Gamla aktivitetsfältsfunktioner på väg till Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Gamla aktivitetsfältsfunktioner på väg till Windows 11

Funktioner för aktivitetsfältet i Windows 11 saknar många funktioner som fanns i Windows 10. Nu dyker det upp tecken på att vissa av dem återvänder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

New feature!
Funktionen vi aldrig borde tagit bort är nu tillbaka!

Permalänk
Medlem

Man får inga pluspoäng för att rätta till ett idiotiskt fel.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Hedersmedlem

En buggrättning alltså...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Och lagom till att Windows 11 återställts till något användbart så är det dags för Windows 12

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

...mörkt läge i hela systemet

Det här ska bli intressant att se om detta stämmer.

Som andra skriver så skulle detta varit från början. Installerade windows 11 när jag byggde min nya dator, men gick tillbaka till windows 10. visst finns det saker som är bättre med win 11, men mycket saker är sämre än win 10 också (som no combin, labels)

Se om jag kommer köra windows 11, väger över till Linux snart. Men finns några saker som håller mig kvar. Mest Directory Opus men även Xbox Gamepass, Onedrive som jag pren på nu.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett att det fanns möjlighet att använda små ikoner också som på Windows 10 för att få ner storleken. Visst, det går att fulhacka men blir sällan snyggt.

Permalänk
Medlem

När det där är släppt och andra fått "beta-testa" det några veckor och det visar sig fungera bra, kan jag tänka mig att jag kanske går över till Win 11 Pro till slut.

EDIT:

Eller kanske inte om detta stämmer. Sure, det finns säkert ful-hack för det, men undviker sådant i största möjliga mån. Speciellt om det ändå inte blir perfekt som i Win 10. Känns som att varje gång jag börjar överväga Win 11 så läser jag om några nya detaljer som inte passar mig.

Skrivet av Naki:

Hade gärna sett att det fanns möjlighet att använda små ikoner också som på Windows 10 för att få ner storleken. Visst, det går att fulhacka men blir sällan snyggt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

De borde ta tillbaka menyn när man högerklickar också, så man slipper klicka "show more" eller vad det står.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

De borde ta tillbaka menyn när man högerklickar också, så man slipper klicka more "show more" eller vad det står.

Fun fact, det är av DEN anledningen jag inte kör windows 11, bara av den simpla anledningen.

Permalänk
Medlem

Skicka en prinsesstårta!

Det är hopplöst då ett par fönster av Brave kollapsar till en punkt, vilket är likställt med att du behöver plocka upp allt du bär på i friluftsbyxorna med 4-5 fickor, för att hitta nyckelknippan. Ren idioti.

Permalänk
Medlem

Äntligen, sjukt störigt att programfönster grupperar sig på min bärbara med W11.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk

Microsoft är som vanligt ganska sent ute. Jag kör alltid den senaste Windows-versionen från dag ett då jag gillar att utforska alla nya funktioner och vara med i svängarna. Men varje gång så är det upp till moddare att se till att allt blir som förr.

Precis som screenshotet i artikeln nämner så är det redan möjligt att få tillgång till samtliga Windows 10-funktioner för aktivitetsfältet och systray i Windows 11 med hjälp av gratisprogrammet ExplorerPatcher som finns gratis att ladda ner på Github.

Dock så vill jag varna för de komplikationer som kan inträffa i samband med att man skapar en "ny användare" i Windows och loggar in för första gången. För mig så fastnade processen i stadiet där allt blir svart och det kommer upp text i stil med "Setting things up". Efter ca en timme så lyckades den endå komma förbi detta och ExplorerPatcher informerade mig om att explorer.exe hade crashat 3 gånger på rad och därav revertat ändringarna.

Anledningen till att jag skapade en ny användare var för att jag följde en guide för hur man skapar ett lokalt konto och inaktiverar microsoft-kontot som jag tidigare tvingats på.

För ungefär en månad sedan så restartades även explorer.exe ca 10 gånger per sekund varje gång jag loggade in i Windows vilket gjorde det omöjligt att ens använda datorn då man hela tiden förlorade fokus från till exempel CMD-rutan man försökte fixa det med. Lyckades med nöd och näppa skriva in "sfc /scannow"-kommandot vilket revertade aktivitetsfältet tillbaka till original.

Hade skjutit upp uppdateringar men av någon anledning hade den ändå lyckats uppdatera till KB5023706 vilket gjorde filer inkompatibla.

Så är det värt att använda ExplorerPatcher?

- Utan tvekan.

Kan nu ha startmenyn på höger sida av skärmen när jag spelar spel i fullscreen windowed mode (kör 32:9 resolution).

Gillar att ha på beskrivande text till höger om varje aktivitet vilket är useful om man har många likadana instanser av ett program uppe samtidigt och enkelt vill skilja dem åt.

Har valt att alltid visa alla systray-ikoner för bättre översikt och inaktiverat den hemska högerklick-menyn som Windows 11 default envisas med.

Detta är saker som enligt mig borde ha funnits day one när Windows 11 släpptes. Speciellt det där när man kör ultrawide och aktivitetsfältet hamnar ovanför fullscreen borderless.

Permalänk
Snusfri

Det var på tiden, kör dock med ExplorerPatcher som man kan fixa till mycket av det man vill ha tillbaka.

Bla never combine samt show more vid högerklick samt även startmenyn.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Microsoft tycks arbeta efter devisen "varför göra det enkelt för sig när man kan krångla till det".

Permalänk
Medlem

Inget jag saknar, men positivt för alla som saknar det. Ju mer man kan anpassa efter sina egna preferenser desto bättre

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Härligt! Det där är faktiskt något jag saknat. Gillar inte att det bara är ikoner och att allt grupperas automatiskt.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Håller med om mycket som redan nämns hoppas också att man kan dölja valfria ikoner nere till höger, för som det är nu verkar det inte gå att dölja ljud eller internet anslutning.

Hoppas man kan flytta startmenyn hur man vill också.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Fun fact, det är av DEN anledningen jag inte kör windows 11, bara av den simpla anledningen.

Håller med om att det är störande. Vet faktiskt inte vad det är med utvecklare och deras bisarra förkärlek till att öka antalet steg saker kräver istället för att minska. Men just detta åtgärdas mycket snabbt och enkelt med en registerändring. Räknas inte som fulhack enligt mig.

Permalänk
Medlem

Det känns som att win21 blev som moderna AAA spel. De släpper ut ett halvfärdigt produkt för att sälja massvis och sedan patchar den.

Permalänk
Medlem

Detta är en av anledningarna jag vägrar W11.
Jag körde 3e parts program för få tillbaka funktionen men tyckte det var sådär.

Sen hade jag problem med folder views, det fungerade inte för mig hur jag än gjorde. I w10 sparas folder view man väljer 100% men i w11 buggade de hela tiden. Återställde view, ändrade inte alla sub-mappar när man valde typ "bilder" på en mapp med massa sub folders osv.

Tröttnade o drog in w10 där allt fungerar som det ska

Men blir väl prova w11 igen då när höst uppdateringen kommer.

Permalänk
Medlem

För mig slutade explorer patcher att funka för några månader sen, någon uppdatering av Windows som EP inte funkar bra ihop med. Det som inte funkar är att ha den vanliga W11-startmenyn, som jag efter återinförandet av mappar nu faktiskt föredrar. Jag använder istället ett program som heter Windhawk.

Permalänk
Medlem

När kommer update?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

De borde ta tillbaka menyn när man högerklickar också, så man slipper klicka "show more" eller vad det står.

Skrivet av Awsmkiid:

Fun fact, det är av DEN anledningen jag inte kör windows 11, bara av den simpla anledningen.

Skrivet av merdique:

Håller med om att det är störande. Vet faktiskt inte vad det är med utvecklare och deras bisarra förkärlek till att öka antalet steg saker kräver istället för att minska. Men just detta åtgärdas mycket snabbt och enkelt med en registerändring. Räknas inte som fulhack enligt mig.

"Show more" menyn är legacy och ligger där bara för program som inte har uppdaterats för Windows 11.
Finns inte programmet i första högerklicksmenyn så får ni klaga på den/dem som utvecklar programmet ni använder och inte Microsoft.

Tyvärr så såg jag själv ganska nyligen en person skriva att ett program inte kommer uppdateras för Windows 11 då han själv inte använder det när han fick frågan av en användare.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av ELF:

"Show more" menyn är legacy och ligger där bara för program som inte har uppdaterats för Windows 11.
Finns inte programmet i första högerklicksmenyn så får ni klaga på den/dem som utvecklar programmet ni använder och inte Microsoft.

Tyvärr så såg jag själv ganska nyligen en person skriva att ett program inte kommer uppdateras för Windows 11 då han själv inte använder det när han fick frågan av en användare.

Skickar ett argt mejl till Nvidia direkt!

Permalänk
Medlem

Äntligen!! Hatar när fönstren kombineras till en liten ikon där man knappt ser skillnad på vilken som är vilken, speciellt med flera fönster av utforskaren...

Varit sååå nära att gå tillbaka till w10 pga enbart detta

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Vad betyder "mörkt läge i hela systemet "? Ska även alla win32 appar få darkmode automagically?

Permalänk
Medlem

Bra! Man ska inte behöva använda tredjepartsskräp för att gränssnittet skall vara användbart. Nu hatar jag Windows 11 lite mindre

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Awsmkiid:

Fun fact, det är av DEN anledningen jag inte kör windows 11, bara av den simpla anledningen.

Man kan göra en regedit eller va det nu va för å få tillbaka den gamla menyn.

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Någon som vet om de lagt till toolbars ännu? Har använt det dagligen sedan win95 och det är det som gjort att jag gått och dragit mig från att köra windows 11 (bortsett från att min hårdvara inte har officiellt stöd)

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro