Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Integrerad Ryzen-grafik får bra betyg i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEXB1T:

Trist dock att vi aldrig kommer att se denna processor i en dator utan dedikerat grafikkort, vilket gör det meningslöst i slutändan.

Exakt vad jag tänkte, vilken waste! Ge oss en billig 14" eller 15", utan dedikerad, minst 16 GB ram och denna prollen, under 10k, holy moly vad jag hade köpt det!

Permalänk
Skrivet av HEXB1T:

Trist dock att vi aldrig kommer att se denna processor i en dator utan dedikerat grafikkort, vilket gör det meningslöst i slutändan.

Ja, det är väldigt konstigt. Eller som nån tidigare påpekade, skala ned CPU lite med och tryck ned priset ytterligare. Vill inte dessa tillverkare kunna sälja ultraportabel bärbar dator som kan driva tunga spel för enbart 6-7k? Det är ju exakt detta Steam Deck är. Jag ser inget syfte att köpa en bärbar med insprängd dGPU när jag redan har en bra stationär men kan absolut tänka mig kraftigast möjliga iGPU om valet finns. Sparar på utrymme, värme och budget samtidigt som flexibiliten behålls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det du söker är en bärbar dator med MUX-brytare.

Antingen går allt genom iGPU (även dGPU routas genom iGPU, dock något som leder upp emot 10%~ prestandabortfall för det dedikerade grafikkortet), eller så kopplar man förbi iGPU helt och hållet. Då kör allt rakt på dGPU för både den integrerade skärmen och diverse bildutgångar som HDMI eller Displayport över USB Type-C. Det är så enkelt som en toggle i BIOS eller genom mjukvara (i fallet med min dator Lenovo Vantage) – sedan en omstart av datorn så är det klart.

Det är i långa drag en alternativ hårdvarubaserad lösning för Nvidia:s Optimus-teknik gällande iGPU/dGPU. Fungerar klockrent och utan knussel, inte hört om att just detta skulle krångla för någon. Däremot kommer man inte undan att det såklart drar mer ström när man kör på bara dGPU.

De flesta bärbara speldatorer i mellersta till övre klassen har haft detta sedan åtminstone RTX-3000-serien lanserades. Finns undantagsfall, men tror nästan uteslutande samtliga maskiner av rang idag har det (även börjat krypa in i lite lägre segment). Annat är det på Ultrabook eller Workstation-datorer.. där verkar man fortsatt ligga efter på denna front tyvärr.

Jo, jag vet att det finns sådana... men det är inte alltid man får exakt den laptopen man vill när det gäller jobb t.ex. Så att det finns en lösning på PC som funkar helt jävla kasst är verkligen värdelöst.

Ibland undrar jag varför Microsoft tillåter att Windows körs på sånt skit som sätts ihop.

Och att MUX-lösningen blev mer vanlig på RTX3000-datorer är ju knappast en ursäkt... lite sent påkommet kan man tycka.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Finkelzvin:

För en stationär dator håller jag överlag med dig (så länge temperaturen är inom spec), men för en laptop vill man verkligen inte att den ska vara obekvämt varm.

Temperaturen spelar ju bara roll om det påverkar förmågan att använda maskinen som just en laptop, t.ex. att tangentbordet blir obekvämt varmt eller att det inte går att ha den i knät (om det är en ultrabook, när det kommer till speldatorer är jag mer förlåtande då jag ändå inte vill ha 3kg+ i knät). Men annars kan datorn gärna få sitta på 40c internt med 80c på utblåset, är fullt inom design för alla komponenter.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Asus ROG Flow X13 verkar vara en serie där en av modellerna, den längst till höger här, bara kör på integrerade grafiken: https://rog.asus.com/laptops/rog-flow/rog-flow-x13-2023-serie...

Nån får gärna säga till om ni hittar någonstans där den modellen finns till salu.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Ok grymt, men temperaturen då??? Kollade SSDn min numera inte bara pensionerade utan även slaktade (finns en anledning) 4-5 år gamla Acer laptop (modell dyrare), den hade gått för varm i princip hela tiden (flera tusen timmar), och jag menar inte att den pressats speciellt hårt! Så alla dessa tester måste redovisa temperatur på kritiska komponenter såsom cpu/gpu, lagringsenheter och minne, samt gärna även "moderkort" - vad nu det kan innebära från fall till fall.

Det är ju lite annorlunda när man tittar på laptops.
Vid design och användning av laptops så handlar det om att använda all prestanda tillgänglig utifrån de begränsningar som sätts av strömtillförsel och kylning...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Inte särskilt imponerande med så hög effektförbrukning.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Nu väntar vi på laptopen med endast iGPU, fixade buggar och bra pris ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Imponerande prestanda.

Är det någon som har koll på vilken nuvarande CPU för stationärt med integrerad grafik som har mest krut.

Jag tycker inte Ray Tracing gör så stor skillnad än så man kanske skulle kunna spela spel på high eller medium / custum

Jag hade själv en Intel CPU från 2011 med Igpu, och det gick att spela Fortnite på medium redan med den och 60 fps.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fire_Ice:

Inte särskilt imponerande med så hög effektförbrukning.

Processorn drar lite mer än en glödlamda under last och det kan jag väl tycka är rätt rimligt ändå.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xverminator:

Är det någon som har koll på vilken nuvarande CPU för stationärt med integrerad grafik som har mest krut.

Det sägas vara AMD Ryzen™ 5 PRO 4650G
https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-5-pro-4650g
Men de nya 7xxx apuerna har dubbla prestandan och är i vissa lägen snabbare än de enklaste spelkorten.
Det finns som sagt minipc om man inte vill ha en laptop men att bygga allt själv går ännu inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies