Nintendo sätter ned foten för Switch-emulatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tänk om myndigheterna kunde sätta ner foton emot vendor lock in istället?
Det är många som vill spela nyaste Zelda, det betyder nödvändigtvis inte att de också vill köpa en Nintendo Swictch för spela Zelda.

Tror detta är just en anledning till varför Nintendo har varit tysta gällande Activision - Microsoft affären.
För om det nu går som Sony vill, att affären stoppas för att ett spel är så pass stort så det ska släppas på alla konsoller. Så kan dom komma och säga samma om Zelda, Mario mm. Och då kan Nintendo bli lagligt tvingad att släppa sina spel på andra konsoller/pc.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Trist för dom som vill lira Switch-spel i vettig grafik. Switchen idag duger att lira med på Switchens egna skärm, men ska man spela hemma ser ju den där 720p/30fps med taskig AA inge vidare ut alls.

Permalänk

Detta stämmer inte helt, Skyline la ner frivilligt, det fanns ingen post från Nintendo i deras brevlåda.
Det är Lockpick som fått det, vars enda syfte är att gå runt krypteringar i Switchen.

Bör tilläggas att Ryujinx (en av de stora emulatorerna) har gått ut med en PSA att de inte tänker stänga ner. Business as usual.
De är också väldigt stränga kring piratkopiering, folk blir varnade och blockade höger och vänster, så de är nog hyffsat skyddade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Mina egna uppfattningar är att data ska bevaras till framtiden. Konsoler kommer inte alltid finnas i originalskick. Emulatorer kan lösa det. Vi får tycka olika.

Sa inte att det inte skulle finnas, ditt krav va att det SKA finnas och måste vara gratis så vem ska ta det ansvaret ? Tycker det är kanon med emulatorer och trevligt om det är gratis men lite svårt att sätta krav på hoppyister som löser detta idag .

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Är så trött på Nintendo… släpp spelen till Xbox och Playstation också så slipper dom bry sig. Folk emulerar på PC för att Switch är gammalt och trögt. Varför låsa så bra spel bakom sån värdelös hårdvara?

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Sa inte att det inte skulle finnas, ditt krav va att det SKA finnas och måste vara gratis så vem ska ta det ansvaret ? Tycker det är kanon med emulatorer och trevligt om det är gratis men lite svårt att sätta krav på hoppyister som löser detta idag .

Jag förstår dig, jag syftade såklart inte på att tvinga någon göra / skapa dem. Det jag tycker är att det bör finnas lagkrav på bevaring av historia. Där även spelkonsoler inräknas och emulatorer är en bra lösning på det. Jag tror vi är på samma sida här men jag tycker att de ska vara gratis. Är det officiellt och välgjort kan jag köpa att det kostar lite. Använder jag ett projekt väldigt mycket, nästan mer än själva originalet har det hänt att jag skickat iväg en slant som betalning(donation).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Emulatorer är väl inte olagliga vad jag vet, och äger man ett switch spel borde man väl ha rätt att göra en kopia och köra det på sin monsterdator med bättre flyt och upplösning.

Tror det beror lite på hur man har byggt emulatorn, utgår den ifrån Nintendos kod så är den emulatorn inte OK att distribuera pga det är tekniskt sätt stöld av Nintendos mjukvara. Om man bygger sin egen open source emulator från grunden så är det OK.

Sen tycker jag det är orimligt att straffa individer som nyttjar dessa Switch emulatorer men jag tror Nintendo har lagen på sin sida om dom pushar myndigheter att stänga sidor som producerar/delar dessa emulatorer som bygger på deras källkod.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chatterduck:

Går det att emulera Switch?? Det måste jag prova!
Innan nån vill ha mitt huvud på ett fat så vill jag säga att jag äger en Switch, bara kul att "hacka" lite...

Så pass bra att jag överväger att sälja min switch, har endå steam deck så handheld gaming är säkrad
Ja, switch-spel på steam deck fungerar

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Finns många emulatorer som gått till domstol i USAs historia, aldrig har det påvisats vara olagligt om företaget inte medvetet uppmanat sina användare att begå brott.
Nästa steg skulle isf vara att Intel stämmer Apple för att dom emulerar x86 kod på ARM.
Förr i tiden emulerades flyttalsenheten i mjukvara om denna inte fanns i hårdvara.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Den ekonomiska backningen av konsolförsäljning är nog det som gör att Nintendo kan polera sina bästa spel så pass länge och skjuta upp deadlines, som med nya Zelda t ex. Nintendos spel är ju närmast helt buggfria om man jämför hur det ofta ser ut vid spelsläpp. Alternativet är väl att ha en massa investerare som behöver få avkastning vid ett visst datum. Det är ju därför de släpps så många ofärdiga spel nuförtiden... Hur ska ni ha det egentligen? Det är kostsamt att ta fram spelen folk vill spela och det måste ju finansieras på något sätt.

Om Nintendo bara skulle utveckla spel och inte hårdvara så skulle nog spelen bli sämre, så jag kan förstå att de krigar lite här. Dock så gör de nog ingen större förlust på att se äldre titlar emulerade, typ SNES osv, så det där får de nog släppa (om de nu ville tjafsa om det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smör-Leif:

Nu har inte jag koll på Nintendo men är det lite som med Sony som går back på varje såld konsol och tjänar igen sina pengar via PSN så är det förståeligt, speciellt en så älskad titel som Zelda.

Nintendo går inte back på sina konsoler och Sony går inte back på disc edition sedan något år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Nintendos spel är ju närmast helt buggfria

Jag tycker mig ha läst om flera släppta spel som har horribel fps osv, helt buggfritt är det nog inte.

Edit:BOTW får väl räknas som ett av dom där storspelen, finns en hel del patchar som innehåller förättringar för att "Adjustments have been made to make for a more pleasant gaming experience."

https://www.nintendo.co.uk/Support/Nintendo-Switch/Game-Updat...

Permalänk
Medlem

Trots att jag har en Switch och spelen så föredrar jag att emulera många gånger. Man kan då lätt modda spelet, weapon durability är jag inget jättefan av.

Sedan kan man rendera hela spelet i 4k om man så vill, det blir väldigt vackert!

Förstår Nintendos ilska såklart.
Ryiu har gömt sig under mattan ang Totk och väntar ut stormen.

Permalänk
Medlem

När det gäller Skyline så lade de ner utvecklingen eftersom det eventuellt är olagligt att dumpa krypteringsnycklarna, och utan nycklarna så kan de inte fortsätta med projektet. Emulering i sig är dock fortfarande lagligt, och källkoden för Skyline finns t.ex. fortfarande tillgänglig på Github.

Permalänk
Medlem

Varit ett antal stora domstolsfall genom åren som påvisat att emulation är helt lagligt så länge man håller sig till så kallat Clean Room Design, dvs inte kopierar kod osv ifrån annan part.

Om Nintendo inte bara försöker skrämma upp dem i ett försök att få stopp på det utan rättegång, så måste de emulatorer som nu stänger ner begått rätt grova fel.

Permalänk
Medlem

Inte för att försvara piratkopiering, men jag undrar om det inte skulle minska en aning om Nintendo inte tog fullpriser för gamla Wii U och Wii portningar till Switch? Finns flera spel som jag gärna skulle vilja spela, men tycker inte att de är värda 600 spänn alla gånger. På PC är det bara att vänta tills spelen sjunkit i pris om man inte tycker det är värt fullpris men på Switch kanske man kan ha tur att det blir på rea för 400 kr efter några år vilket egentligen också är rätt saftigt då.

Sen kan man inte bortse från den klena hårdvaran vilket gör att många nog hellre emulerar för att få 4k 60 fps. Nu är väl Nintendos affärsmodell att de ska gå med vinst på varje konsol till skillnad från Playstation och Xbox som tar igen det på spelen istället, men hade gärna sett att Nintendo åtminstone satsar på en Pro modell nästa generation för de som vill betala mer för prestanda.

Permalänk
Medlem

När vi ändå är igång så borde Microsoft göra och släppa en egen emulator för Xbox och Xbox360.
Inte konstigare än att vi fortfarande måste äga spelen.
Tänk så trevligt det vore att starta en 360 emulator som bara funkar om datorn är stark nog från Microsoft själva.
Om dom då stödde modning med så skulle många gamla spel börja sälja igen.
För spelen är bra, det är grafiken som är.. tvivelaktig

Btw.. Red Dead Redemption 1 är sweet på PC 😉

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Efter hur sjukt bra botw var på PC i 4k 60FPS så är jag väldigt sugen på totk. Jag hade aldrig annars köpt det för spela på en switch. På tok för stor skillnad i spelupplevelse. Det här tänket att alla som kör på en emulator hade annars köpt en konsol är helt vridet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

När jag ändå är igång.. Jag skulle bli skitglad om det gick att spela spel från Nintendo på min PC med roliga tillbehör från Nintendo.
Allt sådant kul till PC är borta idag. Vi har kontroller och enstaka spel använder Joystick. Men det är ca allt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

och Sony går inte back på disc edition sedan något år tillbaka.

Det var väl innan hela världen gick åt helsike... De verkar iaf fortfarande gå lite back på hårdvara, om det enbart rör DE är lite oklart.

Permalänk
Medlem

Märkligt att Nintendo inte kräver online-aktivering av spel. Eller gör större ingrepp i firmware.

Som jag fattat det kräver Lockpick en Switch med custom firmware? Och ska man köra spel på emulatorer så behövs lockpicks "nycklar"?

Vill inte moralisera över detta, jag kör andra emulatorer av äldre datorer/konsoller, men jag förstår att Nintendo är bekymrade över att Zelda ska vara ett sådant spel som får folk att installera (och kanske fortsätta använda) en emulator.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det var väl innan hela världen gick åt helsike... De verkar iaf fortfarande gå lite back på hårdvara, om det enbart rör DE är lite oklart.

De höjde priserna för att motverka inflationspåverkan. Kanske att de säljs till förlust i USA där de behöll ursprungspriserna men det är inget jag sett dem uttala sig om.

Permalänk
Medlem

Emulering är ju underbart.
Att kunna spela sina köpta spel på egna villkor borde vara något alla ser på positivt.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

De höjde priserna för att motverka inflationspåverkan. Kanske att de säljs till förlust i USA där de behöll ursprungspriserna men det är inget jag sett dem uttala sig om.

De har minskat förlusterna på hårdvara, enl nyligen släppt årsredovisning. Men hur det är fördelat vet nog bara Sony.

Permalänk
Medlem

Nintendo lykkes jo med å stenge ned helt legitime YouTube kanaler som bare viser spill fra Switch. Helt ekte spill som noen har kjøpt og betalt penger for som IKKE emuleres. De tillater ikke streaming av en eller annen grunn og youtube bare: joda vi tar ned den kanalen vi! 🙄

Nintendo har falt ganske mye i min bok. Har null respekt for det selskapet lenger.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Wow jag får flashback från min ungdom då jag också tror mig minnas att Nintendo, eller någon liknande, var på krigsstigen över emulatorer. Typ 2003 eller något sådant

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Hade en Switch, köpte när den lanserades. Är inte så jäkla pepp på att köpa en till med så sjukt dålig hårdvara. Skulle de släppt en Pro eller liknande hade jag nog slagit till. Zelda var fruktansvärt roligt, men nja, inte värt det.

Hade hoppats på emulator om det inte fanns en Pro version när nya Zelda släpptes, men nu ser det mörkt ut.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Märkligt att Nintendo inte kräver online-aktivering av spel. Eller gör större ingrepp i firmware.

Som jag fattat det kräver Lockpick en Switch med custom firmware? Och ska man köra spel på emulatorer så behövs lockpicks "nycklar"?

Vill inte moralisera över detta, jag kör andra emulatorer av äldre datorer/konsoller, men jag förstår att Nintendo är bekymrade över att Zelda ska vara ett sådant spel som får folk att installera (och kanske fortsätta använda) en emulator.

Det har dom ju, på en vanlig switch kontrolleras nästan alltid online om du får lov att starta spelet eller inte. detta gäller även kassetter! unik cert på varje kassett, kommer din kopia ut på nätet utan att skrubba bort certet så kan dom blocka din kassett och du kan inte sälja vidare den (förutom på en konsol som aldrig varit offline någonsin, då).

Nycklarna krävs för att emulatorn ska kunna läsa spelen, likaså krävs rätt firmware. det är därför lockpick finns, för att man ska kunna dumpa dessa nycklar själv från sin egen switch och minska att dessa skulle cirkulera online. nu finns det ju ändå om man letar. men incitamentet att köpa en switch, dumpa nycklar och spel och sen "emulera" lagligt är ju större om man kan göra allt själv.

så värsta resultatet med att dom går efter lockpick lär ju faktiskt vara en ökad "pirataktivitet" än tvärtom. då jag räknar att nyklarna och FW tillhör deras IP

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Vi ägern ett Nintendo Switch av EN anledning och det är inte hårdvaran! De är väldigt duktiga på att behålla sina exklusiva titlar på sin hårdvara och dessutom hålla höga premium priser på dem. Man kan tänka sig att deras hårdvaruförsäljning hade gått ner avsevärt om deras spel kom ut på andra platformer.

Ja, jo, jag förstår att många är så imponerande av Switchen och spelar på den praktiskt taget dagligen men det är mest troligt en betydande del som inte köpt Swtich för att spela Zelda om de inte måste.

Andra konsoler har också exklusiva titlar men det framstår som att det är mycket viktigare för Nintendo att låsa in sina användare och spel.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Wow jag får flashback från min ungdom då jag också tror mig minnas att Nintendo, eller någon liknande, var på krigsstigen över emulatorer. Typ 2003 eller något sådant

Det kanske är Sony du tänker på, som 2000 försökte stämma fler emulatorutvecklare men förlorade i rätten eftersom emulatorer ansågs vara lagliga så länge som de är "clean room"-implementationer. Så Nintendo kan inte göra så mycket åt emulatorerna, de får som här försöka stoppa emulering på andra sätt. Att Skyline ändå lades ner hade ju mer att göra med att de behövde Lockpick än att emulatorn i sig var ett problem.