Skrivet av m4gnify:
Köp inte lurar för 2000kr. Räcker gott och väl med några för under 1000-lappen, speciellt eftersom du är rädd för att tappa bort dom.
Jag har Nothing Ear (1) och är relativt nöjd. När jag inte använder dom förvaras dom i skalet. Passformen är helt okej i mina öron, men dom rör lite på sig när jag blir svettig. Det är mina första lurar med ANC, så jag vet inte hur bra den är jämfört med andra, men den är också "okej". Höga ljug bråkar den med tex.
På gott och ont, när man väl är låst i Apples ekosystem är det relativt lätt att punga up närmare 3 000 kr för ett par AirPods Pro. Tycker personligen de är fantastiska små skapelser som sitter som gjutet i mina öron, oavsett hur svettig jag blir eller vilken landsaktivitet jag utövar. Är man å andra sidan en av de med lite annorlunda öronkanaler förstår jag att man inte riktigt ser charmen om de hela tiden faller ur, eller om du inte har några andra Apple-produkter.
För att återgå till Apples ekosystem, har du t.ex. en iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV, och en Mac, så är det verkligen kalas med AirPods, eftersom de kan hoppa mellan dina enheter automatiskt tack vare iCloud, så oavsett om du plocker upp och använder din iPhone eller iPad, så får du ljudet i dina öron från den enheten utan att behöva göra något som helst manuellt. Dock inte om du redan lyssnar på något, t.ex. en ljudbok. Om frugan har lagt sig innan dig och du vill se på lite TV utan att riskera hennes vrede kommer ju ljudet rätt in i dina AirPods, som du förmodligen redan har i dina öron.
Nu låter jag som värsta jävla Apple-fanboyen, men det är jag inte. Tycker de överlag har riktigt tråkiga produkter som saknar innovation, men de ger en slags enhetlig stabilitet i användarvänligheten (macOS undantaget som är en riktig sörja) som är väldigt viktig för många, mig inkluderat nu när jag blivit lite äldre och bara vill ha grejer som fungerar.
Skrivet av pistage:
[...]
Så min fråga är. Är det genialiska med Airpods och Airbuds att det kommit någon revolution i passform för in-ear? Eller är enda orsaken Apples otroliga förmåga att skapa hype och kollektiv psykos?
[...]
Mitt svar ovan får gälla på din originalfråga också. Kort och gott: utöver faktiskt god hårdvara så handlar det även om det integrerade Apple-ekosystemet. Inte någon slags mass-psykos, även om jag förstår att det kan se så ut för många