Gamla aktivitetsfältsfunktioner på väg till Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

Man kan göra en regedit eller va det nu va för å få tillbaka den gamla menyn.

Jag har redan varit så emot Win 11 så av ren princip kan jag inte gå över, även om det nu skulle kunna va så enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

De borde ta tillbaka menyn när man högerklickar också, så man slipper klicka "show more" eller vad det står.

Skrivet av Awsmkiid:

Fun fact, det är av DEN anledningen jag inte kör windows 11, bara av den simpla anledningen.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1646190-guide-avaktive...

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför dom inte kan ha den nya layouten när win 11 installeras, för att presentera den.
Men ha ett helt win 10 theme att ändra till för dom som föredrar det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Någon som vet om de lagt till toolbars ännu? Har använt det dagligen sedan win95 och det är det som gjort att jag gått och dragit mig från att köra windows 11 (bortsett från att min hårdvara inte har officiellt stöd)

Nä, tror inte de kommer lägga till det heller. De "tog ju bort" dem redan i Windows 7 (Vista?). Men var bara dolt som standard.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd

Kan vi få tillbaka info om hur mycket som är ledigt på varje partition med?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Allt jag läser om Win11 gör att det bara känns som en beta-release än så länge. Samma windows 10 under skalet med ett nytt dåligt UI på… skippar nog det om jag kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Allt jag läser om Win11 gör att det bara känns som en beta-release än så länge. Samma windows 10 under skalet med ett nytt dåligt UI på… skippar nog det om jag kan

Körde windows11 i 2 dygn, ville se hur det var. Största skiten någonsin fick direkt massa problem, den värsta var nog med musen där högerknappen vägrade fungera som den skulle, man fick spammtrycka det ingame.. eller så fastnade den helt så man sprang med intryckt scope på PUBG o alla andra spel.

Utöver buggar så var vissa funktioner skit. Ett av dem är att Man behöver trycka på "show more" när man vill högerklicka fram menyn på skrivbordet..

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Äntligen, anade att det skulle komma förr eller senare. Även om jag har vant mig vid ihoptryckta ikoner nu. Nu är det enda jag saknar högerklicket så man slipper trycka show more.

Permalänk

Det roliga är att samtidigt som högerklicks menyn på vissa sätt är bättre i 11an så är det också vissa steg tillbaka och så är det med hela windows 11.

Kan inte nämna så mycket på rak arm men aktivitets hanteraren är sämre t.ex enligt mig med sämre överblick på vissa områden men så är det bättre på andra.

Hela Windows 11 känns bara som ett steg åt sidan, mer grejer är integrerade i "Settings" men inte allt fortfarande även om det är mycket bättre än 10an.

Jag tycker att antingen overhaular man allt, gör det sömlöst väl integrerat och så får man ta ett tag och lära om sig saker än att köra så som dom gjort nu där vissa grejer ändras, annat är kvar, nya funktioner som rollbackas osv.

Windows 11 är en public beta helt enkelt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Hoppas XMeters eventuellt kan funka i 11. Det är det enda jag saknar. Kanske borde kolla efter något alternativ

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Då väntar vi snart bara på drag & drop mellan applikationer via taskbaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Då väntar vi snart bara på drag & drop mellan applikationer via taskbaren.

Hur menar du? Det har funnits sedan förra året ju? https://cloud7.news/windows/drag-and-drop-on-taskbar-is-back-...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag ser det som bra eller dåligt längre för att vara ärlig. Jag kör StartAllBack som får det precis som jag vill, men visst vore det trevligt om man slapp tredjepartsmjukvara

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Allt jag läser om Win11 gör att det bara känns som en beta-release än så länge. Samma windows 10 under skalet med ett nytt dåligt UI på… skippar nog det om jag kan

Du kanske skulle testa det själv istället för att enbart negativa saker som vissa råkar ut för? Fungerar utmärkt för mig och föredrar definitivt Windows 11 framför Windows 10, vilket jag är långt ifrån ensam om av de som gett det en chans.

Skrivet av CreativeX:

Körde windows11 i 2 dygn, ville se hur det var. Största skiten någonsin fick direkt massa problem, den värsta var nog med musen där högerknappen vägrade fungera som den skulle, man fick spammtrycka det ingame.. eller så fastnade den helt så man sprang med intryckt scope på PUBG o alla andra spel.

Utöver buggar så var vissa funktioner skit. Ett av dem är att Man behöver trycka på "show more" när man vill högerklicka fram menyn på skrivbordet..

Har aldrig ens hört talas om problemet du beskriver och har aldrig upplevt något liknande. All min hårdvara har fungerat utmärkt från dag 1. Vad var det för mus?

Utvecklare kan lägga till alternativ i den första högerklicksmenyn också, om de använder rätt API. Vill man verkligen undvika den nya menyn kan man få tillbaka den gamla med en register-inställning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Awsmkiid:

Fun fact, det är av DEN anledningen jag inte kör windows 11, bara av den simpla anledningen.

