USA stoppar Microsofts Activision Blizzard-köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

LOL det är vi som är staten… kallas demokrati.

Du inser att Activisions aktieägare röstade JA för att bli uppköpta? Fin demokratisk syn du har, LOL!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Vad ska man göra då? En statlig spelkonsol och några statliga operativsystem?

Hur du utläste det ur vad jag skrev begriper jag inte? Men man kan, som några stater/myndigheter nu gör, ifrågasätta om den åtgärd som Microsoft försöker genomföra är förenlig med konkurrenslagstiftningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

LOL det är vi som är staten… kallas demokrati.

Vet inte vilken sten du är uppväxt under men dom som blir framröstade gör vad dom vill efter valet om du inte märkt det.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Sjukt att detta ska nästan vara omöjligt men samtidigt har dom typ 5 företag som tillverkar alla livsmedel dom köper i affärerna.

Exakt och det är inte så att spel är en livsnödvändighet medans livsmedel är de.

Sony har väldigt stort inflytande i USA pga musik och filmbranschen så skulle inte förvåna mig om nån form av lobbying sker här.

Det enda som varit revolutionerande från AB i 10 år är att pumpa in miktrotransaktioner, jag som gamer älskar ju de och det måste främjas!!

Permalänk
Avstängd

Kommer inte hända något endå bara att det tar längre tid att godkänna i USA. Federal Domstol kommer ju godkänna till 100% så blir fortfarande JA

Kul att dom försöker stoppa och visa hela världen hur inkompetenta FTC är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Hur du utläste det ur vad jag skrev begriper jag inte? Men man kan, som några stater/myndigheter nu gör, ifrågasätta om den åtgärd som Microsoft försöker genomföra är förenlig med konkurrenslagstiftningen.

Undrar varför då det finns hur jäkla många utvecklare som helst, säkert tusen. Till skillnad från mitt första exempel med livsmedel. Problemet är väll att folk enbart köper och ser vad typ 4 spelbolag gör. Det faktum att du skulle gilla Diablo och inte Path Of Exile har inget med monopol att göra och det ska inte stoppas för att Diablo skulle vara mer populärt. Konkurrens finns, bara för dom att steppa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vet inte vilken sten du är uppväxt under men dom som blir framröstade gör vad dom vill efter valet om du inte märkt det.

Lol, rösta på en snubbe som vill införa direktdemokrati isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vet inte vilken sten du är uppväxt under men dom som blir framröstade gör vad dom vill efter valet om du inte märkt det.

Vet inte vilket land du själv är uppvuxen i men jag tänker inte klaga då jag är uppvuxen i Sverige och vi är ständigt top 10 bästa landet i världen. Och det är fakta. Blir inte mer demokratiskt än såhär. Då får du bli diktator och leva i nån bubbla eller nåt annat.

IRL så är det såhär det fungerar i västvärlden för fria människor. Njut av livet. Någon ska hantera konkurrenslagarna och har du inget bättre förslag så är det bättre att låta bli och spara dina klagomål till något som faktiskt är värt det.

Permalänk
Medlem

Sony borde köpa upp SquareEnix

Nintendo är i en klass för sig. De kommer hålla sig till sitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Ja det är så mycket bättre att pappa staten bestämmer vad vi får göra!

Ja, I vissa avseenden är det bättre med reglering

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Du inser att Activisions aktieägare röstade JA för att bli uppköpta? Fin demokratisk syn du har, LOL!

Aktier köper man för pengar
Inte demokratiskt system alls

Permalänk
Medlem

Spännande att amerikanska myndigheter väljer att skada två amerikanska företag för att skydda ett japanskt företag.

Visa signatur

“All cruelty springs from weakness.”

Permalänk
Medlem

Finns ju en lösning är ju att MS drar in alla US baserade windows/office licenser och ser vad som händer.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finwë:

Spännande att amerikanska myndigheter väljer att skada två amerikanska företag för att skydda ett japanskt företag.

Om det nu inte blir MS som köper det är det väl "risk" att Sony eller Epic istället köper det och då
blir det dels utländsktägt och dels blir det kanske sämre för konkurrensen ändå i slutändan om
EPIC eller Sony väljer att göra spelen exklusiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Förstår inte riktigt hur det har med konkurrensskydd att göra.

Är ju självklart att marknaden inte kan reglera sig själv.

Jag menade all de som har tagit upp "hur-dur, bättre att pappa/storebror bestämmer"

Det är bara demokrati så länge de partier som villa samma som de vinner

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Lär bara bli sämre vid ett uppköp

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Bra. Stoppa det helt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Mycket snabba slutsatser som är helt grundlösa ser jag. Varför skulle det här bli dåligt, kan någon förklara det utan att bara peka på kartell och demonisering av storbolag?

Mer fakta tack. Och ja, jag ställer frågan för att jag är genuint intresserad av argumenten bakom, jag ser dom inte.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Mycket snabba slutsatser som är helt grundlösa ser jag. Varför skulle det här bli dåligt, kan någon förklara det utan att bara peka på kartell och demonisering av storbolag?

Mer fakta tack. Och ja, jag ställer frågan för att jag är genuint intresserad av argumenten bakom, jag ser dom inte.

Det är coolt att hata MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Mycket snabba slutsatser som är helt grundlösa ser jag. Varför skulle det här bli dåligt, kan någon förklara det utan att bara peka på kartell och demonisering av storbolag?

Mer fakta tack. Och ja, jag ställer frågan för att jag är genuint intresserad av argumenten bakom, jag ser dom inte.

Microsoft och A/B är bolag som redan är bland de större på spelmarknaden, A/B är i samma storlek som hela Sony. MS har redan köpt upp Bethesda och andra. Det koncentrerar deras kontroll på spelmarknaden väldigt mycket. De äger redan Windows och Xbox

Jag är lite orolig med tanke på deras historik för ca 20 år sedan och hur andra bolag i särställning på marknader vanligen håller på (se Disney inom film/tv/streaming)

Vad köper de här näst? Hur mycket är okej? Var går gränsen?

Jag tycker nog snarare frågan borde vara: Vad skulle denna affär förbättra för någon? Framförallt för vanliga slutanvändare

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag tycker nog snarare frågan borde vara: Vad skulle denna affär förbättra för någon? Framförallt för vanliga slutanvändare

A/B spel på gamepass tycker jag låter som en förbättring för slutanvändaren 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Microsoft och A/B är bolag som redan är bland de större på spelmarknaden, A/B är i samma storlek som hela Sony. MS har redan köpt upp Bethesda och andra. Det koncentrerar deras kontroll på spelmarknaden väldigt mycket. De äger redan Windows och Xbox

Jag är lite orolig med tanke på deras historik för ca 20 år sedan och hur andra bolag i särställning på marknader vanligen håller på (se Disney inom film/tv/streaming)

Vad köper de här näst? Hur mycket är okej? Var går gränsen?

Jag tycker nog snarare frågan borde vara: Vad skulle denna affär förbättra för någon? Framförallt för vanliga slutanvändare

Tack, vettiga synpunkter.

Dock är ju de flesta bolag ägda av få aktörer på marknaden men utanför synfältet för medelsvensson att iaktta.

En sak om få aktörer äger tillgång till data och information som kan forma vår vardag, där har jag full förståelse för att det inte är bra för gemene man. Men en ”spelstudio”, på vilket sätt skulle det försämra?

Edit: kolla embracer, dom löser ju uppenbarligen inte att vara en stor aktör. Varför inte svälja in dom i ett större konglomeratet som har ekonomiska muskler och nyttja kompetensen istället. Då lär vi få bättre spel och användarupplevelser

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Tack, vettiga synpunkter.

Dock är ju de flesta bolag ägda av få aktörer på marknaden men utanför synfältet för medelsvensson att iaktta.

En sak om få aktörer äger tillgång till data och information som kan forma vår vardag, där har jag full förståelse för att det inte är bra för gemene man. Men en ”spelstudio”, på vilket sätt skulle det försämra?

Edit: kolla embracer, dom löser ju uppenbarligen inte att vara en stor aktör. Varför inte svälja in dom i ett större konglomeratet som har ekonomiska muskler och nyttja kompetensen istället. Då lär vi få bättre spel och användarupplevelser

Ju färre bolag desto mindre anledning att konkurera. Det leder till sämre upplevelser för slutkunden inte bättre.
Se tex hur mycket intel gjorde medans de var mer eller mindre orörda på cpu marknaden.

Permalänk
Avstängd

Blir bättre för ALLA spelarna eftersom även andra molntjänster får en liten katalog av Activision/Blizzard spel. Utan köp får ju Game Pass och Xcloud samt andra molntjänster inte spelen från Activision/Blizzard.

Så är ALLTID bäst för ALLA molntjänster att Microsoft äger allt.

Då kan konstnader även hållas nere då dom kör McDonalds system med rewards i appar Bing m.m samt dom tjänar på att spelare använder deras appar. Blev inte sämre för andra Hamburgekedjor med McDonalds och då kommer inte detta bli sämre för andra molntjänster utan fler kan starta upp eftersom dom får tillgång till en liten katalog av Activision Blizzard spel till billigast pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Ju färre bolag desto mindre anledning att konkurera. Det leder till sämre upplevelser för slutkunden inte bättre.
Se tex hur mycket intel gjorde medans de var mer eller mindre orörda på cpu marknaden.

Konkurrens är bra, men tänk också på all kreativitet och kompetens som finns där ute som aldrig kommer fram för att konkurrensen är för hård. Det blir ju knappast monopol pga den här affären även om det har en signifikans...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakan1994:

A/B spel på gamepass tycker jag låter som en förbättring för slutanvändaren 🤷‍♂️

Det går väl bra att göra ändå om de vill? Man måste inte äga alla spel man lanserar på en tjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Konkurrens är bra, men tänk också på all kreativitet och kompetens som finns där ute som aldrig kommer fram för att konkurrensen är för hård. Det blir ju knappast monopol pga den här affären även om det har en signifikans...

Vart ska man dra gränsen då? Hur många spelstudios och publishers ska microsoft få köpa utan att man drar in konkurrenslagstiftning? EA? Take-Two? Square? Ubisoft?

När man funderar på och slå ihop några av de största spelskaparna i världen så måste man nästan ta sig en funderare först så jag är rätt nöjd över att det stoppades av usa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Vart ska man dra gränsen då? Hur många spelstudios och publishers ska microsoft få köpa utan att man drar in konkurrenslagstiftning? EA? Take-Two? Square? Ubisoft?

När man funderar på och slå ihop några av de största spelskaparna i världen så måste man nästan ta sig en funderare först så jag är rätt nöjd över att det stoppades av usa.

Hur många fler studios finns det då? Man överdriver det för att dom slukar väletablerade spelbolag. Men återigen, många har behov av ekonomiska muskler för att komma fram. Har investerat in mig under lång tid i spelbranschen så har ganska bra koll på utmaningarna dom står inför

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Spontant känner jag att det skulle säkert kunna ge en massiv frihet till att skapa spel på deras eget sätt pga resurserna de har.
Ett MMORPG kostar extremt mycket, för att kunna göra ett bra mmorpg behöver man mer resurser... likaså för att gå över red-tape som handlar om censurering m.m och då kan man ta dessa fights mer lättsamt pga kostnaderna som täcker allt juridiskt.

Men sedan vill vi ha en marknad där det finns tävling, då det ger incentive till att göra bättre samt så är prissättningen baserad på vad de andra sätter deras pris på.

Lite så som med AMD vs Nvidia, om nvidia hade all marknad så hade de haft monopol på hela prissättningen osv.
Frågan här är om det är i samma grad här....

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Avstängd

https://youtu.be/zaAlAXmV9kE

Då är det löst denna månad och vi alla kan spela Call Of Duty m.m i Sverige 👍🏻❤️

Jippi