Nätagg sa poff, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Snacka om att blir helt upptrissad över någonting som inte påverkar er eller personen ifråga.

Vad gör det om man ber personen använda den nya kabeln? Ingenting! Förlorar TS något på det? Nej! Tjänar de något på det? Kanske beroende på hur gammal kabeln är?

Sweclockers!
Forumet där man lägger Tiotusentals kronor på datorkomponenter men man vägrar byta kabeln som går mellan nätagg och väggen för att... anledningar!

Kabeln som går mellan vägg och nätagg kan väl vara ratad för olika antal ampere mm? Så ett nätagg på säg 1200w kommer med en kabel som garanterat ska klara av det medans ett nätagg på 450w kommer med en kabel som kanske är ratad för ett mycket lägre antal ampere? Känns ju dumt då att köra med kabeln som kom från ett 450w nätagg, eller?

Kabeln är ju inte dimensionerad efter nätaggregatet, utan vad det sitter för propp i ändan. Är det en C13 (vilket sitter i alla normala nätaggregat här i vår del av världen) så är den specificerad till 250V 10A, alltså 2500W. Och då måste ju även kabeln tåla det. Vilket betyder att man utan problem kan återanvända kabeln mellan olika produkter. Så länge den inte är fysiskt skadad vill säga.

Skulle den vara begränsad till lägre effekt, så hade det suttit en klenare kontakt i ändan, så som de som sitter på nätaggregat till bärbara datorer till exempel.

OBS, i alla fall om man inte köper kinaskit för att "den är ju så billig" då får man ju skylla sig själv..

Angående livslängd, så brukar man säga att det är dags att dra om all el i ett hus efter 50 år, och det är väl då man bör börja fundera ifall man inte skall byta sin apparatsladd i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Kabeln är ju inte dimensionerad efter nätaggregatet, utan vad det sitter för propp i ändan. Är det en C13 (vilket sitter i alla normala nätaggregat här i vår del av världen) så är den specificerad till 250V 10A, alltså 2500W. Och då måste ju även kabeln tåla det. Vilket betyder att man utan problem kan återanvända kabeln mellan olika produkter. Så länge den inte är fysiskt skadad vill säga.

Skulle den vara begränsad till lägre effekt, så hade det suttit en klenare kontakt i ändan, så som de som sitter på nätaggregat till bärbara datorer till exempel.

OBS, i alla fall om man inte köper kinaskit för att "den är ju så billig" då får man ju skylla sig själv..

Angående livslängd, så brukar man säga att det är dags att dra om all el i ett hus efter 50 år, och det är väl då man bör börja fundera ifall man inte skall byta sin apparatsladd i alla fall.

Vet ändå inte varför man blir upprörd över att någon ger en rekommendation gällande alla kablar kring nätagg. Skadar, återigen, ingenting att byta även den som går till väggen. Och det kostar, återigen, ingenting för personen ifråga.

Om någon här sitter på två eller fler olika nätagg och har kablar liggandes, gärna olika årsmodeller och watt (gärna stor skillnad i watt) så kan man se om det står någonting olika på kablarna, bör stå något om ampere/volt på båda ändarna av kabeln.

Men troligen så spelar det ingen roll. Och återigen, så gör det ingenting att byta kabeln. Varför inte ändå? Är ju trevligare att ha en ny kabel om man troligtvis ändå ska göra sig av med det gamla nätaggregatet via försäljning tex och den nya användaren vill säkert ha med kabeln ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Snacka om att blir helt upptrissad över någonting som inte påverkar er eller personen ifråga.

Vad gör det om man ber personen använda den nya kabeln? Ingenting! Förlorar TS något på det? Nej! Tjänar de något på det? Kanske beroende på hur gammal kabeln är?

Sweclockers!
Forumet där man lägger Tiotusentals kronor på datorkomponenter men man vägrar byta kabeln som går mellan nätagg och väggen för att... anledningar!

Kabeln som går mellan vägg och nätagg kan väl vara ratad för olika antal ampere mm? Så ett nätagg på säg 1200w kommer med en kabel som garanterat ska klara av det medans ett nätagg på 450w kommer med en kabel som kanske är ratad för ett mycket lägre antal ampere? Känns ju dumt då att köra med kabeln som kom från ett 450w nätagg, eller?

Vilken del av detta: "Varför skulle det spela någon roll vilken nätkabel du har? De har sett precis lika dana ut i decennier och nätagget bryr sig inte om den är ny eller från 1986." tyder på att jag är upptrissad?

Jag skrev flera inlägg baserade på fakta, ditt bemötande är ytterligare inlägg baserade på känslor och ogrundade antaganden.

Bör ett teknikforum hålla sig till fakta eller antaganden och ett tassande runt dessa antaganden för att inte riskera att nån känner sig kränkt?

Givetvis kan man byta kabel om man vill, men det är meningslöst och det finns ingen anledning att få folk o tro att de behöver göra detta eller att det rekommenderas. Sprid inte felaktig information.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag har skruvat med datorer i över 25år och jobbat inom industrin över 20år och väntar fortfarande på ett sakligt argument, jag är inte sämre än att jag kan ändra mig, men då får ni komma med hårda fakta.

Det är en nätsladd och den såg lika dan ut sen IBM PC kom.

Edit: och anledningen till att jag ens bryr mig är för att jag hängt på swec sen blåa tiden och tycker att man ska hjälpa varandra på en community, inte sprida felaktig information. Det räcker att typ 75% av allt man hör på sociala medier är högst tveksamt faktamässigt.

Edit2: har nätsladdar hemma som troligen är äldre än många medlemmar på swec som används fortfarande, alla sorter man fått tag på med vinklade eller andra varianter sparas ju för den gången man bar nytta av annan modell..

Men har du dammsugit datorerna nångång?

Checkmate atheists.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Checkmate atheists.

Jag dammsuger av min dator på utsidan varje vecka. Men eftersom chassit är helt i metall och jordat så är det inga problem för komponenterna inuti, då eventuella laddningar tar den vägen bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Checkmate atheists.

Givetvis, införd min kattskinnsdräkt, med bärnstensmunstycke på dammsugaren och komponenterna liggandes på frigolitskivor. Försöker göra det en riktigt kall och torr vinterdag, gärna framför min ojordade tjock TV från stenåldern.

Edit: För att vara säker på att ingen får för sig att jag inte är ironisk, man bör inte göra så som jag skriver ovan.

Edit2: jag har gjort massa ESD dumma saker med datorer förr, men klarat mig, men föredrar att blåsa rent datorn med tryckluft, mest för att jag har kompressor med tryckregulator som har vattenavskiljare och finfilter ute i garaget, så kan man damma utåt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Vilken del av detta: "Varför skulle det spela någon roll vilken nätkabel du har? De har sett precis lika dana ut i decennier och nätagget bryr sig inte om den är ny eller från 1986." tyder på att jag är upptrissad?

Jag skrev flera inlägg baserade på fakta, ditt bemötande är ytterligare inlägg baserade på känslor och ogrundade antaganden.

Bör ett teknikforum hålla sig till fakta eller antaganden och ett tassande runt dessa antaganden för att inte riskera att nån känner sig kränkt?

Givetvis kan man byta kabel om man vill, men det är meningslöst och det finns ingen anledning att få folk o tro att de behöver göra detta eller att det rekommenderas. Sprid inte felaktig information.

"Sprid inte felaktig information" det enda jag skrev i mitt inlägg var ju dock:
"Rekommenderas att även byta väggkabeln också till den medföljande för nya."

En rekommendation och inget mer. Och du kommer då med anklagelser och påhopp om FUD. Vilket bara är ett tecken på att du tagit illa upp och är upprörd.

Hade jag däremot skrivit: Men för helvete du bör ju byta kabeln där också annars kommer din nya dator EXPLODERA!!!! KAOS!

Så hade ditt inlägg varit pang på. Samlar du på oanvända strömkablar, är det lite av en hobby?

Men eftersom kablarna på nätaggregaten från nätagg till komponenter ofta är samma så kan man ju fortsätta köra med de också. Varför inte mixa och matcha när vi ändå håller på.. /s

Och gällande dammsugande av dator så har ju miljoner om inte miljarder individer, dammsugit datorn utan problem! Så där borde det ju finnas statistik på att det är helt oskadligt! /s

Permalänk
Medlem

Tjena.
Jag har bytt till den nya strömkabeln som följde med den nya PSUn, den gamla kabeln tog en granne som behövde en sån
Vill än en gång tacka för alla svar jag fått, den gamla PSUn är nu på väg till Tyskland på RMA. Om jag får detta utbytt på garanti lägger jag upp den nya " Seasonic PSUn " i marknaden
Mvh Mange

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

"Sprid inte felaktig information" det enda jag skrev i mitt inlägg var ju dock:
"Rekommenderas att även byta väggkabeln också till den medföljande för nya."

En rekommendation och inget mer. Och du kommer då med anklagelser och påhopp om FUD. Vilket bara är ett tecken på att du tagit illa upp och är upprörd.

Hade jag däremot skrivit: Men för helvete du bör ju byta kabeln där också annars kommer din nya dator EXPLODERA!!!! KAOS!

Så hade ditt inlägg varit pang på. Samlar du på oanvända strömkablar, är det lite av en hobby?

Men eftersom kablarna på nätaggregaten från nätagg till komponenter ofta är samma så kan man ju fortsätta köra med de också. Varför inte mixa och matcha när vi ändå håller på.. /s

Och gällande dammsugande av dator så har ju miljoner om inte miljarder individer, dammsugit datorn utan problem! Så där borde det ju finnas statistik på att det är helt oskadligt! /s

Det hade ju räckt att skriva: Jaha, nu har jag lärt mig nått nytt på swec, det är ok att köra med vilken c13 nätsladd som helst.

Din första respons på min post var ju ett förslag på att jag skulle testa att dammsuga datorn, något som verkar vara kul att prata om, det är en direkt dålig idé också.

Kul tråd iaf. Hoppas det går bra för TS 👍

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Det hade ju räckt att skriva: Jaha, nu har jag lärt mig nått nytt på swec, det är ok att köra med vilken c13 nätsladd som helst.

