Veckans fråga: Prestandatestar du dina datorkomponenter?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Prestandatestar du dina datorkomponenter?

För vissa av oss är en del av nöjet med en påkostad dator att låta hårdvaran svettas lite mellan varven. Är du en av dem?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Testar vid nybyggen och vid övriga felsökningar. När det finns ett syfte med testandet, helt enkelt.

Permalänk
Moderator
Moderator

Att ömt dra fingret över nyöppnad hårdvara, behagligt rysa när man känner de räta vinklarna och skarpa kanterna, blunda och låta dofterna sippra in i näsan, att luta sig bakåt och se högre siffror än tidigare på skärmen - är inte det själva målet med denna hobby?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Brukar testa när jag byggt nytt, mest för att se hur det presterar och hur det är med tempen.
Annars aldrig

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Att ömt dra fingret över nyöppnad hårdvara, behagligt rysa när man känner de räta vinklarna och skarpa kanterna, blunda och låta dofterna sippra in i näsan, att luta sig bakåt och se högre siffror än tidigare på skärmen - är inte det själva målet med denna hobby?

Så sant som det är skrivet

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Inte prestandatestat så noga på länge nu, men inte heller byggt nytt på länge. Finns nog en koppling där

Förr var varje megahertz viktig, den gav ju gratis prestanda för en fattig ungdom/student. Nu är det bara viktigt att det fungerar de få stunder man har att spela

Ett litet annat fokus helt enkelt

Permalänk
Medlem

Nuförtiden prestandatestar jag mest mjukvaror känns det som. Igår kom en patch till The Last Of Us som sänker CPU-kraven rejält. Lirar nu fint på en 7700K (Ja, fyra kärnor 2017 CPU), 3070, 1440p ultrawide. Helt otroligt vad dom fixat det spelet.

Detsamma gäller hogwarts som nuförtiden går att köra lungt med höga texturer och RT på ett 3070 8GB kort. Behöver dock mycket CPU (fortfarande).

Dom här spelen rullade inte bra på någon dator när dom kom, ja det gick att spela med 4090 osv, men med framedrops, jag stägnde av RT när jag spelade igenom hogwarts på 4090. TLAU börjar kännas riktigt, riktigt väloptimerat nu. Flyter som smör med bra dator och GPU ligger nära 100% som den skall.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Prestandatestar absolut grejerna.
Först och främst gör jag det för att kolla temperatur, ljudnivå, samt om något throttlar eller så, och ställa fläktkurvorna så bra som möjligt osv.
Sen är det ju kul att se hur grejerna presterar också.

Permalänk
Avstängd

Mycket fåtal ggr. Inte lika intressant som förut eftersom det mesta autoöverklockar osv ändå.
Att köra senaste street fighter benchmark var helt meningslöst eftersom spelet ändå är låst till max 60fps

Kör bara ett fåtal ggr generellt för att se att det presterar normalt

Edit: Minns på c2d dagarna att jag fick köra prime95 24h för att säkerställa att det var stabilit. Inte så kul.

sTaVnInG
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Använder benchmarks för att se att jag får den prestanda jag borde från mina komponenter samt som stresstest. Kör sällan benchmarks för nöjes skull.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Inaktiv

När jag byter och testar komponenter varannan vecka.

Är uppe i ca 1100 timmar i 3d mark.

Permalänk
Administrativ avgift

Stresstestar för stabilitet och sen för överklockningar ev nya drivers, ställer höga krav på mitt VR spelande

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Utan att prestandatesta så är det svårt att veta om ens överklockning av GPU, CPU, RAM, SSD och skärm är stabil så det är rätt självklart för mig.

Blir väl mest Time Spy, Superposition och CB23 till vardags och sedan OCCT, Prime95 och Furmark när man har mer tid på helger. och övrig ledighet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte prestandatestat så noga på länge nu, men inte heller byggt nytt på länge. Finns nog en koppling där

Förr var varje megahertz viktig, den gav ju gratis prestanda för en fattig ungdom/student. Nu är det bara viktigt att det fungerar de få stunder man har att spela

Ett litet annat fokus helt enkelt

Håller med helt. Gör det nog bara vid felsökning.

Permalänk
Medlem

Kollade mest prestandan på nvmedisken när jag meckade med drivrutiner för moderkortet. I övrigt är det jäkligt osexigt att prestandatesta en 8700k och ett 2070 super

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Testar alltid prestandan när jag köpt nya komponenter och man gör den obligatoriska överklockningen. Efteråt händer det väldigt sällan.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Valde Nej.

Men kom på att jag testar lite vid konfiguration av minne, vilket nog är viktigast så som jag kör.

Kör idag med en ren APU Ryzen 5 5600G med minne på 4000 MHz.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Brukar köra lite Cinebench och 3DMark.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Brukar köra CineBench vid ny CPU, eller överklockning av CPU och RAM. Vilket händer att jag får för mig ibland

3DMark körs väl främst när jag köper ett nytt grafikkort. Brukar inte testas senare lika mycket dock. Här får diverse olika spel agera benchmark också. Ibland har jag även skrivit ner resultat före och efter en uppdatering.

Permalänk
Medlem

Nej, jag märker om det jag använder datorn till flyter på bra.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag överklockar så självklart måste jag prestanda- och stabilitetstesta.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har testat CPU och grafikkort bara för att kolla hur det funkar under för mig orealistisk stress. Och jag föreställer mig att eventuella fel kanske visar sig då, antingen fabriksfel eller om jag misslyckats montera processorkylaren fel (vilket hänt en mig en gång)
CPU blir lite för varm om man kör cinebench för fullt i 10 minuter, men eftersom jag aldrig kommer att göra något som stressar CPU så mycket och länge har det ingen betydelse. I spel toppar den kanske på 75-80 grader i nån eller några sekunder. Känner inte för att överklocka mer än den enkla automatiska som finns i bios, tycker att datorn är löjligt snabb som den är.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Ja jag är till och med högt på timespy topplistan för alla med just en 8700k och 3070ti 😎

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

Vid byte av GPU kan det va kul att jämföra i några inbyggda benchmarks i vissa spel, annars inte så mycket mer än så. Testat CPU och SSDer också vid enstaka tillfällen.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Nej, det var väldigt länge sen. Vid uppgraderingar drar jag igång nåt spel, presterar det som väntat så är jag nöjd så.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Prestandatestar - nej. Stresstestar - ja, vid ändring av t.ex. minnesklockning eller spänningsnivåer. Resultaten från testerna är för mig inte mer intressanta än att eventuellt se att jag inte dabbat mig med ex kylning och att systemet är stabilt.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Brukar kolla så att den presterar när den är nybyggd och jämföra prestandasiffror

Permalänk
Medlem

Jag kör benchmarks för att kolla temperaturer, stabilitet och se att komponenterna presterar som de borde. Om jag överklockar har jag benchmarks som referens för att se hur systemet skalar.

Förr i tiden benchade jag system av ren nyfikenhet, nu upplever jag internet så fullt med information om alla möjliga hårdvarukombinationer att det knappt behövs. Finns folk som sitter och dokumenterar alla möjliga retro-kombinatoner, så det är inte bara ny hårdvara som täcks bättre.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Benchar alltid nya grejer för att se att de presterar som de borde. Sen benchas det också för att se om eventuell överklockning och annat tweakande faktiskt ger ökad prestanda och att man inte råkar ut för saker som clock stretching vid undervoltande.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Ja, mest för nöjes skull generellt efter uppgradering av cpu eller gpu, men förstås även av rent praktiska skäl t.ex. vid undervolting.

Visa signatur

9950X3D | 5080