Min anledning till att inte uppgradera till W11, varken på hemmadatorerna eller jobbdatorerna, är att det inte går att flytta taskbar till vänster kant av skärmen, så man får max höjd i alla applikationer. Utan extra appar. Funktionen har funnit i många versioner av Windows, ofattbart att man tar bort sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Körde windows11 i 2 dygn, ville se hur det var. Största skiten någonsin fick direkt massa problem, den värsta var nog med musen där högerknappen vägrade fungera som den skulle, man fick spammtrycka det ingame.. eller så fastnade den helt så man sprang med intryckt scope på PUBG o alla andra spel.

Utöver buggar så var vissa funktioner skit. Ett av dem är att Man behöver trycka på "show more" när man vill högerklicka fram menyn på skrivbordet..

Enkelt att åtgärda med ett registerhack.

Starta en kommandoprompt med administratörsrättigheter (högerklicka på ikonen)

Kör detta kommando reg add "HKCU\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve

Fixat! Nu kommer du direkt till det du vill göra och slipper "Show more".

Utöver denna olägenhet och bristen på finesser i startmenyn har jag inte haft några buggar. Kör iofs ofta på en relativt ny maskin så kan vara en bidragande faktor.

Visa signatur

13900KS | ASUS Z690 EXTREME | 128GB 6000MHz CL30-40-40-96 | 4090 | Optane P5800X 400GB | Optane 905P 960GB | M.2 4TB | HDD 34 TB | AX1600i | Phanteks Enthoo Elite | Custom Water 8 x 420mm; 5 x pump D5 PCMark10 Extended https://www.3dmark.com/pcm10/87369725

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPjotr:

Min anledning till att inte uppgradera till W11, varken på hemmadatorerna eller jobbdatorerna, är att det inte går att flytta taskbar till vänster kant av skärmen, så man får max höjd i alla applikationer. Utan extra appar. Funktionen har funnit i många versioner av Windows, ofattbart att man tar bort sånt.

Håller med dig kan inte förstå att MS gjorde ett sånt val, kan tycka att just taskbaren borde väga in såpass mycket i ens användarmönster att de borde behållit den funktionen.

Här går det ladda en färdig reg fil om man vill få tillbaka gamla goda höger-klicken.
https://www.elevenforum.com/t/disable-show-more-options-conte...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Har aldrig ens hört talas om problemet du beskriver och har aldrig upplevt något liknande. All min hårdvara har fungerat utmärkt från dag 1. Vad var det för mus?

Superlight från Logitech. Testat även på steelseries rival 300

Vad kul att det fungerar för dig. Men jag är inte heller ensam om problem på 11an. Jag ville de det en chans, men den rök efter det där o lite annat som jag tyckte att det saknades jämfört mot 10an, så det blev en rollback

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av tboj1:

Enkelt att åtgärda med ett registerhack.

Starta en kommandoprompt med administratörsrättigheter (högerklicka på ikonen)

Kör detta kommando reg add "HKCU\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve

Fixat! Nu kommer du direkt till det du vill göra och slipper "Show more".

Utöver denna olägenhet och bristen på finesser i startmenyn har jag inte haft några buggar. Kör iofs ofta på en relativt ny maskin så kan vara en bidragande faktor.

Bra att veta framöver om jag kanske ska testa 11 på nytt, men det kommer nog ta ett tag. Men tack!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk

Funkade perfekt, yaay!!! Tack så hemskt mycket för tipset.

Permalänk
Medlem

Gui-utvecklarna kan knappast vara Windowsanvändare.
De gör sitt bästa för ta bort funktioner som utgör Win.

Permalänk

Hur får man bort reklamen och bilderna i sökrutan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Nä, tror inte de kommer lägga till det heller. De "tog ju bort" dem redan i Windows 7 (Vista?). Men var bara dolt som standard.

Nej har funnits hela tiden och även i Windows 10. Vet inte om du tänker på något annat än toolbars?

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Fun fact, det är av DEN anledningen jag inte kör windows 11, bara av den simpla anledningen.

Inte särskilt roligt, snarare deprimerande fakta 😁

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Hur får man bort reklamen och bilderna i sökrutan ?

Klicka på tre prickarna uppe till höger efter att du aktiverat sökrutan. Under inställningarna klickar du ur Visa sökförslag

https://support.microsoft.com/en-gb/topic/turn-search-suggest...

GIYF eller har ni glömt det?

Visa signatur

13900KS | ASUS Z690 EXTREME | 128GB 6000MHz CL30-40-40-96 | 4090 | Optane P5800X 400GB | Optane 905P 960GB | M.2 4TB | HDD 34 TB | AX1600i | Phanteks Enthoo Elite | Custom Water 8 x 420mm; 5 x pump D5 PCMark10 Extended https://www.3dmark.com/pcm10/87369725

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Sen hade jag problem med folder views, det fungerade inte för mig hur jag än gjorde. I w10 sparas folder view man väljer 100% men i w11 buggade de hela tiden. Återställde view, ändrade inte alla sub-mappar när man valde typ "bilder" på en mapp med massa sub folders osv.

Alltså, explorer i win11 är ju helt jävla fuckat helt enkelt... Sedan ett antal månader tillbaks tvingas jag lida med "gruppering" av undermappar, som är ett helt superidiotiskt koncept som jag inte fattar vad fan för nytta det gör, bara förvirrar och är irriterande då det tar längre tid att hitta saker. Jag lyckades stänga av skiten både i roten på systemdisken och i min hämtade filer-mapp emellertid och sedan var allt bra. Trodde jag!

För några veckor sedan kom gruppering tillbaks igen, helt spontant. Och denna gång gick det inte att bli av med skiten i undermappar automatiskt, varenda mapp på hela systemdisken har nu sina egna inställningar man är tvungen att ta bort manuellt, och det är ju fan inte realistiskt. De flesta mappar är man ju aldrig i så det spelar väl gummiboll egentligen, men hämtade filer-mappen är jag ju ofta i, och där är det fenomenalt frustrerande helt enkelt om man har ett par tjog undermappar typ... Sedan efter det så försvann all listning av filstorlek, skapat-datum osv också, från alla mappar, på hela disken. Utan att jag gjort ett enda dugg. O-jävla-begripligt! Återigen, separata inställningar i alla mappar, räcker inte att ändra på ett ställe och så fixas det av sig själv. Näääe varför göra det enkelt då man kan fucka upp allting! grrrr!! lol

Och nu senast kom jag på att i mappalternativ så finns det ju en fin knapp som heter "använd i alla mappar". Så jag tryckte den när jag var i min hämtade filmapp där jag fått tillbaks allt som jag ville ha det, och vips så var gruppering TILLBAKS IGEN, och filstorlekar borta, skapa-datum borta osv... Jävla förbannade skit, helt enkelt! Förbannade arselskräp!

Och det här löjliga helvetet ska jag frivilligt betala över två papp för till min nya dator? Man blir ju bara förbannad så man kokar. Måste vara världens spagettikod under huven efter mer än 30 år av staplande av nya funktioner ovanpå allt äldre.

Skrivet av tboj1:

Klicka på tre prickarna uppe till höger efter att du aktiverat sökrutan. Under inställningarna klickar du ur Visa sökförslag

Jag gjorde det förut, då kom sökförslag FRAM istället, där det tidigare varit en bild från Bung i sökfönstret... *asflabb* Förbannade Microfjopp. Jävlar i mig inget som fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur menar du? Det har funnits sedan förra året ju?

Jag fick aldrig det att fungera i 22H2 i VirtualBox här. Verkar inte heller vara ensam om problem om man ska tro kommentarerna här:
https://www.youtube.com/watch?v=04TFA8iXcSU

Verkar konstigt om man ska behöva in och pilla på UAC för att få det att fungera? Önskar bara en taskbar med samma funktionalitet som i Windows 98.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Superlight från Logitech. Testat även på steelseries rival 300

Vad kul att det fungerar för dig. Men jag är inte heller ensam om problem på 11an. Jag ville de det en chans, men den rök efter det där o lite annat som jag tyckte att det saknades jämfört mot 10an, så det blev en rollback

Lustigt i och med att jag kör med den tidigare G Pro Wireless-musen från Logitech, som förutom att den väger något mer väl i princip är samma hårdvara. Sensorn och drivrutinerna är rimligen antingen exakt samma eller åtminstone byggd på samma kosbas. Det faktum att det händer med två olika möss pekar ju dock mot kompabilitetsproblem med någon annan komponent eller drivrutin.

Nej, naturligtvis finns det andra som stött på problem med Windows 11, precis som det finns massvis som inte gjort det. Jag blev bara nyfiken på problemet du beskrev eftersom jag aldrig hört talas om något liknande innan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Sötast

Lustigt att i t.ex linuxdistributioner så är man rädd för att ändra på saker för risken av att de ska förlora tusentals användare vilket kan vara en majoritet av dess kundbas.

Microsoft är bara helt tvärtom. De gör exakt vad de vill. hur de vill oavsett om de tar bort kritiska funktioner och saker som en majoritet av deras kundbas använder nästan lite för skojs skull och till synes helt utan konsekvens.

De har så stora möjligheter med dess insiderprogram att faktiskt testa och utvärdera vad som är rimligt men bara skiter i vilket, ignorerar det man inte vill höra och applicerar det på hundratals miljoner installs because, why not?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag fick aldrig det att fungera i 22H2 i VirtualBox här. Verkar inte heller vara ensam om problem om man ska tro kommentarerna här:
https://www.youtube.com/watch?v=04TFA8iXcSU

Verkar konstigt om man ska behöva in och pilla på UAC för att få det att fungera? Önskar bara en taskbar med samma funktionalitet som i Windows 98.

Ska inte behöva pilla med något, eller med UAC. Fungerar på alla mina datorer utan att jag gjort något, förutom att då installerat 22H2 uppdateringen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig