..

Stökigt.

Kan du skicka den i pm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Problemet med lång kompilering har tydligen att göra med en buggad version av mjukvara dom använder.
Fixar dom den kommer det gå betydligt snabbare att kompilera.
https://www.reddit.com/r/thelastofus/comments/1250dn7/psa_for...

👍 på detta. Provade göra denna fix och det drog ner RAM minnes användningen också, toppar ut på 12-13 GB nu istället.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Varje gång jag ser dålig port av ett spel och det klagas och klagas, så skyll er själva att ni köpte det då.

Jag har blivit mer försiktigare när det kommer till PC portar, jag väntar alltid via att se på dom (offer) som köpte det på release dagen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Känns lite allmänt som att kidsen idag älskar haka på hat-stormen. Sjukt onödigt. Visst, spelet kanske behöver optimeras men att hoppa på Steam och lägga bottenbetyg det första man gör är bara omoget.

Dessutom struntade de flesta i att vänta till shaders hade laddat in. Sen undrar de varför det laggar och krashar.

Samtidigt är det ju produkten som ges ut idag som betygsätts, inte vart den kommer vara efter ett halvår av patches om det nu är det som krävs - då är läget förstås ett helt annat.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Livsnjutare 😎

Som vanligt när det kommer till PC-spel: vänta 2-3 månader så är de flesta barnsjukdomar fixade plus lite bättre pris.

Win-win

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Musikälskare

Tur jag hann läsa detta, var nära på att klicka på köp-knappen... Nu väntar jag några år och hoppas på en räddning & prissänkning

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tänkte ett tag returnera spelet, men spelat ett tag nu utan problem. Så behåller det. Ingen monsterdator jag har heller.

Edit: Fick vänta en timme på shaders sedan har det flutit på. Utan shaders (10%) var det ospelbart igår.

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk
Medlem

Är som alltid glad att jag aldrig* har bråttom att varken köpa eller ens testa nysläppta spel.

Får hoppas de får till det, så jag till slut kan testa spelet som konsoljeppar bruka tjata om är "det bästa spelet någonsin".

* Bethesda är undantaget, men när det gäller dem så förväntar jag mig buggar och är villig att ta den smällen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Stora problemet: instabiliteten

Har en hyfsat ok PC med senaste drivisar och fick likväl två CTDs efter mindre än en timmes speltid. Prestanda ok och skapa shaders gickeärt snabbt (minuter men inte jättemånga)

Prestanda är alltid knepigt då det kan vara spelet men lika gärna en kombo av spelinställningar, hårdvara, drivisar etc etc.

Att så många upplever krasher däremot är inte försvarbart när man tar betalt fullpris för ett spel. Det känns lite grann som att få betala för att vara med och betatesta, fast utan att man vill det.

För den nyfikna, har följande specs som ger bra flyt på föreslagna grafikinställningar (vilket inte är max men blandat mellan high och low)

Ryzen 7 5950X
64GB RAM
RTX 3070
NVMe SSD

Det blir att avvakta spelande till de löst problemen för min del. Synd att man pressade ut spelet innan man testat på en större bredd hårdvara.

Stavfel och förtydligande
Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva "köper man ett spel lanseringsdagen så förtjänar man allt detta" först men tänkte sen att man inte ska vara så hård, vissa är kanske väldigt unga och fått lära sig nu att man ska vänta lite...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yasko:

Tänkte skriva "köper man ett spel lanseringsdagen så förtjänar man allt detta" först men tänkte sen att man inte ska vara så hård, vissa är kanske väldigt unga och fått lära sig nu att man ska vänta lite...

Men även med erfarenhet (som jag själv) så förväntar man sig att Naughty / Sony ska ha koll på en sådan här sak.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag läser lite varstans att folk som går på plankan i bukten inte har så många problem samt att dom redan har Crash/Shaders Fix.
Bra jobbat

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Patch ute, fixade inte problemen för mig. Kraschar fortfarande vid shader compiling

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det som är bra när man lägger lite för mycket pengar på datorn är att man inte märker vissa spel problem. 😀
Visst shaders tog en liten stund, men inte farligt länge.
Spelat i fyra timmar helt utan att märka några buggar, annat än de som hör till för en konsol port (movement och lite halvjobbig snabbval meny).

Spelar i 4k max settings (utan motion blur).
5950x, 3090, 64GB ram.

Permalänk
Medlem

Kan man tänka sig att en del inte har 100% stabila burkar. 40 minuter shader compiling låter lite som ett stress-test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Men även med erfarenhet (som jag själv) så förväntar man sig att Naughty / Sony ska ha koll på en sådan här sak.

Ni har rätt egentligen men tyvärr har det blivit praxis att utnyttja kunderna som betatestare numera.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Har nu kört ca 90 minuter och fattar verkligen inte vad folk klagar på. 3440x1440 med allt på ultra utan dlss och ligger som lägst på 75 vid nått tilfälle, men annars är det 100-160 fps. Med dlss på quality får jag ca 30 extra fps. Inte en krash eller glitch nånstans. Min enda klagan är att vid vissa panoreringar känns det som man har 30 fps, men det är rätt så sällan det händer. Ska testa med vsync och låsa fps och hz till till 120 för att se om flytet i panoreringarna blir bättre.

Spelet är snyggt som attan.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

En anonym person på Reddit säger allegedly är din källa. Som jag sa, jag kan inte argumentera med dig.

Synd bara att det inte är en enstaka utan som sagt, kollar du trådarna så är det flera som säger samma sak. Jag gav dig ett exempel men fortsätt tro att din åsikt är sanningen när uppenbarligen många andra säger emot dig.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Det var som 17. Efter att ha startat om spelet ca 10 ggr för att shader cache ska fixas så kom spelet till slut igång.
Slukar VRAM, 8GB och alla texturer är ställda på LOW som default.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR