Nvidia pausar produktion av Geforce RTX 4070

Permalänk
Melding Plague

Nvidia pausar produktion av Geforce RTX 4070

Låg efterfrågan och usla försäljningssiffror uppges tvinga Nvidia att tillfälligt dra i handbromsen för produktion av mellanmodellen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

inte konstigt med tanke på priset, såg inets priser för 4070 och förstår till 100% varför ingen köper dom.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Samtidigt som AMD släpper på handbromsen!

Permalänk
Medlem

3500 känns som ett mer rimligt pris för 4070, inte konstigt att folk inte köper. Skönt att folk verkar rösta med plånboken äntligen.

Permalänk
Medlem

Väldigt glädjande att såpass många inser att GPU-priserna förblivit orimliga efter kryptoboomens slut, men 40-serien kommer nog knappast ner till ett rimligt pris innan korten är irrelevanta att köpa nya om ~1½ år.

Permalänk
Medlem

Nämen vad överraskande, folk vill inte köpa budgetkort till premiumpriser.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Tvärt om mot 3000 serien där de gjorde 3070ti istället för 3060ti eller 3070.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Nu jävlar börjar (Nog kanske) NVIDIA inse verkligheten

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hoppas att utvecklingen fortsätter i samma riktning så att priserna kommer ner till rimliga nivåer igen.

Förra gången jag köpte ett nytt grafikkort var GTX 1080ti för 8299 sek. Jag tyckte det var väldigt mycket pengar för ett grafikkort men idag är det ingenting. Nu för tiden blir det mest spel på playstation.

Permalänk
Medlem

När nvidia väntat allt för länge med att lansera hela 4000-serien så har folk redan börjat vänta/förvänta sig nästa generation och att nästa nyhet ska utprestera typ 4090 och där allt annat som inte gör detta, känns som gammal skåpmat. Man har ju sett demos av Ureal Engine 5.2. Så nu förväntar jag mig att allt ska se fotorealistiskt ut till vanligt konsumentpris. Det är typ så jag tänker/känner när jag väljer att inte konsumera.
Jag köpte precis en 75" Samsung QLED med 70% rabatt. Kan samsung så kan nvidia?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Nu jävlar börjar (Nog kanske) NVIDIA inse verkligheten

Nvidia:

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Nvidia får väl prova att göra som Rolex och Ferrari med väntelista och krav på ägande av lägre modeller innan man får köpa flaggskeppen.

print(emojize(":unamused_face:"))

Permalänk
Medlem

hade dom halverat priset så kanske dom hade sett lite mera aptitliga ut.. men knappt..

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Snusfri

Är väl så att folk prioriterar mat, husrum, el osv före att få 144fps i random spel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Nämen vad överraskande, folk vill inte köpa budgetkort till premiumpriser.

Nice och LOL @ Nvidia.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Med RTX 4060 Ti 16 GB prissatt till 6 499 kronor, bara en dryg tusenlapp från RTX 4070 på 7 799 kronor, minskar Nvidias marginaler för att locka med lägre priser.

Dvs nuvarande prisstruktur måste överleva, därför tillverkar de hellre inga 4070 än att sänka dess (eller 4060tis) pris. Jag ser inte hur konsumenter vinner på detta.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

De vägrar sänka priset och stoppar istället produktion.

Uppenbart att de kommer behålla priserna och trycka på att detta är nya standard till nästa generationer. Vidriga fanskap.

Permalänk
Medlem

Hum, måste vara fel på nvidia för här på sweclockers läser jag bara att RTX 4070 ti är bästa sedan skivat bröd och inte alls dyrt, det är bara svensk inflation som är problemet har jag hört!
Det är ett skitbra köp för det är snabbt som ett 3080ti som kostade lika mycket i teorin för ett par år sedan så du får lika mö prestanda nu som då fast bara senare!

8Gb VRAM sägs vara nog här på swec forum även fast spelutvecklare satt det som minimikrav för spel under utveckling nu och helst vill se 12Gb eller mer, men på swec forumet hör jag hur dåligt utvecklare optimerade spel säger dom, det sägs att 8Gb Vram är bra nog för all framtid här på swec har jag hört!

Nvidia borde nog lyssna på folk på sweclockers för resten av världen verkar ha illusionen om höga priser, Texture swaping på 3070 med 8Gb och rädslan att 12Gb kommer göra 4070 korten till tidig e-wast än mer 4060 korten, att man inte lägre får speciellt mycket för pengarna verkar bara resten av världen tycka, men inte här på swec vad jag hört...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Dvs nuvarande prisstruktur måste överleva, därför tillverkar de hellre inga 4070 än att sänka dess (eller 4060tis) pris. Jag ser inte hur konsumenter vinner på detta.

Genom att ge sig fan på att inte betala överpris så kommer Nvidia (och AMD) helt enkelt bli tvungna att sänka priser.
Det är inte svårare än så - Efterfråga handlar 100% om priset, om priset är lågt nog flyger det av hyllorna.

Altnerstivet är ju att PC marknaden dör (igen) till förmån för konsoler.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Inte förvånande. Ska bli intressant och se vad som krävs innan Nvidia sänker priserna. De har ju haft utvecklingskostnader som de vill ha igen.

Skulle vara intressant att veta vad de Sweclockersmedlemmar som brukar säga att priserna är bra med tanke på inflation och kronkurs tycker nu? De brukar ju säga att det bara är på Swec som folk är irriterade gällande prissättningen på grafikkort.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem

Hellre ett för dyrt kort som ingen vill köpa just för att det är för dyrt än att sänka priset tydligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

inte konstigt med tanke på priset, såg inets priser för 4070 och förstår till 100% varför ingen köper dom.

Vilka priser? Finns ju från 7700 kr vilket är under 6900XT i Svensk butik, ser 3070Ti modeller för mer pengar än idag.
och Netonnet har mage att ta 13000 kr för 6900XT fyndvara.

Skrivet av SuperSverker:

Genom att ge sig fan på att inte betala överpris så kommer Nvidia (och AMD) helt enkelt bli tvungna att sänka priser.
Det är inte svårare än så - Efterfråga handlar 100% om priset, om priset är lågt nog flyger det av hyllorna.

Altnerstivet är ju att PC marknaden dör (igen) till förmån för konsoler.

Hardwareunboxed gör videor hela tiden där priserna rasar världen runt! Men i Sverige står det alltid stilla. Och har gjort det i typ 3 år nu.

Permalänk
Medlem

!subjektiv åsikt!
Att priser går ner pga tillgång och efterfrågan är en feberdröm. priser justeras upp inte ner.
Man väljer hellre att sluta tillverka en produkt än att sänka priset. eller som mode/kläder. det är bättre att skära sönder/bränna kläderna än att sätta för låga priser.
Enda gången det rabatteras är när produkten är eol. en ny line pushas.
Tror det är mer troligt att nvidia tolkar detta som att gpu'er under 1000dollar är ointressant och utdaterat och framöver hänvisar dessa användare till geforce now.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Nu jävlar börjar (Nog kanske) NVIDIA inse verkligheten

ja man kan ju alltid drömma.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Hum, måste vara fel på nvidia för här på sweclockers läser jag bara att RTX 4070 ti är bästa sedan skivat bröd och inte alls dyrt, det är bara svensk inflation som är problemet har jag hört!
Det är ett skitbra köp för det är snabbt som ett 3080ti som kostade lika mycket i teorin för ett par år sedan så du får lika mö prestanda nu som då fast bara senare!

8Gb VRAM sägs vara nog här på swec forum även fast spelutvecklare satt det som minimikrav för spel under utveckling nu och helst vill se 12Gb eller mer, men på swec forumet hör jag hur dåligt utvecklare optimerade spel säger dom, det sägs att 8Gb Vram är bra nog för all framtid här på swec har jag hört!

Nvidia borde nog lyssna på folk på sweclockers för resten av världen verkar ha illusionen om höga priser, Texture swaping på 3070 med 8Gb och rädslan att 12Gb kommer göra 4070 korten till tidig e-wast än mer 4060 korten, att man inte lägre får speciellt mycket för pengarna verkar bara resten av världen tycka, men inte här på swec vad jag hört...

Många på swec hör hemma på dagis och har ingen aning om hur varken spel eller grafikkort fungerar, det är svårt att nämna något utan att få mothugg liknande "köp en 4090 om du vill ha prestanda", "det är vad grafikkort kostar idag", "köp ett 3050 om du inte har råd", "spel idag är så dåligt optimerade" "lata/okompetenta spelutvecklare", "dåliga kodare", "bara vrida ner texturupplösningen så spelet ser ut som HL1".

Det är inte konstigt att det finns så många inlägg i tråden om att Swec har gått ner sig...

Bra att folk äntligen säger ifrån, det som händer är inte normalt och det kommer inte att bli bättre om folk fortsätter köpa skitkort till överpriser. 8GB var standard runt 2016, och även då var 192/256-bit minnesbussar rätt lite! Nvidia ser till att det finns flaskhalsar i 4k-serien, i form av minnesmängd samt minnesbuss, så pass att flera av korten reagerar negativt på en del av dagens spel. Detta för att du ska köpa de betydligt bättre och tokdyra korten (80/90), ev bli tvingad att byta till ett nyare kort efter ett till två år om du inte vill göra kraftiga avvägningar i bildkvalite som betydligt billigare kort klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Genom att ge sig fan på att inte betala överpris så kommer Nvidia (och AMD) helt enkelt bli tvungna att sänka priser.
Det är inte svårare än så - Efterfråga handlar 100% om priset, om priset är lågt nog flyger det av hyllorna.

Altnerstivet är ju att PC marknaden dör (igen) till förmån för konsoler.

Den som lever får se. Kan vara att varken Nvidia eller AMD är beroende av PC-entusiastmarknaden för att överleva.

Vad gäller saker i Sverige så verkar RX 6950 XT åtminstone blivit en del billigare. RX 6700 XT är nere på sitt minimum ibland som det varit på ett antal månader. I övrigt..RX 7900 XT satte jag bevakning på för flera månader sedan, ett par av de billigare MBA-modellerna. Förutom att ett kostat 10k jämt hos Amazon.se en gång för en månad sedan så har de rört sig sidledes eller lite uppåt. Känns inte som att svenska åf har så stort manöverutrymme.

Sapphire RX 6800 Pulse kostade 7700SEK januari 2021, dt kostar 7000SEK idag från inet. 6500SEK är billigat, compu-mail.

(Amazon.se och compu-mail.se har båda "vandrande priser" och båda tenderar att vara billigast.)

Okänt om ÅF inte vill sälja stora lager till förlust eller om det är faktiska prissänkningar som kompenseras av inflation. "Jag väntar till priserna går ner" verkar hursomhelst lika troligt som att vänta på att matpriserna återgår till vad saker kostade 2013->2020 ungefär.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Genom att ge sig fan på att inte betala överpris så kommer Nvidia (och AMD) helt enkelt bli tvungna att sänka priser.
Det är inte svårare än så - Efterfråga handlar 100% om priset, om priset är lågt nog flyger det av hyllorna.

Altnerstivet är ju att PC marknaden dör (igen) till förmån för konsoler.

Tänk om de plötsligt konstaterade hos Nvidia:
"Nämen folk vill inte ha PC längre, de köper ju inga kort lixom, bäst vi satsar på Tegra igen eller gör fler absurt dyra kort som 4090 som några dårar faktiskt köper"

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yarre_k:

Nvidia får väl prova att göra som Rolex och Ferrari med väntelista och krav på ägande av lägre modeller innan man får köpa flaggskeppen.

print(emojize(":unamused_face:"))

hehe dem gjorde ju precis det förra året. Man behövde ha GFE installerat och ett 3000-series kort i systemet för att kanske få en INBJUDAN att köpa ett 4090.

Permalänk
Medlem

Är väl inte så konstigt att 4070 säljer dåligt då det egentligen borde heta 4060 ti .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm