Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Ny lön: 26.250 -> 27.450 , så 1200 i påslag iår
Jämfört med 370kr som man fick förra året.

Jobbar som undersköterska.

Förstår inte det här med undersköterska/sjuksköterska. Ser annonser överallt att dom erbjuder typ 65k? Eller är det enbart sjuksköterskor?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Förstår inte det här med undersköterska/sjuksköterska. Ser annonser överallt att dom erbjuder typ 65k? Eller är det enbart sjuksköterskor?

Det är SSK, vi hade 7 st uppsägning förra året.
Och nu i sommar gick kommunen ut med att dom söker en sommar SSK , erbjuder 450kr timmen om ja inte minns fel.

Dessa löner är för att täcka sommaren då det är sån brist på SSK.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Det är SSK, vi hade 7 st uppsägning förra året.
Och nu i sommar gick kommunen ut med att dom söker en sommar SSK , erbjuder 450kr timmen om ja inte minns fel.

Dessa löner är för att täcka sommaren då det är sån brist på SSK.

Aha okej, så det är ingen lön man kan få fast så att säga, utan bara under en begränsad tid när dom behöver folk?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Aha okej, så det är ingen lön man kan få fast så att säga, utan bara under en begränsad tid när dom behöver folk?

japp oftast för att dom ska skjuta på semestern.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Aha okej, så det är ingen lön man kan få fast så att säga, utan bara under en begränsad tid när dom behöver folk?

Ja precis, sån lön får man bara om man jobbar på de ställen som håller på att gå åt skogen, gör gärna tre personers jobb och riskerar att bli omflyttad hela tiden

Permalänk

Yrke: Konsult (IT-tekniker, har hand om nätverk, datorer, mobiler, printar mm) 900+ användare
Lön: 25 500
Ålder: 28 år
Erfarenhet: 2 år
Utbildning: YH till viss del

Ingångs lön: 24 000 konsult
år 1: 25 000 konsult
år 2: 25 500 konsult (aktuell ändring för detta året 1%)

Fick mer uppgifter redan innan år 1 var slut som gjorde att jag gör mer än andra och stöttar andra kontor inom ett visst område och kollegorna som är närmst är förvånade över hur lågt jag har då jag gör så mycket och mycket som jag egentligen inte har ansvar för.

Känner verkligen som man ska byta jobb då det känns som jag är värd mer (vet inte hur mycket konsultbolaget tar för mig).

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderFrames:

Yrke: Konsult (IT-tekniker, har hand om nätverk, datorer, mobiler, printar mm) 900+ användare
Lön: 25 500
Ålder: 28 år
Erfarenhet: 2 år
Utbildning: YH till viss del

Ingångs lön: 24 000 konsult
år 1: 25 000 konsult
år 2: 25 500 konsult (aktuell ändring för detta året 1%)

Fick mer uppgifter redan innan år 1 var slut som gjorde att jag gör mer än andra och stöttar andra kontor inom ett visst område och kollegorna som är närmst är förvånade över hur lågt jag har då jag gör så mycket och mycket som jag egentligen inte har ansvar för.

Känner verkligen som man ska byta jobb då det känns som jag är värd mer (vet inte hur mycket konsultbolaget tar för mig).

Inte orimligt med 40k med sådana uppgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte orimligt med 40k med sådana uppgifter

Håller med. Du behöver omförhandla din lön eller byta arbetsgivare.

Permalänk
Skrivet av Aeshu:

Håller med. Du behöver omförhandla din lön eller byta arbetsgivare.

Då är det inte förvånande att en av mina kollegor tyckte att jag hade jätte lågt 😐

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte orimligt med 40k med sådana uppgifter

Skrivet av Aeshu:

Håller med. Du behöver omförhandla din lön eller byta arbetsgivare.

Skrivet av ThunderFrames:

Då är det inte förvånande att en av mina kollegor tyckte att jag hade jätte lågt 😐

Beror ju lite på var i landet vi befinner oss. Är vi i Stockholm eller Haparanda?

Men ja det låter onekligen som du förtjänar åtminstone 30+.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Beror ju lite på var i landet vi befinner oss. Är vi i Stockholm eller Haparanda?

Men ja det låter onekligen som du förtjänar åtminstone 30+.

Söder om Stockholm/Göteborg, finns en hel del jobb tillgängliga arbeten inom området så kan bli lätt att få annat jobb i värsta fall det inte går att omförhandla

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderFrames:

Söder om Stockholm/Göteborg, finns en hel del jobb tillgängliga arbeten inom området så kan bli lätt att få annat jobb i värsta fall det inte går att omförhandla

Såg nu att det står Blekinge. Det handlar väl snarare om att lönen ibland speglar levnadskostnader

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Löneförhöjning!

Yrke: VD-assistent
Erfarenhet: 5 år
Lön: 36,500 Brutto (Innan löneförhöjning)
Lön: 38,690 Brutto (Efter löneförhöjning)
Utbildning: statsvetenskap + strö kurser i ekonomi
Plats: Stockholm

Förmåner: Friskvårds på 5k om året, eget företagskort, lunch på jobbet och ibland middagar med externa parter eller internt event.
Resor till och från, hotellen, events osv. Bonus varje år vilket jag inte visste om att jag skulle få p.g.a. min yrkestitel

Nackdelar: Varierande timmar, svårt att planera vardagen ibland, du ska kunna nås på tele nästan hela tiden så det där med partner är lite av ett problem :/ Folk som är "tippar på sina tår" för att jag är chefens assistent.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

Varje hopp har inneburit byte av tjänst men inom samma företag. Är väldigt nöjd med löneutvecklingen och möjligheterna till att utvecklas inom företaget.

*Edit 36 år, ingen nämnvärd utbildning

År 1 21500
År 2 28000
År 4 33000
År 5 38500
År 5 60000

Poetiskt att senaste höjningen är hela din ingångslön!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XfanX:

Löneförhöjning!

Yrke: VD-assistent
Erfarenhet: 5 år
Lön: 36,500 Brutto (Innan löneförhöjning)
Lön: 38,690 Brutto (Efter löneförhöjning)
Utbildning: statsvetenskap + strö kurser i ekonomi
Plats: Stockholm

Förmåner: Friskvårds på 5k om året, eget företagskort, lunch på jobbet och ibland middagar med externa parter eller internt event.
Resor till och från, hotellen, events osv. Bonus varje år vilket jag inte visste om att jag skulle få p.g.a. min yrkestitel

Nackdelar: Varierande timmar, svårt att planera vardagen ibland, du ska kunna nås på tele nästan hela tiden så det där med partner är lite av ett problem :/ Folk som är "tippar på sina tår" för att jag är chefens assistent.

Mvh

Låter ganska lågt? Speciellt för Stockholm men du kanske värderar detta jobb högt för att senare göra ett större hopp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Yrke: Informationssäkerhet
Erfarenhet: < 2 år
Lön: 50,000
Utbildning: Systemvetenskap (ej examen)

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Durham eller? I så fall ligger det väl prismässigt bra mycket närmare Kalifornien än Alabama.

Charlotte. Hade ingen aning om att Durham är dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Låter ganska lågt? Speciellt för Stockholm men du kanske värderar detta jobb högt för att senare göra ett större hopp

Hej,

Det är lite lågt (ja) för att vara Stockholm

Men saken är att den chefen jag supporter är inte så pass "högt" uppsatt. Det är inte så att jag hjälper VD på bolaget därav lönen.
Men bonusen, all mat jag får på jobbet och andra förmåner gör att jag inte behöver spendera mycket pengar privat (köpa och laga maten hemma som ett exempel)

Fast jag har också fått något annat erbjudande med högre lön men jag nöjer mig än så länge. Jag lär mig något nytt på jobbet och jag trivs med mina kollegor.

Jag har också skrivit nämnt att jag har 5 års erfarenheter av att vara VD-assistent men nu i efterhand så är det för att jag också har jobbat som administratör och receptionist där jag ibland fick hjälpa höga chefer osv. Om vi bara räknar VD-assistent åren så är det cirka 2.5 år

Återkom gärna om du har fler frågor & funderingar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Kör samma upplägg, provisionsbaserad lön.

Enkelt sagt så bygger man upp en liten buffert i företaget så man kan konsekvent ta ut en viss månadslön. Öppnar upp till mer semester om man vill prioritera det också. Har haft vänner som haft uppåt 7-8 veckor om året.
Jag lägger kanskeca 80% av mina intäkter på lön och förmånsbil, resten sparar jag om jag blir utan uppdrag eller behöver köpa arbetsrelaterade saker eller nya däck till bilen.

Just nu har jag lagt om min pension också så blir över dubbla inbetalningen rakt in på Nordnet (i något pensionskonto) så jag kan köpa aktier och fonder för pensionspengarna.

Nu var det länge sedan jag tittade på annat än än att köra helt eget, men hur hanteras dessa "potter" över årsskiften rent juridiskt/bokföringsmässigt? Så länge företaget går bra och alla är vänner är det väl fine men om man antingen blir ovänner och/eller att företaget börjar gå dåligt, då är det så klart lite mer intressant om de pengar en viss person tjänat in verkligen tillhör den personen. Och hur hanterar man det faktiska ägande skapet av datorer och annat som köps in, borde vara lite svårt att direktavskriva inköp för flera miljoner per år även om det så klart til viss del kan hantears genom att man "glömmer bort" utrustning som köpts för pottpengar.

Och hur gör man med aktieutdelningen, många verkar helt glömma bort detta och vilket förmånligt sätt det är att ta ut pengar ur ett företag jämfört med lön, och jag får känslan av att många ger bort mer än dom kanske tror när man bidrar med en hög lönekostnad (= större utdelningsutrymme) samtidigt som man ger bort just sin egen del av samma utdelning. I ett produktbolag etc med hög initial kostnad etc är det väl rimligt kanske där ägarna tagit en större risk, men de flesta konsultbolag tenderar att vara det omvända med obefintliga kostnader annat än för personal. Går det bra så går det väldigt bra, går det dåligt så sparkar man personalen utan uppdrag och kostnaderna är borta.'

Tillägg, därmed inte sagt att detta måste vara dåligt i sig totalt sett. Helanställd, halvanställd och egen företagare har alla sina för- och nackdelar så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nu var det länge sedan jag tittade på annat än än att köra helt eget, men hur hanteras dessa "potter" över årsskiften rent juridiskt/bokföringsmässigt? Så länge företaget går bra och alla är vänner är det väl fine men om man antingen blir ovänner och/eller att företaget börjar gå dåligt, då är det så klart lite mer intressant om de pengar en viss person tjänat in verkligen tillhör den personen. Och hur hanterar man det faktiska ägande skapet av datorer och annat som köps in, borde vara lite svårt att direktavskriva inköp för flera miljoner per år även om det så klart til viss del kan hantears genom att man "glömmer bort" utrustning som köpts för pottpengar.

Och hur gör man med aktieutdelningen, många verkar helt glömma bort detta och vilket förmånligt sätt det är att ta ut pengar ur ett företag jämfört med lön, och jag får känslan av att många ger bort mer än dom kanske tror när man bidrar med en hög lönekostnad (= större utdelningsutrymme) samtidigt som man ger bort just sin egen del av samma utdelning. I ett produktbolag etc med hög initial kostnad etc är det väl rimligt kanske där ägarna tagit en större risk, men de flesta konsultbolag tenderar att vara det omvända med obefintliga kostnader annat än för personal. Går det bra så går det väldigt bra, går det dåligt så sparkar man personalen utan uppdrag och kostnaderna är borta.'

Tillägg, därmed inte sagt att detta måste vara dåligt i sig totalt sett. Helanställd, halvanställd och egen företagare har alla sina för- och nackdelar så klart.

Jag kan inte svara på alla dina frågor men oftast på provisionsbaserade konsultbolag så har man ett eget kostnadsställe i bokföringen som alla inkomster och utgifter bokförs på. Man kan då väldigt enkelt urskilja vad som är mitt och ditt. Vad gäller inköp av datorer och annan utrustning brukar man ha ett pristak så att det går skriva av direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claews:

Yrke: Drifttekniker
Lön: 41 000kr/mån (efter årets lönerevision)
Erfarenhet: 7.9 år
Utbildning: YH (2år) Datornätverk
Förmåner: 3000kr/år i friskvård
Ålder: 29

Hade bra löneutveckling i början av karriären men har börjat stanna av. Misstänker att de beror på kommunstorleken. Jag har börjat fundera på att gå över till utvecklare eller roll med mindre operativt arbete.

Uppdatering på plats

Yrke: IT-Konsult
Lön: 46 000kr/mån
Erfarenhet: 9 år
Utbildning: YH (2år) Datornätverk
Förmåner: 3000kr/år i friskvård + Träningskort
Ålder: 30

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Jag kan inte svara på alla dina frågor men oftast på provisionsbaserade konsultbolag så har man ett eget kostnadsställe i bokföringen som alla inkomster och utgifter bokförs på. Man kan då väldigt enkelt urskilja vad som är mitt och ditt. Vad gäller inköp av datorer och annan utrustning brukar man ha ett pristak så att det går skriva av direkt.

Bokföringen är ju dock, något förenklat, bara relevant under innevarnade bokslutsår. Kortsiktigt kan man väl bokföra det som en skuld till en anställd (typ som när man gjort ett privat utlägg) men osäker på i vilken mån det håller över bokslut. Som ägare kan man väl ha mer långsiktiga skulder, men det bygger väl då på att man gjort något kapitaltillskott osv. Bör dock sägas att jag inte är någon bokföringsexpert.

Permalänk
Skrivet av Ljunggrens:

Första anställning efter avslutad utbildning.

Utbildning: 2-årig YH-utbildning inom IT säkerhet
Erfarenhet: 0
Lön: 33 000 kr senare kommer jag arbeta i skift vilket tillför lönepådrag med 35%.
Roll: säkerhetsanalytiker/responder.
Ort: Malmö

Årets Lönerevision är klar så dags för uppdatering. Jag har nu gått till att jobba 8-17 så inget skifttillägg längre.

Utbildning: 2-årig YH-utbildning inom IT säkerhet
Erfarenhet: 1.5 år
Lön: 35 000 kr
Roll: säkerhetsanalytiker/ incident responder.
Ort: Malmö

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Yrke: Sommarjobb, främst ansvarig för 'day-to-day" hantering av en webshop, men kommer även programmera en del.
Lön: 150/timme + semesterersättning.
Ålder: 20 år
Erfarenhet: Typ 0 inom just det här, men har något relevant erfarenhet från tidigare jobb under de senaste 2 år.
Utbildning: Kandidat i Software Engineer (3/5 år av ett civilingenjörsutbildning).

Inte ett superbra lön, men tog jobbet då företaget och det som jag kommer jobba med verkar väldigt roligt och lärorikt, samt att jag vill få effärenhet inom industrin.

Permalänk
Medlem

Yrke: Programmerare
Lön: 36 000kr/mån
Erfarenhet: 2 år
Ålder: 26
Plats: Jönköping
Utbildning: 3 års högskola
Förmåner: 5000kr/år i friskvård, 2 fria klämdagar/år, får fritt välja utrustning (dator mm), årliga resor, kan arbeta hemifrån i princip hur mycket jag vill.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jobbar inom 3d-teknik. Ingen utbildning, inget gymnasie, 29k före skatt.

Visa signatur

To ride, shoot straight and speak the truth.

www.captainweirdo.com

Permalänk
Medlem

Jobbar i två småbolag med samma ägare.
Har hand om vår interna systemsupport ca ~50 anställda.
Driftar våra egna servrar i vmware och driver systemutveckligen i bolagen .

Yrke: IT-ansvarig
Lön: 40 000/mån
Erfarenhet: 11år, varav 4 år hos denna arbetsgivare.
Utbildning: Gymnasienivå
Förmåner: 1400kr/år friskvård, fri telefon och dator. Förmånsbil om jag väljer att ta ut en.
Ålder: 32

Permalänk
Medlem

Jobbar som CNC-operatör på en medelstor verkstad/fabrik med ca 170 anställda i en liten kommun.
Tjänar 31250 + 9000ob
Jobbar 32 timmar per vecka uppdelat på tre pass 8+12+12 (fre-sön)
Det ger en effektiv timlön på ca 300kr

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Börjar ploppa upp en hel del provionsbaserade konsultbolag. Är själv med i ett.

Får 80% av de som faktureras, så min lön blir ju baserad på timpriset från kunden.

De är högre risk helt klart men bra mycket bättre löner och förmåner en vanlig anställning med fast lön.

Jag kör också det, dock har jag "bara" 60% av det jag fakturerar. Jobbar inom "management" och känner mig väldigt nöjd med upplägget, ska jobba på att få upp min procent.

Skrivet av nickhe:

Japp men du kan ju inte göra så mycket om du inte kör eget.

Problemet med dessa är att de egentligen är konsultmäklare under ett annat namn, du bestämmer din egna lön etc.
Då är det bättre egentligen att köra eget, då de e 20% vs 0,7% som flesta konsultmäklare tar

Det kan nog skilja sig mycket från bolag till bolag. Jag själv behöver inte göra någon bokföring, skattebetalningar, fakturering mm. (jag menar alltså att någon annan sköter det på bolaget). Samtidigt har jag ett gäng riktigt goa kollegor att lära av, umgås med och få stöttning osv. Även en säljare som hjälper mig att hitta uppdrag.

En stor del är också likviditet, att man kan helt bortse från det. Bolaget har pengar och kan betala ut min lön i samma sekund fakturan skickas (eller även tidigare). Behöver inte vänta 90+ dagar på att kunden ska betala in pengarna från att fakturan går ut.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Yrke: Polis
Lön: 26500:- innan skatt
Erfarenhet: 2 år
Ålder: 28 år
Förmåner: Köra fort, slippa tänka på vad jag ska ha för kläder, hög lön osv.
Nackdelar: Inga

Yrke: Polis men numera polisinspektör med arbetsledning.
Lön: 40.200:-
Ålder 30
Förmåner: Vara chef är kul!
Nackdelar: Inte längre i den yttre verksamheten men fortfarande 3-skift ”inne”.

Nöjd ändå!