Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Microsoft skannar innehåll i lösenordsskyddade zip-filer

Permalänk
Medlem

Jag längtar efter dagen då vår internetkommunikation räknas till brevhemligheten.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Kanske dags att sluta med att skicka lösenord i klartext genom Microsofts tjänster:
https://www.techradar.com/news/microsoft-is-searching-within-...

"Another researcher, Kevin Beaumont, said the company scans files not just stored in SharePoint, but everywhere in its Microsoft 365 cloud services, adding that there are multiple methods of peeking into password-protected archives. One way, it seems, is to scan the contents of the email itself, for potential passwords. Sometimes, people mailing .ZIP archives to one another will share the password in the body of the email."

Låter smått absurt om Microsoft sniffar upp lösenord bland epost för att sedan scanna bifogade zip-filer.

Jag är glad att jag börjat ta avstånd från Microsofts produkter, men det känns som att många användare och företag litat lite väl mycket på Microsoft genom åren.

Snart kommer funktioner i Windows för att scanna av fönster med OCR-teknik och AI för att förbättra användarupplevelsen, men jag är rädd att även detta kommer missbrukas av Windows.

Vem behöver keyloggers, när Microsoft redan vet och ser allt som sker på din skärm?