Din första respons på min post var ju ett förslag på att jag skulle testa att dammsuga datorn, något som verkar vara kul att prata om, det är en direkt dålig idé också.

Kul tråd iaf. Hoppas det går bra för TS 👍

Ok så man kan då springa in på teknikmagasinet eller dylikt köpa någon c13 kabel för en kaffekokare och stoppa in i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Ok så man kan då springa in på teknikmagasinet eller dylikt köpa någon c13 kabel för en kaffekokare och stoppa in i datorn.

Datorn ser ingen skillnad på dem, kabeln ser ingen skillnad på vad den används till, köp vilken som helst.
Det är liksom hela grejen med en standard.

Dustin säljer t ex ett märke som heter Assman, om man tycker det känns lite kul.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Sweclockers!

Verkar snarare vara du som blir upptrissad. Jag frågade pået vad jag tycket ganska sansat sätt varför kabelbyte rekommenderades eftersom jag var nyfiken på tankesättet.

De klenaste apparatsladdar jag sett har vart på 0,75mm2, vilka klarar 6A kontinuerligt. 6A x 230V = 1380W. Nu har nätagg kanske inte perfekt effektfaktor, men har svårt att se att den är så dålig så en sån sladd inte klarar 1200W. Dessutom är det väl knappast nån som maxbelastar nätagget?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns sällsynta fall då C13-honan blir glapp och det inte blir bra kontakt med nätaggregatet, men om man är det minsta uppmärksam så känner man det när man trycker i kontakten. Den ska vara trög att få i och sitta stabilt. Har hänt mig kanske 3 ggr sedan 1978 när jag använde den första sådan kabel till en Apple ][.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Sweclockers!

Normalt är en sådan kabel ratad 10A/250V AC och kan inte minnas jag sett någon med lägre rating.
Så är inte kragget på mer än 2kW så ska det inte vara nåt problem. Börjar kabeln visa tecken på att bli dålig som att isoleringen börjar sprica o.d. så ska man så klart byta.

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Sweclockers!

Om det kommer ett nätagg 1200w och som använder en kabel för 10A så springer jag nog till andra sidan jorden. Dom kablarna är det helt olika form på.

c13 10A:

C19 16A:

När det gäller nätagget på insidan, så lycka till att använda DC-kablarna. Har oftast olika form vilket gör det fysiskt omöjligt att sätta i dom.

Vissa modeller kan ha lika kablar som exempelvis Corsairs AX650/750/850w, vilket är försåtligt till viss del. I praktiken är det väl samma nätagg som inte kan garanteras hålla 850w som blir dom lägre. Ungefär som CPU med färre kärnor som inte kan garanteras hålla alla kärnor. Min gissning visserligen. Men nätagg är inget man ska chansa på. Blir dyrt när det går sönder och tar med sig alla andra saker.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Om det kommer ett nätagg 1200w och som använder en kabel för 10A så springer jag nog till andra sidan jorden. Dom kablarna är det helt olika form på.

c13 10A:

https://cdn.webhallen.com/images/product/252382

C19 16A:

https://cdn.webhallen.com/images/product/252751

När det gäller nätagget på insidan, så lycka till att använda DC-kablarna. Har oftast olika form vilket gör det fysiskt omöjligt att sätta i dom.

Vissa modeller kan ha lika kablar som exempelvis Corsairs AX650/750/850w, vilket är försåtligt till viss del. I praktiken är det väl samma nätagg som inte kan garanteras hålla 850w som blir dom lägre. Ungefär som CPU med färre kärnor som inte kan garanteras hålla alla kärnor. Min gissning visserligen. Men nätagg är inget man ska chansa på. Blir dyrt när det går sönder och tar med sig alla andra saker.

10A räcker iofs till 2300W så det vore inte ett bekymmer.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Karaff:

10A räcker iofs till 2300W så det vore inte ett bekymmer.

Jag syftade mera till utseendet. Svårt att sätta i en C13 där en C19 ska användas. Men har sätt nätagg där fel sorts kabel följer med.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Datorn ser ingen skillnad på dem, kabeln ser ingen skillnad på vad den används till, köp vilken som helst.
Det är liksom hela grejen med en standard.

Dustin säljer t ex ett märke som heter Assman, om man tycker det känns lite kul.

Skulle inte tillverkarna kunna tjäna pengar då genom att inte skicka iväg en strömkabel och sedan sälja Corsair Deluxe(tm) Gold Plated(rated M for Mature) kablar för 50 kr st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Skulle inte tillverkarna kunna tjäna pengar då genom att inte skicka iväg en strömkabel och sedan sälja Corsair Deluxe(tm) Gold Plated(rated M for Mature) kablar för 50 kr st.

Sätt en Apple logga på strömkabeln och du kan ta det 50x10 😉

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

c13 10A:

https://cdn.webhallen.com/images/product/252382

C19 16A:

https://cdn.webhallen.com/images/product/252751

Har hanterat en större mängd servrar som blandade de två kontaktdonen friskt, jävligt irriterande för det var nog inte ens en handfull som var annorlunda (tjockare ledare t.ex.) jämfört med den andra.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730