IOS 17 väntas tillåta innehåll utanför App Store

Permalänk
Medlem

Vänta bara, om ett par år kommer Apple förbjuda sideloading igen efter påtryckningar från EU när polisen insett att människor använder det för att installera meddelandeappar utan polisens nya övervakningsvirus på…

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är det för fel på lightning-kabeln?

Huvudproblemet är att den är proprietär.
Ska någon tillverka en kabel med lightning så måste dom betala licensavgifter till Apple vilket gör att kablarna blir dyrare. Dessutom innehåller dom ett chip som man måste köpa från Apple vilket ytterligare driver upp priset.
Dessutom är det ju just den där grejen med att den är proprietär som innebär nackdelen att du inte kan använda samma laddkabel som alla andra telefoner och paddor.

Lightning är ju bara till iphones i nuläget. Inte ens apple själva använder den längre till ipads.

Rent tekniskt så finns det inga fördelar med Lightning framför USB-C vilket gör det till en nobrainer att byta ut den mot USB-c.
Synd bara att Apple var så sena på bollen att myndigheterna såg sig tvingade att stifta lagar som förmodligen kommer att göra det trögare nästa gång det dyker upp en ny och bättre anslutning.

Sen är det det där med att Lightning idag inte har stöd för mer än USB2 och att det klarar betydligt lägre upplösning på bild än senare standarder. (Jag vet att det inte är kabeln i sig men Apple har inte uppgraderat lightning till att stödja mer på den absoluta majoriteten av enheter.
Det kan jag personligen tycka är lite av en ickefråga. Det är extremt sällan jag överför sådana datamängder från telefonen att det är något problem med att den "bara" klarar 480 MBit/s och att den bara klarar 1080 i upplösning spelar ingen roll om man inte ofta kopplar mobilen till en skärm med kabel.

Så det stora problemet är att det är en kabel som är unik för just iphone. Något som alla andra tillverkare i världen har slutat med. Alla andra telefoner använder samma kabel för laddning vlket gör det extremt mycket lättare att ha laddare till saler tillgängligt eftersom jag då kan ha en laddare i vardagsrummet om jag behöver ladda paddan eller mobilen istället för att behöva ha flera laddare på varje ställe där jag kan tänkas vilja ladda mina enheter.

Sen har jag förvisso lämnat apple för länge sedan av andra skäl. Exempelvis att blåtandsstacken i iphone var så usel att den inte gick att använda för att spela musik via blåtand till bilstereon. Något som funkade utmärkt med telefoner av annat fabrikat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag snarare vänder på det, jag har 1 (en!) enhet hemma som använder USB-c. Varenda gång den ska laddas får jag leta efter den enda usb-c kabel jag äger…

Och hade alla mobiltelfoner använt samma "kontakt", t.ex. USB-C, så hade du haft fler än en sådan kabel, det går ju inte över en natt att "byta" ifrån proprietära lösningar till standardiserade sådana.

Proprietära lösningar finns bara för att låsa in en användare eller av ekonomiska skäl, så finns egentligen inget bra argument för att dessa ska få leva vidare.

Jag kör själv iPhone.

Permalänk
Skrivet av gonace:

Och hade alla mobiltelfoner använt samma "kontakt", t.ex. USB-C, så hade du haft fler än en sådan kabel, det går ju inte över en natt att "byta" ifrån proprietära lösningar till standardiserade sådana.

Proprietära lösningar finns bara för att låsa in en användare eller av ekonomiska skäl, så finns egentligen inget bra argument för att dessa ska få leva vidare.

Jag kör själv iPhone.

Håller med. Eller att ingen bra standard finns, vilket man kan argumentera för att lightning-kontakten inte var fel år 2012.

Sedan vad som är standard är flummigt. Som jag tidigare nämnt är usb mini standard inom elektronik. Alla förväntar sig denna kontakt på elektrisk utrustning och alla har med en extra sådan kabel för detta. Skulle det sitta en usb c kontakt hade folk blivit förvånade, någon hade gnällt att en sådan 5m lång usb c kabel hade jag ej med mig.
Så kan man argumentera att det standard för Apple prylar har varit lightning-kontakten och alla förväntar sig denna, men det är absolut inte så idag. Tvärt om är det väl bara iPhone och äldre eller sämre Appleprylar som har denna kontakt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Som också kraftigt begränsar apputbudet.

Ja, tänkte så sent som idag på hur skralt utbudet av app:ar är i apples app-store eller inte.

Jag förstår EUs önskan för att få ökad konkurrens men som användare ser jag fördelen av filtret apple utgör med sina kvalitetskrav innan de publicerar en app. Så inte helt enkelt att navigera vad som är "bäst" åtgärd här för att hindra monopol-ställning.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Håller med. Eller att ingen bra standard finns, vilket man kan argumentera för att lightning-kontakten inte var fel år 2012.

Sedan vad som är standard är flummigt. Som jag tidigare nämnt är usb mini standard inom elektronik. Alla förväntar sig denna kontakt på elektrisk utrustning och alla har med en extra sådan kabel för detta. Skulle det sitta en usb c kontakt hade folk blivit förvånade, någon hade gnällt att en sådan 5m lång usb kabel hade jag ej med mig.
Så kan man argumentera att det lite har varit hos Apple med lightning-kontakten, men det är absolut inte så idag. Tvärt om är det väl bara iPhone och äldre eller sämre Appleprylar som har denna kontakt idag.

Jag kastar in en tanke och säger att det lär inte finnas ett behov av en ny standard..."någonsin".
(Dvs - den fysiska kontakten)

Den är liten, vändbar och helt uppenbarligen kapabel för att både driva en stor mängd effekt (240W idag) och skicka en stor mängd data (40gb)...jag har svårt att se en verklighet där det finns behov för mer, när det går mot trådlös både överföring och laddning.

Lightning borde dött för flera år sedan, men jag förstår att man vill behålla den av monetära anledningar ..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Såklart är detta bra. De som tycker att Apple vet bättre än dem och föredrar att Apple håller handen på dem hela vägen till och från dagis kan ju fortsätta att använda endast Apple store. Men även om jag får erkänna att jag har en del fördomar om Apple-användare så tror jag inte att alla eller ens en majoritet av dem är sådana. Så är nog i stort väldigt välkommet med ökad valfrihet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle3:

Vänta bara, om ett par år kommer Apple förbjuda sideloading igen efter påtryckningar från EU när polisen insett att människor använder det för att installera meddelandeappar utan polisens nya övervakningsvirus på…

Ahh ja den aspekten hade jag inte tänkt på väldigt smutt för de som VERKLIGEN inte vill ha sin kommunikation övervakad.

Men för vanliga iOSanvändare ser jag inte detta som positivt. Gamla människor kommer att luras att installera skräp av "vänliga kvinnan som ringde från banken"

Skrivet av Ozzed:

Såklart är detta bra. De som tycker att Apple vet bättre än dem och föredrar att Apple håller handen på dem hela vägen till och från dagis kan ju fortsätta att använda endast Apple store. Men även om jag får erkänna att jag har en del fördomar om Apple-användare så tror jag inte att alla eller ens en majoritet av dem är sådana. Så är nog i stort väldigt välkommet med ökad valfrihet.

Jag tror att en majoritet av iOSanvändare inte har något som helst intresse av sideloading av appar.
Det känns som någon sak som nördar (i ordets mest positiva mening) håller på med och att den skaran är försvinnande liten.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ahh ja den aspekten hade jag inte tänkt på väldigt smutt för de som VERKLIGEN inte vill ha sin kommunikation övervakad.

Men för vanliga iOSanvändare ser jag inte detta som positivt. Gamla människor kommer att luras att installera skräp av "vänliga kvinnan som ringde från banken"

Jag tror att en majoritet av iOSanvändare inte har något som helst intresse av sideloading av appar.
Det känns som någon sak som nördar (i ordets mest positiva mening) håller på med och att den skaran är försvinnande liten.

Även minoriteter förtjänar ju rättigheter numera. Kolonialism är omodernt. vill man inte använda funktionen så behöver man ju inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag tror det när jag ser det…

Har inget direkt problem med att det är som det är idag, blir ju ett extra lager utav skydd.

Nä, i den meningen är det bra, men kan inte heller låta bli att äcklas lite av att man som monopolist kapar åt sig 30% av apptillverkarnas förtjänster utan att skämmas. Det är minst sagt en oförskämt stor bit av kakan.

I extremen får man väl också se om de menar vad de säger om användarnas säkerhet i första rummet. Tvingas de öppna upp, kan de ju fortfarande i princip garantera användarnas säkerhet genom att sänka priserna för att publicera på Appstore till en sådan nivå att det inte är lönt för tredjepart att försöka konkurrera. Det skulle stå väldigt klart hur vinstintresse och användarnas säkerhet rangordnas i praktiken.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, tänkte så sent som idag på hur skralt utbudet av app:ar är i apples app-store eller inte.

Jag förstår EUs önskan för att få ökad konkurrens men som användare ser jag fördelen av filtret apple utgör med sina kvalitetskrav innan de publicerar en app. Så inte helt enkelt att navigera vad som är "bäst" åtgärd här för att hindra monopol-ställning.

Det finns ju relativt känd appar så som Kodi som inte tillåts på App Store på grund av att den har plugin-funktionalitet. Appar kan heller inte använda vissa API:er utan Apples tillåtelse, vilket inte alltid är så enkelt eller alls möjligt att få. NFC har ju exempelvis länge varit väldigt nerlåst på iOS av precis den anledningen.

Folk som inte vill aktivera sideloading (dvs. den klara majoriteten) kommer ju inte att påverkas negativt på något sätt. Sannolikheten att apputvecklare ska sluta publicera sina appar på App Store är väldigt låg, med tanke på att det är där deras nästan hela deras kundbas finns. Därför är argumentet "ingen annan ska få sideloada appar eftersom jag vill använda App Store" som man återkommande ser i kommentarsfält väldigt lustigt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Även minoriteter förtjänar ju rättigheter numera. Kolonialism är omodernt. vill man inte använda funktionen så behöver man ju inte.

Om minoriteternas rättigheter innebär en risk för alla andra så säger jag: nope - de ska inte ha de rättigheterna.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Men för vanliga iOSanvändare ser jag inte detta som positivt. Gamla människor kommer att luras att installera skräp av "vänliga kvinnan som ringde från banken"

Jag tror att en majoritet av iOSanvändare inte har något som helst intresse av sideloading av appar.

Skrivet av Ozzed:

vill man inte använda funktionen så behöver man ju inte.

Tror nog att det kommer dyka upp någon tillräckligt stor spelare (tänk netflix som slagits mot apple länge om prissättningen i apple store och möjligheten att ta betalt utanför) som kommer "tvinga" även "vanliga" till sideloading från någon annan app-butik. Vilket då öppnar för "vänliga kvinnan som ringde från banken" o.s.v.

Nej, som jag skrev tidigare att konkurrensutsätta apple (och google) avseende deras prissättning i sina app-butiker är bra, men frågan är om detta är bästa sättet. Å andra sidan skapar det kanske en större marknad för antivirus och olika säkerhetsprogram till mobiler..., det är ju något vi varit förskonade ifrån att behöva, så lite trist att öppna på den burken med mask.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Om EU faktiskt lyckas med att tvinga Apple att göra detta kommer jag att räkna månaderna innan EU strax därefter kommer att hota Apple med böter för att de inte gör tillräckligt för att förhindra att deras användare råkar illa ut när de laddar ner applikationer från andra appstores än Apples egen.

När man är EU kan man nämligen både ha kakan och äta upp den samtidigt.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Ja säger dom att Apple måste så blir det ju så men ser inget som saknas i IOS världen som gör att detta behövs ju?
Det enda jag köper är denna eviga frågan om vem som ska få sin del av kakan (kostnader/vinster) för eventuella köp av app men annars funkar ju IOS världen bra som det är ju.

Sen den diskussionen om lightingkabel eller icke vara, helt ärligt jag använder bara min kabel idag för att fysiskt ladda mobilen all annan data överföring sker ju över wifi eller mobilnätet idag för min del.
Så kabeln är bara en laddkabel för mig idag och inget mer. Är jag ensam om detta?

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Blir så när man prompt ska köra en skitkabel som lightning så ja - apples fel.

Du har ingen aning om vad du missar! Sideloading skulle kunna göra stor skillnad för iOS avseende open source.

Du menar att dåliga laddkablar inte kan förekomma bland usb c? Intressant analys.

Permalänk
Medlem

Mycket bra, som ägare av en produkt bör man få bruka den som man själv önskar. Många verkar tyvärr nöjda med att betala dyrt för att mer eller mindre hyra varan istället.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Synd, jag använder IOS som på något sätt garanterar en kvalité och skydd. Uppenbarligen många med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Synd, jag använder IOS som på något sätt garanterar en kvalité och skydd. Uppenbarligen många med mig.

Tycker du att microsoft ska låsa ner windows till enbart microsoft store också?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Kul för er. Antagligen kommer emulatorerna två dagar efter denna uppdatering blir live, och det är fint ändå.

This!

Ser fram emot att installera retro arch eller emulation station på min ipad med M1 chippet, ihop med en xbox eller ds4 controller så blir det ju den ultimata bärbara retromaskinen.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

...
Sen den diskussionen om lightingkabel eller icke vara, helt ärligt jag använder bara min kabel idag för att fysiskt ladda mobilen all annan data överföring sker ju över wifi eller mobilnätet idag för min del.
Så kabeln är bara en laddkabel för mig idag och inget mer. Är jag ensam om detta?

Nej det är du inte. Majoriteten av klagomål och annan pajkastning ser ut att komma från de som inte använder Apple-produkter, i vanlig ordning.

Lightning började användas innan USB-C fanns...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Nej det är du inte. Majoriteten av klagomål och annan pajkastning ser ut att komma från de som inte använder Apple-produkter, i vanlig ordning.

Lightning började användas innan USB-C fanns...

Fast i detta fall så handlar det om att Apple kommer ändra sina produkter till något väldigt många tycker är jättebra. Men det finns några som inte gillar denna ändring.
Så klagomålen kommer främst ifrån folk som idag har Appleprodukter och glädjen från oss andra som inte har Appleprodukter av anledningar som tråden handlar om.

För min egen del är 15-20 000kr för en icke vikbar telefon väldigt mycket oavsett tillverkare och det som hindrar mig från Apple och Samsungs senaste. Hade en iPhone 15 Pro Max 500GB kostat strax över 10 000kr så hade jag själv köpt en sådan på releasedagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

fördelen av filtret apple utgör med sina kvalitetskrav innan de publicerar en app.

Kvalitetskrav?

Appar som låter användarna köpa smurfbär och dylikt för tusentals kr är högsta kvalitet så länge apple får 30% av smurbärintäkterna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Du menar att dåliga laddkablar inte kan förekomma bland usb c? Intressant analys.

Nej, du får läsa inläggen någon gång till eller sluta att medvetet missförstå.

Trist att det ska gå till strawman istället för att faktiskt bemöta det jag framfört.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kvalitetskrav?

Appar som låter användarna köpa smurfbär och dylikt för tusentals kr är högsta kvalitet så länge apple får 30% av smurbärintäkterna...

Hellre det än ransomware och app:en med smurfbär måste ändå leva upp till apples kravställning och är inte helt fria att hitta på vad som helst, t.ex. måste det gå att spärra in-app köp, en side-loadad applikation behöver inte kunna spärras för in-app köp... vet vad jag som förälder föredrar av de två alternativen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Tycker du att microsoft ska låsa ner windows till enbart microsoft store också?

Apple hade antagligen inte existerat om MS haft bättre koll genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, tänkte så sent som idag på hur skralt utbudet av app:ar är i apples app-store eller inte.

Jag förstår EUs önskan för att få ökad konkurrens men som användare ser jag fördelen av filtret apple utgör med sina kvalitetskrav innan de publicerar en app. Så inte helt enkelt att navigera vad som är "bäst" åtgärd här för att hindra monopol-ställning.

Finns inget som hindrar Apple från att låta tredjepart hamna utanför App store, då får du din filtrering likt F-droid på android t.ex.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Stora grejen med det är ju att företag lättare kan använda egna applikationer på företagsmobiler även om det är iOS.

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit det i tidigare trådar om ämnet. Men Sideloading har ju funnits sedan appar blev tillåtet att skapa i iOS.
Allt som krävs är att man skapar ett apple developer-konto.

Det finns hela communities för opensource-produkter som emulatorer etc. för iOS
https://github.com/yoshisuga/MAME4iOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag har skrivit det i tidigare trådar om ämnet. Men Sideloading har ju funnits sedan appar blev tillåtet att skapa i iOS.
Allt som krävs är att man skapar ett apple developer-konto.

Det finns hela communities för opensource-produkter som emulatorer etc. för iOS
https://github.com/yoshisuga/MAME4iOS

Fast visst är det så att du måste sitta och renewa utvecklings licensen eller dyl. Annars slutar appen att fungera efter ett tag. Samt att gratis utvecklings kontot låter dig installera typ 2 appar eller dyl om jag minns rätt.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________