Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Anledningen till det mindre mönsterdjupet är jagandet av rullmotstånd. Fenomenet är inte direkt nytt, men har nog accentuerats av elbilar (och laddhybrider) med hög effekt och dito vridmoment, kombinerat med olika varianter av lättrullande däck. Sedan är förhållandet inte rakt, eftersom däck kan slitas olika snabbt, allt annat lika.

Ja du, jag har ny El-bil (nästan ny då, har kört 1000 mil), men redan nu ser jag att mönsterdjupet är lite suspekt redan
och det verkar lågt, ultrabreda däck - men suspekt lite mönster kvar... och däcken kostar fan mig 15K

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det är ju inte riktigt så det fungerar, fabriken stannar ju inte bara för att en del bilar inte kan byggas pga brist på enstaka komponenter.
I VW fall så så är det just nu brist på elsäten, panorama tak och till viss del vanlig backkamera och samtliga av dom 21:or som inte är byggda har någon eller alla av dessa komponenter valda.
Dom som senare beställt utan dessa komponenter har fått sina byggda och levererade, jag fck själv min Audi Q4 från oplanerad till produktionsvecka genom att ta bort elsäten och ändra till 360 kamera istället för vanlig backkamera.
Så därför är många beställda 22 redan klara och levererade, det gör att nya beställningar i dag troligen har kortare tid eftersom man inte kan välja de delar som det är brist på.
Fabrikerna har tillgång till ett antal olika däck från olika tillverkare, därför kan det skilja vilka däck man får även om det är från samma fabrik och om det är samma modell.
Dom monterar helt enkelt dom som finns tillgängliga för dagen.

Nu skriv ju dock personen att hans kollega hade beställt en id4 GTX som nästan var standard utrustad och ändå fick han vänta i nästan 2 år...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Nu skriv ju dock personen att hans kollega hade beställt en id4 GTX som nästan var standard utrustad och ändå fick han vänta i nästan 2 år...

Många av modellerna var standardutrustad med med någon av de sakerna i början och "nästan" i det fallet kan ju vara att just något av dom idag restriktiva sakerna lagts till.
Alla bilarna som är drabbade av dom extrema leveranstiderna har någon av dom restriktiva sakerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Vet inte exakt, tror de heter Turanza. Kan ju finnas många olika varianter. Tror dom brukar säga dom har runt 6mm från fabrik, men nöts väldigt fort.
Kan ju vara andra däck då det är en mindre bil. Gissar att ID4 och Enyaq kör nån SUV-variant.

Tack, men jag mindes fel. Det var Goodyear och inte Bridgestone. Klantigt av mig! 😅

Dessa Goodyear på Mini-elbilen heter Eagle F1 Asymmetric 3.

https://www.goodyear.eu/sv_se/consumer/tires/eagle_f1_asymmet...

https://eprel.ec.europa.eu/screen/product/tyres/529942?naviga...

Däckstorleksbeteckning
205/45R17
Däckklass
C1 (personbilar)
Belastningsindex
88
Hastighetskategorisymbol
W (270 km/h)
Drivmedelseffektivitetsklass
A
(A–E)
Klass avseende väggrepp på vått underlag
B
(A–E)
Klass och ljudnivå för externt däck- och vägbanebuller
A
(A–C)
/
69
dB

Dold text
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tänkte höra om man kan få lite hjälp att välja fälgar till min kommande Q4, fälgarna skall användas som sommar fälgar.
Bilen är Tyfoon grey och har svart optik plus (vilket innebär svart grill och svarta oooo märken samt chrome delete) och tonade rutor bak.
Bilder hur det ser ut 1 2 3
Dom jag i första hand tittat på är AEZ Porto Black, men jag kanske har missat något och att det finns andra bra alternativ, inte heller 100% säker på att fälgarna behöver vara svarta.

Permalänk
Avstängd

Tror de fälgarna fast i ljusgrått eller typ brons/guld passar sjukt bra på en grå Q4 med svart optik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Tror de fälgarna fast i ljusgrått eller typ brons/guld passar sjukt bra på en grå Q4 med svart optik.

Vad jag vet finns porto fälgarna bara i 2 varianter, antingen svart eller den som kallas dark.

Edit: Men jag håller med att bronsfärgade hade varit snyggt.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Många av modellerna var standardutrustad med med någon av de sakerna i början och "nästan" i det fallet kan ju vara att just något av dom idag restriktiva sakerna lagts till.
Alla bilarna som är drabbade av dom extrema leveranstiderna har någon av dom restriktiva sakerna.

Kan bara tala för vad jag fått höra från Skoda-säljaren under min egen väntan: Det var till en början en fabrik i Ukraina som tillverkar kabelstammar som fick lite problem i februari 2022 och det blev närmast totalstopp för leveranserna till Skoda. En åtgärd de tog till var att begränsa tillvalen till ett fåtal färdiga utrustningspaket som använde standardiserade kabelstammar istället för unika stammar för varje bils kombination av tillval. En annan orsak var, som några redan nämnt, att vissa komponenter var bristvara efter de havererade globala leveranskedjorna i samband med Evergiven i Suezkanalen och pandemiinfarkten i containerfrakten. Någon som valt extra allt kunde ha tur att deras komponenter fanns på hyllan för att få valt just de komponenterna medan de hade brist på standardfälgar och inte kunde bygga bilar i originalutförande.
Under tiden jag väntade på min så hann de lansera sedan-versionen av både ID4 och Enyaq, de han säljstartas, byggas, levereras och börja rulla på vägarna innan jag fick min som beställdes innan de ens existerade. En del som beställt ett år efter mig fick sina bilar före min leverans. Rena lotteriet.

Skulle säga att mitt påstående om att det borde gå snabbare att få leverans idag är baserat på en kombination av minskad efterfrågan och bättre tillgång på komponenter samt att fabrikerna har lärt sig en läxa och har mer redundans i sina egna leveranskedjor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustengrodslukare:

Kan bara tala för vad jag fått höra från Skoda-säljaren under min egen väntan: Det var till en början en fabrik i Ukraina som tillverkar kabelstammar som fick lite problem i februari 2022 och det blev närmast totalstopp för leveranserna till Skoda. En åtgärd de tog till var att begränsa tillvalen till ett fåtal färdiga utrustningspaket som använde standardiserade kabelstammar istället för unika stammar för varje bils kombination av tillval. En annan orsak var, som några redan nämnt, att vissa komponenter var bristvara efter de havererade globala leveranskedjorna i samband med Evergiven i Suezkanalen och pandemiinfarkten i containerfrakten. Någon som valt extra allt kunde ha tur att deras komponenter fanns på hyllan för att få valt just de komponenterna medan de hade brist på standardfälgar och inte kunde bygga bilar i originalutförande.
Under tiden jag väntade på min så hann de lansera sedan-versionen av både ID4 och Enyaq, de han säljstartas, byggas, levereras och börja rulla på vägarna innan jag fick min som beställdes innan de ens existerade. En del som beställt ett år efter mig fick sina bilar före min leverans. Rena lotteriet.

Skulle säga att mitt påstående om att det borde gå snabbare att få leverans idag är baserat på en kombination av minskad efterfrågan och bättre tillgång på komponenter samt att fabrikerna har lärt sig en läxa och har mer redundans i sina egna leveranskedjor.

Jo men det är samma som jag fått från Audi, men problemet med kabelstammar är löst sen en tid tillbaka och problemen som finns nu är brist från underleverantörer på de sakerna jag nämnde.
Jag vet även att de som väntat på sina Audi Q4 sen -21 har någon eller flera av de komponenterna i sin specifikation, de som valt att plocka bort dom komponenterna har antingen redan fått sin bil eller fått produktionsvecka planerad.

Så jag håller med dig att en beställning idag går fortare dels pga de sakerna du nämner samt att komponenterna med brist antingen är helt bortplockade eller flaggas med längre leveranstid.
Har även fått höra att bristen på de komponenter jag nämnde skall släppa Q4 -23 alternativt Q1 -24, men då kanske det blir brist på något annat

Permalänk
Medlem

Sitter Continental Ecocontact 6 från fabrik på min Cupra Born, med ett mönsterdjup på 5,6 mm. Nya sommardäck ligger väl normalt på 7-8 mm?

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det ungefär för en bil att komma till Sverige, registreras och bli körklar från att den är färdig på fabriken? i t.ex Tyskland, Volkswagen.

Nån som har ett hum?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toobbbbee:

Hur lång tid tar det ungefär för en bil att komma till Sverige, registreras och bli körklar från att den är färdig på fabriken? i t.ex Tyskland, Volkswagen.

Nån som har ett hum?

LÄngre tid än man tror då den kan stå i hamn och vänta på utskeppning lång tid, men också stor variation, räkna med 2 månader så blir du inte besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Hur lång tid tar det ungefär för en bil att komma till Sverige, registreras och bli körklar från att den är färdig på fabriken? i t.ex Tyskland, Volkswagen.

Nån som har ett hum?

Det normala är 4 - 6 veckor, men sen kan det ibland bli fördröjning vid t.ex. hamnen.
Min Audi tillverkades v18 och jag har fått preliminär leverans v23, den är dock inte bekräftad ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

LÄngre tid än man tror då den kan stå i hamn och vänta på utskeppning lång tid, men också stor variation, räkna med 2 månader så blir du inte besviken.

Skrivet av MacAllan:

Det normala är 4 - 6 veckor, men sen kan det ibland bli fördröjning vid t.ex. hamnen.
Min Audi tillverkades v18 och jag har fått preliminär leverans v23, den är dock inte bekräftad ännu.

Ah okej, det är så pass länge endå.

Funderar på om jag ska vänta på min beställda ID.4 GTX som är oklart när den tillverkas (förhoppningsvis i höst). Eller ta en Passat GTE som tillverkades nu V.18 och snart borde komma till Sverige. (Bägge är beställda tjänstebilar).

Har en Passat Diesel idag, som klarade sig med nöd och näppe imorse in till verkstad med lysande motorlampa och nöddrift på växellådan, helt kraftlös och hackig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Ah okej, det är så pass länge endå.

Funderar på om jag ska vänta på min beställda ID.4 GTX som är oklart när den tillverkas (förhoppningsvis i höst). Eller ta en Passat GTE som tillverkades nu V.18 och snart borde komma till Sverige. (Bägge är beställda tjänstebilar).

Har en Passat Diesel idag, som klarade sig med nöd och näppe imorse in till verkstad med lysande motorlampa och nöddrift på växellådan, helt kraftlös och hackig...

Två olika bilar och är det elbil du vill ha så har du inget alternativ, kör själv laddhybrid nu och tycker det skall bli jäkligt skönt när elbilen kommer

Tycker faktiskt 4 - 6 veckor är rimligt eftersom en del av utrustningen monteras i Sverige efter ankomst, normalt är den i Sverige ca 2 veckor efter produktion och sedan behöver dom 2 - 4 veckor för att slutföra montering och transportera den till utlämningsstället, därefter skall även dom göra lite arbete innan den överlämnas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Vad jag vet finns porto fälgarna bara i 2 varianter, antingen svart eller den som kallas dark.

Edit: Men jag håller med att bronsfärgade hade varit snyggt.

Eftersom en grå Q4 med svart optik blir så sjukt snygg med rätt fälgar hade jag då antingen låtit lacka om dem eller valt andra fälgar i samma stil men rätt nyans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Ja du, jag har ny El-bil (nästan ny då, har kört 1000 mil), men redan nu ser jag att mönsterdjupet är lite suspekt redan
och det verkar lågt, ultrabreda däck - men suspekt lite mönster kvar... och däcken kostar fan mig 15K

15K är ungefär jag betalt totalt för 3 omgångar sommardäck på en bensinbil som nu snart passerar 36000 mil... det är förstås lika mycket till på uppsättning vinterdäck då jag sliter ungefär lika mycket på sommar och vinterdäck per år. jag rullar alltså nu på den 4' uppsättning däck om man räknar med orginaldäcken när bilen köptes ny. och lär räcka med marginal det här året ut både sommar och vinter.

8 uppsättningar däck på ~ 38000 mil när nuvarande uppsättning är slutkörd (dvs nästan når slitagevarnarnaklackarna i mönstret) ger ungefär 4750 mil per däckomgång (dvs byter dem i tid och inte ned till blankslitet)

kör man bara 2500 mil på däck till elbil för att den är tung och det kostar 15k för ett byte så blir däckskostnaden en ansenlig del av milkostnaden - typ 6 kr milen medans på min bensinare med ~5000:- för en omgång och 4500 mil per däcksomgång låg räknat så hamnar milkostnaden på 1:11 kr/mil.

Det här ser ut som en dold kostnad som kommer att explodera - framförallt för efterföljande beg-köparen när leasing och företagsbilarna kommer ut på privatmarknaden.

Sedan börja man höra om problem med lagerhaverier på elmotorer efter typ 6000 mil - dvs en tid efter när tjänste och leasingbilarna gått ut på privatmarknaden - man får hoppas att det är bara sällsynta exemplar och biltillverkarna får stå för det, men det är ett (er)känt designproblem med elmotorer när man får magnetiskt inducerade strömmar mellan rotor och stator som ger cirkulerande strömmar genom lager och ger små svetsmärken i lagerbanorna av strömmen och lagret mals då ned ganska fort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Ja du, jag har ny El-bil (nästan ny då, har kört 1000 mil), men redan nu ser jag att mönsterdjupet är lite suspekt redan
och det verkar lågt, ultrabreda däck - men suspekt lite mönster kvar... och däcken kostar fan mig 15K

Jag hör dig. Mina var helt snedslitna (dock 2100 mil) när däckfirman kollade häromveckan så jag tog in den på hjulinställning. Var tydligen inte helt rätt men oklart hur mycket det påverkat. 16k för nya däck var hur som helst inte något jag uppskattade att betala.

Skrivet av xxargs:

Sedan börja man höra om problem med lagerhaverier på elmotorer efter typ 6000 mil - dvs en tid efter när tjänste och leasingbilarna gått ut på privatmarknaden - man får hoppas att det är bara sällsynta exemplar och biltillverkarna får stå för det, men det är ett (er)känt designproblem med elmotorer när man får magnetiskt inducerade strömmar mellan rotor och stator som ger cirkulerande strömmar genom lager och ger små svetsmärken i lagerbanorna av strömmen och lagret mals då ned ganska fort...

Ta det lugnt. Lagerhaverier är fortfarande väldigt väldigt ovanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Eftersom en grå Q4 med svart optik blir så sjukt snygg med rätt fälgar hade jag då antingen låtit lacka om dem eller valt andra fälgar i samma stil men rätt nyans.

Du har en poäng, men lacka om fälgar är inget jag ger mig på då det brukar kosta en slant.
Hittade även en annan fälg som verkar snygg, AEZ Atlanta Titan.
Kanske bäst att vänta tills man hämtat bilen, kanske lättare att se live vilka som blir bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag hör dig. Mina var helt snedslitna (dock 2100 mil) när däckfirman kollade häromveckan så jag tog in den på hjulinställning. Var tydligen inte helt rätt men oklart hur mycket det påverkat. 16k för nya däck var hur som helst inte något jag uppskattade att betala.

Nej, det blir nog vinter och sommardäck för mig, 30K urg...

Men jag tror det finns en mellan-ägare som har "njutit" gött av att betala för förstahands värdeminskningen av bilen eftersom förbruknings statistiken låg på 29 Kwh/100 Km medan MIN statistik efter en månad med bilen (och jag har kört rejält mycket med den, redan 180 mil, dang...) men har en körstatistik på 16.1 Kwh/100 Km, vilket ju är avsevärd mkt. bättre än föriga ägaren.

Update:

Jag fann ut att jag hade ett mikromillimeter mått (en sådan digital linjal, den har en liten spets som sticker ur förändan av linjalen, som kan praktisk användas till att mäta däckdjup).

Det visar sig att ögonen kan bedra nåt så rejält, och jag visste inte helt HUR man mäter däckspår djup, så nu vet jag att man kollar dom inre ringarna och inte bara bi-spåren, finns 4 inre ringar, dom blev 6.10mm och bi-ringarna var 4.5mm

Så inte helt utslitna än så länge, phew!

definitionsfel fixat + uppdatering mätning.
Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Nej, det blir nog vinter och sommardäck för mig, 30K urg...

Men jag tror det finns en mellan-ägare som har "njutit" gött av att betala för förstahands värdeminskningen av bilen eftersom förbruknings statistiken låg på 29 Kwh/100 Km medan MIN statistik efter en månad med bilen (och jag har kört rejält mycket med den, redan 180 mil, dang...) men har en körstatistik på 16.1 Kwh/100 Km, vilket ju är avsevärd mkt. bättre än föriga ägaren.

Update:

Jag fann ut att jag hade ett mikromillimeter mått (en sådan digital linjal, den har en liten spets som sticker ur förändan av linjalen, som kan praktisk användas till att mäta däckdjup).

Det visar sig att ögonen kan bedra nåt så rejält, och jag visste inte helt HUR man mäter däckspår djup, så nu vet jag att man kollar dom inre ringarna och inte bara bi-spåren, finns 4 inre ringar, dom blev 6.10mm och bi-ringarna var 4.5mm

Så inte helt utslitna än så länge, phew!

Ganska stor skillnad på att köra i kyla och snö än att köra nu när det är 18+ grader och fina vägar.
Men 16.1 är ett bra snitt oavsett.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Rullade förbi två Ioniq 6 idag, tror det är första gången jag sett live. Smygtog ett par bilder.
Unik design, men kan nog inte säga att jag blev så förtjust

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det är ju inte riktigt så det fungerar, fabriken stannar ju inte bara för att en del bilar inte kan byggas pga brist på enstaka komponenter.
I VW fall så så är det just nu brist på elsäten, panorama tak och till viss del vanlig backkamera och samtliga av dom 21:or som inte är byggda har någon eller alla av dessa komponenter valda.
Dom som senare beställt utan dessa komponenter har fått sina byggda och levererade, jag fck själv min Audi Q4 från oplanerad till produktionsvecka genom att ta bort elsäten och ändra till 360 kamera istället för vanlig backkamera.
Så därför är många beställda 22 redan klara och levererade, det gör att nya beställningar i dag troligen har kortare tid eftersom man inte kan välja de delar som det är brist på.
Fabrikerna har tillgång till ett antal olika däck från olika tillverkare, därför kan det skilja vilka däck man får även om det är från samma fabrik och om det är samma modell.
Dom monterar helt enkelt dom som finns tillgängliga för dagen.

Är backkamera tillval på ID4?😂
Får man olika sorters däck från VW på samma konfiguration?
Det låter helt sjukt, det brukar iaf stå vilka däck som ingår, får man något annat får man be om omleverans av däcken om man inte skrivit under att man accepterar andra däck än tidigare utlovat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

15K är ungefär jag betalt totalt för 3 omgångar sommardäck på en bensinbil som nu snart passerar 36000 mil... det är förstås lika mycket till på uppsättning vinterdäck då jag sliter ungefär lika mycket på sommar och vinterdäck per år. jag rullar alltså nu på den 4' uppsättning däck om man räknar med orginaldäcken när bilen köptes ny. och lär räcka med marginal det här året ut både sommar och vinter.

8 uppsättningar däck på ~ 38000 mil när nuvarande uppsättning är slutkörd (dvs nästan når slitagevarnarnaklackarna i mönstret) ger ungefär 4750 mil per däckomgång (dvs byter dem i tid och inte ned till blankslitet)

kör man bara 2500 mil på däck till elbil för att den är tung och det kostar 15k för ett byte så blir däckskostnaden en ansenlig del av milkostnaden - typ 6 kr milen medans på min bensinare med ~5000:- för en omgång och 4500 mil per däcksomgång låg räknat så hamnar milkostnaden på 1:11 kr/mil.

Det här ser ut som en dold kostnad som kommer att explodera - framförallt för efterföljande beg-köparen när leasing och företagsbilarna kommer ut på privatmarknaden.

Sedan börja man höra om problem med lagerhaverier på elmotorer efter typ 6000 mil - dvs en tid efter när tjänste och leasingbilarna gått ut på privatmarknaden - man får hoppas att det är bara sällsynta exemplar och biltillverkarna får stå för det, men det är ett (er)känt designproblem med elmotorer när man får magnetiskt inducerade strömmar mellan rotor och stator som ger cirkulerande strömmar genom lager och ger små svetsmärken i lagerbanorna av strömmen och lagret mals då ned ganska fort...

Ta det lugnt, bara för att elbilen väger 200-300kg mer så slits inte däcker absurt mycket fortare.
Körde min förra bil, en betydligt tyngre diesel och det var inga problem alls med däcken efter 8000mil.

Det beror såklart helt på körstil, kör man som en rallyförare hela tiden, ja då får man byta däck oftare.

Vi kan inte heller haka upp oss på enstaka händelser, du får det att låta som att alla elbilar kommer få lagerhaverier efter 6000mil.
Är typ lika ”vanligt” som att en ICE skär ihop efter 6000mil.

Permalänk
Relik 📜

Vad finns det för erfarenheter runt e-C4 och e-2008? Båda två har ganska attraktiva prispunkter beg i NO. Vilket blivit väldigt relevant... Ska sägas ID.3 ligger i samma prisklass, och det är ju sannolikt det smarta valet. Men vem fan vill vara smart alltid.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är backkamera tillval på ID4?😂
Får man olika sorters däck från VW på samma konfiguration?
Det låter helt sjukt, det brukar iaf stå vilka däck som ingår, får man något annat får man be om omleverans av däcken om man inte skrivit under att man accepterar andra däck än tidigare utlovat.

Hur det är på ID4 vet jag inte, men för Q4 ligger den i ett av paketen, det paketet går inte att välja nu utan är ersatt av ett annat paket som då innehåller 360 kamera istället.
Sen inom VW så prioriteras vissa modeller vilket gör att en sak som är restriktiv på en modell inte är det på en annan eftersom denna modellen prioriteras och vad jag vet så är just ID4 en prioriterad modell.

Kan inte hitta något om däckmärke varken på Audis sida eller i avtalet jag skrivit på, där står endast vilken storlek det är på däcken.
Men det jag fått berättat för mig tidigare är just att att dom har ett antal leverantörer av däck och vilket märke man får beror på vad som är tillgängligt när den byggs, dock skall samtliga däck vara av samma typ och kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Hur lång tid tar det ungefär för en bil att komma till Sverige, registreras och bli körklar från att den är färdig på fabriken? i t.ex Tyskland, Volkswagen.

Nån som har ett hum?

För vår senaste elbil, en Mini Cooper SE, så tog det två månader in alles från provkörning/beställning i butik tills att bilen tillverkats på fabriken (i England i detta fallet) enligt beställd specifikation/färger och sedan levererats och förtullats in i Sverige och in till den den butiken jag beställde hos.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Hämtade min S LR i Tisdags
Älskar redan ratten och har bemästrat blinkersknapparn, det var inte så illa som vissa sagt. Även i rondeller. Klart en spak är enklare

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

<Uppladdad bildlänk>

Hämtade min S LR i Tisdags
Älskar redan ratten och har bemästrat blinkersknapparn, det var inte så illa som vissa sagt. Även i rondeller. Klart en spak är enklare

Grattis till en rolig bil!

Du kan alltså träffa rätt knapp när yoken är upp och ned och sned med höger hand utan att titta ned alls? Då är du nog bättre på att hålla koll på saker i rymden än de flesta människor vilket såklart är bra. Nu tycker jag väl inte det är världens största problem men tycker det helt klart det kräver en snabb titt på ratten i vissa situationer när ratten är snurrad mycket, sen att de Model S jag kört inte reagerat på varje knapptryckning på blinkersen (även när man kör rakt fram) gjorde inte saken lättare såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

<Uppladdad bildlänk>

Hämtade min S LR i Tisdags
Älskar redan ratten och har bemästrat blinkersknapparn, det var inte så illa som vissa sagt. Även i rondeller. Klart en spak är enklare

Jag vet att detta är lite svårt att förstå men det kan också vara så att det helt enkelt är olika. Jag kan inte träffa knappen för att blinka ur en rondell. Jag kan inte. DU kanske kan, men det betyder inte att det är bra.

Eller så blinkar du kanske inte ut ur rondeller?