Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Ja du, jag har ny El-bil (nästan ny då, har kört 1000 mil), men redan nu ser jag att mönsterdjupet är lite suspekt redan
och det verkar lågt, ultrabreda däck - men suspekt lite mönster kvar... och däcken kostar fan mig 15K

15k. Vilka priser. Då ingår fälgar hoppas jag och någon garanti? Tex klarar 5k mil eller något?
Jag tog bäst i test till min lilla bil och tyckte 4k med omkrägning, balansering och monteringblev lite dyrt. Speciellt med tanke på att jag betalade ungefär 3k för däck till volvon med större däck.
Det är inga elbilar. Finns elbils däck, måste man ha dessa på elbilar?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

15k. Vilka priser. Då ingår fälgar hoppas jag och någon garanti? Tex klarar 5k mil eller något?
Jag tog bäst i test till min lilla bil och tyckte 4k med omkrägning, balansering och monteringblev lite dyrt. Speciellt med tanke på att jag betalade ungefär 3k för däck till volvon med större däck.
Det är inga elbilar. Finns elbils däck, måste man ha dessa på elbilar?

Jag tror man kan använda normala däck, men eftersom det är breda fälgar så kostar ju dessa onekligen nåt, jag har samma erfarenhet som du kring med småbilar, min tidigare suzuki ignis hål 4.5 år på nya däck och dom var fortfarande som nya när jag bytte bil, och dom kostade kring 7000 (med fälgar och TPMS sensorer per vinter/sommardäck sätt).

Nu har jag googlat ihjäl mig kring däck till elbil och hur länge dom håller, folk är lite splittrad kring det, for det första handlar det om att elbilar accelerera ganska mkt. snabbare och det skapas extra mkt. friktion, några källor säger att elbilars däck slits ca. 20 procent mera än normala bilar, och andra säger att dom slits mindre, jag blir faktisk snor förvirrat.

Men man ska kanske också tänka på bilens vikt, klart en 3-4 tons elbil kommer att slita mycket på däcken det är ju ren fysik, men min Mazda Mx-30 väger faktisk inte så mkt. eftersom den är "bara" 1.7 ton. Min Suzuki bensinbil var under 900 kg.

Kollade just vad det skulle kosta med dom billigaste "goda" däck:

Ännu dyrare än jag hade trodd.

Uppdatering däck
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

15k. Vilka priser. Då ingår fälgar hoppas jag och någon garanti? Tex klarar 5k mil eller något?
Jag tog bäst i test till min lilla bil och tyckte 4k med omkrägning, balansering och monteringblev lite dyrt. Speciellt med tanke på att jag betalade ungefär 3k för däck till volvon med större däck.
Det är inga elbilar. Finns elbils däck, måste man ha dessa på elbilar?

Ja det finns EV däck, men inget man måste ha, skillnaden är att dom brukar vara mer ljuddämpade eftersom en EV är så mycket tystare i sig och sedan kan dom även vara lite förstärkta i sidorna.

Skrivet av JoOngle:

Jag tror man kan använda normala däck, men eftersom det är breda fälgar så kostar ju dessa onekligen nåt, jag har samma erfarenhet som du kring med småbilar, min tidigare suzuki ignis hål 4.5 år på nya däck och dom var fortfarande som nya när jag bytte bil, och dom kostade kring 7000 (med fälgar och TPMS sensorer per vinter/sommardäck sätt).

Nu har jag googlat ihjäl mig kring däck till elbil och hur länge dom håller, folk är lite splittrad kring det, for det första handlar det om att elbilar accelerera ganska mkt. snabbare och det skapas extra mkt. friktion, några källor säger att elbilars däck slits ca. 20 procent mera än normala bilar, och andra säger att dom slits mindre, jag blir faktisk snor förvirrat.

Men man ska kanske också tänka på bilens vikt, klart en 3-4 tons elbil kommer att slita mycket på däcken det är ju ren fysik, men min Mazda Mx-30 väger faktisk inte så mkt. eftersom den är "bara" 1.7 ton. Min Suzuki bensinbil var under 900 kg.

En elbil i sig sliter inte mer däck än en annan bil, det som avgör mycket är körstilen och eftersom en elbil har mer direkt kraft så lockar det många till att gasa lite extra.
Sen behöver vi ju inte överdriva tyngden, finns inga normala elbilar mellan 3 - 4 ton, SUV:ar brukar mer väl ligga mellan 2 - 2,5 som mest. Jämför man sen en ICE med samma modell som EV så brukar dom vara 2 - 300 kg tyngre, mer brukar det inte vara.
Så tyngden spelar inte så stor roll i slitaget mot en ICE.

Det som spelar roll i priset för däck till elbilar är väl att det är vanligare med både större och bredare däck vilket gör en hel del, skillnaden kan ligga på 1000 - 1500 kr/st bara man går upp en tum.

Permalänk
Medlem

TPMS sensorer är helt orimligt dyrt, bara för att få in trycket digitalt i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Sen behöver vi ju inte överdriva tyngden, finns inga normala elbilar mellan 3 - 4 ton

Nej du har delvis rätt, jag kollade lite sen, hade bare hörd att El-bilar som kan köra långt (vilken min Mazda MX-30 INTE kan) väger ganska mkt. pga. batterierna.

Sen finns det ju ganska tunga Elbilar:

GMC Hummer EV SUV EV 3x väger 4.2 ton.
Mercedes-Benz EQS SUV Maybach 680 väger 2.9 ton.
Volvo EX90 Twin Motor väger 2.8 ton.
BMW i7 M70 xDrive väger 2.7 ton.

I lågviktsklassen hittar vi t.ex:

Opel Corsa-e 50 kWh 1.5 ton.
Mini Cooper SE 135 kW bara 1.3 ton.
Dacia Spring Cargo med ynka 1 ton.
Citroën AMI Cargo bara 475 kg. wow...

Det är ju inte illa alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Kollade just vad det skulle kosta med dom billigaste "goda" däck:

https://i.imgur.com/ZzTuMq5.png

Ännu dyrare än jag hade trodd.

Det priset för 4 hjul (däck + fälg) är inte dyrt, iaf tycker inte jag det.
Tittar själv efter kompletta hjul till min kommande Q4, mellan 26 - 28K är vad jag hittar i 19" om man skall ha premiumdäck (vilket jag alltid brukar välja).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag vet att detta är lite svårt att förstå men det kan också vara så att det helt enkelt är olika. Jag kan inte träffa knappen för att blinka ur en rondell. Jag kan inte. DU kanske kan, men det betyder inte att det är bra.

Eller så blinkar du kanske inte ut ur rondeller?

Självklart är det olika?

Jag blinkar ut;) lyckas tajma det när ratten är uppochner med höger tumme.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Nej du har delvis rätt, jag kollade lite sen, hade bare hörd att El-bilar som kan köra långt (vilken min Mazda MX-30 INTE kan) väger ganska mkt. pga. batterierna.

Sen finns det ju ganska tunga Elbilar:

GMC Hummer EV SUV EV 3x väger 4.2 ton.
Mercedes-Benz EQS SUV Maybach 680 väger 2.9 ton.
Volvo EX90 Twin Motor väger 2.8 ton.
BMW i7 M70 xDrive väger 2.7 ton.

I lågviktsklassen hittar vi t.ex:

Opel Corsa-e 50 kWh 1.5 ton.
Mini Cooper SE 135 kW bara 1.3 ton.
Dacia Spring Cargo med ynka 1 ton.
Citroën AMI Cargo bara 475 kg. wow...

Det är ju inte illa alls.

Som jämförelse väger motsvarande ICE
Hummer 3 000 kg
Mercedes GLS Maybach 2 460kg
Volvo XC90 2 640kg
BMW 750 1 960kg
Så här egentligen bara Hummer som har ett enormt stort batteripaket på 1 400kg. Men då är det ju en rejält fläskig bil från början som inte är direkt aerodynamisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Rullade förbi två Ioniq 6 idag, tror det är första gången jag sett live. Smygtog ett par bilder.
Unik design, men kan nog inte säga att jag blev så förtjust

Det där var inte en vacker bakända. Märklig val av färg på plasten som gör att det ser ännu värre ut.

Permalänk
Medlem

Nu kommer den stora fråga, vad ska man byta bort i4an mot för bil härnäst? Det är säkert ett år bort eller så innan det blir dags men med leveranstiderna som råder och nya bilar kommer så kan det vara bra att börja scouta redan nu. Hade egentligen fått en Model S denna vecka eller så men den var för högljudd och obekväm jämfört med i4an så avbeställde den.

De jag har på radarn mest just nu är i5an eller Polestar 4, båda är väl en bit bort men kanske funkar att vänta på. Kanske kommer en i4 refresh också om ett år men det är lite tråkigt att ha samma bil två gånger i rad. Polestar 4 lockar väl för infotainmentsystem men komfort och ljudnivå är väl ett frågetecken just nu.

Vad för annat kan jag ha missat för skoj som kommer? Komfortabelt, tyst, ”premium interiör”, 0-100 på iaf 4,5 sekunder och inte sittställning som en SUV är väl vad jag letar efter. Infotainmentsystem är viktigt också även om jag lärt med leva med BMWs, föredrar Polestar/Tesla dock så det får man poäng för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu kommer den stora fråga, vad ska man byta bort i4an mot för bil härnäst? Det är säkert ett år bort eller så innan det blir dags men med leveranstiderna som råder och nya bilar kommer så kan det vara bra att börja scouta redan nu. Hade egentligen fått en Model S denna vecka eller så men den var för högljudd och obekväm jämfört med i4an så avbeställde den.

De jag har på radarn mest just nu är i5an eller Polestar 4, båda är väl en bit bort men kanske funkar att vänta på. Kanske kommer en i4 refresh också om ett år men det är lite tråkigt att ha samma bil två gånger i rad. Polestar 4 lockar väl för infotainmentsystem men komfort och ljudnivå är väl ett frågetecken just nu.

Vad för annat kan jag ha missat för skoj som kommer? Komfortabelt, tyst, ”premium interiör”, 0-100 på iaf 4,5 sekunder och inte sittställning som en SUV är väl vad jag letar efter. Infotainmentsystem är viktigt också även om jag lärt med leva med BMWs, föredrar Polestar/Tesla dock så det får man poäng för.

Ja, förutom i5 skulle jag titta på:

VW ID.7 (premium light)
Nio ET5/ET5 Orion (premium, pengar till förtryckarstat)
Audi A6/S6 e-tron (premium)
Ioniq 5 N (kanske??)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ta det lugnt, bara för att elbilen väger 200-300kg mer så slits inte däcker absurt mycket fortare.
Körde min förra bil, en betydligt tyngre diesel och det var inga problem alls med däcken efter 8000mil.

Det beror såklart helt på körstil, kör man som en rallyförare hela tiden, ja då får man byta däck oftare.

Vi kan inte heller haka upp oss på enstaka händelser, du får det att låta som att alla elbilar kommer få lagerhaverier efter 6000mil.
Är typ lika ”vanligt” som att en ICE skär ihop efter 6000mil.

Det förekommer - fråga VW på vissa motorserie och med deras kamkedja... de var inte villiga att ta den kostnaden när det skedde trots att det luktade allt mer som seriefel och mest synd var det om de första som drabbades lagom utanför nybilsgarantin och fick betala fullt...

Nu antog jag inte att alla elbilar kommer ha lagerproblem med tiden - men vi får se när det har gått 5-10 år och bilarna passerat +15000 mil och till det alla nya elbilsmärken som ploppar upp med varierande kvalitet i sina drivkedjor - och också vem som tar räkningen när det sker (även om det skulle vara sällsynt) även efter leasing/förmåns-bils perioden och det händer hos beg-bils köparen efter att nybilsgarantin löpt ut.

bilmotorer må vara dyra när de rasar - men samtidigt finns det en rätt stor marknad av begagnade motorer med rimliga miltal från skrotade bilar som gör att reparationskostnaden kan dras ned en bit, sedan beror det också vad för biltillverkare och bilserie om man kan förvänta sig problem med motorer i förtid eller inte.

---

Problemet är också att 200 kilo mer i fordonsvikt ger exponentiellt högre däckskostnader, istället för 700 - 1000:- styck till en ICE-pendlarbil i golfklassen (även om golf idag inte är så små längre) så är det helt plötsligt 3-4000:- styck... - det kommer att synas på milkostnaden även med resonabla milantal på var uppsättning däck.

200 kg mer låter kanske inte så mycket men om en standad ICE-bil har tjänstevikt 1400 Kg och en i motsvarande storlek elbils tjänstevikt väger 1600 kg så ger det en kvot av 1.143 i viktskillnad och 1.143⁴ = 1.706 - dvs. viktökningen borde ge 1.7 ggr mer i vägslitage än fordonet med 1400 kilo.

200 kg extra vikt gör mycket och förmodligen också varför däcken ökar närmast exponentiellt i pris trots att tjänstevikten bara är 200 kg högre än dito ICE-bil i samma klass.

Tittar man på Tesla X så är det nästan 2.5 Ton, S 2150 kg, Y 1898 kg och modell 3 nära samma sak.

Min Corolla 2005 är tjänstevikten 1220 kg.

Om man hårddrar det Corolla 1220 kg - Tesla X 2338 kg (tog den lägre vikten för att vara snäll)

2338 / 1220 = 1.884 och så tar man detta med 4-potensen som som beskriver vägslitaget med ökade vikten, dvs. 1.884⁴ = 11.32 dvs. att en Tesla modell X borde betala 11.3 ggr mer i vägskatt för vägslitagedelen för sin nästan dubbla vikt än en corolla 2005 om den skall täcka sin kostnad i vägslitage för sin viktökning. Är det mindre än så, så är det subventionerat, precis som idag lastbilarna på personbilarnas bekostnad för vägnätet.

låter det grinigt? - det är skitnoga med vikterna på tex. järnvägstrafik i avseende rälsslitage och ballastnedmalning och varför poliser gör flygande besiktningar och väger lastbilar och böterna för överlast är jättedyra - och det är i grunden att vägslitaget ökar med 4-potensen med vikter precis som inom järnvägen.

En enda passage av en lagligt fullastad lastbil med släp sliter lika mycket på vägstrukturen som 75000 personbilars passage, och skulle alla bilar väga som en Tesla X så är man nere på 6,625 passage istället för 75000 passage för samma slitage.

Så länge andelen elbilar med genomsnittlig 200 kg ökad vikt gentemot motsvarande ICE-bilarna är en minoritet i vägnätet så är det ingen stor sak i jämförelse med tex belastningen från den sakta ökande mängden lastbilstrafik, men den dagen när det börja vara dominans med elbilar på vägnätet med genomsnitt 200 kg högre vikt än idag och inte minskar motsvarande (räknat som vägslitage) i mängden lastbilstrafik - ja då kommer det att märkas i att vägarna bli sämre snabbare och allt oftare underhållsarbete alternativ allt färre fordon per tid får passera.

Detta är nog en framtida het potatis som ingen riktigt vill ta i ännu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Problemet är också att 200 kilo mer i fordonsvikt ger exponentiellt högre däckskostnader, istället för 700 - 1000:- styck till en ICE-pendlarbil i golfklassen (även om golf idag inte är så små längre) så är det helt plötsligt 3-4000:- styck... - det kommer att synas på milkostnaden även med resonabla milantal på var uppsättning däck.

200 kg extra vikt gör mycket och förmodligen också varför däcken ökar närmast exponentiellt i pris trots att tjänstevikten bara är 200 kg högre än dito ICE-bil i samma klass.

Det har inget med elbil vs ICE att göra, det har med storlek på bilen att göra och inget annat.
Däcken blir inte dyrare bara för att dom sitter på en elbil, däcken blir dyrare när dom går upp i storlek vare sig det är för elbil eller ICE.
Att elbilar idag generellt är större beror på att det är det segmentet man börjat med när det gäller elbil, mindre elbilar i golfklassen är på väg i större antal.
Så om man jämföra däck för golfklassen med en bil i storlekssegment över är det inte konstigt att det blir dyrare, men även det är samma oavsett drivmedel.
Däcken som används av elbilar är samma som används av ICE, sen har det kommit speciella EV däck som då är isolerade invändigt för att matcha elbilens i övrigt tysta gång, men det är en helt annan sak och man behöver inte använda sådana.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns elbils däck, måste man ha dessa på elbilar?

De finns, nej man måste inte ha dem, men det kan vara en fördel att välja ett sådant då vissa egenskaper är förändrade i elbilsdäcket. Förutom att de tenderar att ha lägre rullmotstånd och ljudnivå än ett motsvarande standarddäck så är sidoväggarna också starkare byggda, för att bättre hantera elbilars generellt proportionerligt något högre vikt och även högre vridmoment.

Starkare däckssidor ger mindre krängningar i sidled vid undanmanövrar och liknande, dvs bättre väghållning. Dessutom, friskt stampande med högerfoten med en vridstark elmotor får däckssidorna på ett standarddäck att radialt flexa, vilket orsakar intern friktion med tillhörande värmeutveckling, vilket är obra för däcket i längden. Elbilsdäcket är konstruerat att motverka detta fenomen.

Skrivet av JoOngle:

Men man ska kanske också tänka på bilens vikt, klart en 3-4 tons elbil kommer att slita mycket på däcken det är ju ren fysik, men min Mazda Mx-30 väger faktisk inte så mkt. eftersom den är "bara" 1.7 ton.

De flesta cancerfordon ligger idag på 1.5+ ton, detta pga krocksäkerhetskraven är mycket högre ställda idag och passiva och aktiva krockskydd höjer fordonets vikt. Samtidigt är elbilar inte nödvändigtvis särskilt mycket tyngre än ett cancerfordon, Tesla Model 3/Y ligger nära sina respektive konkurrenter i vikt, och skillnaderna lär minska än mer över tid. Om omtalade förbättringar av energidensitet som det lockats om infinner sig inom ett par år så kan batteripacken skäras ned med upptill ett par hundra kilo i vikt med bibehållen räckvidd. Då kommer det inte längre att finnas någon substantiell skillnad i fordonsvikt, kanske till och med att elbilen har ett visst övertag om den är mer effektivt konstruerad än idag (vilket också är något vi lär få se framöver.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Ja, förutom i5 skulle jag titta på:

VW ID.7 (premium light)
Nio ET5/ET5 Orion (premium, pengar till förtryckarstat)
Audi A6/S6 e-tron (premium)
Ioniq 5 N (kanske??)

Juste, Audi A6 E-etron kommer ju också, frågan är väl storleken på ID.7, rädd att de blir rätt breda faktiskt men man får väl hoppas.

Har varit och kikat på Nio ET5 osv men tycker den är rätt plastig på insidan, hela dörrsidorna är hårdplast osv. Om Ioniq 5 N baserar sig på Ioniq 5 inredningsmässigt går den bort av samma anledning plus att jag inte gillar operativet alls i dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Juste, Audi A6 E-etron kommer ju också, frågan är väl storleken på ID.7, rädd att de blir rätt breda faktiskt men man får väl hoppas.

Har varit och kikat på Nio ET5 osv men tycker den är rätt plastig på insidan, hela dörrsidorna är hårdplast osv. Om Ioniq 5 N baserar sig på Ioniq 5 inredningsmässigt går den bort av samma anledning plus att jag inte gillar operativet alls i dem.

Tror inte ID7 är bredare än en Tesla modell S, den är iaf kortare.
Men den gör inte 0 - 100 på mer än 7 sec

Audi A6/S6 är nog trevligare val, den baseras på den nya PPE plattformen som är en 800V plattform.
https://electrichasgoneaudi.net/models/a6-e-tron/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tror inte ID7 är bredare än en Tesla modell S, den är iaf kortare.
Men den gör inte 0 - 100 på mer än 7 sec

Audi A6/S6 är nog trevligare val, den baseras på den nya PPE plattformen som är en 800V plattform.
https://electrichasgoneaudi.net/models/a6-e-tron/

Ja, vill dock ha något som är kring 1,9m brett som max tror jag så frun inte behöver jobba så mycket i garaget.

Ja jag föredrar nog Audi före VW rent designmässigt också men den är nog tyvärr för bred om den är 1,96 meter bred.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Rullade förbi två Ioniq 6 idag, tror det är första gången jag sett live. Smygtog ett par bilder.
Unik design, men kan nog inte säga att jag blev så förtjust

Har också sett några i trafiken nu. Mitt intryck är lite samma som för Ioniq 5, att grunddesignen är riktigt bra men att de fallerar i detaljerna. Silvermålad plast som ser ut som den kommer från typ förpackningen till en vattenpistol från Jula eller liknande passar sig inte på en bil speciellt inte en för över en halvmiljon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Juste, Audi A6 E-etron kommer ju också, frågan är väl storleken på ID.7, rädd att de blir rätt breda faktiskt men man får väl hoppas.

Har varit och kikat på Nio ET5 osv men tycker den är rätt plastig på insidan, hela dörrsidorna är hårdplast osv. Om Ioniq 5 N baserar sig på Ioniq 5 inredningsmässigt går den bort av samma anledning plus att jag inte gillar operativet alls i dem.

Taycan refresh kanske också är ett alternativ beroende på vad dom gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Taycan refresh kanske också är ett alternativ beroende på vad dom gör?

Ja det är väl främst storleken som stoppar där, sen är den nog lite dyrare än vad jag kan sälja in till frun också :p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja det är väl främst storleken som stoppar där, sen är den nog lite dyrare än vad jag kan sälja in till frun också :p.

Hade du inte haft en Model S tidigare och även beställt en ny som du avboka?

Iaf så är model S både bredare och dyrare än dom modellerna som nämnts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hade du inte haft en Model S tidigare och även beställt en ny som du avboka?

Iaf så är model S både bredare och dyrare än dom modellerna som nämnts.

Jo men en anledning (av många) till varför vi inte har en Model S nu är storleken, inte omöjligt att ha den storleken men hellre mindre bred då frun tyckte den Model S vi hade var lite klumpig att parkera. Taycan är dessutom mycket dyrare än en Model S, vi hade fått en LR för dryg miljon och en Taycan 4S med vettig spec hamnar kring 1,5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jo men en anledning (av många) till varför vi inte har en Model S nu är storleken, inte omöjligt att ha den storleken men hellre mindre bred då frun tyckte den Model S vi hade var lite klumpig att parkera. Taycan är dessutom mycket dyrare än en Model S, vi hade fått en LR för dryg miljon och en Taycan 4S med vettig spec hamnar kring 1,5.

Model S startar idag på 1,2 milj och Taycan startar på 1 milj, give or take.
Sen visst, skall man utrusta Taycan med det mesta blir den dyrare, är väl samma då med Audi GT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jo men en anledning (av många) till varför vi inte har en Model S nu är storleken, inte omöjligt att ha den storleken men hellre mindre bred då frun tyckte den Model S vi hade var lite klumpig att parkera. Taycan är dessutom mycket dyrare än en Model S, vi hade fått en LR för dryg miljon och en Taycan 4S med vettig spec hamnar kring 1,5.

Har själv varit inne på en Taycan som ersättare för vår Model 3. Tycker Taycan är en mycket trevlig bil, och även hyfsat praktisk i "sport turismo"-versionen, men förutom att bli lite större och tyngre än vad vi önskar (skulle kunna leva med det), så är det två showstoppers för mig som kvarstår (tidigare var det tre, innan Tesla öppnat upp SuC för alla); gillar inte att laddintaget är placerat precis vid vänsterdörren (blir extremt svårt att snabbladda på Tesla SuC, men även en del andra ställen) samt att den inte har one-pedal-driving, som är ett baskrav för mig gällande alla elbilar som vi köper. Kan leva utan många andra finesser, tex. auto-hold (även om jag verkligen gillar det), men one-pedal-driving är något som jag inte tycker är att köra elbil utan. Förstår att inte alla gillar det, men för mig så är det nästan essensen av att köra en elbil.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Model S startar idag på 1,2 milj och Taycan startar på 1 milj, give or take.
Sen visst, skall man utrusta Taycan med det mesta blir den dyrare, är väl samma då med Audi GT.

Ju men en bas taycan har knappt någon utrustning så pm mam vill lägga till det som Tesla har som standard så blir det nog runt 400000kr bara i utrustning.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ju men en bas taycan har knappt någon utrustning så pm mam vill lägga till det som Tesla har som standard så blir det nog runt 400000kr bara i utrustning.

Jo, har till och från pillar i konfiguration att beställa en Taycan. Även om det främst faller på två andra saker än pris (de tidigare inlägg), så bara för att få till alla vettiga basfunktioner som jag vill ha så ökar priset från under en mille till ca 1,5 (då är det bara saker som man förväntar sig på en modern bil, och inget bling).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har själv varit inne på en Taycan som ersättare för vår Model 3. Tycker Taycan är en mycket trevlig bil, och även hyfsat praktisk i "sport turismo"-versionen, men förutom att bli lite större och tyngre än vad vi önskar (skulle kunna leva med det), så är det två showstoppers för mig som kvarstår (tidigare var det tre, innan Tesla öppnat upp SuC för alla); gillar inte att laddintaget är placerat precis vid vänsterdörren (blir extremt svårt att snabbladda på Tesla SuC, men även en del andra ställen) samt att den inte har one-pedal-driving, som är ett baskrav för mig gällande alla elbilar som vi köper. Kan leva utan många andra finesser, tex. auto-hold (även om jag verkligen gillar det), men one-pedal-driving är något som jag inte tycker är att köra elbil utan. Förstår att inte alla gillar det, men för mig så är det nästan essensen av att köra en elbil.

CCS-porten sitter väl på passagerarsidan, dvs höger i Sverige, på Taycan? Och AC på båda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Jo, har till och från pillar i konfiguration att beställa en Taycan. Även om det främst faller på två andra saker än pris (de tidigare inlägg), så bara för att få till alla vettiga basfunktioner som jag vill ha så ökar priset från under en mille till ca 1,5 (då är det bara saker som man förväntar sig på en modern bil, och inget bling).

Jag konfigurerade lite på skoj och trots att jag inte snålade landade det mer på 1,25 miljoner för en sport turismo. Nordic-paket, eluppvärmd ratt, 360 graders parkeringshjälp, bättre matrix-strålkastare, adaptive cruise, tresits baksäte och så. Sen finns det ju sjukt mycket tillval man kan göra, men det känns inte direkt superviktigt med solskydd i läder eller individualiserade instegslister i kolfiber exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

CCS-porten sitter väl på passagerarsidan, dvs höger i Sverige, på Taycan? Och AC på båda.

Jo, det stämmer. Är bara AC på vänstersidan, och CCS är på höger. Oavsett så tycker jag att placeringen framför framdörren är sämre än att ha den där bak som på normala elbilar.

Vår senaste hybrid (BMW) har sitt AC-intag på samma ställe som Taycan, och jag tycker det är himla dumt och opraktiskt. Nu snabbladdas vi ju inte vår hybrid, men blir ju verkligen ingen höjdare på Tesla SuC med den placeringen.

Så även om Tesla SuC nu öppnat upp (vilket tidigare var en showstopper för mig att välja annat än Tesla), så blir det ju extremt praktiskt svårt att ladda där med en sådan dum placering som på Taycan.

Även om fronten har sina problem i nordiska klimat (isbildning/snö på vintern), så är det ändå bättre än den nuvarande placeringen på Taycan skulle jag påstå.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen finns det ju sjukt mycket tillval man kan göra, men det känns inte direkt superviktigt med solskydd i läder eller individualiserade instegslister i kolfiber exempelvis.

Absolut. Något sådant hade jag aldrig tagit med.

Skall se om jag kan göra en ny konfiguration med dagens priser då de kanske ändrat sig något. Var under mitten på förra året som jag senast på det skall jag erkänna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/