Nätagg sa poff, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Nätagg sa poff, vad ska jag göra?

Hej.
Dotterns nätagg sa poff 🫣
Det är ett seasonic focus plus 650 gold som är inköpt på webhallen och är en config dator som webhallen har satt ihop.
Denna dator är inköpt 2019, så jag förmodar att webhallen inte vill ta tag i detta garantiärende? Detta är en ny situation för mig och jag vet inte riktigt hur jag ska göra? Så jag undrar hur ni hade gått tillväga.
Hade ni gått till webhallen eller tagit kontakt med seasonic då dom lämnar " 10 års garanti "
Om man ska köra inom webhallen, ska man ta med hela datorn eller bara nätagget?

Mvh Mange

Permalänk
Medlem

Du kan börja med att fråga webbhallen om hjälp. Va lite på också brukar hjälpa. Du kan ju fråga hur man går tillvägga. Dom har nog bäst koll. Och annars så kan du väll fråga seasonic

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Kontakta Seasonic, har minst 7 års garanti om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Medlem

10 års garanti, till och med: https://seasonic.com/focus-plus-gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Du kan börja med att fråga webbhallen om hjälp. Va lite på också brukar hjälpa. Du kan ju fråga hur man går tillvägga. Dom har nog bäst koll. Och annars så kan du väll fråga seasonic

Skrivet av CaptainRedbeard:

Kontakta Seasonic, har minst 7 års garanti om jag inte minns helt fel.

Skrivet av Iskra:

Tack för svaren, svänger inom webhallen imorgon och pratar med dom.

Permalänk
Medlem

Va inom Webhallen och prata med dom, då garantin från webhallen har gått ut får jag skapa ett ärende på Seasonic.
Inhandla ett sånt här så att det blir pulver i burken.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/modu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag har fått svar från Seasonic om att detta ärende är ett RMA.
Jag ska skicka in det till Seasonic, men så skriver dom så här.
Please send the power supply with its ORIGINAL DC CABLES , DO NOT send the POWER CABEL.
Men jag förstår inte vilken kabel dom menar?
Jag har inte en DC kabel utan en ström kabel till nätagget?
Har aldrig varit med om att man kopplar en DC kabel till ett nätaggregat men dock till en skärm.
Mvh Mange

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Please send the power supply with its ORIGINAL DC CABLES , DO NOT send the POWER CABEL.
Har aldrig varit med om att man kopplar en DC kabel till ett nätaggregat men dock till en skärm.
Mvh Mange

Det syftas på kablarna från nätagget till moderkort, grafikkort osv. Dessa är likströmskablar, alltså DC.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Mvh Mange

Power cable menar till kabeln mellan vägguttaget och nätaggregatet.

DC kablaget, hit inkluderas alla modulära kablar som kan användas för att driva datorns grafikkort, moderkort, hårddiskar m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det syftas på kablarna från nätagget till moderkort, grafikkort osv. Dessa är likströmskablar, alltså DC.

Skrivet av GooGeL:

Power cable menar till kabeln mellan vägguttaget och nätaggregatet.

DC kablaget, hit inkluderas alla modulära kablar som kan användas för att driva datorns grafikkort, moderkort, hårddiskar m.m.

Har nu bytt alla " DC " kablar från Seasonic till de nya från Asus.
Än en gång ett STORT tack!
Mvh Mange

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mangee75:

Mvh Mange

Det ska du alltid göra vid nätaggsbyte. Rekommderas att även byta väggkabeln också till den medföljande för nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Det ska du alltid göra vid nätaggsbyte. Rekommderas att även byta väggkabeln också till den medföljande för nya.

Jajamensan, tack för svaret.
Mvh Mange

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Mvh Mange

Försäkra dig om att alla Seasonic-kablar är utbytta till Asus egna modulära kablar. För det finns ingen standard för modulära kablar, alltså kan du bränna upp komponenter, då strömmen matas till fel kontaktstift på moderkortet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Försäkra dig om att alla Seasonic-kablar är utbytta till Asus egna modulära kablar. För det finns ingen standard för modulära kablar, alltså kan du bränna upp komponenter, då strömmen matas till fel kontaktstift på moderkortet m.m.

Har en fråga angående en kabel jag inte har sett innan, det är en kabel med 12stift som går till 2st PCI-E 8stift. Alltså från PSU " 12 stift " till grafikkortet 2 X 8stift PCI-E.
Ska man använda denna kabel istället? Jag tror det är en high power cabel?
Så här ser den ut https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Accessories...
På den gamla PSUn satt det 2st PCI-E kablar med 8stift som kopplades till GPUn " 3070 kort "
Då det va ett tag sen jag bytt PSU har jag inte sett denna kontakt förr.
Hoppas du förstår min förklaring

Tack för all hjälp
Mvh Mange

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Har en fråga angående en kabel jag inte har sett innan, det är en kabel med 12stift som går till 2st PCI-E 8stift. Alltså från PSU " 12 stift " till grafikkortet 2 X 8stift PCI-E.
Ska man använda denna kabel istället? Jag tror det är en high power cabel?
Så här der den ut https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Accessories...
På den gamla PSUn satt det 2st PCI-E kablar med 8stift som kopplades till GPUn " 3070 kort "
Då det va ett tag sen jag bytt PSU har jag inte sett denna kontakt förr.
Hoppas du förstår min förklaring

Tack för all hjälp
Mvh Mange

Denna kabeln är endast till för vissa av Nvidias grafikkort i 4xxx serien, om du inte har sådant grafikkort varken kan eller ska du använda kabeln, denna kontakt är i specen för ATX 3.0..vilket ditt nya agg är.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Denna kabeln är endast till för vissa av Nvidias grafikkort i 4xxx serien, om du inte har sådant grafikkort varken kan eller ska du använda kabeln, denna kontakt är i specen för ATX 3.0..vilket ditt nya agg är.

Okej, då är det märkligt för jag fick bara med denna kabel och en 8 pins till grafikkortet?
Hur ska jag då koppla ström till grafikkortet? Detta kräver ju 2st 8 pins.
Nu är jag helt förvirad
I kartongen följde det med ..
1. PCI-E kabel som har 1st 8pins
2. 12 pins till 12 pins som man kopplar till 4xxx serien
3. 12pins med 2 st 8pins som man kan koppla i typ mitt 3070kort.
Därför trodde jag att det va denna 12 pins med 2 st 8pins som jag skulle använda.
Den ser ut precis som den jag länka till, https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Accessories...
Scrollar man ner ser det ut som om dom kopplar denna till ett typ 3XXX kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Okej, då är det märkligt för jag fick bara med denna kabel och en 8 pins till grafikkortet?
Hur ska jag då koppla ström till grafikkortet? Detta kräver ju 2st 8 pins.
Nu är jag helt förvirad
I kartongen följde det med ..
1. PCI-E kabel som har 1st 8pins
2. 12 pins till 12 pins som man kopplar till 4xxx serien
3. 12pins med 2 st 8pins som man kan koppla i typ mitt 3070kort.
Därför trodde jag att det va denna 12 pins med 2 st 8pins som jag skulle använda.
Den ser ut precis som den jag länka till, https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Accessories...
Scrollar man ner ser det ut som om dom kopplar denna till ett typ 3XXX kort.

Det är säkert 3. du ska använda om 12pin går till PSU. Det finns nämligen andra kablar då 2x6 pin eller 2x8 pin går till PSU och 12 pin går till grafikkort. Den du länkade är en sån, 2x8 pin till psu och 12 pin till grafik, men då ditt PSU har 12 pin så din 3. är inte samma som den du länkade om du kollar noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Varför skulle det spela någon roll vilken nätkabel du har? De har sett precis lika dana ut i decennier och nätagget bryr sig inte om den är ny eller från 1986.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Varför skulle det spela någon roll vilken nätkabel du har? De har sett precis lika dana ut i decennier och nätagget bryr sig inte om den är ny eller från 1986.

testa själv då

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Gör som du vill, sedan kan du också dammsuga datorn när du ändå håller på

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Det är säkert 3. du ska använda om 12pin går till PSU. Det finns nämligen andra kablar då 2x6 pin eller 2x8 pin går till PSU och 12 pin går till grafikkort. Den du länkade är en sån, 2x8 pin till psu och 12 pin till grafik, men då ditt PSU har 12 pin så din 3. är inte samma som den du länkade om du kollar noga.

Japp, 12pins kabeln går till PSU och dom 2X8 pin till grafikkortet.
Fick detta bekräftat av en på youtube som recenserar olika nätagg, han sa att detta va rätt sätt att koppla på.
Sen sa han att 12pin till 12pin är för 4XXX korten.
Tack för svaret.
Mvh Mange

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

testa själv då

Skrivet av Nozomi:

Gör som du vill, sedan kan du också dammsuga datorn när du ändå håller på

Jag har skruvat med datorer i över 25år och jobbat inom industrin över 20år och väntar fortfarande på ett sakligt argument, jag är inte sämre än att jag kan ändra mig, men då får ni komma med hårda fakta.

Det är en nätsladd och den såg lika dan ut sen IBM PC kom.

Edit: och anledningen till att jag ens bryr mig är för att jag hängt på swec sen blåa tiden och tycker att man ska hjälpa varandra på en community, inte sprida felaktig information. Det räcker att typ 75% av allt man hör på sociala medier är högst tveksamt faktamässigt.

Edit2: har nätsladdar hemma som troligen är äldre än många medlemmar på swec som används fortfarande, alla sorter man fått tag på med vinklade eller andra varianter sparas ju för den gången man bar nytta av annan modell..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Rekommderas att även byta väggkabeln också till den medföljande för nya.

Varför rekommenderar du detta? Dessa kablar är väldigt standardiserade och är lika för alla nätagg. Är den inte skadad ser jag inget behov av att byta.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag har skruvat med datorer i över 25år och jobbat inom industrin över 20år och väntar fortfarande på ett sakligt argument, jag är inte sämre än att jag kan ändra mig, men då får ni komma med hårda fakta.

Edit: och anledningen till att jag ens bryr mig är för att jag hängt på swec sen blåa tiden och tycker att man ska hjälpa varandra på en community, inte sprida felaktig information. Det räcker att typ 75% av allt man hör på sociala medier är högst tveksamt faktamässigt.

Edit2: har nätsladdar hemma som troligen är äldre än många medlemmar på swec som används fortfarande, alla sorter man fått tag på med vinklade eller andra varianter sparas ju för den gången man bar nytta av annan modell..

Skrivet av lord_dubbdäck:

Varför rekommenderar du detta? Dessa kablar är väldigt standardiserade och är lika för alla nätagg. Är den inte skadad ser jag inget behov av att byta.

Kan det ha något med 110/220V att göra? Vill minnas att youtubers på andra sidan Atlanten har haft andra/speciella kablar till kraftfullare nätagg jämfört med "standard".

Är trådarnas tjocklek standardiserad i c13 kablarna?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Kan det ha något med 110/220V att göra? Vill minnas att youtubers på andra sidan Atlanten har haft andra/speciella kablar till kraftfullare nätagg jämfört med "standard".

The US and A har ett elsystem som inte ens är värdigt ett land i 3e världen, de ställer inga direkta krav på t ex förlängningskablars effekttålighet utan det får man hålla reda på själv. Jag har aldrig sett en nätkabel av c13 typ med shucko propp i änden som inte klarar av de effekter som våra vägguttag levererar. Dessutom får det vara en bra klen ledare för att inte klara av de låga effekter som en PC har.

Att det är annorlunda in god bless america säger ja inget om, men nu snackar vi enligt vår standard.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skadan kan sitta på insidan, så att inte byta, speciellt när man får med en ny kabel med det nya nätaggregatet, är bara dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pun:

Skadan kan sitta på insidan, så att inte byta, speciellt när man får med en ny kabel med det nya nätaggregatet, är bara dumt.

Hur menar du att en kabel skulle gå sönder av att nätagget ger upp?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

För att bibehålla effekten måste storleken på strömmen öka, om spänningen minskar. Och kabelledare bör anpassas efter storleken på strömmen, för värmeutvecklingen kan bli stor i kabeln - om kabelns ledare är undermåliga, för storleken på strömmen.

Värmeutvecklingen i kabeln tyder för ett motstånd (resistivitet) i ledarna, och motståndet ökar - om temperaturen ökar i kabelns ledare. Elektriska ledare är exempelvis koppar, aluminium och en spik i proppskåpet.

Räkneexempel: P = UI (Effekt = Spänning x Strömmen)

Ex Sverige: 1000W = 230V x I

I = 1000/230 A
I = 4,35A

Ex Jänken: 1000W = 110V x I

I = 1000/110 A
I = 9,10A

Vilket tyder för jänkens behov för en större area på nätkabelns ledare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pun:

Osannolikt att den skulle vara skadad på så sätt utan yttre mekanisk påverkan.

Men det här off topic, så jag ske inte tjöta mer om det nu.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Snacka om att blir helt upptrissad över någonting som inte påverkar er eller personen ifråga.

Vad gör det om man ber personen använda den nya kabeln? Ingenting! Förlorar TS något på det? Nej! Tjänar de något på det? Kanske beroende på hur gammal kabeln är?

Sweclockers!
Forumet där man lägger Tiotusentals kronor på datorkomponenter men man vägrar byta kabeln som går mellan nätagg och väggen för att... anledningar!

Kabeln som går mellan vägg och nätagg kan väl vara ratad för olika antal ampere mm? Så ett nätagg på säg 1200w kommer med en kabel som garanterat ska klara av det medans ett nätagg på 450w kommer med en kabel som kanske är ratad för ett mycket lägre antal ampere? Känns ju dumt då att köra med kabeln som kom från ett 450w nätagg, eller?