Permalänk

Räcker min dator till

Jag envisas med nya frågor.
Jag köpte nyligen ett Pico4 headset för att kunna köra MsFsim2020 i VR mod.
Efter mycket experimenterande har jag kommit så långt att jag kan få
igång simuleringen och flyga lite. Det tog ett tag att förstå alla steamgrejor och
vad openxr4 gör begriper jag fortfarande inte.
Problemet är nu att bilden hackar sig fram så att den blir oanvändbar.
Enda sättet att få den någorlunda stabil är att sänka alla krav maximalt.
Då rycker den inte men upplösningen blir så låg att det inte går att avläsa instrumenten.

Inställningar i Virtual Reality:
Streaming
VR graphic quality: Potatoe GTX970/RX580
Det finns olika steg upp till Godlike
VR frame rate 72fps
VR bitrate 28MBps
Sharpening 95%

Settings:
Use optimal resolution
Enviromental quality Low, det finns medium och high
Desktop bitrate 43MBps

Processor: Intel(R)CPU E3-1220 V2@3.10GHz
Ram 12.0 GB
64 Bit op

Grafikkort:
NVIDIAGforce GTX 970
Grafikminne 4043 MB
Delat minne 6130 MB

Steam VRs prestandamätare ger resultat: redo för krävande VR applikationer.

Vad säger ni? har jag tillräcklig dator? Bilden på datorskärmen är ju skarp och ryckfri
så det verkar vara i överföringen till Headsetet det brister.
Kan man mäta prestanda på något sätt?

Permalänk
Medlem

Det kan nog bli aningens tufft, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Ja det där är en väldigt trött dator för VR i FS2020.
Vad är det för dator? Med Xeon o 12 gig ram? Nån gammal workstation du har hittat beggad?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Ja det stämmer. Jag hittade en begagnad dator på nätet när min ordinarie inte alls räckte till.
Jag vet inte vad det är för märke på den men det är en riktigt stor och tung pjäs.
Den har i alla fall som sagt var inga problem med att köra FS 2020 i 2D på skärmen. Även i headsetet går flygsimulatorn ryckfritt i 2D om jag tittar i Virtual reality. Men det kanske är självklart.
Så vad är flaskhalsen? Är det processorn? Är det ramminnet? Är det grafikkortet? är det Wifi hastigheten? Eller är det alltihop eller något helt annat?

Permalänk
Medlem

När du ska köra 3D ska det renderas dubbelt upp med bilder.
Ett 970 är gammal o slö o bara 4GB VRAM vilket är väldigt lite för FS2020. CPU är nog med o flaskar. O Det är rekomenderat med minst 16 GB RAM i datorn.

Hela datorn skulle jag väl säga är i botten för MSFS2020

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

När du ska köra 3D ska det renderas dubbelt upp med bilder.
Ett 970 är gammal o slö o bara 4GB VRAM vilket är väldigt lite för FS2020. CPU är nog med o flaskar. O Det är rekomenderat med minst 16 GB RAM i datorn.

Hela datorn skulle jag väl säga är i botten för MSFS2020

Ok, jag fattar
Tack

Permalänk
Medlem

Nu kan jag i och för sig inget om MS Flight Simulator 2020, men processorn Xeon E3-1220 V2 lanserades i maj 2012, och är av generation Ivy Bridge. Den är 4 kärnor (och utan hyper-threading) och har ungefär samma prestanda som en i5-3470. Jag tvivlar starkt på att den kan driva ett modernt 3D-spel med tillfredsställande prestanda. Vill du dessutom ha VR bör du se efter något betydligt nyare.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk

Räcker min dator för FS2020

Skrivet av oooskar:

Nu kan jag i och för sig inget om MS Flight Simulator 2020, men processorn Xeon E3-1220 V2 lanserades i maj 2012, och är av generation Ivy Bridge. Den är 4 kärnor (och utan hyper-threading) och har ungefär samma prestanda som en i5-3470. Jag tvivlar starkt på att den kan driva ett modernt 3D-spel med tillfredsställande prestanda. Vill du dessutom ha VR bör du se efter något betydligt nyare.

Jag talade med grabbarna på Alina och de kom fram till att en dator med minimikrav skulle kosta 8000 kr. För bra prestanda får man räkna med minst 20000 kr. Det är knappast värt det. Det går ju att köra på skärmen i 2d. Det har ju sina fördelar.
Mycket enklare att komma åt reglagen tex. En medelväg kan vara att köra Virtual desktop i 2D. Det ger en mera realistisk illusion även om skärpan på instrumenten kunde vara bättre även då.
Min dator funkar ju faktiskt med allt satt på lägsta nivå. Jag skickar med en videosnutt. Den ser väl rätt ok ut.
I headsetet blir skärpan betydligt sämre tyvärr men det rycker ju i alla fall inte nämnvärt.

https://www.youtube.com/shorts/PIDecS2PLNA