Trög start för BankID:s digitala ID – fungerar inte hos Postnord

Permalänk
Medlem

Använde bankid appen hos ett postombud, det gick utmärkt. Nu låg det här postombudet i ett välmående villområde och inte på Järvafältet direkt, personalen kanske är lite mer service mind och lite mer navia där än på andra ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag vet det är skumt, minns jag rätt försvann körkortskravet i samband med att datorer blev mer integrerat i bilarna, dvs det är ju lite skumt för det bör ju räcka att ge personnummer som du säger.

Mm, man tycker det. Kanske handlar det om redundans? Om bilen tappar internetuppkoppling, systemet går ner eller liknande? Eller av praktiska skäl, att det tar tid att gå till datorn i bilen för att söka, så man vill att människor ska ha sina körkort med sig?

Kanske kan se ett par tänkbara förklaringar ändå...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kwirek:

Låter som att du haft väldig otur, med tanke på hur kort tid den varit tillgänglig.

Har inte hävdat att jag skaffat den, däremot att jag tiotal gånger förlorat täckningen. Samma skit är risk att ske igen om man skaffar digitalt id.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

Har aldrig haft behov av att skaffa varken pass eller nationellt ID, så har inte kunnat pröva. Blir intressant om bankerna kommer tvinga att skaffa det, skulle bli toklack då, har kört med körkort enbart i 12 år.

Fick nyss ett meddelande från banken att id-kort eller pass ska krävas för att skaffa nytt bank-id så snart kommer man inte undan...

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle3:

Jag förmodar att detta stämmer, men bestämmelserna känns inte helt logiska.

Om målet är att fastställa min identitet så borde det väl räcka med att jag säger mitt namn eller personnummer och att polisen gör en sökning på det? Jag antar att de då kan få upp all information som finns på alla mina olika identitetshandlingar och mer därtill, så varför ska jag behöva ha dem med mig? Vilket jag ju ändå måste, låter det som.

Är det gamla regler från en tid när polisen inte hade datorer och behövde ringa någonstans för att kontrollera muntligt över telefon, eller något sånt?

Normalt räcker det att uppge personnummer, men rent juridiskt är det inte tillräckligt då du inte har identifierat dig enligt kraven. Så en nitisk polis, eller en som har något emot dig, kan ju bötfälla dig då. Med detta borde den risken vara mycket mindre för du identifierar ju dig faktiskt med en godkänd typ av legitimation.

Sen är ju frågan hur stort detta problem är i verkligheten. Jag har kört mycket bil, även i tidigare jobb och så, över de 23 åren jag haft körkort. Men jag har blivit stoppad av polis max fem gånger, varav jag behövde legitimera mig en gång. Hade jag inte haft körkortet då men typ passet så kan jag inte tänka mig att det hade gjort någon skillnad.

Jag gillar denna form av ID i alla fall. Samtidigt är det sällan jag behöver identifiera mig. Hämta ut paket är väl det vanligaste, men mobilt bankid funkar ju för det även utan denna funktion. Annars för typ kundklubbar och liknande men där räcker personnummer eller en streckkod som innehåller personnumret. Systemet handlar jag inte ofta på men kravet på legitimation där beror ju mycket på hur ung man är eller ser ut, så det är inget problem för mig. Annars är det väl mer specifika situationer, hämta ut någon nyckel från hyresvärden exempelvis, där borde detta funka. Hämta ut pass hade ju varit bra om detta funkade för, men det lär det inte göra om ens gamla pass gått ut och detta ID är baserat på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Fick nyss ett meddelande från banken att id-kort eller pass ska krävas för att skaffa nytt bank-id så snart kommer man inte undan...

Stämmer bra, fick själv gå till banken och fixa ett nytt BANKID då mitt pass va utgånget.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

banken kan stänga av/dra in ditt bank-id när dom vill och för vad dom vill. Är du en oönskad kund = "tekniska problem" eller avstängning, Viss politiskt engagemang som inte banken/staten gillar... woops avstängd/tekniska problem.
En bank är inte en myndighet som behöver lagstöd bakom sina beslut för att makulera ID.

Hur påverkar det din fysiska legitimation? Inte alls - läs igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Hur påverkar det din fysiska legitimation? Inte alls - läs igen.

jag har inte sagt att det påverkar ens fysiska leg, jag bara påpeka att banker =! myndigheter och kan göra lite vad fan dom vill när dom känner för när det kommer till Bank-id. läs igen

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Fick nyss ett meddelande från banken att id-kort eller pass ska krävas för att skaffa nytt bank-id så snart kommer man inte undan...

Jo såg det poppade upp när jag installerade Bank-id på min nya telefon förra veckan, känns lite sjukt.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

Jo såg det poppade upp när jag installerade Bank-id på min nya telefon förra veckan, känns lite sjukt.

På vilket sätt känns detta sjukt?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Problemet är fortfarande att det kräver utrustning/integration från BankID.
När väljer man att lämna sitt vanliga ID hemma? När man tror att 50% av alla ställen man behöver ID på har detta? 90%? Kan man någonsin lita på att det kommer funka 100%?

Jag gillar konceptet men jag ser ett stort problem i att få detta att fungera på bred front.
Kan man inte med 100% säkerhet alltid lämna sin fysiska legitimation hemma så faller ju (nästan) hela syftet.

Dock vore det nice om det bekräftas från polisens sida, för då skulle man iaf slippa släpa med sig körkortet när man gör kortare resor bil.

Står rätt ordagrant faktiskt att om identitet omedelbart kunnat styrkas kan man inte bötfällas för att inte ha med körkort. Sen om polismannen i fråga har koll på denna regel och man får dra det i långbänk är en annan fråga 😅

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

”Skyldighet att medföra identitetshandling

3:e kapitlet
15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig
1. körkortet, eller
2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.

2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.
Föraren ska inte dömas till straff,
1. om körkortet eller förarbeviset ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts eller kommit bort, eller
2. om återkallelse av körkort eller förarbevis begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller
3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas.
Lag (2009:189).”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Vad är det som är så bra, som vi inte redan har?

Jag har inte sagt att det är något bra med det. Du däremot sa att det var en dum idé. Därav min fråga: varför är det en dum idé?

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är särskilt konstigt att inte alla och då särskilt stora aktörer har hunnit införa id på mobil på bara några veckor, de måste testa sin programvara, se till att den uppnår rätt säkerhet och inte buggar.
Kan tänka mig vilket liv det kommer och bli om ett tag när det visar sig att de som inte testat ordentligt läcker som såll.
På postnord klarar man sig bra med mobilt bankid så ser inte riktigt problemet där eftersom man ändå behöver mobilt bankid för att lägga in legetimationen i mobilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Varför skulle inte staten/myndighet kunna dra/kräva tillbaka/spärra in ditt körkort eller ditt nationella id?

Fair.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shellti:

Står rätt ordagrant faktiskt att om identitet omedelbart kunnat styrkas kan man inte bötfällas för att inte ha med körkort. Sen om polismannen i fråga har koll på denna regel och man får dra det i långbänk är en annan fråga 😅

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

”Skyldighet att medföra identitetshandling

3:e kapitlet
15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig
1. körkortet, eller
2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.

2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.
Föraren ska inte dömas till straff,
1. om körkortet eller förarbeviset ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts eller kommit bort, eller
2. om återkallelse av körkort eller förarbevis begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller
3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas.
Lag (2009:189).”

Jo, fast problemet är ju att du behöver något att validera BankIdt med, och frågan är om polisens dator(?) i bilen har stöd för det? Eller om man kan förvänta sig att polisen ska ha en app på mobilen?

Det är det jag menar med att polisen får verifiera det, om dom godkänner Digitala id:n som giltiga id.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo, fast problemet är ju att du behöver något att validera BankIdt med, och frågan är om polisens dator(?) i bilen har stöd för det? Eller om man kan förvänta sig att polisen ska ha en app på mobilen?

Det är det jag menar med att polisen får verifiera det, om dom godkänner Digitala id:n som giltiga id.

Jag skulle säga att man inte bör räkna med detta, i vart fall inte än. Det finns ett fall som gick till hovrätten där identiteten fastställdes via "RPS-data" (eventuellt person som tidigare "varit föremål för polisens intresse", men oklart) vid utfärdandet av ordningsbot. Personen överklagade, förlorade i TR och vann i HR, som menade att kravet om "genast" utifrån förarbeten till gällande och tidigare lag var uppfyllt då polisen fastställt identiteten på platsen som tidigare angett. Det ter sig tämligen uppenbart att det duger med nationellt ID eller pass, istället för körkort, men ju längre bort från körkort man går desto högre blir risken för problem. I grunden säger lagen faktiskt att man ska ha körkortet med sig. Att man inte ska få böter är ett undantag från straffbestämmelsen som är kopplad till detta, ungefär som att man inte ska gå mot röd gubbe, men detta är i sig inte sanktionerat*.

