Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Sjukt bra spel so far. Pushar genom storyn för o få hästen, sen blir de alla altare för en fet powerspike innan de blir o slutföra storyn för o gå på högre nivåer innan alla sidestorys ska göras.

100/100 so far. Mycket långsammare tempo än D3 o många andra arpg, tror den vanligaste kritiken är att man förväntar sig att slakta saker genom hela kampanjen.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Jag hade bara köpt standardutgåvan men fick delux uppgradering i Fredags så har spelat sedan dess. Blev säkert minst 8-10 per dag fram till igår. Så efter cirka 40 timmar är jag nivå 47 och är nog halvvägs i Akt 5.
Jag försöker dock njuta av allt spelet har att ge. Texter, story, cutscenes, utforskande... allt. Har inte bråttom.
Gillar verkligen atmosfären och tycker storyn är bra än så länge.
Gameplay är också riktigt kul och det är roligt att mixtra med sin build och prova nytt. Har dock kört samma build senaste 10 levels då jag hittade två legendarys som fungerar skitbra ihop.
Endast spelat i World Tier 2. Tycker spelet under lvlandat är någorlunda lätt. Endast någon slutboss i en dungeon som kan vara väldigt svår, samt butcher.

Det jag tycker är negativt än så länge är att världen inte har tillräckligt många unika zoner eller ställen. Det känns lite samma efter ett tag men med en annan grå nyans.
Sedan är scaling lite väl hård. Som nämnts tidigare i tråden märker man inte riktigt av sitt gear och talents och man känner sig aldrig starkare. Hade önskat att zonerna var fixade nivåer, men att om man spelar i grupp så skalar man till gruppledarens level.

Men än så länge har jag kul! Får se hur det blir i endgame.
Nästan alla mina kompisar verkar dock vara klara med spelet.. men de har inte ens sovit sedan i Fredags och har spelat på det mest effektiva sätten som går. Ser inte nöjet i det men aja.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ang lvl scaling. Kunde man inte välja det på D3? Eller tänker jag kanske på något annat spel..
Som andra säger, man blir ju inte över mäktig. Men då får man väl ändra tier, kör ju T2 med range rouge. Det är lite knivigt ibland

Försöker klara bossen, side quest call of ancients. Klart svåraste för min rouge. Är det bara jag som tycker side quest är svårare än själva main?
Kanske ska vara så, så man inte fastnar.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sINsen:

Jag är precis klar med mainstoryn, kör också sorc.
När du kan eller har, så får du gärna tipsa om en bra endgame build

Jag är långt från endgame. Men bestämde mig för crit-baserad arc lash build från Maxroll. https://maxroll.gg/d4/build-guides/arc-lash-sorcerer-guide

På 71 med någorlunda gear funkar det okej på T4 och nightmare dungeons. Men har mycket kvar att göra, måste få alla paragon-levlar från completion och levla mina glyphs en bit till innan det blir sjysst.

Efter main story var färdig körde jag med maxrolls leveling arc lash build, funka skitbra på T3.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Är det fler än jag som upplever rubberbanding och att det försvinner när upplösningen sänks? Jag trodde det var ett latencyproblem men tydligen inte...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varukorgen:

Är det fler än jag som upplever rubberbanding och att det försvinner när upplösningen sänks? Jag trodde det var ett latencyproblem men tydligen inte...?

Hade stora problem med detta. Open world var knappt spelbart mot slutet.
Rätt som det var så kraschade spelet med felet att det tog slut på minne - trots att jag nu kört hela helgen utan någon krasch. Klickade på OK vilket skulle återställa grafikinställningarna.

Spelet ställde in sig på allt i High/max (förutom Texture quality som blev High istället för Ultra) i 4K. Spelet flyter på som smör och jag har inte haft några problem alls med rubberbanding sen dess. Riktigt märkligt då jag körde på allt i Low tidigare ifall det var ett FPS-problem

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Vill vara hemma så jag kan farma levels och gear.

Skitbra spel i min mening, är något väldigt beroendeframkallande med att farma gear så man kan farma gear snabbare.

Tänkte kolla vad sorcerers lvl60+ kör för specc, jag har en ganska standard Frost Shards build med Frost Nova för vulnerability och fire för crit, men även om man clearar elite-packs löjligt fort när man har cooldowns så tycker jag boss dmg är ganska dåligt och ibland får man springa i cirklar i över 10sec för att vänta på cooldowns för att ens döda normal mobs.
Är det nån som hittat nån specc med mer uptime och single target damage?

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Vill vara hemma så jag kan farma levels och gear.

Skitbra spel i min mening, är något väldigt beroendeframkallande med att farma gear så man kan farma gear snabbare.

Tänkte kolla vad sorcerers lvl60+ kör för specc, jag har en ganska standard Frost Shards build med Frost Nova för vulnerability och fire för crit, men även om man clearar elite-packs löjligt fort när man har cooldowns så tycker jag boss dmg är ganska dåligt och ibland får man springa i cirklar i över 10sec för att vänta på cooldowns för att ens döda normal mobs.
Är det nån som hittat nån specc med mer uptime och single target damage?

Jag kör denna nu med lite modifikationer. Den funkar kanon i T3.
Är lvl 51 atm

https://maxroll.gg/d4/build-guides/arc-lash-sorcerer-guide

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varukorgen:

Är det fler än jag som upplever rubberbanding och att det försvinner när upplösningen sänks? Jag trodde det var ett latencyproblem men tydligen inte...?

Jag fick dessa problem igår, utan att ha haft dem tidigare. Det var i samband med att jag fick min mount så jag hade några egna teorier om att det antingen hade med den att göra (då man rör sig snabbare mellan områdena) eller att det hade att göra med fullständiga releasen och mer tryck på servrarna. Jag får prova ställa ner texturer eller något om det kommer tillbaka, få se om det hjälper (men konstigt om det inte är serverrelaterat då jag inte hade det tidigare i helgen...).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Jag fick dessa problem igår, utan att ha haft dem tidigare. Det var i samband med att jag fick min mount så jag hade några egna teorier om att det antingen hade med den att göra (då man rör sig snabbare mellan områdena) eller att det hade att göra med fullständiga releasen och mer tryck på servrarna. Jag får prova ställa ner texturer eller något om det kommer tillbaka, få se om det hjälper (men konstigt om det inte är serverrelaterat då jag inte hade det tidigare i helgen...).

För mig började det också igår, tror att det är trycket från releasen. Funkat felfritt innan.

Permalänk
Medlem

Efter 30 misslyckade försök att besegra Vhenard med min Barbarian gav jag upp och startade om med en Necromancer. Allting blev mycket enklare och jag klarade bossen på första försöket.
Necromancer känns mer nybörjarvänlig och spelet blev mycket roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Efter 30 misslyckade försök att besegra Vhenard med min Barbarian gav jag upp och startade om med en Necromancer. Allting blev mycket enklare och jag klarade bossen på första försöket.
Necromancer känns mer nybörjarvänlig och spelet blev mycket roligare.

Som jag förstått det från andra så ska Necro vara enklare i början, men sämre senare (i högre levels). Tvärtom med Barb.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Efter 30 misslyckade försök att besegra Vhenard med min Barbarian gav jag upp och startade om med en Necromancer. Allting blev mycket enklare och jag klarade bossen på första försöket.
Necromancer känns mer nybörjarvänlig och spelet blev mycket roligare.

Vilken tier körde du med barbaren?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Vilken tier körde du med barbaren?

Lägsta 😄
Låg på level 13 och kom längst när jag satsade mest på Whirlwind.

Permalänk
Medlem

ouff!

Tänkte bygga om min build och det kostar f*n mycket guld för att lägga om alla skillpoints ~250k!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Började med en Sorc som alltid varit min main i d2 osv. Och måste säga att jag tycker den är riktigt kul att spela, är bara på level 48 än. Och har inte speccat om för endgame. Men jag har kul när jag spelar och jag tycker att den röjer bra.
Ska bli intressant att se senare hur den kommer att prestera med en annan specc.
För övrigt så tycker jag att blizzard verkligen har lyckats med detta spelet, jag tycker att de är svinkul att spela, och det var både bra story och roligt gameplay.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Vill vara hemma så jag kan farma levels och gear.

Skitbra spel i min mening, är något väldigt beroendeframkallande med att farma gear så man kan farma gear snabbare.

Tänkte kolla vad sorcerers lvl60+ kör för specc, jag har en ganska standard Frost Shards build med Frost Nova för vulnerability och fire för crit, men även om man clearar elite-packs löjligt fort när man har cooldowns så tycker jag boss dmg är ganska dåligt och ibland får man springa i cirklar i över 10sec för att vänta på cooldowns för att ens döda normal mobs.
Är det nån som hittat nån specc med mer uptime och single target damage?

Jag är långt ifrån en expert och kan tänka mig att du får mycket bättre tips från andra men körde själv 100% frost i början (1-25), vilket som du säger funkar fint gällande AoE och är safe då man kyler/fryser monster ofta. Dock funkade min build mycket sämre mot bossar då jag körde Frost Ultin som egentligen är kass single target DPS mässigt. Bytte till Lightning och det var bra mycket bättre pga dess feta Ulti. Körde med Chain lightning och Lightning spear vilket ger mycket mobilitet då det blev lite "fire and forget" men egentligen ska man köra Arc Lash och nån frost spell istället för Ball Lightning.

Kika på denna för endgame, verkar cool:
https://www.youtube.com/watch?v=rffaa6Cu-Sc

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

ouff!

Tänkte bygga om min build och det kostar f*n mycket guld för att lägga om alla skillpoints ~250k!

10 gula ancestral/sacred vapen så har du fått tillbaka dina 250k pengar är lite av ett icke-problem senare, där det enda som är dyrt är att enchanta ett vapen (rolla om en stat mot en annan). Ligger på 3.9 mille för en reroll just nu på mina handskar.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Efter 30 misslyckade försök att besegra Vhenard med min Barbarian gav jag upp och startade om med en Necromancer. Allting blev mycket enklare och jag klarade bossen på första försöket.
Necromancer känns mer nybörjarvänlig och spelet blev mycket roligare.

Hade det problemet också initialt med min Barbarian på T2. Avvaktade den questen några levlar och löste lite bättre gear. Kom tillbaks med Ultimaten och betydligt bättre survivability och då va det inga problem.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

10 gula ancestral/sacred vapen så har du fått tillbaka dina 250k pengar är lite av ett icke-problem senare, där det enda som är dyrt är att enchanta ett vapen (rolla om en stat mot en annan). Ligger på 3.9 mille för en reroll just nu på mina handskar.

Är bara lvl54 än så länge. har inte rullat något eller lagt in någon codex of power i någon item. tycker jag plöjer wt3 rätt bra ändå

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag är långt ifrån en expert och kan tänka mig att du får mycket bättre tips från andra men körde själv 100% frost i början (1-25), vilket som du säger funkar fint gällande AoE och är safe då man kyler/fryser monster ofta. Dock funkade min build mycket sämre mot bossar då jag körde Frost Ultin som egentligen är kass single target DPS mässigt. Bytte till Lightning och det var bra mycket bättre pga dess feta Ulti. Körde med Chain lightning och Lightning spear vilket ger mycket mobilitet då det blev lite "fire and forget" men egentligen ska man köra Arc Lash och nån frost spell istället för Ball Lightning.

Kika på denna för endgame, verkar cool:
https://www.youtube.com/watch?v=rffaa6Cu-Sc

Ja den såg ganska härlig ut, dags att spenderar guld på respecc när man kommer hem då.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Är bara lvl54 än så länge. har inte rullat något eller lagt in någon codex of power i någon item. tycker jag plöjer wt3 rätt bra ändå

Varför ingen codex?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Sötast
Skrivet av Codeweavers forum:

"Apple just did make a huge contribution by adding support for DX 12 to Wine and since it's open source it can be added to Crossover."

https://www.codeweavers.com/blog/mjohnson/2023/6/6/wine-comes...

Video: https://www.reddit.com/r/macgaming/comments/14307be/diablo_iv...

Diablo 4 rullar nu på Mac. Ser ut att vara 80+ fps i starterstället

Mindre än ett dygn efter Apple släppte på tyglarna. Its revolution time baby!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Varför ingen codex?

Tror det var att jag saknade material och sen så struntade jag bara i det. håller på att plöja grottor för att få de flesta, så måste väl sätta mig in i skiten snart

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Ja den såg ganska härlig ut, dags att spenderar guld på respecc när man kommer hem då.

Ja det är inte billigt direkt Sen beror det på hur ofta man respeccar. Jag har gjort det en fem-sex gånger nu.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

synd att maxroll inte har nån typ av betyg system på sina builds.... eller?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

synd att maxroll inte har nån typ av betyg system på sina builds.... eller?

https://maxroll.gg/d4/tierlists

Permalänk
Medlem

Gillar spelet starkt än så länge.
Hoppade precis in i tier 4 med min 64 hota barb, kanske lite tidigt men går.

Inte orkat låsa upp all renown och altars än dock, känns som ett projekt.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Blir lättare hitta alla Lilith statyer med

Interaktiv karta
https://mapgenie.io/diablo-4/maps/sanctuary

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Blir lättare hitta alla Lilith statyer med

Interaktiv karta
https://mapgenie.io/diablo-4/maps/sanctuary

https://d4builds.gg/map/ Lite mer lättdriven

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB