Vilken temp ska man se? 104c junc / 78c global gpu?

Permalänk

Vilken temp ska man se? 104c junc / 78c global gpu?

Har lite funderingar kring temperatur för GPU om man bör vara försiktig eller inte. Byggde en ny dator i april, och den har generellt fungerat utmärkt. Mosar Apex Legends och League of legends, vilket är mina tidigare huvudsakliga spel (apex med allt på max, och 150-165 fps). Däremot när jag provade att spela TW3, Jedi Survivor och Diablo IV märkte jag att fläktarna kickar igång rejält, och HWMonitor visade i snitt följande temperaturer;

CPU- 70-82C
GPU, Hotspot - ofta 104-106c
GPU global - 75-80c

Tog det lite lugnt nu fram till semestertiderna och tänkte; det där är ett senare problem. Att fläktarna är igång ordentligt vid hård belastning gör mig ingenting, men jag vill undvika skadliga temperaturer. Har googlat runt en del, och sett att junction hotspot tolererar upp till 110c, och är en ny mätpunkt som inte ska förväxlas med GPU global, vilket är den historiska jämförelsemätvärdet.

Stämmer det? Ska man vara orolig eller försiktig?

Slänger in en Silent wings 4 pro som utblås nu åtminstone, för att se om det gör någon skillnad.

Spec: 7800X3D, PC Red Devil 6950 XT, Asus ROG Strix B650e-F, MSI 1000 W psu, Fractal design compact + 2x silent wings 4 monterade i botten. Noctua NH-D12L CPU kylare.

Permalänk
Medlem

Lite väl höga temperaturer tycker jag nog, men inget man direkt behöver oroa sig för.

Dålig luftflöde i chassit?

Permalänk

Inget att bry sig om. Hade liknande temp på mitt vattenkylda 3080, 106c om det var varmt i rummet. På mitt 4080 är Blocket annorlunda så där ligger hot spot på 95c. Allt under 115c spelar ju ingen roll.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Har samma GPU, fick samma temps med OC + ökad powerlimit, ändrade till stock samt undervoltade lite, blev ca 20 grader svalare.

Permalänk

Chassit ska vara ett av de mest välventilerade på marknaden, jag har utöver de 2x180mm i fronten lagt till 2x140mm i botten, och nu en 120mm utblås bak. Funderade själv på om jag råkat vända fläktarna åt fel håll, eller något annat korkat, men tror inte det. Front och bottenfläktarna driver in luft. Generellt ska det fungera som ett "övertryckschassi" med mycket passivt utflöde baktill. Nu installerade jag precis ytterligare en fläkt för att hjälpa till lite med utblåset. Kabeldragningen är kanske ingenting man behöver fotografera eller ställa ut på mässa, men borde inte vara boven i dramat.

Nya fläkten verkar inte göra märkbar skillnad, men fungerar väl. Både grafikkortets och de andra fläktarna snurrar på bra, och borde flytta ganska mycket luft.

Är det någon idé att undervolta grafikkortet, eller någonting annat i syfte att spara lite temp?

Tack för input.

Permalänk
Skrivet av Raycroft:

Har samma GPU, fick samma temps med OC + ökad powerlimit, ändrade till stock samt undervoltade lite, blev ca 20 grader svalare.

Gör du det i adrenalin softwaren? Vad är rimliga nivåer att ställa det hela på? Låter intressant för mig också.
Börjar lite försiktigt med 2500-2600, 1170, så får vi se hur långt jag kan driva det.

-
Läste på lite om OC/UV. Tänkte dabblea lite med det. Och se om den håller sig svalare.

Den nya fläkten drev ner CPU temp från 82-72, så inte alls illa.

Permalänk
Medlem

Sitter på samma kort och hade samma problem fast mitt gick ännu varmare.

Jag tog av kylaren och bytte pasta till Thermal Grizzly Kryonaut, gjorde en washer-mod (googla på washermod 6950 XT) och undervoltade kortet till 1120. Sänkte Mhzen till 2600 istället för 2733 eller var det var original och nu är det mer än väl godkänt både ljud och temp-mässigt.

Tappade 20-30c på junction temp och runt 15-20c på core.

I Adrenalin kör jag 2500-2600Mhz 1120Mv 120% powerlimit, på vram kör jag 2313mhz och fast timings vill jag mig minnas.

Det var alldeles för mycket kylpasta från fabrik, det såg verkligen fruktansvärt ut så definitivt värt om du vågar greja lite själv.

Sum sumarum låter kortet hälften så mycket, och kan hålla konstant 2600mhz utan throttling. Skulle säkert gå att få upp det i 2650mhz men jag känner mig nöjd här utan krascher och annat otyg. Och använd den medföljande foten för att stödja upp kortet, kan inte svära att det gjorde skillnad på tempsen men det såg lite oroväckande ut när kortet hängde snett. Kan tänka mig att över tid kommer det bara bli värre.

Permalänk
Inaktiv

Lite fundersam varför du får så hög hotspot-temp med ett Red Devil-kort som enligt vad jag vill minnas brukar ha bland de bästa luftkylarna på marknaden. Det är väl egentligen inget problem eller så, men det får ju fläktarna att gasa på som fasen vilket leder till oljud. Har man intagsfläktar i botten på chassit så hjälper ju det normalt sett en hel del - har aldrig hot spot varmare än 84C på mitt Asus Tuf 7900XTX, och då sitter 3x 120mm fläktar rakt under kortets luftintag.