Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Nu kommer den stora fråga, vad ska man byta bort i4an mot för bil härnäst? Det är säkert ett år bort eller så innan det blir dags men med leveranstiderna som råder och nya bilar kommer så kan det vara bra att börja scouta redan nu. Hade egentligen fått en Model S denna vecka eller så men den var för högljudd och obekväm jämfört med i4an så avbeställde den.

De jag har på radarn mest just nu är i5an eller Polestar 4, båda är väl en bit bort men kanske funkar att vänta på. Kanske kommer en i4 refresh också om ett år men det är lite tråkigt att ha samma bil två gånger i rad. Polestar 4 lockar väl för infotainmentsystem men komfort och ljudnivå är väl ett frågetecken just nu.

Vad för annat kan jag ha missat för skoj som kommer? Komfortabelt, tyst, ”premium interiör”, 0-100 på iaf 4,5 sekunder och inte sittställning som en SUV är väl vad jag letar efter. Infotainmentsystem är viktigt också även om jag lärt med leva med BMWs, föredrar Polestar/Tesla dock så det får man poäng för.

Zeekr 001 är Kina, men också lite Volvo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Model S startar idag på 1,2 milj och Taycan startar på 1 milj, give or take.
Sen visst, skall man utrusta Taycan med det mesta blir den dyrare, är väl samma då med Audi GT.

Ja det är idag efter alla höjningar men jag hade fått min för 1 miljon med utrustning eftersom jag bokade för ett bra tag sedan så bara för att vi hade vart okej med det så betyder det inte att vi är okej med Taycan priset. Skall jag lägga de summorna som den kostar så vill jag nog ha lite roligare infotainment utöver resten av bilen faktiskt, och sen är den ändå för stor egentligen (och rätt liten på insidan).

Taycan börjar på 1,3 miljoner om man skall ha det större batteriet och AWD. Skall man få mer än riktigt basutrustad så blir det iaf 200k till (vill man få den välutrustad blir det mycket mer), kan väl säkert få 100k rabatt så kan säga 1,4 miljoner. Att köpa den typen av bil med basutrustning är i min mening helt meningslöst, har suttit i en bas-Taycan och det var inte direkt någon “vill-ha” känsla som skapades. Och då är det ingen direkt raket man får heller utan långsammare än Model S LR (och min i4).

Summa summarum kan man nog säga att jag är för fattig för att tycka att en Taycan är värd pengarna , kostnaden blir helt enkelt så pass mycket högre jämfört med andra alternativ. Hade jag varit rikare hade jag kanske värderat pengarna mindre.

EDIT: Testade att skapa en konfig på en Taycan 4S och de har höjt priserna sedan sist, hamnar på 1,55 miljoner med vad jag klassar som “bare minimum”, dvs inte mycket som får bilen att kännas lyxig eller som ger den funktioner som en vanlig bil inte har. Hade jag specat den som jag vill hade det blivit mer än så då det känns dumt att köpa en så pass dyr bil och inte få utrustning som motsvarar priset.

Det var inget Race-Tex i taket, glastak eller sådana saker utan bara läderpaket för stolar och normala utrymmen (dvs inte utökat), komfortstolar med minne, Matrix-LED, ljudisolerade rutor, parkeringsassistans och körassistans, HUD, komfortaccess och sen lite småsaker eluppvärmd ratt, avbländande speglar och krockkuddar bak osv.

Permalänk
Medlem

Tycker det är dåligt med alternativ på kompakta hathback EVs, Tesla lär väl släppa en billigare variant här i något skede (den som talas som ska kosta typ från 25K USD) som lär ska vara det men det är ju säkert om 2 år det.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, det stämmer. Är bara AC på vänstersidan, och CCS är på höger. Oavsett så tycker jag att placeringen framför framdörren är sämre än att ha den där bak som på normala elbilar.

Det beror väl på...

Mitten av Valhallavägen i Stockholm. Stod en EV6 på andra sidan som hade krånglat sig in med ändan, men det är enkelriktat så det är inte så smidigt.

Tillägg: Just den gör delen är Milepost, men det är likadant på de andra platserna också. Jag kollade inte om det är någon brist i skyltningen eller om några hittat ett kryphål, för det var ovanligt många bilar som inte såg ut att vara inkopplade vid en snabb överblick. På grund av reglerna (och en liten aktör) har annars den här delen haft mycket sämre beläggning än andra laddplatser längs gatan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tycker det är dåligt med alternativ på kompakta hathback EVs, Tesla lär väl släppa en billigare variant här i något skede (den som talas som ska kosta typ från 25K USD) som lär ska vara det men det är ju säkert om 2 år det.

Id.2 hoppas man på i alla fall. Men ungefär samma tidshorisont på den tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Id.2 hoppas man på i alla fall. Men ungefär samma tidshorisont på den tyvärr.

VW är inte riktigt min typ av bil, typ "Golf" är väl någorlunda acceptabel men gillar inte deras utseende och vill gärna ha nån sportigare/bättre körkänsla där jag tror ID.2 lutar väl mera åt lättstyrd komfortabel stadsbil. Nångång 2025 kanske Mazda släpper sin Mazda 3 EV variant men det är väldigt oklart om det ännu, bara att det kommer släppas 3 nya EVs nångång den tiden och finns patent på en kompakt EV variant design. Men räckvidden lär inte vara i toppklass.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

VW är inte riktigt min typ av bil, typ "Golf" är väl någorlunda acceptabel men gillar inte deras utseende och vill gärna ha nån sportigare/bättre körkänsla där jag tror ID.2 lutar väl mera åt lättstyrd komfortabel stadsbil. Nångång 2025 kanske Mazda släpper sin Mazda 3 EV variant men det är väldigt oklart om det ännu, bara att det kommer släppas 3 nya EVs nångång den tiden och finns patent på en kompakt EV variant design. Men räckvidden lär inte vara i toppklass.

Om du vill ha en sportigare/bättre körkänsla och elbil så kommer du inte undan billigare än en Tesla model 3 just nu.
Troligtvis aldrig billigare än just model 3.

Går ju att få en begagnad för 250-300 000 om man inte är rädd för lite mil.

Men en ny elbil (som känns sportig) billigare än 500 000 kommer nog ta tid tyvärr.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Finns ju MG4 för runt 400k ny. Vill du ha mindre än så finns ju t.ex. e-208/Corsa-e men då blir räckvidden sämre. Jag gick från en Mazda 3 till en MG4 då de storleksmässigt är samma klass och halvkombi vilket jag gillar.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Om du vill ha en sportigare/bättre körkänsla och elbil så kommer du inte undan billigare än en Tesla model 3 just nu.
Troligtvis aldrig billigare än just model 3.

Går ju att få en begagnad för 250-300 000 om man inte är rädd för lite mil.

Men en ny elbil (som känns sportig) billigare än 500 000 kommer nog ta tid tyvärr.

Jepp Model 3 är nog topp alternativet idagsläget men är inte 100% sugen på det heller, byggkvalitén är ju inte den bästa och hur Tesla tar bort funktioner såsom USS och litar sig på kameror istället vilket funkar ju sådär, för mycket "dumsnålt" sparande hos Teslas verksamhet just nu. Det påstås ju också att Blinkers spakarna kanske tas bort på inkommande Project Highland och troligtvis växelspakarna. Samt att jag personligen hade gärna önskad en display rakt fram också, visserligen kan man installera 3:e parters såna (och detta är väl en av de stora positiva aspekterna att det finns så mycket 3:e parterns lösningar till Tesla) men jag är lite rädd för att göra såpass stora ingrepp när man ska ta loss paneler och så, har OCD för att göra permanenta märken på ny bil av olika ingrepp. Sen är jag lite mer av en som gillar fysiska knappar och där tänker ju Tesla tvärtom (kapacitiva knappar på ratten, usch!). Mazda talar lite mera mitt språk i bilvärlden där man gillar fysiska knappar, satsar på körkänsla så är lite kluven hur jag ska göra. Gillar fronten på den kommande uppdaterade Model 3 visserligen men det känns som man får kompromissa lite väl mycket i andra sammanhang.

Så är lite svårt att bestämma sig, får väl kanske vänta ett tag ännu bara.

Skrivet av riiga:

Finns ju MG4 för runt 400k ny. Vill du ha mindre än så finns ju t.ex. e-208/Corsa-e men då blir räckvidden sämre. Jag gick från en Mazda 3 till en MG4 då de storleksmässigt är samma klass och halvkombi vilket jag gillar.

Hur gillar du körkänslan i MG4 jämfört med Mazda 3? Spontant verkar MG4 sittpositionen ganska mycket högre eller? Jag märker såna skillnader direkt, gillade ej hur t.ex. Mazda CX-30 kändes där den inte var alls lika "stabil" i svängarna och nerplantad som annars är exakt lika som Mazda 3 förutom just att ena är kompakt SUV med högre sittposition och andra hatchback.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tja, det är ju svårt att få allt, prestanda, sportighet, räckvidd och kompakt. i3S kanske kan vara något, inte direkt jättebra räckvidd men hyfsat sportig, begagnad då för den är ju nerlagd. Born är ett annat alternativ, mindre sportig men lite mer praktisk och bättre räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

De har nog inte börjat leverera än, tror jag, men även 308 kommer som e-version. Den nya Renault Megane är en annan och den är ju enbart eldriven (den gamla säljs väl fortfarande parallellt). Intrycket är väl lite SUV utseendemässigt, men den är inte SUV-hög, utan det är mer designlureri. Renault Zoe har jag för mig faktiskt har marginellt högre kaross. Priset kan väl vara en annan fråga kanske.

Sedan är det väl Honda E, Mini och Fiat 500, men de är väl kanske inte för långåkaren heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det förekommer - fråga VW på vissa motorserie och med deras kamkedja... de var inte villiga att ta den kostnaden när det skedde trots att det luktade allt mer som seriefel och mest synd var det om de första som drabbades lagom utanför nybilsgarantin och fick betala fullt...

Nu antog jag inte att alla elbilar kommer ha lagerproblem med tiden - men vi får se när det har gått 5-10 år och bilarna passerat +15000 mil och till det alla nya elbilsmärken som ploppar upp med varierande kvalitet i sina drivkedjor - och också vem som tar räkningen när det sker (även om det skulle vara sällsynt) även efter leasing/förmåns-bils perioden och det händer hos beg-bils köparen efter att nybilsgarantin löpt ut.

bilmotorer må vara dyra när de rasar - men samtidigt finns det en rätt stor marknad av begagnade motorer med rimliga miltal från skrotade bilar som gör att reparationskostnaden kan dras ned en bit, sedan beror det också vad för biltillverkare och bilserie om man kan förvänta sig problem med motorer i förtid eller inte.

---

Problemet är också att 200 kilo mer i fordonsvikt ger exponentiellt högre däckskostnader, istället för 700 - 1000:- styck till en ICE-pendlarbil i golfklassen (även om golf idag inte är så små längre) så är det helt plötsligt 3-4000:- styck... - det kommer att synas på milkostnaden även med resonabla milantal på var uppsättning däck.

200 kg mer låter kanske inte så mycket men om en standad ICE-bil har tjänstevikt 1400 Kg och en i motsvarande storlek elbils tjänstevikt väger 1600 kg så ger det en kvot av 1.143 i viktskillnad och 1.143⁴ = 1.706 - dvs. viktökningen borde ge 1.7 ggr mer i vägslitage än fordonet med 1400 kilo.

200 kg extra vikt gör mycket och förmodligen också varför däcken ökar närmast exponentiellt i pris trots att tjänstevikten bara är 200 kg högre än dito ICE-bil i samma klass.

Tittar man på Tesla X så är det nästan 2.5 Ton, S 2150 kg, Y 1898 kg och modell 3 nära samma sak.

Min Corolla 2005 är tjänstevikten 1220 kg.

Om man hårddrar det Corolla 1220 kg - Tesla X 2338 kg (tog den lägre vikten för att vara snäll)

2338 / 1220 = 1.884 och så tar man detta med 4-potensen som som beskriver vägslitaget med ökade vikten, dvs. 1.884⁴ = 11.32 dvs. att en Tesla modell X borde betala 11.3 ggr mer i vägskatt för vägslitagedelen för sin nästan dubbla vikt än en corolla 2005 om den skall täcka sin kostnad i vägslitage för sin viktökning. Är det mindre än så, så är det subventionerat, precis som idag lastbilarna på personbilarnas bekostnad för vägnätet.

låter det grinigt? - det är skitnoga med vikterna på tex. järnvägstrafik i avseende rälsslitage och ballastnedmalning och varför poliser gör flygande besiktningar och väger lastbilar och böterna för överlast är jättedyra - och det är i grunden att vägslitaget ökar med 4-potensen med vikter precis som inom järnvägen.

En enda passage av en lagligt fullastad lastbil med släp sliter lika mycket på vägstrukturen som 75000 personbilars passage, och skulle alla bilar väga som en Tesla X så är man nere på 6,625 passage istället för 75000 passage för samma slitage.

Så länge andelen elbilar med genomsnittlig 200 kg ökad vikt gentemot motsvarande ICE-bilarna är en minoritet i vägnätet så är det ingen stor sak i jämförelse med tex belastningen från den sakta ökande mängden lastbilstrafik, men den dagen när det börja vara dominans med elbilar på vägnätet med genomsnitt 200 kg högre vikt än idag och inte minskar motsvarande (räknat som vägslitage) i mängden lastbilstrafik - ja då kommer det att märkas i att vägarna bli sämre snabbare och allt oftare underhållsarbete alternativ allt färre fordon per tid får passera.

Detta är nog en framtida het potatis som ingen riktigt vill ta i ännu...

Det är ju dock stor skillnad i storlek på en liten bil som Corolla och en Tesla Model X, även mellan din Corolla och min KIA EV6.

Min elbil väger in på 2180kg, nya sommardäck cirka 1600kr styck, vet inte vart du fått dina siffror ifrån riktigt men de var väldigt höga.

Järnvägen är annorlunda, där har du metallhjul mot metallskena som skapar vibrationer i både hjul och räls.
Gummi mot asfalt är betydligt snällare mot asfalten än vad tågens hjul är mot rälsen.
Vi pratar millimeter per år i nötning av asfalten av fordonatrafik trots massivt antal bilar som passerar varje år, där nöter dubbdäck mest av alla oavsett vad din bil väger då dubben är hårdare än asfalten.
I Stockholm på de mest trafikerade vägarna behöver man byta slitlager ungefär var 6:e år.

Skulle 140.000 tåg passera samma räls varje dygn så skulle makadammen vibrera bort ganska snart.

Anledningen till att det är noga med vikter (BK) på vägarna har inte med slitaget av asfalten att göra utan vad som finns under asfalten.
Det går väldigt många kulvertar under en stad, och det finns många broar som bara tar en viss last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Hur gillar du körkänslan i MG4 jämfört med Mazda 3? Spontant verkar MG4 sittpositionen ganska mycket högre eller? Jag märker såna skillnader direkt, gillade ej hur t.ex. Mazda CX-30 kändes där den inte var alls lika "stabil" i svängarna och nerplantad som annars är exakt lika som Mazda 3 förutom just att ena är kompakt SUV med högre sittposition och andra hatchback.

Jag märker viss skillnad, det är lite högre sittposition i MG4, men inte så mycket att jag upplever det som en SUV (vilket jag avskyr). Tycker dock att det är ganska skön känsla på själva körningen i och med bakhjulsdrift, viktfördelning på 50/50 och förhållandevis normal höjd (inte SUV/crossover). Upplever inte att det svajar eller gungar som en SUV lätt kan göra. Min morfar som är ganska stel i kroppen kommer dock in i passagerarsätet i MG4:an, det gjorde han inte i min Mazda 3, så hela bilen är nog något högre/mer upprät.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jepp Model 3 är nog topp alternativet idagsläget men är inte 100% sugen på det heller, byggkvalitén är ju inte den bästa och hur Tesla tar bort funktioner såsom USS och litar sig på kameror istället vilket funkar ju sådär, för mycket "dumsnålt" sparande hos Teslas verksamhet just nu. Det påstås ju också att Blinkers spakarna kanske tas bort på inkommande Project Highland och troligtvis växelspakarna. Samt att jag personligen hade gärna önskad en display rakt fram också, visserligen kan man installera 3:e parters såna (och detta är väl en av de stora positiva aspekterna att det finns så mycket 3:e parterns lösningar till Tesla) men jag är lite rädd för att göra såpass stora ingrepp när man ska ta loss paneler och så, har OCD för att göra permanenta märken på ny bil av olika ingrepp. Sen är jag lite mer av en som gillar fysiska knappar och där tänker ju Tesla tvärtom (kapacitiva knappar på ratten, usch!). Mazda talar lite mera mitt språk i bilvärlden där man gillar fysiska knappar, satsar på körkänsla så är lite kluven hur jag ska göra. Gillar fronten på den kommande uppdaterade Model 3 visserligen men det känns som man får kompromissa lite väl mycket i andra sammanhang.

Så är lite svårt att bestämma sig, får väl kanske vänta ett tag ännu bara.

Tesla har ju sina brister men erbjuder ju en fantastisk drivlina och effektivitet. Däremot är ju frågan om man vill ha en komfortabel bil med körglädje eller en renodlat sportig bil som knappt kompromissar i den aspekten. Du nämner Mazda 3, och Mazda har väl samma chassi som Ford? Hade en Ford Fiesta som var väldigt bekväm i chassit, utan att kompromissa på den fronten, men som ändå kändes väldigt direkt och engagerande i styrningen. Dvs rolig att köra att köra, med sportig känsla, och det är väl inte direkt så Tesla är uppsatta.

Körglädje handlar om mer än bara acceleration och hårt chassi. Sen är absolut inte Tesla tråkiga bilar att köra, men jag skulle hellre ha ett livligt komfortchassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Tesla har ju sina brister men erbjuder ju en fantastisk drivlina och effektivitet. Däremot är ju frågan om man vill ha en komfortabel bil med körglädje eller en renodlat sportig bil som knappt kompromissar i den aspekten. Du nämner Mazda 3, och Mazda har väl samma chassi som Ford? Hade en Ford Fiesta som var väldigt bekväm i chassit, utan att kompromissa på den fronten, men som ändå kändes väldigt direkt och engagerande i styrningen. Dvs rolig att köra att köra, med sportig känsla, och det är väl inte direkt så Tesla är uppsatta.

Körglädje handlar om mer än bara acceleration och hårt chassi. Sen är absolut inte Tesla tråkiga bilar att köra, men jag skulle hellre ha ett livligt komfortchassi.

Mazda 3 har inte haft samma plattform som Ford på tio år. Ford hade ett betydande ägande i Mazda, men sålde "for reasons" av det successivt från finanskrisen och framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Mazda 3 har inte haft samma plattform som Ford på tio år. Ford hade ett betydande ägande i Mazda, men sålde "for reasons" av det successivt från finanskrisen och framåt.

Se där, har oavsett förstått att de har rätt liknande chassi-setups med smidiga, välbalanserade köregenskaper utan att gå stenhårt på sportlinjen. Men jag kanske har fått för mig nåt felaktigt 🙂

Permalänk
Medlem

Skulle behöva eftermontera en dragkrok på vår ev6 awd. Någon som har erfarenhet av typ dragkrokexperten.se ? Priserna är ju väldigt bra

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem

Någon som hämtat sin bil efter den 8 november som fått blanketten för att få ut bonusen? Eller kanske fått bonusen utbetald utan blankett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Någon som hämtat sin bil efter den 8 november som fått blanketten för att få ut bonusen? Eller kanske fått bonusen utbetald utan blankett?

Kafka ringde...
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/bilagar...

Permalänk
Avstängd

Lite svårt med dynamiska komfortchassin på elbilar som väger 2 ton och har uppåt eller mer än 500 hästar.

Hade en A7 förr med en tjänstevikt på under 1700kg, 2.0 TFSI med modest effekt på 252 hk. Dynamisk komfort jämfört med en A6 kombi som vägde mer och var stum i fjädringen jämförelsevis, trots att A7:an hade S-linechassi. Lite som natt och dag.

Lägg sen på 300 hästar till motorn på A6 kombin så kan det inte bli så bra chassimässigt för den som vill åka och mysa. Det blir allvarligt och strama miner på chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Min elbil väger in på 2180kg, nya sommardäck cirka 1600kr styck, vet inte vart du fått dina siffror ifrån riktigt men de var väldigt höga.

Beställde precis nya däck (alltså på befintlig fälg) och det gick på c.a. 4000 kr styck. Vill inte veta vad kompletta hjul skulle ha kostat. Men det är 19" så ganska stora.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Hela diskussionen om ”elbilsdäck är dyra” blir väldigt mycket ”hur långt är ett snöre”. Det beror ju helt på vilka däck, vilken dimension och till vilken bil. Alltså inget som har en direkt koppling till om det är en elbil eller inte. Mina Goodyear Ultragrip Ice 2 till teslan gick på 1600:- /styck. Då fanns det betydligt billigare alternativ att välja på, men jag ville ha tysta kvalitetdäck.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Hela diskussionen om ”elbilsdäck är dyra” blir väldigt mycket ”hur långt är ett snöre”. Det beror ju helt på vilka däck, vilken dimension och till vilken bil. Alltså inget som har en direkt koppling till om det är en elbil eller inte. Mina Goodyear Ultragrip Ice 2 till teslan gick på 1600:- /styck. Då fanns det betydligt billigare alternativ att välja på, men jag ville ha tysta kvalitetdäck.

Ja, såvitt jag vet är de Pirelli som sitter på min elbil inga elbilsdäck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Beställde precis nya däck (alltså på befintlig fälg) och det gick på c.a. 4000 kr styck. Vill inte veta vad kompletta hjul skulle ha kostat. Men det är 19" så ganska stora.

Frågan är ju vilka däck och var du beställt?
Har kollat lite på vad 19" däcken till Q4 kostar och vad jag hittat kan man köpa kvalitetsdäck för runt 2800 kr/st (255, 50, 19)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Frågan är ju vilka däck och var du beställt?
Har kollat lite på vad 19" däcken till Q4 kostar och vad jag hittat kan man köpa kvalitetsdäck för runt 2800 kr/st (255, 50, 19)

Jag har dock aldrig sagt att det på något sätt var billigt. Bara att det var så mycket jag betalade. Det var dessutom på däckfirma och jag såg att det var någon femhundring billigare online vid köptillfället (några veckor sedan). Ser ut att vara ännu billigare idag.

Däcket heter Michelin Primacy 4 V102 XL (ackustisk), 245, 45, 19.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag har dock aldrig sagt att det på något sätt var billigt. Bara att det var så mycket jag betalade. Det var dessutom på däckfirma och jag såg att det var någon femhundring billigare online vid köptillfället (några veckor sedan). Ser ut att vara ännu billigare idag.

Däcket heter Michelin Primacy 4 V102 XL (ackustisk), 245, 45, 19.

Dom är snarare runt 1000-1500 billigare på nätet. Så att säga att däck är otroligt dyra och sen köpa däcken överprisat är lite felaktigt känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Dom är snarare runt 1000-1500 billigare på nätet. Så att säga att däck är otroligt dyra och sen köpa däcken överprisat är lite felaktigt känner jag.

(Aldrig sagt något om otroligt dyrt. )

3179 kr var billigaste på nätet (Däck365) när jag köpte och jag betalade exakt 3710 kr st. Keep 'on trollin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

3179 kr var billigaste på nätet (Däck365) när jag köpte och jag betalade exakt 3710 kr st. Keep 'on trollin.

Nu var dom helt plötsligt 300 billigare än ditt ursprungliga inlägg. Min poäng är att du hoppar in i en diskussion som handlar om dyra däck till elbilar med att säga att dina däck kostar 4000 styck. Nu visar det sig att dom var dels nästan 10% billigare än det pris du anger och du köpte dom också väldigt dyrt.
Ditt inlägg blir alltså väldigt missvisande, att påpeka det är inte att trolla. Det är snarare du som trollar när du trissat upp priset på däcken med 30%+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Kan väl knappast gått ner så mycket, du beställde ju "precis" enligt första inlägget.
Var det dessa ?
https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/235-55r19-105w/somm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kan väl knappast gått ner så mycket, du beställde ju "precis" enligt första inlägget.
Var det dessa ?
https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/235-55r19-105w/somm...

Nej? Det är ju en helt annan dimension än vad Curik angav.