Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Skrivet av TrueType:

Haha vet inte om du är seriös eller ej, hur menar du specifikt att detta skulle vara en särskilt dålig säkerhetsidé?

Det var en referens till dataläckan hos 1177 för ett par år sedan
"Vi vet inte när det hände, men troligtvis har någon under en uppdatering helt enkelt stoppat in en internetsladd i hårddisken. Då fick den en ip-adress, och då var det fritt fram." - VDn på leverantören Voice Integrate Nordic

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Sötast
Skrivet av Henrico:

Hur får du ihop det där? Jag kör X18 18TB i min Server/"NAS", de drar mellan 5,5-9,5W beroende på idle/absolut max load. Crucial visar mig veterligen inte förbrukning på sina diskar men de drar säkert väldigt lite idle, säg 0.5-1W, men vid load så brukar SSD:er ligga på mellan 5-10W, så väldigt likt en spinnande disk.. (NVME ännu mer)

Så även om du jämför fully idle och klarar dig med 4TB mot 18TB så pratar vi ju om en besparing på kanske 10W, och är du så "idle" i din workload kanske du till och med kan spinna ned diskarna.

Jag har gått över till SSD för allt mitt som inte är långtidslagring, men ser inte strömförbrukning som den främsta anledningen. Ljud och driftsäkerhet är viktigare för mig då. Stor skillnad att gå från 6 -> 2 spinnande diskar.

Jag har 64st 250GB diskar som.... Nej jag skojar!

Jag var nog lite trött igår och missade anledningen till varför jag sparar så mycket krut.

I samband med bytet från HDD till större 4TB ssder så sänker jag hela den gamla servern och flyttar diskarna till den primära istället. Iom att ssderna drar 0.1W i idle (2.4W load) så kan jag låta dem vara "spun up" 24/7 vilket kommer göra nasen mycket mer responsiv.

Den största besparingen är helt klart att en hel maskin stannar och inte diskarna i sig! Så du har helt klart reageat helt rätt

Permalänk
Viking
Skrivet av Caesar:

Bättre pris per GB också.

Nej? 360*2= 720 kr.
720<749.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Det var en referens till dataläckan hos 1177 för ett par år sedan
"Vi vet inte när det hände, men troligtvis har någon under en uppdatering helt enkelt stoppat in en internetsladd i hårddisken. Då fick den en ip-adress, och då var det fritt fram." - VDn på leverantören Voice Integrate Nordic

Haha jaajaa okej!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej? 360*2= 720 kr.
720<749.

Haha, bra räknat
Av nån anledning fick jag det till 750/2 = 350 < 360, tänkte nog 700 istället eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheZlatan1000:

Produkt: Andersson Luftrenare APF 1.0
Länk: https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftrenar...
Kategori: Smarta hem
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5337649
Pris: 599 kr

Billig och enkel luftrenare till mindre rum. Kostar vanligtvis 699 kr. Osäker på om kategorin är rätt, då luftrenaren inte kan styras via app. Finns i skrivande stund endast i lager i NetOnNets lagershoppar.

"Andersson" är Net on Nets egna märke som bara dom själva säljer (finns ingen annan ÅF att jämföra med). En prissänkning på 15% på en vara under 1000kr är nog ett "tips" fler än jag kan leva utan, särskilt när varan under långa perioder innan sålts för både 599 och 499.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Den största besparingen är helt klart att en hel maskin stannar och inte diskarna i sig! Så du har helt klart reageat helt rätt

Då förstår jag, och håller helt med. Jag har själv gått från server med disk och tre nuc som jag körde esx på till att köra allt som containrar och några vms direkt på servern.. (mycket förvisso för att jag inte hade behovet i jobbet längre heller.)

Sedan minskar man ju sin administrativa börda också, får nog av det på jobbet.... 🤣

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Skrivet av Bagarbosse:

"Andersson" är Net on Nets egna märke som bara dom själva säljer (finns ingen annan ÅF att jämföra med). En prissänkning på 15% på en vara under 1000kr är nog ett "tips" fler än jag kan leva utan, särskilt när varan under långa perioder innan sålts för både 599 och 499.

Jag vet att Andersson är deras egna märke. Allt beror ju så klart på vad man tycker klassas som ett fynd. Finns många tips som jag tror många skulle kunna leva utan, men oftast finns det nog alltid någon som tycker att det är intressant. Om det skulle vara fel tråd att lägga tipset på eller om det är ett för "dåligt" tips så kan mods radera inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

"Andersson" är Net on Nets egna märke som bara dom själva säljer (finns ingen annan ÅF att jämföra med). En prissänkning på 15% på en vara under 1000kr är nog ett "tips" fler än jag kan leva utan, särskilt när varan under långa perioder innan sålts för både 599 och 499.

Håller inte med om att 15% är att fnysa åt för en vara under 1000 kr. 850 kr är enligt mig väsentligt mindre än 1000. Att tro att alla är som en själv är en osund attityd. Fyndtråden har inte heller någon regel för hur mycket en vara måste vara nedsatt för att få tipsas om. Däremot håller jag med om att vissa i fyndtråden är dåliga på att kolla närliggande prishistorik från tredje part, t ex prisjakt, innan de tipsar om en nedsatt vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Produkt: Crucial MX500 4TB 3D NAND
Länk: https://www.amazon.se/gp/product/B09FRRWVWX/
Kategori: Lagring
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5910610
Pris: 2302 kr

Jag har inte så bra koll på SSD:er. Vad är fördelarna med Crucial MX500 jämfört med den här: https://www.amazon.se/dp/B0BZMK1LWS ?

Jag skulle behöva en 4TB-disk för lagring av spel, filmer, m.m.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 0x0000ff:

Jag har inte så bra koll på SSD:er. Vad är fördelarna med Crucial MX500 jämfört med den här: https://www.amazon.se/dp/B0BZMK1LWS ?

Jag skulle behöva en 4TB-disk för lagring av spel, filmer, m.m.

Kingston-disken är klart snabbare, MX500 har inga direkta fördelar om du har en ledig M.2-slot som klarar av en sån SSD.

Tom's Hardware sågar den hårt, men den är ju ändå 4-5 ggr snabbare än MX500 i sekventiella laster...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Internetadapter till Chromecast
Länk: https://store.google.com/se/product/chromecast_ethernet_adapt....
Kategori: Kringutrustning
Pris: 249kr

Google släppte precis sin nätverksadapter till Google TV, vet inte om det räknas som ett fynd men det är ju samtidigt lägst pris då det precis släpptes! Jag har väntat på denna och köpte en direkt.

Enligt tester är denna adapter slöare än tredjeparts kopplad till chromecasten (kan få ut mer än 100mbit på cromecast).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Sötast
Skrivet av 0x0000ff:

Jag har inte så bra koll på SSD:er. Vad är fördelarna med Crucial MX500 jämfört med den här: https://www.amazon.se/dp/B0BZMK1LWS ?

Jag skulle behöva en 4TB-disk för lagring av spel, filmer, m.m.

Tomas rekommendation låter sund. Det finns också andra tillverkare med liknande produkt till liknande värde ´

https://www.amazon.se/Crucial-PCIe-NVMe-till-3500MB/dp/B0B25P...

Om du har M2 slots så kör på det, SATA är ett långsammare gränssnitt.
Med det sagt så är en SATA ssd fortfarande riktigt snabba när det kommer till random read/write.

Om man inte har något speciellt usecase så är det vettigt att gå på det billigaste, välkända och pålitliga märke som finns för stunden. Där hamnar t.ex Kingston och Crucial. Då får man mest för kronorna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kingston-disken är klart snabbare, MX500 har inga direkta fördelar om du har en ledig M.2-slot som klarar av en sån SSD.

Tom's Hardware sågar den hårt, men den är ju ändå 4-5 ggr snabbare än MX500 i sekventiella laster...

Skrivet av Allexz:

Tomas rekommendation låter sund. Det finns också andra tillverkare med liknande produkt till liknande värde ´

https://www.amazon.se/Crucial-PCIe-NVMe-till-3500MB/dp/B0B25P...

Om du har M2 slots så kör på det, SATA är ett långsammare gränssnitt.
Med det sagt så är en SATA ssd fortfarande riktigt snabba när det kommer till random read/write.

Om man inte har något speciellt usecase så är det vettigt att gå på det billigaste, välkända och pålitliga märke som finns för stunden. Där hamnar t.ex Kingston och Crucial. Då får man mest för kronorna!

Tackar! Den där NVMe:n från Crucial såg ju också trevlig ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Enligt tester är denna adapter slöare än tredjeparts kopplad till chromecasten (kan få ut mer än 100mbit på cromecast).

Vilken tredjeparts är det?
Om jag nu skulle vilja byta ut orginaladaptern..

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Enligt tester är denna adapter slöare än tredjeparts kopplad till chromecasten (kan få ut mer än 100mbit på cromecast).

Skrivet av Paddan_3:

Vilken tredjeparts är det?
Om jag nu skulle vilja byta ut orginaladaptern..

En vanlig usb-c hub med 1G port är ju snabbare, frågan är om man behöver det... Tex https://www.webhallen.com/se/product/309551-Deltaco-USB-C-Mul...

Ett bra wifi (2x2 wifi5) är ju tom "snabbare" än 100Mbit/s. Men det äve väl inga tjänster som kräver så mycket bandbredd idag? Om man inte kör egen lösning men då kanske man inte kollar på en chromecast. Så jag skulle inte oroa mig för att den bara är på 100Mbit/s

Apple tv/Disney+ 25Mbit/s som krav för 4k, Netflix 15Mbit/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Vilken tredjeparts är det?
Om jag nu skulle vilja byta ut orginaladaptern..

Denna tror jag (lyckades inte hitta min beställning på amazon) har sökt runt och denna verkar vara en av få som fungerar bra. Har inte riktigt kunnat testa hastigheten (vet inte hur andra har testat detta) men den levererar minst 100 när jag testade med ip test.

https://www.amazon.se/Cable-Matters-Gigabit-Ethernet-laddning...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

En vanlig usb-c hub med 1G port är ju snabbare, frågan är om man behöver det... Tex https://www.webhallen.com/se/product/309551-Deltaco-USB-C-Mul...

Ett bra wifi (2x2 wifi5) är ju tom "snabbare" än 100Mbit/s. Men det äve väl inga tjänster som kräver så mycket bandbredd idag? Om man inte kör egen lösning men då kanske man inte kollar på en chromecast. Så jag skulle inte oroa mig för att den bara är på 100Mbit/s

Apple tv/Disney+ 25Mbit/s som krav för 4k, Netflix 15Mbit/s

Plex går riktigt slött på wifi, men har en äldre AC. Vist troligen fungerar den från google fint, dock måste man tänka på att inte valfri usb hub fungerar, utan bara vissa modeller.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Plex går riktigt slött på wifi, men har en äldre AC. Vist troligen fungerar den från google fint, dock måste man tänka på att inte valfri usb hub fungerar, utan bara vissa modeller.

Kanske blev otydligt. Så klart man kan ha dåligt Wi-Fi och behöver nått annat. Min poäng är att jag har svårt att se att man behöver mer än 100Mbit/s på en sådan enhet. Så vidare du inte har eget material lokalt i bittrare som kräver mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Kanske blev otydligt. Så klart man kan ha dåligt Wi-Fi och behöver nått annat. Min poäng är att jag har svårt att se att man behöver mer än 100Mbit/s på en sådan enhet. Så vidare du inte har eget material lokalt i bittrare som kräver mer.

Sant, dock är det några som klagat på googles egna, där bland annat dålig hastighet är en punkt (tror det var något mer som det klagades på också).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag såg att XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 är nere i 7299kr nu inkl ett spel hos komplett.

Det är rätt bra prestanda per 👑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Jag såg att XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 är nere i 7299kr nu inkl ett spel hos komplett.

Det är rätt bra prestanda per 👑

Det priset har varit i veckor nu..
Skulle inte förvåna det kommer sjunka lite till i framtiden.
Var ju nere på 6990:- men var ett "fel" pris.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Det priset har varit i veckor nu..
Skulle inte förvåna det kommer sjunka lite till i framtiden.
Var ju nere på 6990:- men var ett "fel" pris.

Veckor är att ta i. Var fredag förra veckan som de sänkte priset från 7749 kr till 7299 kr

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Veckor är att ta i. Var fredag förra veckan som de sänkte priset från 7749 kr till 7299 kr

Jag tror uppriktigt att 6950xt kort för över 7k lär sälja uselt, trots att en del här är lyriska över priset.

Just det där kortet på komplett lär ju vara extra svårsålt då det är fucking gigantiskt och antagligen inte ryms i de flesta datorlådor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Jag tror uppriktigt att 6950xt kort för över 7k lär sälja uselt, trots att en del här är lyriska över priset.

Just det där kortet på komplett lär ju vara extra svårsålt då det är fucking gigantiskt och antagligen inte ryms i de flesta datorlådor.

Ja amd:s egna kort som tex inet säljer för 7899 är betydligt kortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Jag tror uppriktigt att 6950xt kort för över 7k lär sälja uselt, trots att en del här är lyriska över priset.

Just det där kortet på komplett lär ju vara extra svårsålt då det är fucking gigantiskt och antagligen inte ryms i de flesta datorlådor.

@Semjonov
Man kan ju kapa upp i lådan så det sticker ut en bit i fronten.

Perfekt att ställa kaffekoppen på så håller det värmen med.

Win-win 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Jag tror uppriktigt att 6950xt kort för över 7k lär sälja uselt, trots att en del här är lyriska över priset.

Just det där kortet på komplett lär ju vara extra svårsålt då det är fucking gigantiskt och antagligen inte ryms i de flesta datorlådor.

Den är 1,6cm längre än grabbens msi 3060 gaming x trio...
Så illa är det inte trotts allt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Den är 1,6cm längre än grabbens msi 3060 gaming x trio...
Så illa är det inte trotts allt.

Standardlängden enligt standarden är 312mm, så det är det många lådor är byggda mot. Visst finns det lådor som inte klarar 312 mm (de stannar någonstans mellan 244mm och 312mm, eftersom ATX och uATX är 244mm långa), men 312mm är hur som helst en väldigt vanlig längd. Allt som är längre än så blir problematiskt.

Äldre lådor hade gärna diskarna framför moderkortet, och då kunde man få in ett långt grafikkort under dem. En 3.5” disk är i själva verket 4” = 10cm bred, så där har du minst 344mm i längd. Hade du en optisk 5.25” eller diskarna vända åt andra hållet fanns det ändå mer plats. Trenden har vänt lite grann där och lådor är inte längre ”onödigt” stora, nu när optiska enheter är närmast utdöda och 3.5” diskar börjar bli ovanliga. Har själv uATX-låda med nätenheten inklämd stående framför moderkortet - en väldigt trevlig design - som har plats för allt utan att vara stor, men jättelånga GPUer blir ett problem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Standardlängden enligt standarden är 312mm, så det är det många lådor är byggda mot. Visst finns det lådor som inte klarar 312 mm (de stannar någonstans mellan 244mm och 312mm, eftersom ATX och uATX är 244mm långa), men 312mm är hur som helst en väldigt vanlig längd. Allt som är längre än så blir problematiskt.

Äldre lådor hade gärna diskarna framför moderkortet, och då kunde man få in ett långt grafikkort under dem. En 3.5” disk är i själva verket 4” = 10cm bred, så där har du minst 344mm i längd. Hade du en optisk 5.25” eller diskarna vända åt andra hållet fanns det ändå mer plats. Trenden har vänt lite grann där och lådor är inte längre ”onödigt” stora, nu när optiska enheter är närmast utdöda och 3.5” diskar börjar bli ovanliga. Har själv uATX-låda med nätenheten inklämd stående framför moderkortet - en väldigt trevlig design - som har plats för allt utan att vara stor, men jättelånga GPUer blir ett problem.

Vart har du hittat denna standard på längden till gpu? Standard längd borde väl vara som längden på en ATX bräda, dvs ca 25cm..

Att ens ta i diskussionen äldre lådor som man hade för 15-20 år sedan är ganska orelevant idag.

Dessutom dom som köper XFX 6950XT har säkert plats i sina chassin, andra som kör med itx system vet exakt vilka längder deras chassi stödjer utan att någon här behöver påpeka för dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Vart har du hittat denna standard på längden till gpu? Standard längd borde väl vara som längden på en ATX bräda, dvs ca 25cm..

https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#Form_factors

Standardformatet har varit samma mycket längre än PCIe, för övrigt. Minns att det fanns 12” och 7” kort till Nubus, och då snackar vi 80-talet.

Citat:

Dessutom dom som köper XFX 6950XT har säkert plats i sina chassin, andra som kör med itx system vet exakt vilka längder deras chassi stödjer utan att någon här behöver påpeka för dem.

Det är här jag tror att problemet med det kortet kommer nu. Om man köper toppklasskort så får man nog vara med på att de är stora, men idag är inte 6950XT toppklass längre. Det konkurrerar med 4070 som är mellanklassen numer. Då blir storleken ett problem, eftersom 4070 är mindre och drar mindre.

Visa signatur

5900X | 6700XT