Backup med Veeam till Samba

Permalänk
Medlem

Backup med Veeam till Samba

Brukar köra Veeam Agent for Windows för att göra backup till USB-disk. Har fungerat utan problem. Men nu skulle jag vilja skicka dem till en samba-share istälet. De börjar bra och den skapar en katalog på min samba som heter samma som jobbet, men sedan kraschar den med:

2023-05-18 16:33:07 :: Error: Failed to save backup meta to '\\sambaserver.lan\zshare\Backup\Veeam\Job Windows\Job Windows.vbm'. Access is denied. Failed to open file [\\sambaserver.lan\zshare\Backup\Veeam\Job Windows\Job Windows.vbm_tmp]

Jag kör Ubuntu 22.04 på samba-maskinen och Windows 10 på Windows-maskinen. Jag kan öppna \\sambaserver.lan\zshare\Backup\Veeam utan problem i Explorer. Jag har provat att sätta nobody.nogroup som ägare till \zshare\Backup\Veeam på samba-servern och även göra chmod 777.

Hitar inte något vettigt i loggarna tycker jag och eftersom detta är en gratisversion så får jag ingen hjälp från Veeam. Är det någon som kör något liknande och har tips på vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att problemet är 100% rättigheter till samba-utdelningen på din Linux burk och har inget med Veeam att göra. Det låter som att samba-användaren du monterade utdelningen med helt enkelt endast har läsrättigheter. Se över inställningarna i samba-konfigurarionen.

Ändra ägarskapet på mappen tillbaks till användaren du har skapat och säkerställ att du har med följande i smb.conf för utdelningen.

[dinutdelning]
...
write list = användarkontot

Och se till så du har lagt till användaren även i samba
sudo smbpasswd -a användarkontot

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD