GTX 745 vs. RX 6400 med PCIe 2.0

Permalänk

GTX 745 vs. RX 6400 med PCIe 2.0

Hej!

Jag använder en gammal Dell Optiplex 3020 SFF för att spela. GPU:n är ett GTX 745 och jag får igång de flesta spel. Lirar mest Fortnite och med låga inställningar i Performance Mode kan fps:en ligga på 55-100, i vissa situationer 120. Det funkar helt ok tycker jag men jag skulle gärna vilja kunna öka inställningarna något, särkilt "view distance" (har för mig att det heter så).

PCIe-versionen på moderkortet är 2.0, vilket givetvis innebär ordentliga begränsningar. Dessutom är chassit litet (SFF) så GPU-alternativen är högst begränsade. Nu till min fråga.

Tror ni att jag skulle kunna få ut mer grafikkraft om jag sätter i ett RX 6400?

Kortet är betydligt mer kraftfullt än mitt nuvarande GTX 6400 men jag undrar hur mycket begränsningar PCIe 2.0 sätter. Jag förstår att det begränsar vad jag kan få ut kortet, men kommer jag att få ut mer av ett RX 6400 än ett GTX 745?

Har försökt hitta svar på detta genom att googla men inte hittat mycket vettigt. Det jag har hittat är att man bara får ut ca 50 % av kapaciteten hos ett RX 6400 om man kör PCIe 2.0. Samtidigt indikerar vissa sidor att RX 6400 har runt 400 % mer kapacitet än GTX 745. Men att av det kunna dra slutsatsen att ett byte skulle innebära en dubblering av kapacitet i min dator är jag tveksam till.

Jag kan tillägga att jag givetvis har övervägt att köpa en ny dator men jag lockas av tanken att kunna få en lite bättre spelupplevelse genom att bara byta kort, om det går.

Tacksam på förhand för eventuella svar!

Önskar er en trevlig midsommar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle försöka hittta ett billigt beg GTX 1650 (icke super) istället.

GTX 1650 har samma prestanda som RX6400 men har 16x PCI-E. Korten brukade sälja för 500-800 sist jag kollade på Tradera för några månader sen.

Här är det också viktigt att du kollar upp BIOS/UEFI kompatibilitet. Jag vet att framförallt HPs datorer från 2010-2011 vägrar köra nyare grafikkort. Med lite tur har inte Dell samma problem.

När jag söker på Dell Optiplex 3020 SFF får jag bara upp en massa varianter med Haswell (2013). Om datorn är så ny att den har Haswell-processor bör det inte vara några problem med BIOS/UEFI kompatibilitet och i alla fall processorn stöder PCI-E 3.0, GTX 1650 är dock fortfarande det "bästa" valet.

Se till att uppgradera processorn till en passande i7 eller motsvarande Xeon om inte det är gjort.

Permalänk
Skrivet av jonaz_81a:

Jag skulle försöka hittta ett billigt beg GTX 1650 (icke super) istället.

GTX 1650 har samma prestanda som RX6400 men har 16x PCI-E. Korten brukade sälja för 500-800 sist jag kollade på Tradera för några månader sen.

Här är det också viktigt att du kollar upp BIOS/UEFI kompatibilitet. Jag vet att framförallt HPs datorer från 2010-2011 vägrar köra nyare grafikkort. Med lite tur har inte Dell samma problem.

När jag söker på Dell Optiplex 3020 SFF får jag bara upp en massa varianter med Haswell (2013). Om datorn är så ny att den har Haswell-processor bör det inte vara några problem med BIOS/UEFI kompatibilitet och i alla fall processorn stöder PCI-E 3.0, GTX 1650 är dock fortfarande det "bästa" valet.

Se till att uppgradera processorn till en passande i7 eller motsvarande Xeon om inte det är gjort.

Tack för snabbt och mycket informativt svar!

Det stämmer att det är Haswell (2013) så jag tror att den skulle acceptera kortet. Jag har spanat på 1650 tidigare men har bara hittat kort som är för höga, trots att de är lågprofil. Det är riktigt ont om plats i chassit så det enda som får plats är riktigt låga/tunna kort som bara tar "en plats". Känns som att RX 6400 är skapat precis för den här marknaden. Jag har skaffat en i7-processor som också ska in i burken. När jag spelar Fortnite med nuvarande kort kör kortet på 96-98 % och processorn på 65-70 % men med eventuellt nytt kort känns bytet som ett måste.

Med allt detta sagt, om jag inte hittar ett 1650 som passar, tror du att jag skulle få ut mer kapacitet av RX 6400 än nuvarande kort (GTX 745)?

Permalänk
Skrivet av dramaticfax:

Tack för snabbt och mycket informativt svar!

Det stämmer att det är Haswell (2013) så jag tror att den skulle acceptera kortet. Jag har spanat på 1650 tidigare men har bara hittat kort som är för höga, trots att de är lågprofil. Det är riktigt ont om plats i chassit så det enda som får plats är riktigt låga/tunna kort som bara tar "en plats". Känns som att RX 6400 är skapat precis för den här marknaden. Jag har skaffat en i7-processor som också ska in i burken. När jag spelar Fortnite med nuvarande kort kör kortet på 96-98 % och processorn på 65-70 % men med eventuellt nytt kort känns bytet som ett måste.

Med allt detta sagt, om jag inte hittar ett 1650 som passar, tror du att jag skulle få ut mer kapacitet av RX 6400 än nuvarande kort (GTX 745)?

tippar att det han menar är att 6400 har begränsat antal pci-e banor på kortet dvs x4

på pcie 3/4 kanske det inte påverkar prestandan negativt alls då x4 har tillräckligt men på pci-e 2 kan det ev påverka mycket då det bara har ca halva bandbredden per pci-e bana.
pci-e 4.0 x4 = ~8Gbyte/s
pci-e 3.0 x4 = ~4GByte/s
PCI-e 2.0 x4 = ~2Gbyte/s

pci-e 2.0 x16 = 8GByte/s

så tippar att för att va på den säkra sidan bör du iaf minst nog ha ett kort med 8 pci-e banor om du ska köra det på pci-e 2.

verkar som att ett RX 6400 kan tappa mellan 10-50% från maximal prestanda beroende på spel när den är ansluten till en 2.0 port just pga dess begränsning på antal anslutna pci-e banor.

när det kommer till tjockleken på kortet blir det nog svårare dock och som du säger single slot pankakskylar 1650 verkar inte finnas speciellt många utan verkar generellt ta minst 2 slottar på tjockleken.

och RX 6400 är väl det vättigaste du kan hitta med single slot ser det ut som även om du kommer handikappa kortet med att ansluta till en 2.0 port.

men sen är frågan om det kommer prestera bättre eller ej handikappat än ditt nuvarande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

tippar att det han menar är att 6400 har begränsat antal pci-e banor på kortet dvs x4

på pcie 3/4 kanske det inte påverkar prestandan negativt alls då x4 har tillräckligt men på pci-e 2 kan det ev påverka mycket då det bara har ca halva bandbredden per pci-e bana.
pci-e 4.0 x4 = ~8Gbyte/s
pci-e 3.0 x4 = ~4GByte/s
PCI-e 2.0 x4 = ~2Gbyte/s

pci-e 2.0 x16 = 8GByte/s

så tippar att för att va på den säkra sidan bör du iaf minst nog ha ett kort med 8 pci-e banor om du ska köra det på pci-e 2.

verkar som att ett RX 6400 kan tappa mellan 10-50% från maximal prestanda beroende på spel när den är ansluten till en 2.0 port just pga dess begränsning på antal anslutna pci-e banor.

när det kommer till tjockleken på kortet blir det nog svårare dock och som du säger single slot pankakskylar 1650 verkar inte finnas speciellt många utan verkar generellt ta minst 2 slottar på tjockleken.

och RX 6400 är väl det vättigaste du kan hitta med single slot ser det ut som även om du kommer handikappa kortet med att ansluta till en 2.0 port.

men sen är frågan om det kommer prestera bättre eller ej handikappat än ditt nuvarande.

Tack för givande svar!

Jag ska leta vidare efter andra kort och sedan ta mig en rejäl funderare.

Tack igen!

Permalänk
Medlem

Tech YES City har en video där 6500XT testas med PCIE 2,3 och 4. Verkar inte vara någon större skillnad mellan 2 och 3 men båda är sämre än 4. Kan säkert klå 745 fortfarande dock.

6400 är lite sämre men väldigt liknande kort ändå så man kan nog se det som en fingervisning.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Med PCI-E riser och en bågfil kan stordåd uppnås.

Haswell borde ha stöd för PCI-E 3.0 för grafikkortet även med H81 chipset. Att H81 inte har stöd för PCI-E 3.0 borde kvitta så länge inte Dell varit dumma nog att peta in nån helt onödig PCI-E switch som bara stöder 2.0 mellan processor och grafikkort.

Med PCI-E 3.0 känns inte RX6400 lika illa som med 2.0. Att ett visst test inte såg någon större skillnad mellan PCI-E 4x 2.0 och 3.0 beror nog mest på vad man valde att testa.

Permalänk

Tack för alla svar! De har hjälpt mig massor.

Det verkar vara svårt att hitta något med samma prestanda som RX 6400 som får plats. Om jag slår till på ett sådant kort, eller något annat, återkommer jag med resultatet på prestandan.

Tack!

Permalänk
Medlem

Kanske kan det vara värt att kika på https://www.proshop.se/Grafikkort/ASRock-Arc-A380-Challenger-...

Om det funkar med Dell's OEM dator är dock ett stort krux.

Annars är nog begagnade 1050Ti & 1650 bra val.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kör ett 1050ti i en gammal Haswell Dell Dimension . Tar all ström från PCI-porten och fungerar Klockrent men kortet är inte jättelitet så tveksam om det får plats ett SFF chassi. Tänkte först köpa ett AMD-kort men läst nåt om att de kortet inte fungerar så bra på prefab Dell.

Permalänk

Hej igen!

Här kommer en uppdatering. Jag har nu satt i ett RX 6400 och skillnaden är påtaglig, positiv sådan. Fortnite går att köra på högre inställningar och FPS:en ligger runt 120. Jag är definitivt nöjd över bytet trots att jag inte får ut all kapacitet det nya kortet har.

Nu är det processorn som håller tillbaka kapaciteten. GPU:n ligger på 30 % när jag spelar nu, CPU starx under 100 %. Nästa steg blir därför att byta till en i7-4790 som verkar vara det kraftigaste datorn klarar.

Stort tack igen för alla era svar!