Minnen trasiga eller inte kompatibla med moderkortet?

Permalänk

Minnen trasiga eller inte kompatibla med moderkortet?

Stor tragik mitt i födelsedagsfirandet.

Sonen har en dator, moderkortet är ett ROG STRIX B450-F GAMING
I födelsedagspresent har jag gett honom lite nytt RAM, 32GB Samsung DDR4 (https://www.proshop.se/RAM/Samsung-DDR4-module-32-GB-DIMM-288...)

Han får installera minnet själv så att han lär sig och allt är fantastiskt fram till att vi startar datorjäveln och den går inte igång.
Har jag lyckats köpa fel minne eller är det trasigt? Jag klarar inte att googla mig fram till om de är kompatibla eller inte -kan någon förbarma sig?

Rubrik förtydligad. // MOD
Permalänk
Medlem

Japp du har tyvärr köpt fel, det där är "Registered", dvs buffrat. Vad jag vet stöder inte AM4 det. ECC ska fungera men då ska det vara unbuffered.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Du har köpt nå ECC RAM. En sticka verkar det som oxå.
Skicka tillbaka o köp
https://www.inet.se/produkt/5304531/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...
istället.

Det jag länkade till är 2 stickor som man ska ha. Och det är billigare.=)

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Tack!

Det förklarar ju saken!
Går det att skicka tillbaka ett minne som jag testat i datorn då? Låter ju toppen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjagrodan:

Tack!

Det förklarar ju saken!
Går det att skicka tillbaka ett minne som jag testat i datorn då? Låter ju toppen i så fall!

Ja enligt distansköplagen eller vad det nu heter så har du rätt att testa en produkt hemma. Inte säker på om du måste ha orginalförpackning dock? Du lär få mindre pengar tillbaka om du inte har orginalförpackning.
Du får ta retur med företaget du köpte från för retursedel o sånt.

Visa signatur

Permalänk

Du är en stjärna!

Hela problemet löst på fem minuter! Stort tack för hjälpen!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjagrodan:

Du är en stjärna!

Hela problemet löst på fem minuter! Stort tack för hjälpen!!!

Ja tyvärr får sonen vänta med sin present lite längre bara. Men men. Sånt händer.

Visa signatur