Xbox Series-konsolerna säljer betydligt sämre än Playstation 5

Permalänk

Jag har bara haft ett tv-spel i mitt korta liv, och det var ett Ps-1. Innan dess en Goldstar MSX, sen Commodore 128, följt av Amiga 500. Spelen till Ps-1 var unika då. Gran Turismo 1 och 2, Destruction derby 1 och 2 osv.. Idag finns allt på PC också, eller åtminstone nästan samma. Och ibland bättre, till bättre pris dessutom!

Jag kan sakna slöspelandet, liggandes i soffan med NHL 98 ibland. Eller Need for speed 1-3, när man körde på vanliga vägar, med vanlig trafik. Och allt var lugnt, till man gick banans med gasfoten Köpte ratt, och pedaler och elände pga detta

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Köpte en Series X precis innan förra höjningen. Är inte så intresserad av de spel som bara finns på PS5. Bryr mig inte om att jag kan spela samma spel på PC, det är skönt att ha en konsol när man bara vill lägga sig i soffan och spela nåt eller spela flera. Det är inte samma sak att "dra en HDMI-kabel från datorn" även om det funkar så klart.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Försäljningsvolymen för Switch är nästan hisnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Du är så pass teknikintresserad, så att du inte klarar av en enkel googling? Känns ju enklare att ta reda på någonting sådant, än att köpa ett PS5 för att du inte vet om X eller S är vad du vill ha.

Såklart jag kan googla.

Men varför ska man behöva det?

När ett bättre namn skulle göra att man inte behöver.

Det brukar ju debatteras en del om förvirrande namngivning och numrering av både CPUer och grafikkort. Även det är bara en enkel googling bort.

Jag ser inte någon större skillnad här.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Försäljningsvolymen för Switch är nästan hisnade.

Visst är den! Särskilt med tanke på hur lite spel de lyckas pressa ut. Kanske spelar folk mer indy spel än vad man kan tänka sig eller så kanske Switchen är så bräcklig så folk får köpa ny oftare, det är trots allt en portabel maskin.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Galet då ps5 knappt har något som lockar en till den. Typ 3 exklusiva titlar sedan släpp. 7000 plus för typ tre spel om man gillar dem.

Dvs. samma pris som ett mellanklass grafikkort till PC? Tycker ändå PS5:an har varit ett bra köp, inte minst för att spela om PS4-titlar i 60 fps och 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ganska tydligt att låsa in sina användare är den bästa vägen ekonomiskt.

Att låsa spelen till den egna plattformen/plattformarna ja. Alla 3 agerar i princip likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Att låsa spelen till den egna plattformen/plattformarna ja. Alla 3 agerar i princip likadant.

Dec 2022 hade Playstation ca 290 exklusiva titlar medan XBOX hade ca 60, det är en stor skillnad. Nintendo har ca 170 exklusiva titlar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Om spelen inte fanns på datorn, skulle du köpa en Series X för Halo, Forza eller Sea of Thieves? Skulle inte jag iaf, de har inget spel som är bra nog för att sälja en konsol.

Exakt och att läsa sånt BS från den en data kille - antar jag, annars är det ju konsol fanboysens eviga hjärndöda rabbel 🙄

Folk vägrar förstå det basala - konsol är inte en pc och med det, en helt annan marknad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Endast Starfield som ser intressant ut som ska komma snart men med deras CV blir det nog skit som allt annat.

Med reservation för att du pratar om "deras" som i något annat, men det är trots allt någonting imponerande med att avfärda hela Bethesdas katalog, utvecklarens såväl som utgivarens, som "skit" i en handvändning. Skyrim, världens mest sålda actionrollspel med minst 60 miljoner exemplar, som influerat vartenda fantasyspel de senaste tio åren och hyllats av en unison världspress? Jepp, skit. Då har det också föregåtts av tjugo års skit som Morrowind, Oblivion och Fallout 3 och Fallout 4 som förutom att lovsjungas av en samtida kritikerkår också sålt mer än sin respektive föregångare i både en- och tvåsiffriga antal miljoner. Utgivaren Bethesda är ju också skyldig till det senaste decenniets värsta skräp, som Doom och Doom Eternal, Dishonored 1 och 2, Prey, Evil Within och ett antal Wolfenstein-titlar - diverse skit, helt enkelt.

Jag fattar att man har sina invändningar mot Bethesda, det är ingen helig ko på något sätt och i deras bagage finns ett gäng snedsteg, men någonstans får man ju ta och fundera på hur svepande man kan uttrycka sig. Försäljningssiffror är inte allt, och personlig smak är just personlig, men det tål att i alla fall släpa ut några faktum i ljuset.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Skrivet av lincoln:

En sak som åtminstone orsakar mindre försäljning: Deras namngivning.

Sony: 2, 3, 4, 5
Microsoft: 360 - One - X - S. (kanske fler?)

Vilken är först, vilken är sist? Jag själv, som är mer teknikintresserad än gemene man, har ingen aning om det är X eller S som gäller. Känns mycket enklare att i så fall köpa Playstation 5.

Är ju egentligen bara att googla eller fråga personal i butiken, så som man brukar om man inte har koll.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ganska tydligt att låsa in sina användare är den bästa vägen ekonomiskt.

1. Lås in användarna
2. Övertyga användarna att detta är bra genom fanboyism
3. Profit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Med reservation för att du pratar om "deras" som i något annat, men det är trots allt någonting imponerande med att avfärda hela Bethesdas katalog, utvecklarens såväl som utgivarens, som "skit" i en handvändning. Skyrim, världens mest sålda actionrollspel med minst 60 miljoner exemplar, som influerat vartenda fantasyspel de senaste tio åren och hyllats av en unison världspress? Jepp, skit. Då har det också föregåtts av tjugo års skit som Morrowind, Oblivion och Fallout 3 och Fallout 4 som förutom att lovsjungas av en samtida kritikerkår också sålt mer än sin respektive föregångare i både en- och tvåsiffriga antal miljoner. Utgivaren Bethesda är ju också skyldig till det senaste decenniets värsta skräp, som Doom och Doom Eternal, Dishonored 1 och 2, Prey, Evil Within och ett antal Wolfenstein-titlar - diverse skit, helt enkelt.

Jag fattar att man har sina invändningar mot Bethesda, det är ingen helig ko på något sätt och i deras bagage finns ett gäng snedsteg, men någonstans får man ju ta och fundera på hur svepande man kan uttrycka sig. Försäljningssiffror är inte allt, och personlig smak är just personlig, men det tål att i alla fall släpa ut några faktum i ljuset.

Det är Bethesda eller mer BGS som developer jag inte gillar och tycker är skit.

Morrowind är ett av de bästa spelen jag spelat och det är en stor del av min barndom men är säkert mycket nostalgi där men det hade redan många svagheter när det kom som inte hade med storyn att göra, samma svagheter fanns fortfarande kvar i Oblivion och senare i Skyrim.

Gillar inte att spela Fallout spelen öht, samma problem som med TES spelen, blir frustrerad av att spela när kontrollerna känns så dåliga, ångrar att jag köpte Fallout 4.

DOOM Eternal gillar jag men kanske är för det inte är BGS som gjort spelet, tyckte Prey från 2006 va bättre än det som kom 2017.

Kan inte uttala mig om Dishonored eller Evil Within då det inte har intresserat mig så har aldrig spelat.

Tycker det är mer hype än kvalité med Bethesda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Dec 2022 hade Playstation ca 290 exklusiva titlar medan XBOX hade ca 60, det är en stor skillnad. Nintendo har ca 170 exklusiva titlar.

Egentligen inte. Det är kopplat till produktionskapacitet. Inte att det skulle vara någon direkt skillnad i strategi.

Microsoft kommer öka sin andel när de nu får mer ruljans.

Du glömde skriva Xbox/Windows förövrigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

En sak som åtminstone orsakar mindre försäljning: Deras namngivning.

Sony: 2, 3, 4, 5
Microsoft: 360 - One - X - S. (kanske fler?)

Vilken är först, vilken är sist? Jag själv, som är mer teknikintresserad än gemene man, har ingen aning om det är X eller S som gäller. Känns mycket enklare att i så fall köpa Playstation 5.

Ja vad ska man köpa när man står på Elgiganten egentligen? Ska man köpa en Xbox 360 eller en Series X?

Permalänk
Medlem

Man kan spela i princip alla spel som släpps till Series X till datorn, dessutom har det släppts väldigt få intressanta titlar sedan lanseringen.

Nu måste man dessutom betala ett högre pris än vad man gjorde i November 2020...Hela 2.5 år senare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Grejen med PS5 är att man kan spela alla PS4 spel, samma gäller väl Xbox One men PS4 har ett mycket bättre bibliotek av spel än Xbox One. Jag har nog spelat fler PS4 spel på min PS5.

7000 kr för gamla spel är lite som en speldator för 20k för nukem3d

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken, delad.

Jag föredrar Xbox före Playstation av fyra anledningar:

1. Billigare (ca 2.000kr billigare vid mitt inköp).
2. Designen, gillar inte utseendet på Playstation 5.
3. Game Pass (är det ett spel jag vill spela på konsol gör jag detta, och vice versa på PC).
4. Elite Controller, Xbox Elite Controller vilar perfekt i mina händer och jag kan spela timmar utan problem.

Permalänk
Medlem

Final Fantasy är den enda spelserien som gör att jag överhuvudtaget köper en konsol. Då OG FF7 är det överlägset bästa spelet som gjorts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Tror det handlar om bra spel till 99,9%.
Inte inlåsningen.

Jag väljer konsol mer eller mindre enbart på grund av gränssnittet mot människan.

Ja, handkontrollen alltså.

Spelen är hugget eller stucket, men jag kanske är en av de 210.000 människorna som inte är så noga

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Tror Starfield kommer ge en ökning på försäljningen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Jag hade lätt köpt ett X om det inte vore för att jag har PC. Ogillar skarpt Sony/Nintendo och deras exklusivitetsarmé som backar dem i alla lägen.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Jag hade lätt köpt ett X om det inte vore för att jag har PC. Ogillar skarpt Sony/Nintendo och deras exklusivitetsarmé som backar dem i alla lägen.

Är väll lite det som är problemet för Xbox.
Har man en PC så finns det inte mycket behov av en Xbox eftersom det är samma utbud av spel.

Jag gillar RPG spel, och framförallt JPRGS, så då är PS5 det givna valet (och Switch)
Även om jag gillar bilspel så tycker jag Forza är sådär, och FPS skall spelas på PC imo.
Då har Xbox inte mycket att komma med.
Japanska tredjeparts spel är dessutom mycket mer intressanta än Xbox tredjeparts spel.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

är väll det Microsoft vill... dom ville ju skrota xbox för några år sen.. därav all integration med pc världen.. har man en bra pc är xboxen en helt onödig pryl

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

är väll det Microsoft vill... dom ville ju skrota xbox för några år sen.. därav all integration med pc världen.. har man en bra pc är xboxen en helt onödig pryl

För vissa kanske. För mig är den inte onödig. Jag har en PC, en xbox och en steamdeck. Tillsammans med game pass tycker jag den fyller sin funktion för mig, som inte direkt är en storgamer. När jag har folk över spelar vi på xboxen, kollar om det finns något skoj couch-spel på gamepass, och spelar det ett par timmar.

Gillar också de spel jag kan slöspela i soffan, sen fortsätta spela samma spel på PCn, och sedan på steamdecken. Tycker det funkar smidigt. Att koppla in PCn i TVn är inte ett alternativ då de är i olika rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

är väll det Microsoft vill... dom ville ju skrota xbox för några år sen.. därav all integration med pc världen.. har man en bra pc är xboxen en helt onödig pryl

Nej, den är verkligen inte en onödig pryl.

Finns spel jag vill spela på konsol och sedan finns det spel som jag vill spela på PC.
Couch co-op på konsol är helt underbart.

Sen är det så sjukt smidigt att bara ta fram handkontrollen, starta kontrollen och vips så är jag 15sekunder senare inne i spelet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag kan ingenting om spelkonsoler, PCMR FTW....
Det är min uppfattning att XBox och PS5 är väldigt lika varandra då de bygger på samma hårdvara från AMD (nästan).
Vad är det då som får dubbelt så många att välja PS5 framför Xbox?
Skiljer sig "operativsystemet" i dem sig så mycket?
Har de fundamentalt olika spelutbud?

Spelutbudet är det som avgör, inte hårdvaran spelar ingen roll om xbox är starkare om alla exklusiva bra spel finns hos sony.

Permalänk
Medlem

Personligen... så har man blivit kräsen med FPS.

Idag spelar jag Nintendos spel på PC, köper spelen osv, men spelar på PC, funkar MYCKET bättre! Är som natt och dag.

Enda anledningen jag äger en PS5, är för Final Fantasy. Hade det kommit på PC samtidigt hade jag inte behövt den heller. Men även där suger FPSen

-----

Xbox fyller ingen funktion.. Däremot är det så. Alla har inte pengar till en PC som är såpass bra så man får 4K med 60 FPS då är konsoler bra.

----

Sen som någon skrev, att det skiljer inte så mycket mellan PS5 och Xbox ändå. Man får komma ihåg att visst, det var brist på Xbox, men inte ens.i närheten av bristen på PS5, som såldes dyrt på andrahandsmarknaden osv under 2 år!! Hade de haft betydligt fler producerade hade denna siffran skiljt sig än mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Galet då ps5 knappt har något som lockar en till den. Typ 3 exklusiva titlar sedan släpp. 7000 plus för typ tre spel om man gillar dem.

Haha man är knappast lockad till ps5 som har minst 5 next gen exklusiva spel men ett series x som har absolut 0 next gen exklusiva spel är så lockande, helt galet va?

Permalänk
Medlem

Tror många här missar att den största massan som handlar tv-spel inte är nördar som hänger på dator/spelforum utan det är ”vanligt folk” och då är det brand recognition som gäller och där har Sony ett stort försprång!

Bland gemene man vet dom flesta vad en Ps5 är medan Xbox inte är lika känt, Ps5 är trendigare bland ungarna på skolgården (vilket gör att föräldrar köper dessa) och blir automatiskt det du uppgraderar till när du ska ha köpa ditt nya FIFA..
Sony fick in en jäkla massa Ps4’or i hemmen vilket gör att du automatiskt sneglar på en Ps5 när det är dags.

Att dom sedan har haft bättre (kändare) exklusiviteter gör ju inte saken sämre då folk med stort spelintresse gärna vill spela uppföljare till bra spel dom körde på Ps4.

Xbox series kommer aldrig sälja lika mycket som Ps5, tror man det så är man riktigt naiv (tvivlar på att ens Microsoft tror det)