Det förekommer - fråga VW på vissa motorserie och med deras kamkedja... de var inte villiga att ta den kostnaden när det skedde trots att det luktade allt mer som seriefel och mest synd var det om de första som drabbades lagom utanför nybilsgarantin och fick betala fullt...
Nu antog jag inte att alla elbilar kommer ha lagerproblem med tiden - men vi får se när det har gått 5-10 år och bilarna passerat +15000 mil och till det alla nya elbilsmärken som ploppar upp med varierande kvalitet i sina drivkedjor - och också vem som tar räkningen när det sker (även om det skulle vara sällsynt) även efter leasing/förmåns-bils perioden och det händer hos beg-bils köparen efter att nybilsgarantin löpt ut.
bilmotorer må vara dyra när de rasar - men samtidigt finns det en rätt stor marknad av begagnade motorer med rimliga miltal från skrotade bilar som gör att reparationskostnaden kan dras ned en bit, sedan beror det också vad för biltillverkare och bilserie om man kan förvänta sig problem med motorer i förtid eller inte.
---
Problemet är också att 200 kilo mer i fordonsvikt ger exponentiellt högre däckskostnader, istället för 700 - 1000:- styck till en ICE-pendlarbil i golfklassen (även om golf idag inte är så små längre) så är det helt plötsligt 3-4000:- styck... - det kommer att synas på milkostnaden även med resonabla milantal på var uppsättning däck.
200 kg mer låter kanske inte så mycket men om en standad ICE-bil har tjänstevikt 1400 Kg och en i motsvarande storlek elbils tjänstevikt väger 1600 kg så ger det en kvot av 1.143 i viktskillnad och 1.143⁴ = 1.706 - dvs. viktökningen borde ge 1.7 ggr mer i vägslitage än fordonet med 1400 kilo.
200 kg extra vikt gör mycket och förmodligen också varför däcken ökar närmast exponentiellt i pris trots att tjänstevikten bara är 200 kg högre än dito ICE-bil i samma klass.
Tittar man på Tesla X så är det nästan 2.5 Ton, S 2150 kg, Y 1898 kg och modell 3 nära samma sak.
Min Corolla 2005 är tjänstevikten 1220 kg.
Om man hårddrar det Corolla 1220 kg - Tesla X 2338 kg (tog den lägre vikten för att vara snäll)
2338 / 1220 = 1.884 och så tar man detta med 4-potensen som som beskriver vägslitaget med ökade vikten, dvs. 1.884⁴ = 11.32 dvs. att en Tesla modell X borde betala 11.3 ggr mer i vägskatt för vägslitagedelen för sin nästan dubbla vikt än en corolla 2005 om den skall täcka sin kostnad i vägslitage för sin viktökning. Är det mindre än så, så är det subventionerat, precis som idag lastbilarna på personbilarnas bekostnad för vägnätet.
låter det grinigt? - det är skitnoga med vikterna på tex. järnvägstrafik i avseende rälsslitage och ballastnedmalning och varför poliser gör flygande besiktningar och väger lastbilar och böterna för överlast är jättedyra - och det är i grunden att vägslitaget ökar med 4-potensen med vikter precis som inom järnvägen.
En enda passage av en lagligt fullastad lastbil med släp sliter lika mycket på vägstrukturen som 75000 personbilars passage, och skulle alla bilar väga som en Tesla X så är man nere på 6,625 passage istället för 75000 passage för samma slitage.
Så länge andelen elbilar med genomsnittlig 200 kg ökad vikt gentemot motsvarande ICE-bilarna är en minoritet i vägnätet så är det ingen stor sak i jämförelse med tex belastningen från den sakta ökande mängden lastbilstrafik, men den dagen när det börja vara dominans med elbilar på vägnätet med genomsnitt 200 kg högre vikt än idag och inte minskar motsvarande (räknat som vägslitage) i mängden lastbilstrafik - ja då kommer det att märkas i att vägarna bli sämre snabbare och allt oftare underhållsarbete alternativ allt färre fordon per tid får passera.
Detta är nog en framtida het potatis som ingen riktigt vill ta i ännu...