Permalänk
Medlem

Telia TV

Har beställt Telia TV med den medföljande SDMC DV8919X boxen
Boxen är snabb och har 4k stöd , allt gick bra vid installationen
Men nu till det dåliga , vissa filmer på Netflix hackar och är inte följsamma .
Känns inte roligt allt , jag har 500 mb uppkoppling och min Apple TV 4k funkar utmärkt på Netflix och andra appar
Filmer med lägre upplösning på t.ex Cmore funkar bättre
Det är något med mjukvaran som strular , den är inställt på 2160/ 50 hz
Filmerna är ju på 24 hz ...det måste vara därför bilden hackar och är i osync ..
Någon som har samma problem med samma box ! ??

stavfel
Permalänk
Bildexpert 📺

Företag som Telia med flera är experter på medelmåttighet. De ordnar teknik som fungerar okey till personer som egentligen inte bryr sig så mycket om kvalitet. Deras box kostar mindre per enhet (och Telia tillhandahåller antagligen måååånga enheter) vilket maximerar vinsten vilket är Telias mål. Samtidigt är den lilla klick som klagar just en liten klick, vilket också är Telias mål.

Med andra kör vidare med AppleTV eftersom det är en av de mest beprövade produkterna för att hantera just olika frekvenser på källmaterialen så bra som det kan gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevin68:

Har beställt Telia TV med den medföljande SDMC DV8919X boxen
Boxen är snabb och har 4k stöd , allt gick bra vid installationen
Men nu till det dåliga , vissa filmer på Netflix hackar och är inte följsamma .
Känns inte roligt allt , jag har 500 mb uppkoppling och min Apple TV 4k funkar utmärkt på Netflix och andra appar
Filmer med lägre upplösning på t.ex Cmore funkar bättre
Det är något med mjukvaran som strular , den är inställt på 2160/ 50 hz
Filmerna är ju på 24 hz ...det måste vara därför bilden hackar och är i osync ..
Någon som har samma problem med samma box ! ??

Gissar som Laxpudding... Telia sänder väl fortfarande i 720p och 3-4 Mbit gissar jag. Det är vad boxen är designad för att klara, inte 4k även om det kanske sitter något sådant märke någonstans.

Har inte Telia-"appen" stöd för ATV så du kan köra via den?

Permalänk

Telia är vid det här laget ökända för sin extremt dåliga kundservice och total nonchalans för sina kunder. Det finns varningar överallt.

Telia är på Råd och Röns svarta lista sen länge. Det är välkänt att de skiter i Allmänna Reklamationsnämndens utlåtanden.

Det finns inga ursäkter längre för att vara kund hos Telia.

https://www.radron.se/vardagskunskap/telia-in-bland-listans-v...

Permalänk
Medlem

Skaffade precis TV från Telia också.. Hade lagg och jävelskap tills jag helt sonika kopplade in min router UTAN tjänstefördelaren. Nu funkar det klockrent. Det var så illa så att testade jag å köra TPtest samtidigt som min sambo kollade på TV så stannade bilden och ljudet hackade. Bilden kunde få lagg bara av att jag laddade in en YT video eller liknande. Kollade jag på stream var det bara å glömma å kolla på TV.

// Gyhlen

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Det är inte lagg som är mitt problem , det är något med boxens bild kvalitet när man ser på filmer på Netflix och HBO
Bilden rycker till med jämna mellanrum , bilden är inte följsam...det är något med hertz som inte syncar..
Kan se på Youtube i 4k utan problem för det är ju 50 hz
Det är filmer som kör i 24 hz som är problemet ..
När jag kör Netflix från min Apple TV så växlar bilden på min TV automatiskt ...det gör den inte på SDMC boxen !!

Permalänk
Medlem

Gyhlen ..du har väl fiber från Telia också ?...jag har bahnhof ...stor skillnad

Permalänk
Medlem

Testa koppla in tv boxen direkt i fiberkonverter, jag kopplade router i port 1 och tv i port 2 på konvertern, fick markant bättre bild då än om jag körde tvn via routern.

Permalänk
Medlem

BTRulle
Det tror jag inte hjälper för detta är INTE en IPTV Box ...Det är en streaming box vad jag känner till

Permalänk
Inaktiv

Hm har alltid kört min telia tv box direkt på tjänstefördelaren, annars tar den bandbredd från Internet delen. Så om den är på egen port och du inte har 1G och maxar det, så ligger boxen på egen linje/VLAN mot deras tjänst.

Permalänk

Beställde DV8919X eftersom Telia Play på Nvidia Shield Pro 2019 saknar möjlighet att ändra lokalkanal (SVT1/TV4) i inställningarna. Själva ''profil'' inställningar saknas helt och hållet. Däremot finns dem på deras box DV8919X.

Frågan lyder.. Finns det en Android 11 box, t.ex. Formuler z11 som har Telia Play med fullständiga inställningar så man kan ställa in vilket län Lokala Nyheter ska spelas upp ifrån?

Permalänk
Medlem

Snor denna tråd lite.

Fick en ny box av Telia då min gamla (VIP1003) dog efter 9 år av trogen tjänst. Den nya modellen (VIP4302) fungerar endast kopplad direkt mot fiberomvandlaren (och då får jag bara hackigt ljud), och inte genom min Asus-router (RT-AC87U) som den tidigare gjorde (då med VLAN 845 på porten). Testat att ta bort VLAN på porten, men utan lycka.

Någon hjälpsam människa som har en idé? Om jag behöver sitta i telefonkö på Telias kundservice i 1½ timme för en tredje gång kommer jag få en hjärnblödning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozz:

Snor denna tråd lite.

Fick en ny box av Telia då min gamla (VIP1003) dog efter 9 år av trogen tjänst. Den nya modellen (VIP4302) fungerar endast kopplad direkt mot fiberomvandlaren (och då får jag bara hackigt ljud), och inte genom min Asus-router (RT-AC87U) som den tidigare gjorde (då med VLAN 845 på porten). Testat att ta bort VLAN på porten, men utan lycka.

Någon hjälpsam människa som har en idé? Om jag behöver sitta i telefonkö på Telias kundservice i 1½ timme för en tredje gång kommer jag få en hjärnblödning.

Desperat bump innan jag går vidare eller skapar en ny tråd