Windows search sämre med åren?

Permalänk
Medlem

Windows search sämre med åren?

Är det bara jag som tycker att Windows search bara blivit sämre med åren?
Känns som att den aldrig hittar det man letar efter.
Vet att man kan ändra inställningar men den vill alltid dra upp en skitfil eller något från bing..

Permalänk
Medlem

Jag har nästan helt slutat använda sökfunktionen i startmenyn, tycker den har varit skit sen jag skaffade windows 10.

Permalänk
Medlem

Om du vill att startmenyn inte ska ge dig internet, bing eller cortana tips så går det att stänga av det via gpedit i mapparna "Administrative Templates\Start menu and taskbar" och "Administrative Templates\Windows components\Search" i både computer och user configuration.

Nyligen spenderade jag en hel del timmar (dagar) på att lösa en del buggar i mitt fall. Lyckades genom att radera \AppData\Local\Packages\Microsoft.Windows.Search.... mappen och därefter bygga om index (kan vara bra att skapa en kopia innan).
För att radera (eller kopiera) mappen behövde jag stänga av windows search service först samt avsluta dllhost.exe ("com surrogate"). Tror omstart kan behövas efteråt.

I mitt fall av buggar fanns det döda länkar som INTE gick att ta bort samt nya länkar som inte registrerades i start menyn (både för appdata och programdata startmeny mapparna) oavsett om index byggdes om (den indexerade allt annat än start menyn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Om du vill att startmenyn inte ska ge dig internet, bing eller cortana tips så går det att stänga av det via gpedit i mapparna "Administrative Templates\Start menu and taskbar" och "Administrative Templates\Windows components\Search" i både computer och user configuration.

Nyligen spenderade jag en hel del timmar (dagar) på att lösa en del buggar i mitt fall. Lyckades genom att radera \AppData\Local\Packages\Microsoft.Windows.Search.... mappen och därefter bygga om index (kan vara bra att skapa en kopia innan).
För att radera (eller kopiera) mappen behövde jag stänga av windows search service först samt avsluta dllhost.exe ("com surrogate"). Tror omstart kan behövas efteråt.

I mitt fall av buggar fanns det döda länkar som INTE gick att ta bort samt nya länkar som inte registrerades i start menyn (både för appdata och programdata startmeny mapparna) oavsett om index byggdes om (den indexerade allt annat än start menyn).

Hmm okej kanske ska testa det sen. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedo:

Är det bara jag som tycker att Windows search bara blivit sämre med åren?
Känns som att den aldrig hittar det man letar efter.
Vet att man kan ändra inställningar men den vill alltid dra upp en skitfil eller något från bing..

<Uppladdad bildlänk>

Nope. För mig fungerar den lika bra som tidigare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera "Everything" från https://www.voidtools.com

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar också Everything, precis som @iXam
Windows search är helt värdelös.

Permalänk
Medlem

Har kanske använt windows search 30-40 gånger sedan ca ett år efter win 8,1 kom ut.
EVERYTHING FOR THE WIN!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Kan starkt rekommendera "Everything" från https://www.voidtools.com

Skrivet av m4gnify:

Jag rekommenderar också Everything, precis som @iXam
Windows search är helt värdelös.

Tack för tipset! Ska testa!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Windows Search fungerade bra under Vista/7 tiden.

Nu är den rätt kass. Den blev rätt kass under Win8. Den är fortfarande kass men har även fått in del bloatware också.