Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Cupra har väl aldrig varit lågpris? Har väl stått för det "sportiga" inom VAG?

Prestandaversioner av Seat, men de fick för sig att göra det till ett eget märke för några år sedan, men det är väl organisatoriskt fortfarande under Seat.

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur det är med leveranstider på VW ID.4 GTX nu? 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Nån som vet hur det är med leveranstider på VW ID.4 GTX nu? 🙂

När jag frågade en säljare för 3 veckor sedan sa han ca 5-8 månader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperDuperKillen:

Cupra har väl aldrig varit lågpris? Har väl stått för det "sportiga" inom VAG?

Cupra stod för Seats sportigare modeller, men avknoppades till ett eget märke ganska nyligen. Ungefär som Polestar och Volvo. Cupra är dock inte ett eget märke riktigt lika mycket som Polestar är utan är fortfarande en del av Seat som i sin tur är en del av VAG. Men Seat är ju något av ett budgetmärke inom VAG, "sportig budget" men i alla fall, så Cupras position i hierarkin är något komplicerad.

Jämför man Cupra Born mot VW Id.3, som ju i väldigt mycket är samma bil, så har Born "sportigare" design, lite bättre känsla i inredningen och större skärm som standard, men den är också något billigare (här i alla fall, i andra länder är den inte sällan något dyrare). Men Id.3 är ju också väldigt mycket en basbil, gjord för att inte sticka ut utan vara ett acceptabelt och prisvärt val för så många som möjligt, lite som bubblan när den kom eller Golf idag, fast eldriven då. Id.3 har ju fått rätt mycket kritik för att inredningen inte lever upp till priset exempelvis, vilket Born inte heller gör riktigt men den är ju lite bättre där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

När jag frågade en säljare för 3 veckor sedan sa han ca 5-8 månader.

Ah okej, tack för infon!
Känns ju som det borde närma sig att min bil kommer snart då.
Väntar på min nya tjänstebil som är beställd sen November, ID.4 GTX (Top Sport Stolar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

När jag frågade en säljare för 3 veckor sedan sa han ca 5-8 månader.

NMånga som har beställt bilar med mycket extra tillägg i slutet av sommaren 2021 har börjat fått leverans nu så räkna med 1,5-2år om du ska en som är bra utrustad från fabrik.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

NMånga som har beställt bilar med mycket extra tillägg i slutet av sommaren 2021 har börjat fått leverans nu så räkna med 1,5-2år om du ska en som är bra utrustad från fabrik.

Låter extremt orimligt att det skulle vara samma leveranstid närmaste 2 åren som det varit de tidigare 2 åren, vi vet att nyförsäljningen minskat på grund av ekonomiska effekter, vi vet också att produktionstakten ökat iom öppning av nya fabriker för ID4 och förbättring av komponentbrister. Tar väl lite tid att jobba ikapp backlogen såklart men det lär vara markant kortare leveranstid än vad som varit.

Skulle tro det gäller de flesta tillverkare framöver, så långa leveranstider vi sett lär inte vara normen längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Låter extremt orimligt att det skulle vara samma leveranstid närmaste 2 åren som det varit de tidigare 2 åren, vi vet att nyförsäljningen minskat på grund av ekonomiska effekter, vi vet också att produktionstakten ökat iom öppning av nya fabriker för ID4 och förbättring av komponentbrister. Tar väl lite tid att jobba ikapp backlogen såklart men det lär vara markant kortare leveranstid än vad som varit.

Skulle tro det gäller de flesta tillverkare framöver, så långa leveranstider vi sett lär inte vara normen längre.

Pappas ID4 tog från beställning till leverans ca 3 månader. Lär gå snabbare och snabbare, såvida man inte råkar få till en olycklig kombination, men de riskerna lär säljaren kunna informera om.

Men jag skulle inte rekommendera någon att beställa en ID4 GTX. Tesla Model Y är bättre på alla punkter. Skulle vara att man bor långt från ett serviceställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Låter extremt orimligt att det skulle vara samma leveranstid närmaste 2 åren som det varit de tidigare 2 åren, vi vet att nyförsäljningen minskat på grund av ekonomiska effekter, vi vet också att produktionstakten ökat iom öppning av nya fabriker för ID4 och förbättring av komponentbrister. Tar väl lite tid att jobba ikapp backlogen såklart men det lär vara markant kortare leveranstid än vad som varit.

Skulle tro det gäller de flesta tillverkare framöver, så långa leveranstider vi sett lär inte vara normen längre.

Verkar dock vara så att långa leveranser är det som gäller om ska beställa VW elbil kolla bara ID4 gruppen på facebook många som tar leverans nu som beställde för snart 2 år sen. Om man vill ha bilen snabbt så är Tesla de ända valet just nu.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Ser att många bilar fortfarande har lång leveranstid. Betyder det att man borde vara ute i väldigt god tid med en beställning om ens nuvarande leasning börjar närma sitt slut? Nu har jag visserligen fortfarande 2 år kvar på min, och det är min första leasing, så är lite osäker på rutinerna.

Vill ju helst inte gå flera månader utan bil, utan tanken är väl att kunna lämna tillbaka sin nuvarande och hämta ut en ny samma dag.

Permalänk
Skrivet av Felixark:

NMånga som har beställt bilar med mycket extra tillägg i slutet av sommaren 2021 har börjat fått leverans nu så räkna med 1,5-2år om du ska en som är bra utrustad från fabrik.

Behöver inte vara mycket tillvalsutrustning ens. Kollegan som beställde standard ID4 GTX med metallic och drag september 2021 hämtar den nästa vecka. Fick själv vänta 16 månader på min Enyaq innan leverans. Nybeställningar idag borde gå betydligt snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustengrodslukare:

Behöver inte vara mycket tillvalsutrustning ens. Kollegan som beställde standard ID4 GTX med metallic och drag september 2021 hämtar den nästa vecka. Fick själv vänta 16 månader på min Enyaq innan leverans. Nybeställningar idag borde gå betydligt snabbare.

Varför skulle det vara kortare leveranstid om man beställer idag ?

Om din kollega som beställde i september -21 får sin nästa vecka betyder det väll att alla som beställer idag hamnar i sist i den långa kön eftersom att dom fortfarande inte är klara med beställningarna från -21 än så länge sen så ska det ju bygga alla bilar som var beställde -22 och framåt innan dom beställer idag får deras byggd.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Om det är Bridgestone-däcken från fabrik så är de ökänt usla. Håller knappt en säsong. Inte hört att folk klagar på bullret i dom men samtidigt har väl folk olika tolerans för buller... Slitaget är däremot alls överens om.

Vilken modell av Bridgestone däck är det som de skickar med från fabrik? Köpte en Skoda och den hade Bridgestone men de hade mer än 5 mm vid leverans, kan det skilja sig mellan märkena inom VAG undrar man ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Hade man köpt den så hade det varit illa men vid privatleasing så är det väl sak samma, snarare positivt om man vill köpa loss den. (Då de går på marknadsvärdet vid periodens slut). 3 års värdeminskning jämfört med när den kostade 200k mer blir ju 200k mindre i utköpspris som jag fattar det.

Exakt.

Skall man fortsätta med leasing och byta till ny leasingelbil när perioden är slut, så är det ju bara positivt om priserna gått ner, för då får man ju lägre förmånsvärden, och då mindre pengar som betalas i skatt.

Skall man istället välja att köpa ut elbilen, och ta över och äga den privat, så är det ju också en fördel om marknadspriserna är lägre (både i förhållande till leasinbolagen, och även i förhållande till skatteverket).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Om det är Bridgestone-däcken från fabrik så är de ökänt usla. Håller knappt en säsong. Inte hört att folk klagar på bullret i dom men samtidigt har väl folk olika tolerans för buller... Slitaget är däremot alls överens om.

Aj då. Har Bridgeston från fabrik på vår elbil från Mini (BMW). Trist om de håller så kort!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Cupra har väl aldrig varit lågpris? Har väl stått för det "sportiga" inom VAG?

Njae, Cupra var väl tidigare tänkt att vara det mer moderna/sportiga i jämförelse med SEAT, som i sig är ett lågprismärke inom VAG. Dock fortfarande väldigt budget med Cupra (=prisvärt), och det "sportiga" i praktiken är väldigt tveksamt (iaf. om man jämför deras elbilar med Tesla och Porsche). Inte ens versionen med e-boost upplever jag personligen som speciellt sportig, även om bättre och roligare än standard.

Men jämför man just med VW ID3 så var ju länge möjligt att köpa just en Cupra Born till ett lägre pris än ID3, och dessutom med något bättre och lite högre kvalitet på interiören.

Så hade jag varit tvungen att välja mellan ID3 och Born så hade jag helt klart gått för Cupra istället för VW.

På samma så om jag hade varit tvungen att välja mellan ID4 och Enyaq så hade jag troligen gått för Skoda istället för VW.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

De här med däcken är ju intressant då min Cupra Born har Goodyear däck trots att den kommer från samma fabrik som ID.3 och ID.4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Vilken modell av Bridgestone däck är det som de skickar med från fabrik? Köpte en Skoda och den hade Bridgestone men de hade mer än 5 mm vid leverans, kan det skilja sig mellan märkena inom VAG undrar man ju.

Vet inte exakt, tror de heter Turanza. Kan ju finnas många olika varianter. Tror dom brukar säga dom har runt 6mm från fabrik, men nöts väldigt fort.

Skrivet av martinot:

Aj då. Har Bridgeston från fabrik på vår elbil från Mini (BMW). Trist om de håller så kort!

Kan ju vara andra däck då det är en mindre bil. Gissar att ID4 och Enyaq kör nån SUV-variant.

Skrivet av bacardi_avt:

De här med däcken är ju intressant då min Cupra Born har Goodyear däck trots att den kommer från samma fabrik som ID.3 och ID.4.

Jo det är lite olika tydligen, vissa får Hankook bland ID4/Enyaq, vissa Pirelli har jag för mig. De ska hålla bättre än Bridgestone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Varför skulle det vara kortare leveranstid om man beställer idag ?

Om din kollega som beställde i september -21 får sin nästa vecka betyder det väll att alla som beställer idag hamnar i sist i den långa kön eftersom att dom fortfarande inte är klara med beställningarna från -21 än så länge sen så ska det ju bygga alla bilar som var beställde -22 och framåt innan dom beställer idag får deras byggd.

Men då förutsätter du för det första att produktionstakten för de senaste två åren kommer vara identiskt med de kommande två åren. Det är såklart inte omöjligt att det blir så, eftersom det är svårt att sia om framtiden, men det ter sig ganska orealistiskt att tillverkarna inte skulle lyfta ett enda finger för att få ordning på den komponentbrist som vi har haft de senaste åren. Att man skulle vara nöjd med att ha en leveranstid på 2 år och därmed inte försöka hitta och eliminera de flaskhalsar som uppstått. Om man lyckas eliminera några av dessa flaskhalsar torde produktionstakten kunna gå upp och man kan leverera fler bilar på kortare tid.

För det andra så har vi den senaste tiden gått in i en markant försämrad konjunktur. I sämre tider är det färre som unnar sig en helt ny bil, så storleken på "kön" torde vara betydligt mindre. Det är ju också så att ju längre leveranstid man har, desto högre är risken att folk hoppar av och köper en annan bil från någon som kan leverera snabbare (exempelvis Tesla). Så det skulle ju också kunna bli en massflykt från köade bilar som ännu inte gått i produktion och som gör att man kan fylla "nyare" beställningar med tidigare lagda ordrar, etc.

Så även om vi fortfarande har långa leveranstider, så känns det inte särskilt troligt att de är här för att stanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Verkar dock vara så att långa leveranser är det som gäller om ska beställa VW elbil kolla bara ID4 gruppen på facebook många som tar leverans nu som beställde för snart 2 år sen. Om man vill ha bilen snabbt så är Tesla de ända valet just nu.

Du läste alltså inte ett ord jag skrev när du upprepar samma argument igen? Med din logik så kan vi aldrig förvänta oss kortare leveranstider då framtiden måste vara exakt så som 2021-2023 var… Med din logik så kan man förvänta sig över 2 års leveranstid på en Model S också för det är så länge jag väntade på att Tesla ville leverera min bokning som jag la i början av januari 2021.

