Trög start för BankID:s digitala ID – fungerar inte hos Postnord

Permalänk
Melding Plague

Trög start för BankID:s digitala ID – fungerar inte hos Postnord

Några veckor efter lansering saknas möjlighet att använda det digitala ID-kortet hos stora aktörer som Postnord och Systembolaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Officiell jultomte

Skaffat? Ja.
Använt? Nej.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Skaffat? Ja.
Använt? Nej.

Exakt samma.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har inte skaffat och lär inte göra det heller förrän tidigast när mitt nationella gått ut om 5 år.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har inte skaffat eftersom jag inte ser poängen med en tjänst som inte går att använda.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Väntar på nya ID handlingar och hade verkligen velat ha det digitalt. Men känns onödigt att ha det när man inte kan använda det till något..!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Har inte skaffat och lär inte göra det heller förrän tidigast när mitt nationella gått ut om 5 år.

Den logiken ter sig något oklar eftersom man måste ha nationellt eller pass, i och med att det delvis är en sorts spegling av det med samma giltighetstid.

Permalänk
Medlem

Problemet är fortfarande att det kräver utrustning/integration från BankID.
När väljer man att lämna sitt vanliga ID hemma? När man tror att 50% av alla ställen man behöver ID på har detta? 90%? Kan man någonsin lita på att det kommer funka 100%?

Jag gillar konceptet men jag ser ett stort problem i att få detta att fungera på bred front.
Kan man inte med 100% säkerhet alltid lämna sin fysiska legitimation hemma så faller ju (nästan) hela syftet.

Dock vore det nice om det bekräftas från polisens sida, för då skulle man iaf slippa släpa med sig körkortet när man gör kortare resor bil.

Permalänk
Entusiast

Har inte skaffat då jag inte ser nån större mening med det för mig. Körkortet måste ändå följa med mig varje gång jag lämnar hemmet...

Permalänk
Medlem

Vill inte att privata banker äger min identitet så absolut nej. Kommer köra gammalt hederligt kort fram till staten fixar ett eget digitalt. Synd att man gav upp E-kronan och inte såg problemet i att hela svenska befolkningen sitter i knät på vinstdrivande privata banker.

Permalänk
Medlem

Postnord lär troligtvis ta emot Bankid digitalt-ID ganska snabbt då freja eID redan fungerar.
Systembolaget är trögrott och där hade jag inte blivit förvånad om det tar flera år men nu när det pressas på om stöd så kanske processen kan skyndas på.
Freja eID har jag ersatt mitt fysiska id-kort med då jag är gammal nog för att aldrig behöva visa id på systembolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Har inte skaffat då jag inte ser nån större mening med det för mig. Körkortet måste ändå följa med mig varje gång jag lämnar hemmet...

Bankids hemsida

Jag tolkar det som att man numera bara behöver kunna styrka sitt ID, och att detta bör ha chans att duga.
Dock är väl problemet att Polisen måste integrera mot BankID i sina <vad dom nu använder för datorer> i bilar / kontroller.

Skrivet av Snubb1:

Postnord lär troligtvis ta emot Bankid digitalt-ID ganska snabbt då freja eID redan fungerar.
Systembolaget är trögrott och där hade jag inte blivit förvånad om det tar flera år men nu när det pressas på om stöd så kanske processen kan skyndas på.

Tror det till stor del beror på vilka möjligheter man har att bygga in kontrollen i sitt kassasystem.

------
Det man får hoppas på är ju att leverantörerna av diverse kassasystem och liknande bygger in stöd som standard, då kan det nog gå relativt fort att få upp nån typ av "grund".

Permalänk
Medlem

Har skaffat men ej använt, och så är det även med motsvarande funktion för freja eid, även om det ju enligt uppgift ska fungera mot postnord, dhl och schenker. I de flesta sådana fall kan man ju identifiera sig digitalt snarare än fysiskt i alla fall.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Skaffat? Ja.
Använt? Nej.

Jag använde det hos läkaren och för att hämta ut paket hos min kiosk (PostNord). Detta är på tiden. Jag klagar sällan på ny rolig funktionalitet så kanske är minoritet här

PS. Syftar inte på Moseby's inlägg utan de andra inläggen

PS. kommentar
Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Hjälpte farsan med en ny mobil, då kom ju detta upp direkt vid installation av bankid.

Någon som vet om det går att ominstallera bankid numer utan giltigt pass? Körkort räcker ju inte som id-handling tydligen.

Permalänk
Medlem

Funkat fint på Apotek och utlämning av paket.
Körkort är rekomenderat men man får inga böter om man kan legitimera sig snabbt för polisman, så är nu helt plånboksfri. 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Jag använde det hos läkaren och för att hämta ut paket hos min kiosk (PostNord). Detta är på tiden. Jag klagar sällan på ny rolig funktionalitet så kanske är minoritet här

PS. Syftar inte på Moseby's inlägg utan de andra inläggen

Hur? Enligt artikeln går det inte(?)

Citat:

Varken Systembolaget eller Postnord är anslutna och det digitala ID-kortet godkänns därmed inte för att exempelvis hämta ut paket.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tror det till stor del beror på vilka möjligheter man har att bygga in kontrollen i sitt kassasystem.

Jag tror det är trög styrning så det tar lång tid att komma till beslut samt har jag inte kontrollerat hur styrdokumenten ser ut angående vilka id-handlingar de tillåts acceptera, jag hade inte blivit förvånad om det krävs förändringar utanför systembolaget.
Kanske krävs det även en offentlig upphandling beroende på utformningen i befintliga avtal.

Permalänk
Skrivet av Vexo:

Hjälpte farsan med en ny mobil, då kom ju detta upp direkt vid installation av bankid.

Någon som vet om det går att ominstallera bankid numer utan giltigt pass? Körkort räcker ju inte som id-handling tydligen.

Hjälpte min mormor med samma sak för någon månad sedan, då räckte det att vi ringde banken så kunde de temporärt släppa kravet på giltigt pass

Visa signatur

Min burk: GPU: Gigabyte RTX 3070 Aorus Master, CPU: Ryzen 7 7700X, Moderkort: ASUS TUF B650M, Chassi: Phanteks Enthoo Evolv mATX, Skärm: Gigabyte G34WQC

Permalänk
Medlem

Låter vettigt att inte implementera nya kritiska system när utvecklare och nätverkstekniker är på semester.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Bankids hemsida

Jag tolkar det som att man numera bara behöver kunna styrka sitt ID, och att detta bör ha chans att duga.
Dock är väl problemet att Polisen måste integrera mot BankID i sina <vad dom nu använder för datorer> i bilar / kontroller.

Det är inget nytt att man kommer undan böter för att inte ha haft körkortet med sig om man har ett annat giltigt ID med sig. Körkortslagen säger dock att man ska medföra körkortet, men under ansvarsbestämmelserna sägs att man ska slippa böter om identiteten genast har kunnat fastställas.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är totalt slöseri med pengar att behöva skaffa ett nationellt ID/Pass när man har körkort bara för att bankerna nu inte längre godkänner det som en ID-handling för att det kommer från Transportstyrelsen och inte kommer från Polisen.
Märkligt då att Polisen godkänner det som en ID-handling när man är ute och kör och de vill kolla körkortet...

Allt för att det ska vara "säkrare", Men mest troligt för att myndigheterna behöver mer pengar.

Varför kan det inte räcka med EN ID-handling som gör allt?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Moderator
Moderator

Skaffat och har använt det på Apoteket Hjärtat än så länge (utan QR-scan), testade först hos Kronans Apotek men de hade inte börjat acceptera det (än).

Men ja, även om det är väldigt nytt så hade det varit fint med en lista på vilka som faktiskt har börjat acceptera digitala ID-kortet eller är på gång.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Jag tycker att det är totalt slöseri med pengar att behöva skaffa ett nationellt ID/Pass när man har körkort bara för att bankerna nu inte längre godkänner det som en ID-handling för att det kommer från Transportstyrelsen och inte kommer från Polisen.
Märkligt då att Polisen godkänner det som en ID-handling när man är ute och kör och de vill kolla körkortet...

Allt för att det ska vara "säkrare", Men mest troligt för att myndigheterna behöver mer pengar.

Varför kan det inte räcka med EN ID-handling som gör allt?

Bankerna vill ha mer kontroll och staten bryr sig inte så det finns ingen anledning för dem att sluta roffa åt sig. Katastrof.

Permalänk
Medlem

Inte skaffat, ser inte alls poängen förns det går att använda.

Permalänk

Jag gissar att detta INTE ersätter ett körkort? Enda anledningen jag tar med plånboken numera är för att körkortet finns där, om nu nån vill stanna och titta på det räcker inte ett pass så vitt jag vet. Om dem inte har tålamod att slå in nå personnummer i ett system kanske

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Har inte skaffat då jag inte ser nån större mening med det för mig. Körkortet måste ändå följa med mig varje gång jag lämnar hemmet...

Fast om du kan identifiera dig så behöver du inte ha körkort när du kör bil. Så om de får detta att fungera är det väl jättebra alternativ!

Permalänk
Medlem

Jag vill ha jobbet från dom som hittar på sånt här.
Komma på dumma ideer, skattepengarna tar ju aldrig slut, håva in lön utan att behöva göra någonting. Fakturera några miljoner här och där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Hur? Enligt artikeln går det inte(?)

Hmm - kanske inte var PostNord då. Men jag visade bankid-leg till han som jobbade i kassan och det räckte ihop med paket-numret.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att man behöver använda BankIDs system .

Förstatliga skiten och lägg det på samma nivå som ett vanligt nationellt ID-kort så är problemet löst

Skrivet av omdull:

Fast om du kan identifiera dig så behöver du inte ha körkort när du kör bil. Så om de får detta att fungera är det väl jättebra alternativ!

Ett ID-kort digitalt eller analogt är inte ett körkort.
Digitala körkort är väl "på gång" på EU-nivå men det verkar som att Digitaliserings Sverige skjutit sig i foten, benet och torson så det lär dröja innan det kommer hit.

BankID kan aldrig och kommer aldrig ersätta ditt körkort om man får en grinig konstapel

Visa signatur

Krusidullen är stulen