I grunden skulle jag rekommendera att ha körkortet med sig. Det är helt enkelt så det är tänkt och orsakar därmed rimligen minimalt med strul. I andra hand annat vid tillfället i Sverige godkänd fysisk ID-handling. Ju längre ut på skalan man går, desto mer onödigt strul riskerar man, även om man skulle vinna senare om man överklagar så långt det går. Vidare bör man förstås tänka på att en grinig polis kan börja leta efter andra anledningar till att utfärda böter, göra husrannsakan i bilen eller ställa ut ett föreläggande om besiktning osv... Det är helt enkelt rätt onödigt och ju mer störsk och störig man blir desto mer av samma vara kan man förvänta sig tillbaka... Därmed inte sagt att polisen alltid har rätt, det har den verkligen inte och ibland blir det åt helsike fel (tyvärr, då det drabbar alla som gör/har rätt), men det är onödigt att driva fram sådant i onödan om man inte har särskilda böjelser i den riktningen. Samhällets resurser kan i flera avseenden användas på ett bättre sätt.

*Inte direkt, men åtminstone teoretiskt kan man begå andra trafikbrott genom sådant agerande, om det t ex orsakar en olycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag skulle säga att man inte bör räkna med detta, i vart fall inte än. Det finns ett fall som gick till hovrätten där identiteten fastställdes via "RPS-data" (eventuellt person som tidigare "varit föremål för polisens intresse", men oklart) vid utfärdandet av ordningsbot. Personen överklagade, förlorade i TR och vann i HR, som menade att kravet om "genast" utifrån förarbeten till gällande och tidigare lag var uppfyllt då polisen fastställt identiteten på platsen som tidigare angett. Det ter sig tämligen uppenbart att det duger med nationellt ID eller pass, istället för körkort, men ju längre bort från körkort man går desto högre blir risken för problem. I grunden säger lagen faktiskt att man ska ha körkortet med sig. Att man inte ska få böter är ett undantag från straffbestämmelsen som är kopplad till detta, ungefär som att man inte ska gå mot röd gubbe, men detta är i sig inte sanktionerat*.

I grunden skulle jag rekommendera att ha körkortet med sig. Det är helt enkelt så det är tänkt och orsakar därmed rimligen minimalt med strul. I andra hand annat vid tillfället i Sverige godkänd fysisk ID-handling. Ju längre ut på skalan man går, desto mer onödigt strul riskerar man, även om man skulle vinna senare om man överklagar så långt det går. Vidare bör man förstås tänka på att en grinig polis kan börja leta efter andra anledningar till att utfärda böter, göra husrannsakan i bilen eller ställa ut ett föreläggande om besiktning osv... Det är helt enkelt rätt onödigt och ju mer störsk och störig man blir desto mer av samma vara kan man förvänta sig tillbaka... Därmed inte sagt att polisen alltid har rätt, det har den verkligen inte och ibland blir det åt helsike fel (tyvärr, då det drabbar alla som gör/har rätt), men det är onödigt att driva fram sådant i onödan om man inte har särskilda böjelser i den riktningen. Samhällets resurser kan i flera avseenden användas på ett bättre sätt.

*Inte direkt, men åtminstone teoretiskt kan man begå andra trafikbrott genom sådant agerande, om det t ex orsakar en olycka.

Tack för välgrundad information.

Men jag kanske är otydlig. Jag menar ett steg längre. Det kommer inte dröja lång tid innan någon har kodat upp en falsk BankID app.
Där kan man fylla i valfritt personnummer och så visar den falska QR-koder.

I min mening är alltså hela konceptet e-id totalt värdelöst om man inte har medel från utgivaren att validera idt med, annars kommer man aldrig kunna lita på att idt är riktigt.

Det här är ju varför jag tror att det riskerar att ta tid innan dessa idn går att använda på bred front, det gäller att BankID får ut sin valideringsutrustning på bred front och att aktörerna orkar använda den. Vem fan vill ha en mobil laddad, uppdaterad och liggandes i kassan för att kunna scanna folks BankID?

Det är ju givetvis samma med ett körkort i plast, men det är betydligt svårare för gemene man att förfalska.

——————

Fler exempel: hämtade ut ett DHL paket för ett par dagar sen. Det var IT strul som gjorde att deras egna QR koder inte funkade. Då fick jag hala upp körkortet för att få ut paketet. Frågade dom om BankID legitimation funkade, det visste dom inte ens vad det var för nått.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Jo men jag kanske är otydlig. Jag menar ett steg längre. Det kommer inte dröja lång tid innan någon har kodat upp en falsk BankID app.
Där kan man fylla i valfritt personnummer och så visar den falska QR-koder.

I min mening är alltså hela konceptet e-id totalt värdelöst om man inte har medel från utgivaren att validera idt med, annars kommer man aldrig kunna lita på att idt är riktigt.

Det är ju givetvis samma med ett körkort i plast, men det är betydligt svårare för gemene man att förfalska.

Du har absolut en poäng, samtidigt har ju polisen redan ett system för att validera identiteter som har svenskt körkort, nämligen tillgång till körkortsregistret inklusive foton. Andra aktörer, i alla fall de med känslig information, behöver absolut kunna validera att appen är "äkta", men inte just polisen.

Samtidigt verkar folk lita på appar i ganska stor utsträckning. Ofta när man betalar med Swish exempelvis vill "handlaren" peta på appen och se att det blir lite "fyrverkerier", som att det är omöjligt att göra en bedräglig app som agerar på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Sedan finns det ju det faktum att körkort aldrig har varit tänkt att vara en ID-handling. Det är ju "bara" en handling som styrker vilka fordon som en enskild individ har fått licens att framföra...

Sedan undrar jag om alla dessa e-id har något sätt att ge åtkomst till räddningspersonal vid de tillfällen då telefonägaren är okontaktbar? För det är ju faktiskt inte bara för sin egen bekvämlighet man har nytta av en identifikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VidarH:

Sedan finns det ju det faktum att körkort aldrig har varit tänkt att vara en ID-handling. Det är ju "bara" en handling som styrker vilka fordon som en enskild individ har fått licens att framföra...

Sedan undrar jag om alla dessa e-id har något sätt att ge åtkomst till räddningspersonal vid de tillfällen då telefonägaren är okontaktbar? För det är ju faktiskt inte bara för sin egen bekvämlighet man har nytta av en identifikation.

Jag beställde nytt pass. Gamla hade jag inte kvar.
Mitt körkort höll på att gå ut. Beställde nytt. Detta kom 1 dag efter mitt kort gick ut.
Javisst, jag var sen med att beställa.

Så, på posten: Hej, ditt körkort har gått ut så du får inte hämta ut ditt nya körkort. Du får hämta pass.
Polisen: Du måste visa en giltig idhandling för att få hämta ut ditt pass.

Hos Postnord kan jag tycka att jag är ju inte en annan person för att körkortet gått ut 2 dagar tidigare.
Vid besök nummer 2 hos Polisen så godkände snubben vid disken att mitt kort gått ut efter att jag förklarade
att jag inte hade något sätt ta ut en enda legitimation nånstans.

I detta fall hade elektroniskt kort varit utmärkt.
Men jag håller med dig om att räddningspersonal kan ju ingalunda hjälpa till. På min telefon står mitt namn på låsskärmen och telefonnummer osv.
Men få fyller ju i sådant. Efter en olycka vet man ju varken om luren är hel eller om den ramlat iväg.

Förr fick man hämta ut körkort genom att visa upp gamla och tanten öppnade försändelsen och jämförde underskriften.
Nu är det så tramsigt och de är så nitiska. Idioti när man blir inlåst.
Blev nästan upprörd över attityden hos snubben hos posten igen

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Det vore mer intressant om Sweclockers tog reda på vad som faktiskt krävs för att ”ta emot”/variefiera BankIds nya legitimation.

Det finns public dokumentation på detta. Du skickar in datan i Qr-koden till BankID-servern och får tillbaka ett signerat dokument med personens personnummer och namn och lite annat plus (tidsstämpel och så) och en digital signatur.

Största problemet och huvudsakliga anledningen till att jag totalt vägrar använda det är avsaknaden av skydd mot "replay attacks", det är alldeles för enkelt att fotografera och kopiera en kod (den förblir giltig även efter att den skannats första gången), och det enda "skyddet" är animationer i appen som man kan fejka superenkelt. Tidsstämpeln betyder bara att vissa ställen som läser koden kanske kräver att du måste vara snabb mellan att du kopierat någons kod och att du använder kopian.

Visa signatur

sqrt(1787569)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Natanael_L:

Det finns public dokumentation på detta. Du skickar in datan i Qr-koden till BankID-servern och får tillbaka ett signerat dokument med personens personnummer och namn och lite annat plus (tidsstämpel och så) och en digital signatur.

Var finns den dokumentationen? (jag har faktiskt kollat)

Hur skickar jag in datan i QR-koden?

Säg att jag har ett par tobaksaffärer och vill kunna acceptera BankIds digitala legitimation för människor som ska verifiera sin ålder för att få köpa cigaretter. Hur skickar jag in datan i QR-koden?
Hur/var får jag tillbaka det signerade dokumentet.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Var finns den dokumentationen? (jag har faktiskt kollat)

Hur skickar jag in datan i QR-koden?

Säg att jag har ett par tobaksaffärer och vill kunna acceptera BankIds digitala legitimation för människor som ska verifiera sin ålder för att få köpa cigaretter. Hur skickar jag in datan i QR-koden?
Hur/var får jag tillbaka det signerade dokumentet.

https://www.bankid.com/utvecklare/guider/verifiering-av-digit...

Visa signatur

sqrt(1787569)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle3:

Jag förmodar att detta stämmer, men bestämmelserna känns inte helt logiska.

Om målet är att fastställa min identitet så borde det väl räcka med att jag säger mitt namn eller personnummer och att polisen gör en sökning på det? Jag antar att de då kan få upp all information som finns på alla mina olika identitetshandlingar och mer därtill, så varför ska jag behöva ha dem med mig? Vilket jag ju ändå måste, låter det som.

Är det gamla regler från en tid när polisen inte hade datorer och behövde ringa någonstans för att kontrollera muntligt över telefon, eller något sånt?

Precis som du säger fungerade det för mig nyligen i praktiken.

Jag blev stoppad och de bad mig visa körkort. Jag sa att det låg i skuffen och frågade om jag skulle hämta det vilket de svarade nej på.

De frågade om jag ägde fordonet vilket jag gjorde - sen tog de mitt personnummer via den vägen och ställde sedan typ två kontrollfrågor om de uppgifter de hade fått fram.

Men det finns säkert griniga poliser också 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsgren:

Precis som du säger fungerade det för mig nyligen i praktiken.

Jag blev stoppad och de bad mig visa körkort. Jag sa att det låg i skuffen och frågade om jag skulle hämta det vilket de svarade nej på.

De frågade om jag ägde fordonet vilket jag gjorde - sen tog de mitt personnummer via den vägen och ställde sedan typ två kontrollfrågor om de uppgifter de hade fått fram.

Men det finns säkert griniga poliser också 😁

Det är ju ett problem förstås. Men om en polis har bestämt sig för att göra livet svårt för dig så hjälper det inte så mycket att ha "alla papper i ordning" för de kan alltid hitta på något annat att jobba sig över.

Förra året blev jag exempelvis tagen, visiterad och hotad med att de skulle ta med mig in på pisseprov och liknande, helt utan anledning, mer än att jag hade Adidas-byxor då. De verkade fatta att det inte var någon poäng med det för de släppte mig i alla fall utan mer problem än en offentlig visitation inför ett antal passerande personer, men det var inte kul. När jag var yngre hände det några gånger att de typ körde ut en långt ut i obygden utan mer anledning än att man befann sig i en grupp med tonåringar varav några drack folköl eller liknande.

Så mitt råd är att vara trevlig mot poliser och svara på deras rimliga frågor och så, men ge så lite information som möjligt och var medveten om att de inte vill ditt bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag beställde nytt pass. Gamla hade jag inte kvar.
Mitt körkort höll på att gå ut. Beställde nytt. Detta kom 1 dag efter mitt kort gick ut.
Javisst, jag var sen med att beställa.

Så, på posten: Hej, ditt körkort har gått ut så du får inte hämta ut ditt nya körkort. Du får hämta pass.
Polisen: Du måste visa en giltig idhandling för att få hämta ut ditt pass.

Hos Postnord kan jag tycka att jag är ju inte en annan person för att körkortet gått ut 2 dagar tidigare.
Vid besök nummer 2 hos Polisen så godkände snubben vid disken att mitt kort gått ut efter att jag förklarade
att jag inte hade något sätt ta ut en enda legitimation nånstans.

I detta fall hade elektroniskt kort varit utmärkt.
Men jag håller med dig om att räddningspersonal kan ju ingalunda hjälpa till. På min telefon står mitt namn på låsskärmen och telefonnummer osv.
Men få fyller ju i sådant. Efter en olycka vet man ju varken om luren är hel eller om den ramlat iväg.

Förr fick man hämta ut körkort genom att visa upp gamla och tanten öppnade försändelsen och jämförde underskriften.
Nu är det så tramsigt och de är så nitiska. Idioti när man blir inlåst.
Blev nästan upprörd över attityden hos snubben hos posten igen

// A

Det är så det brukar gå till. Hur tänker du att det skulle förändras med elektroniska kort? De är ju bara en spegling av det fysiska kortet med exakt samma giltighetstid... Har du inte ett giltigt kort får du ta med ett vittne som kan styrka din identitet, precis som det alltid har fungerat. Däremot så känner jag inte igen mig när det gäller att hämta ut hos polisen. Senast jag plockade ut ett Nationellt ID så tittade de enbart på den nya handlingen och mig innan de lämnade ut det?

Permalänk

Digitala ID-kort är något utmanande för stunden, det är rätt lätt att fejka för tillfället.

Blev nyligen informerad om att några ungdomar försökte köpa cigg och hade visat upp sina "Freja ID" och kassören var osäker på att den var giltig. Jag ser att bilderna på ungdomarna var tagna utanför en kontrollerad miljö dvs träd och himmel syntes i bakgrunden eller bilden var tagen i sitt egna hem. Då kassasystem är inte programmerade för att hämta all krävande data ur en QR-kod utan kommer bara hämta t ex 12-siffrigt personnummer så är det lätt att lura butiker med en enkel bild med QR kod som läser upp just 12 siffror så är det lätt för iaf ungdomar att bluffa till sig varor de inte har rätt till.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Jag har börjat använda det, numera är jag både plånboksfri (Apple Wallet + Digital ID), bilnyckelfri (BMW Digital key) och nyckelfri (Yale Doorman). Faktiskt riktigt skönt att bara behöva ha med sig mobiltelefonen och snusdosan i fickorna. Jag behöver dock fortfarande en RFID tagg till jobbet men det kan man lösa med RFID implantat (Men jag törs inte).

Nästa steg är att bli av med snuset, det blir nog svårast!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunnis:

Jag har börjat använda det, numera är jag både plånboksfri (Apple Wallet + Digital ID), bilnyckelfri (BMW Digital key) och nyckelfri (Yale Doorman). Faktiskt riktigt skönt att bara behöva ha med sig mobiltelefonen och snusdosan i fickorna. Jag behöver dock fortfarande en RFID tagg till jobbet men det kan man lösa med RFID implantat (Men jag törs inte).

Nästa steg är att bli av med snuset, det blir nog svårast!

Jag gjorde en lite vågad sak med RFID för ett antal år sedan. Det var inget så viktigt som passerkortet till jobbet, utan bara månadskortet på kollektivtrafiken dock. Jag löste upp kortet med någon kemikalie, kom inte ihåg riktigt vilken, och petade in RFID-chippet med antenner bakom telefonens batterilucka. Det funkade hur bra som helst när det gällde att "stämpla", men jag kom på att det nog inte hade räckt om det kom någon kontrollant, så jag la ner hela grejen. Men ett passerkort till jobbet är det ju ingen som kontrollerar utan det räcker med att det funkar, så det kan ju funka bättre där. Å andra sidan har man ju inte avtagbara baksidor på telefonerna längre, men du kanske har ett skal eller liknande som man hade kunnat peta in chippet i?

Permalänk
Medlem

Inte behövt ha legitimation med mig senaste 5 åren jag hämtat någon form av paket hos postnord. Trodde att dom flesta använde sig utav postnord appen.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8