Vi vet att flera variabler ändrats som bör göra så att leveranserna går snabbare framöver än det gjort hittills, och det gäller nog större delen av marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du läste alltså inte ett ord jag skrev när du upprepar samma argument igen? Med din logik så kan vi aldrig förvänta oss kortare leveranstider då framtiden måste vara exakt så som 2021-2023 var… Med din logik så kan man förvänta sig över 2 års leveranstid på en Model S också för det är så länge jag väntade på att Tesla ville leverera min bokning som jag la i början av januari 2021.

Vi vet att flera variabler ändrats som bör göra så att leveranserna går snabbare framöver än det gjort hittills, och det gäller nog större delen av marknaden.

Det jag menade var att folk som beställde sep -21 får bilarna nu så då måste dom ju bygga alla beställningar från sep -21 tills nutid innan en kund som beställer idag kan få sin bil så leveranstiderna lär ju fortfarande vara långa eftersom att det ligger över ett år efter i produktionen sen så kanske det bygger bilarna snabbare nu. Men räkna med med ett halvår till ett år från beställning till leverans.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Vet inte exakt, tror de heter Turanza. Kan ju finnas många olika varianter. Tror dom brukar säga dom har runt 6mm från fabrik, men nöts väldigt fort.
Kan ju vara andra däck då det är en mindre bil. Gissar att ID4 och Enyaq kör nån SUV-variant.

Jo det är lite olika tydligen, vissa får Hankook bland ID4/Enyaq, vissa Pirelli har jag för mig. De ska hålla bättre än Bridgestone.

En kollega fick ut en Tiguan och fick ganska kvickt reklamera ett av däcken och tyckte att eftersom bilen knappt rullat något så är det bara ett däck som behöver bytas men då påtalade hans verkstad att mönsterdjupet på det däck som satt på vid leverans kontra det däck från samma tillverkare och modell som de hade tillgång till skiljde sig så pass att de behövde byta på båda sidor. Enligt verkstaden så satte tillverkaren på en snikversion av däcket vid leverans.
Jag har Turanza som nu är inne på sin fjärde säsong men jag måste nog haft tur för jag tycker inte de slits mer än de Continental jag hade på förra bilen. Men de slits båda snabbare än de Nokian som jag körde med innan å andra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Vilken modell av Bridgestone däck är det som de skickar med från fabrik? Köpte en Skoda och den hade Bridgestone men de hade mer än 5 mm vid leverans, kan det skilja sig mellan märkena inom VAG undrar man ju.

Turanza Eco heter skräpdäcken som kommer med 5 mm mönsterdjup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Turanza Eco heter skräpdäcken som kommer med 5 mm mönsterdjup.

Ah, då är det inte samma variant som jag fick med. Det förklarar ju varför jag inte riktigt känner igen det som beskrivs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Det jag menade var att folk som beställde sep -21 får bilarna nu så då måste dom ju bygga alla beställningar från sep -21 tills nutid innan en kund som beställer idag kan få sin bil så leveranstiderna lär ju fortfarande vara långa eftersom att det ligger över ett år efter i produktionen sen så kanske det bygger bilarna snabbare nu. Men räkna med med ett halvår till ett år från beställning till leverans.

Sedan kan det inte heller stämma att ID4 generellt har haft 2 års leveranstid. De påbörjade ju leverans för lite mer än 2 år sedan (vilket såklart också leder till en initial backlog, då beställningar strömmar in och produktionen inte går i full kapacitet). Jag hittade ett pressmeddelande från i somras där man pratade om 6 månaders leveranstid på ID4. Sen att det kan finnas vissa varianter som har haft längre leveranstider (AWD, etc.). Men att det rent generellt skulle vara runt 2 års leveranstid och därmed nästan 2 års produktion att ta ikapp stämmer ju bara inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

En kollega fick ut en Tiguan och fick ganska kvickt reklamera ett av däcken och tyckte att eftersom bilen knappt rullat något så är det bara ett däck som behöver bytas men då påtalade hans verkstad att mönsterdjupet på det däck som satt på vid leverans kontra det däck från samma tillverkare och modell som de hade tillgång till skiljde sig så pass att de behövde byta på båda sidor. Enligt verkstaden så satte tillverkaren på en snikversion av däcket vid leverans.
Jag har Turanza som nu är inne på sin fjärde säsong men jag måste nog haft tur för jag tycker inte de slits mer än de Continental jag hade på förra bilen. Men de slits båda snabbare än de Nokian som jag körde med innan å andra sidan.

Kan ju skilja rätt mycket från generation till generation. Kan tänka mig att det här är någon specialvariant av Turanza med lågt rullmotstånd och därmed en gummiblandning som inte håller måttet. Ska inte dra ner hela Bridgestone och alla däck de tillverkar, de enda jag vet är att just ID4 och Enyaq som levererat med Bridgestone-däck fått byta väldigt tidigt, och samma verkar ju kunna gälla Tiguan som du säger (om det nu är Bridgestone).

Edit: Såg precis att det redan besvarats att Turanza Eco är problem-däcket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Kan ju skilja rätt mycket från generation till generation. Kan tänka mig att det här är någon specialvariant av Turanza med lågt rullmotstånd och därmed en gummiblandning som inte håller måttet. Ska inte dra ner hela Bridgestone och alla däck de tillverkar, de enda jag vet är att just ID4 och Enyaq som levererat med Bridgestone-däck fått byta väldigt tidigt, och samma verkar ju kunna gälla Tiguan som du säger (om det nu är Bridgestone).

Edit: Såg precis att det redan besvarats att Turanza Eco är problem-däcket

Inte helt hundra men tror det var Continental i Tiguanfallet. De här däcken är bilvärldens motsvarighet till startpatroner och kassetter till skrivare, ett otyg man kunde varit utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Inte helt hundra men tror det var Continental i Tiguanfallet. De här däcken är bilvärldens motsvarighet till startpatroner och kassetter till skrivare, ett otyg man kunde varit utan.

Anledningen till det mindre mönsterdjupet är jagandet av rullmotstånd. Fenomenet är inte direkt nytt, men har nog accentuerats av elbilar (och laddhybrider) med hög effekt och dito vridmoment, kombinerat med olika varianter av lättrullande däck. Sedan är förhållandet inte rakt, eftersom däck kan slitas olika snabbt, allt annat lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Inte helt hundra men tror det var Continental i Tiguanfallet. De här däcken är bilvärldens motsvarighet till startpatroner och kassetter till skrivare, ett otyg man kunde varit utan.

Jo, det var precis min egna association. Trist om VAG, och förmodligen kanske andra tillverkare snart hänger på (om de inte redan gjort så), att börja med detta "fusket" att leverera däck med dåliga mönsterdjup redan från start.

Sammantaget sett så blir ju en sådan här dum trend, precis som man tyvärr hittar hos skrivartillverkare, både dyrare totalt för oss kunder, och totalt sämre för miljön. Bättre att skicka med riktiga produkter från början, än några som måste kastas/bytas väldigt snart.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Varför skulle det vara kortare leveranstid om man beställer idag ?

Om din kollega som beställde i september -21 får sin nästa vecka betyder det väll att alla som beställer idag hamnar i sist i den långa kön eftersom att dom fortfarande inte är klara med beställningarna från -21 än så länge sen så ska det ju bygga alla bilar som var beställde -22 och framåt innan dom beställer idag får deras byggd.

Det är ju inte riktigt så det fungerar, fabriken stannar ju inte bara för att en del bilar inte kan byggas pga brist på enstaka komponenter.
I VW fall så så är det just nu brist på elsäten, panorama tak och till viss del vanlig backkamera och samtliga av dom 21:or som inte är byggda har någon eller alla av dessa komponenter valda.
Dom som senare beställt utan dessa komponenter har fått sina byggda och levererade, jag fck själv min Audi Q4 från oplanerad till produktionsvecka genom att ta bort elsäten och ändra till 360 kamera istället för vanlig backkamera.
Så därför är många beställda 22 redan klara och levererade, det gör att nya beställningar i dag troligen har kortare tid eftersom man inte kan välja de delar som det är brist på.

Skrivet av bacardi_avt:

De här med däcken är ju intressant då min Cupra Born har Goodyear däck trots att den kommer från samma fabrik som ID.3 och ID.4.

Fabrikerna har tillgång till ett antal olika däck från olika tillverkare, därför kan det skilja vilka däck man får även om det är från samma fabrik och om det är samma modell.
Dom monterar helt enkelt dom som finns tillgängliga för dagen.