Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Stora frågan är: skaffa detta och lämna tillbaka mitt referens 7900 xt som jag köpte för 10 190kr?

Kör 50/50 VR och ultra wide 1440p.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Beror lite på hur man definerar vettigt antar jag. Duger det med headset eller måste det vara hörlurar? ANnars tänker jag att flera av de stora gaming företagen har ju lurar med sin egna tech 2.1ghz , typ logitech och razer.

Gaming headset duger inte då det personen antydde på var för dyrt. (3000kr för steelseries top model)
och då kom den vanliga jämförselen med att köpa ett par hörlurar och separat mikrofon istället, och då tappar man ju bekvämligheten man får med trådlöst headset.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Moderator
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Stora frågan är: skaffa detta och lämna tillbaka mitt referens 7900 xt som jag köpte för 10 190kr?

För framförallt höga upplösningar som VR ändå medför så känns det som ett rätt rejält nedköp men det beror givetvis på vad du prioriterar när det kommer till prestanda och lite lägre förbrukning etc. vs lägre första investering.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

För framförallt höga upplösningar som VR ändå medför så känns det som ett rätt rejält nedköp men det beror givetvis på vad du prioriterar när det kommer till prestanda och lite lägre förbrukning etc. vs lägre första investering.

Ja, det känns inte som ett solklart val ändå... De 3k jag skulle spara in på kort sikt hade i så fall kunnat gå till en framtida uppgradering. Med tanke på den usla prestandan per krona som man får nu för tiden så är det svårt att sia i hur det kommer utvecklas över tid. Kan nog inte förvänta mig att kunna sitta på kortet lika länge som jag gjorde med mitt 5700 xt (5 år). Samtidigt så känns det som att 16gb snart kommer vara obsolete om uppskalningsteknikerna inte bromsar de skenande vram-kraven som dagens spel har.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Har just nu ett 7900xtx sapphire nitro+ oc som jag fick tag i för 12085:-, funderar själv på en nedgradering till xfx:et

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Har just nu ett 7900xtx sapphire nitro+ oc som jag fick tag i för 12085:-, funderar själv på en nedgradering till xfx:et

12k för xtx är ju bra bang for the buck. 7900 xt för strax över 10k känns inte lika hett... Har gått och väntat på mer rimliga priser på 7900 xtx eller xt eller rent av ett 4080 men verkar inte ske innan det blir total korvstoppning hos återförsäljarna. Förra generationen lockar ganska mycket när det kommer till prestanda per krona just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanonine:

Får inte dubbelclick-länken att fungera, ska finnas 9 kvar men priset blir ordinarie. Är jag för sent ute? (är inloggad)

Länkat kontot som swec-medlem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

12k för xtx är ju bra bang for the buck. 7900 xt för strax över 10k känns inte lika hett... Har gått och väntat på mer rimliga priser på 7900 xtx eller xt eller rent av ett 4080 men verkar inte ske innan det blir total korvstoppning hos återförsäljarna. Förra generationen lockar ganska mycket när det kommer till prestanda per krona just nu.

Jo exakt, mitt kort är coilwhinefritt och av bra modell så kanske inte ska chansa, radeon är svåra att hitta utan coilwhine tycker jag.

Permalänk
Medlem

Blev en beställning på 6950 xt. Blir på håret att den får plats i mitt Fractal Design Define C. Om det går tyst så behåller jag det och lämnar tillbaka mitt 7900 xt som jag inte riktigt varit nöjd med i VR-spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Notera dock längden, 34cm 😊 krävs stort chassi eller moddning

Riktigt synd, annars hade jag köpt direkt.
Det inbyggda på AMD:s 7xxx serie är ingen höjdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Länkat kontot som swec-medlem?

På deras vanliga dubbelklick krävs ingen Swec-länkning, men priset gällde bara till igår 23:59. Kanske skulle lagt till det, men det är standard på deras dubbelklick (23:59 eller tills antalet är slut).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Produkt: Windows 11 Pro
Länk: https://stacksocial.com/sales/microsoft-windows-11-pro
Kategori: Mjukvara
Pris: 409 kr ($40)

För den som behöver en ny Windows 11-nyckel men som vill hålla sig till enbart officiella källor.

När jag testade så fick jag "Based on your shipping address, your new total is 50,98 USD.".

Permalänk
Medlem
Skrivet av rararax:

När jag testade så fick jag "Based on your shipping address, your new total is 50,98 USD.".

Här har du svaret.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Här har du svaret.

<Uppladdad bildlänk>

Yep, blir ett ganska saftigt påslag då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rararax:

Yep, blir ett ganska saftigt påslag då.

Svensk moms. Det kommer du inte undan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Ja, det känns inte som ett solklart val ändå... De 3k jag skulle spara in på kort sikt hade i så fall kunnat gå till en framtida uppgradering. Med tanke på den usla prestandan per krona som man får nu för tiden så är det svårt att sia i hur det kommer utvecklas över tid. Kan nog inte förvänta mig att kunna sitta på kortet lika länge som jag gjorde med mitt 5700 xt (5 år). Samtidigt så känns det som att 16gb snart kommer vara obsolete om uppskalningsteknikerna inte bromsar de skenande vram-kraven som dagens spel har.

Kanske är jag som är ute å cyklar, men släpptes inte 5000-serien 2019 och således är kortet bara 4 år gammalt? Har själv ett 5700-kort som jag köpte några månader efter release i slutet av 2019. Det var iaf vad jag trodde? 🤔

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Kanske är jag som är ute å cyklar, men släpptes inte 5000-serien 2019 och således är kortet bara 4 år gammalt? Har själv ett 5700-kort som jag köpte några månader efter release i slutet av 2019. Det var iaf vad jag trodde? 🤔

Korrekt. Släpptes i juli 2019.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Skrivet av Alphahanne:

Korrekt. Släpptes i juli 2019.

Stämmer. Slängde ut siffran ur arslet. Köpte det när det kom och fick för mig att det var 5 år sedan utan att kolla upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För dem som köpte detta kort innan den sista sänkningen så kan man be Komplett om att få skillnaden återbetald. Vet inte hur långt bakåt det sträcker sig men det fungerade för mig som köpte det 27/4.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Allexz:

Produkt: Crucial MX500 4TB 3D NAND
Länk: https://www.amazon.se/gp/product/B09FRRWVWX/
Kategori: Lagring
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5910610
Pris: 2302 kr

Första gången jag själv sett 4TB SSD i prisbracket 0.5-0.6kr/GB
Denna råkar även ha dram cache.

Performance
Sequential Read 560 MB/s Max
Sequential Write 510 MB/s Max
Random Read 90,000 IOPS
Random Write 90,000 IOPS

Reliability
MTBF 1.8 million hours
Endurance (TBW) 1000TB

Håller just nu på att rensa min gamla nas setup från data som jag inte vill migrera.

Jag köpte 2st till att börja med som får köra mirror tills vidare.

Går över till en all-ssd lösning nu och skickar spinning rust på semester. Beräknar att gå ner totalt 65watt i 24/7 drift - skulle elpriset stanna där det är idag så är investeringen återbetald om c:a 4 år.

Dessa diskarna har ju trots allt "bara" 1000 TBW endurance så de får bli den "långsammaste" tieren som till 90% av tiden endast läser data. Har 3st 500GB enterprise diskar som får ta rollen som cache. Inga toppmodeller, men de har långt över 20PBW att erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1vtr:

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero (Wi-Fi) X570
Länk: https://www.inet.se/produkt/1903392/asus-rog-crosshair-viii-d...
Kategori: Moderkort
OBS! AM4 moderkort
Bra pris 1999kr

Frågan är om det är värt att slå till eller om man ska köpa ett am5.
Ett am5 är ju mycket mer framtidssäkert men bra pris här.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Ska du bygga ett budgetbygge så är det där ett strålande kort.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Det moderkortet + ett 5800x3D så klarar du dig i 5 år till utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Går över till en all-ssd lösning nu och skickar spinning rust på semester. Beräknar att gå ner totalt 65watt i 24/7 drift - skulle elpriset stanna där det är idag så är investeringen återbetald om c:a 4 år.

Hur får du ihop det där? Jag kör X18 18TB i min Server/"NAS", de drar mellan 5,5-9,5W beroende på idle/absolut max load. Crucial visar mig veterligen inte förbrukning på sina diskar men de drar säkert väldigt lite idle, säg 0.5-1W, men vid load så brukar SSD:er ligga på mellan 5-10W, så väldigt likt en spinnande disk.. (NVME ännu mer)

Så även om du jämför fully idle och klarar dig med 4TB mot 18TB så pratar vi ju om en besparing på kanske 10W, och är du så "idle" i din workload kanske du till och med kan spinna ned diskarna.

Jag har gått över till SSD för allt mitt som inte är långtidslagring, men ser inte strömförbrukning som den främsta anledningen. Ljud och driftsäkerhet är viktigare för mig då. Stor skillnad att gå från 6 -> 2 spinnande diskar.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Skrivet av TrueType:

Internetadapter till Chromecast
Länk: https://store.google.com/se/product/chromecast_ethernet_adapt...
Kategori: Kringutrustning
Pris: 249kr

Google släppte precis sin nätverksadapter till Google TV, vet inte om det räknas som ett fynd men det är ju samtidigt lägst pris då det precis släpptes! Jag har väntat på denna och köpte en direkt.

Men... Då kopplar du ju en internetsladd rakt in i hårddisken 😱 Hört från en säker källa att så ska man inte göra!

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darboux:

Det moderkortet + ett 5800x3D så klarar du dig i 5 år till utan problem.

Jag har ett Asus B450-F , vinner man någon märkvärd prestanda på att köpa processorn du nämner och stoppa i det nämnda moderkortet?

Visst kan man passa på och uppgradera RAM samtidigt... men allt annat lika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Jag har ett Asus B450-F , vinner man någon märkvärd prestanda på att köpa processorn du nämner och stoppa i det nämnda moderkortet?

Visst kan man passa på och uppgradera RAM samtidigt... men allt annat lika?

Bara den lilla detaljen att den har en skärm för att visa felkoderna gör det värt det för mig. Men nä, prestandamässigt kommer du inte vinna mycket på det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Men... Då kopplar du ju en internetsladd rakt in i hårddisken 😱 Hört från en säker källa att så ska man inte göra!

Haha vet inte om du är seriös eller ej, hur menar du specifikt att detta skulle vara en särskilt dålig säkerhetsidé?

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

5700xt släpptes väl för snart 4 år sedan?

Edit: Ser nu att jag var typ 12:a på bollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Bara den lilla detaljen att den har en skärm för att visa felkoderna gör det värt det för mig. Men nä, prestandamässigt kommer du inte vinna mycket på det.

Rätt intressant vad som gör ett dyrt moderkort mer värt än ett billigt. Jag köpte ett Z590 Maximus XIII Extreme för en vecka sen för 4000kr. Då jag sitter på ett AM4 kort idag ger CPU-plattformen endast ett sidbyte, men när det gäller byggkvalitet, IO och övriga plattformen skulle ge en enorm skillnad.
Dock inte självklart och jag funderar på om det är värt pengarna.